Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lenkkeily mielestäsi kävelemistä vai juoksemista? OV

Vierailija
02.09.2009 |

Kun kaverini sanoi harrastavansa lenkkeilyä, niin minusta se kuulosti hassulta. Hän käy kävelyllä siloin tällöin, ei edes joka viikko. Minäkin sanon harrastavani lenkkeilyä, kun käyn juoksemassa 3-6 kertaa viikossa.

En ole koskaan ajatellut kävelemistä lenkkeilynä enkä oikeastaan liikunnan harrastamisena.

Miten noin yleensä ihmiset mieltävät mitä on lenkkeilyn harrastaminen?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lähden juoksemaan/hölkkäämään. Jos lähden kävelemään, sanon meneväni kävelylle.

Vierailija
2/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sekä reipas kävely kuin hölkkääminenkin.

Kävelyllä käyn kun katselen näyteikkunoita tai lapsen kanssa kävellään hiljakseltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lenkkeily on hölkkää, ei mitään nopeaa/kovaa juoksua eikä kävelyäkään. Minusta kävely käy myös liikunnan harrastamisesta. Itse hyötyliikun kävelemällä ja päivässä saatan kävellä reilu 10km kun menen paikasta toiseen. Eipä minun enää hyötyliikunnan jälkeen tee mieli lenkille, kun on jalat olleet koko päivän liikkeessä.

Vierailija
4/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelystä käytän sanaa kävelylenkki.

Vierailija
5/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely on tehokasta liikuntaa.

Vierailija
6/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiat on jokaisen mielestä erilaisia. Käveleminen ei ole tehokasta liikuntaa ihmiselle, joka harrastaa raskasta aerobista liikuntaa, mutta jollekin toiselle varmasti on...

Vierailija
7/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki se riippuu siitä MITEN kävelee. Jos kävelyllä tarkoitetaan leppoisaa liikehdintää pisteestä a pisteeseen b, mahdollisesti höystettynä perässä raahaavilla kävelysauvoilla, ei siitä liene hyötyä muille kuin sohvaperunoille.

Jos taas kävelee niin, että ottaa koko kropan mukaan ja keskittyy tekniikkaan (korsetti kasassa, hyvä ryhti, pakarat tiukkana, askel pitkähkö ja rullaava, mahdollisesti vielä kävelysauvat joita oikeasti käytetään) - tämä yhdistettynä reippaaseeen vauhtiin, niin voidaan kyllä puhua ihan kunnon liikunnasta. Jopa tällaiselle sali/aerobic/telinevoimisteluhirmulle tulee hiki ja tuntuu lihaksistossa. Se kun kuormittaa taas vähän eri tavalla kuin kaikki se muu mitä teen.

Vierailija
8/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

LENKKEILY = englanniksi JOGGING eli todellakin tarkoittaa hölkkää/juoksua.

Vierailija
9/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lenkkeily

Itse käyn kävelyllä lasten kanssa tai näyteikkunoita katsellen. Lenkkeilen joko a) kävellen noin 7,5-8 kilometriä tunnissa tai b)hölkäten. Jos menen oikeen juoksemaan, menen joko juoksulenkille tai juoksemaan.

Vierailija
10/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka menee "vaan" kävelylle.

Käy koirien kanssa "lenkillä" kaksi kertaa joka päivä, menee aamulla about 7-10km ja illalla 10-15km. Aika näihin kuluttaa noin 1-1.5h kerrallaan.

Jos itse taas menen hölkkäämään eli lenkille, menen yleensä noin 4km matkan ja kulutan siihen aikaa noin 40min. eli menen hitaanpaa kuin mieheni, vaikka siis hölkkään?!

Eli minulla on silti kuitenkin "oikeus" sanoa että menen lenkille, mutta miehelläni ei, vaan hänen on sanottava että menee vain kävelylle=ei liikuntaa av mammojen mielestä :D

Täytyypä sanoa miehelleni että on ihan turhaa tulla selitteleen että harrastaa säännöllistä urheilua kun kerran ainoastaan kävelee....

Vierailija
11/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä sinun miehelläsi on oikeus sanoa että menee lenkille. Voi mikä nuija oot!

Ap vaan teki kyselyn, miten ihmiset asian mieltävät ja tuli esiin, että eri tavalla.

En minä ihmettele, jos himourheilija ei pidä kävelemistä tehokkaana liikuntana. Ja taas jos reipas kävely on ihmisen ainoa liikuntamuoto, hän pitää sitä liikuntana. OIKEUS on ihan mihin vaan, vaikka olla liikkumatta.

Vierailija
12/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyörälenkki tehdään pyöräillen, kävelylenkki kävellen ja juoksulenkki juosten.

Jos joku lenkkeilee, hän tekee jotakin noista - tai vaikka kaikkia.

Vierailija
13/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monen juoksuvauhti ei ole edes juoksua. Tiedän tapauksia, jotka "juoksee" 8min/km.

Minä sauvakävelen 7.30min/km. Pysyn hyvin kävelemällä monen hölkkäävän kaverini rinnalla, eikä edes tee tiukkaa.

Joten jos kävely ei ole kuntoilua niin sitten en kyllä viitsis kovin brassailla juoksullakaan jos juoksuvauhti on niin hidasta.

Vierailija
14/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t maratoonari

Vierailija
15/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menen kävelemään menen lenkille..(kävelen jonkun lenkin :D ) ja sitte jos menen juoksemaan, menen juoksemaan.. Hölkän rinnastan täysin kävelyyn, koska jos menen lenkille, niin kävelen reipastahtisesti, niin että tulee hiki, hölkkäyksessä voi myös laahustaa.. Ja jos menen muuten vaan kävelylle(ilman hikilua) menen kävelylle..

Eli kävely, juoksu, pyöräily, ovat liikkumiskeinoja, tai lenkkeilyä, riippuu tyylistä millä näitä harjotetaan, jotkut ajelee pyörälläkin ihan hiljaa ja toiset taas hikipäässä...

Vierailija
16/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin miten kävelee, ja tietysti maastokin vaikuttaa. Itse saan yhtä hengästyneeksi ja rasittuneeksi itseni kun kävelen oikein tehokkaasti, kuin jos juoksen. Monesti tuntuu jopa helpottavalta muuttaa askellus juoksuksi, kun pääsee saman matkan nopeammin ja helpommin.

Itse käyn lenkillä, ja vasta lenkin aikana päätän millaisella tyylillä etenen. Pointti lenkillä on itselläni kuitenkin kuntoilu.

Vierailija
17/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kävely voi olla hyvin tehokasta. Riippuu täysin miten kävelee, ja tietysti maastokin vaikuttaa. Itse saan yhtä hengästyneeksi ja rasittuneeksi itseni kun kävelen oikein tehokkaasti, kuin jos juoksen. Monesti tuntuu jopa helpottavalta muuttaa askellus juoksuksi, kun pääsee saman matkan nopeammin ja helpommin.

Itse käyn lenkillä, ja vasta lenkin aikana päätän millaisella tyylillä etenen. Pointti lenkillä on itselläni kuitenkin kuntoilu.

Katsoitteko esimerkiksi Berliinin MM-kävelyjä? Eiköhän jokainen niistä kävelijöistä olisi loppua kohti halunnut keventää kulkuaan juoksemalla - ainakin ilmeistä ja varoitustileistä päätellen. ;)

Minä käyn lenkillä juosten, mutta jos kävelisin reippaasti (alle 7min/km) saattasin sanoa myös sitä lenkiksi. Kävelen useimmat lyhyet (alle 5km) matkat, joten normaali kävelyvauhtini on jotain 8 min/km. Sellainen vauhti ei siis ole mulle urheilusuoritus vaan normaalia elämää, eikä sitä tarvitse erikseen lenkiksi mainostaa.

Ja komppaan maratoonaria siinä, että juoksu on aina juoksua vauhdista riippumatta, ero on tekniikassa. Tosin mulla ei ole edes nimeä niille hieman surkuhupaisille tavoille edetä, joita lenkkipoluilla toisinaan näkee.

Vierailija
18/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäkestoista eikä kovin nopeaa juoksua.

Kuitenkin ne, jotka ilmoittavat menevänsä "lenkille", ovat niitä, jotka kävelevät lenkkinsä.

Ne, jotka juoksevat, sanovat menevänsä juoksemaan.

Vierailija
19/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoksuna.

Oikea juoksu on ehkä vauhtia 5min/km.

Ja kävelystä. Hiihtäjien ohjelmaan kuuluu syksyllä sauvakävely. Haluaisin nähdä tänki palstan mammat, jotka ei pidä kävelyä kuntoiluna tekemässä niitä harjoituksia rinteeseen. Saattais ottaa pumpun päälle.

Ex-kilpahiihtäjä, nykyinen kuntomaratoonari (3.24)

Ja komppaan maratoonaria siinä, että juoksu on aina juoksua vauhdista riippumatta, ero on tekniikassa. Tosin mulla ei ole edes nimeä niille hieman surkuhupaisille tavoille edetä, joita lenkkipoluilla toisinaan näkee.

Vierailija
20/20 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos olisit kilpahiihtäjä niin tietäisit juoksustakin sen verran, että ero on tekniikassa juoksun jä kävelyn välillä. Ihan sama mitä sinä pidät oikeana juoksuna...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi