Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudelleensynnyttäjät: mitä kivunlievistystä suunnittelette/toivotte?

Vierailija
02.09.2009 |

Minua ahdistaa tuleva synnytys. Olen aikaisemmin vannonut ilokaasun nimeen, mutta sitä ei saa enää täällä.

Nyt pitäisi sitten valita luomusynnytys tai jokin muu lievitys. Periaatteessa en haluaisi mennä luomuna, mutta pelkään etten ehdi saada mitään. Viimeksikin synnytys eteni niin nopeasti, etten ehtinyt ajatellakaan muuta kuin ilokaasua, joka kyllä auttoi. Jälkikäteen ajateltuna olisin kuitenkin tarvinnut muutakin lievitystä etenkin ponnistusvaiheeseen, joka oli tuskallinen.

Kuinka paljon ennen laittoa esim. spinaali tai kohdunkaulan puudutus pitää osata "tilata"? Jos ne haluaa, niin onko asia hönkäistävä heti sairaalan ovella? :(

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lähdin kakkosta synnyttämään niin ilmoitin kyllä heti mitä haluan kun sisälle sairaalaan kirjasivat :) eipähän ainakaan jää sitten siitä kiinni jos ei mitään saa.

Vierailija
2/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toivon että tämäkin menee kuin edelliset eli luomuna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen sanoin heti aluksi. Mulla ei kyllä ollut mikään syöksysynnytys, ehdin olla sairaalassa muutaman tunnin ennen kuin vauva syntyi.

Aluksi menin ammeeseen ja siellä oli ihanaa. Nousin pois kun alkoi pelottaa etten ehdi muuten saada enää mitään puudutusta. SIlloin kohdunsuu oli 7cm auki ja sain spinaalin saman tien. Muutaman minuutin kuluttua ponnistin vauvan ulos parissa minuutissa täysin kivuttomasti.

Suosittelen siis spinaalia lämpimästi ja ehdotan että kerrot toiveesi heti kun saavut sairaalaan :-)

Vierailija
4/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä niinkuin 2 sanoo.

Eihän kaikkea pakko ole ottaa, mutta tietävät varautua.

Itse halusin epiduraalin. Petidiinistä meni pää niin sekaisin, etten enää sitä ottaisi.

kun lähdin kakkosta synnyttämään niin ilmoitin kyllä heti mitä haluan kun sisälle sairaalaan kirjasivat :) eipähän ainakaan jää sitten siitä kiinni jos ei mitään saa.

Vierailija
5/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joka kerta olen ottanut kaiken mahdollisen kivunlievityksen. Mulla ei ole tarvetta esittää sankariäitiä, joka pystyy synnyttämään ilman lääkkeitä. Lääkkeet on luotu poistamaan kipu, sillä kipu ei ole tavoiteltavaa. Tärkeintä on saada lapsi ulos nopeasti ja turvallisesti ja helpointa se on, kun äiti ei ole kivusta taju pihalla.

Joka kerralla on ollut mulla epiduraali+ilokaasu. Kolmannella kerralla halusin vielä kohdunkaulanpuudutuksen loppuvaiheeseen, koska tuntui, että epiduraalin teho rupeaa hiipumaan. Kipua ei ollut ja kiva juttu olikin.

Olen pyytänyt epiduraalia heti kun olen astunut salin ovesta sisään vaikka olisin kai kyennyt olemaan hetken vielä ilmankin.

Olen pyytänyt puudutteen heti, koska anestesilääkäriä ei välttämättä saa heti, jos on jotain hätätapauksia leikkurissa.

Vierailija
6/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraavat kolme luomuna, ja niin aion tehdä nyttenkin kun synnytys koittaa. On kokemuksena niin erilainen, että suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

Vierailija
7/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen ekassa synnytyksessäni ja teho oli varsin huono. Lisäksi jouduin odottelemaan anestesialääkäriä tunnin.

Toisessa synnytyksessä taas pääsin ponnistamaan melkein samalla kun tulin saliin, joten mitään ei ehditty laittaa.

Mutta jos tällä kertaa lähtisin sairaalaan vähän aikaisemmin ja pyytäisin heti spinaalin? Silloin ehtisin toivon mukaan saada sen.

Mites kohdunkaulan puudutus? Onko siitä kokemuksia? Minulle voisi kyllä riittää tällainen pienimuotoisempikin apu, spinaali tuntuu aika järeältä. Auttaako kohdunkaulan puudutus ollenkaan ponnistuskipuun?

ap

Vierailija
8/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraavat kolme luomuna, ja niin aion tehdä nyttenkin kun synnytys koittaa. On kokemuksena niin erilainen, että suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

ja ponnistus meni luomuna. En kyllä muistele sitä tuskaa mitenkään lämmöllä.

ap

Vierailija
9/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuikataan hetkessä piikillä selkään. Huomattavasti miellyttävämpi laittaa kuin kohdunkaulanpuudutus, jonka laittaminen muutenkin kipeään kohdunkaulaan sattuu ihan helskatisti. AIna sitä ei edes saa kunnolla laitettua.

Se on vähän sellainen "menneen ajan juttu", jota kuitenkin (edullisuuden vuoksi?) esim. TAYSissa kamalan usein tyrkytetään.

Sain sen ekassa synnytyksessäni ja teho oli varsin huono. Lisäksi jouduin odottelemaan anestesialääkäriä tunnin.

Toisessa synnytyksessä taas pääsin ponnistamaan melkein samalla kun tulin saliin, joten mitään ei ehditty laittaa.

Mutta jos tällä kertaa lähtisin sairaalaan vähän aikaisemmin ja pyytäisin heti spinaalin? Silloin ehtisin toivon mukaan saada sen.

Mites kohdunkaulan puudutus? Onko siitä kokemuksia? Minulle voisi kyllä riittää tällainen pienimuotoisempikin apu, spinaali tuntuu aika järeältä. Auttaako kohdunkaulan puudutus ollenkaan ponnistuskipuun?

ap

Vierailija
10/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja missä sairaalassa/millä alueella?

Kaksi lasta olen synnyttänyt ilokaasun avulla ja haluaisin ilokaasua uudestaan jos vielä joskus synnytän.

Vierailija
11/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On työturvallisuusriski kätilöille huonon ilmastoinin takia.

Vierailija
12/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä puuduttavaa geeliä tonne alapäähän. Oli ihan huippujuttu!!! Koska pelkään piikkejä =( Oli lisäksi epuduraali. ja paras neuvo oli (jonka tosin sain vasta toisessa synnytyksessä), että älä anna kivun nousta päähän vaan aina supistuksen aikana pitää kivun alapäässä. piti vaan keskittyä kovasti mutta auttoi, heti jos päästi kivun päähän, niin oli triljoona kertaa kipeempi supistus.

Vierailija
13/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli ekassa synnytyksessä epiduraali, ja vaikka se kivasti poistikin kivut niin en tykännyt siitä, että jouduin sitten makaamaan paikallani ihan passiivisena. Puudutus nimittäin vei kirjaimellisesti jalat alta. Se myös pysäytti kohdunsuun avautumisen, ja lopulta jouduttiinkin sitten leikkaamaan, kun synnytys ei edennyt mihinkään 12 tunnissa.

Ajattelin siis tämän tokan kanssa ainakin yrittää sinnitellä pidempään ilman epiduraalia. Eräällä kaverillani oli kohdunkaulan puudutus toiminut hyvin, ja sitäkin harkitsen. Mutta kuulemma riippuu ihan lääkäristä, onnistuuko se vai ei.

Vierailija
14/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdunkaulan puudutus. Laitettiin kun oli 7cm auki. Teho riitti hyvin ja olo oli mitä mainioin. Tykkäsin, joten voin suositella.

Tokassakin synnytyksessä sitä (puudutetta) oikeasti kätilöiltä rukoilin, mutta en saanut, kun olin jo täydet 10cm auki kun sairaalaan saavuttiin. Luomuna siis mentiin.. Eikä sekään nyt niin kammottavaa ollut.

ap

Vierailija
15/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa synnytyksessä epiduraali 6cm kohdalla ja siitä 1h30min vauva oli maailmassa. Puudutus osui ajoitukseltaan nappiin ja synnytys oli todella hyvä kokemus. Ilokaasua vedin myös lopussa.

Kolmatta menossa synnyttämään ja ajattelin spinaalin pyytää siinä 6.7cm paikkeilla ja siitä sitten ilokaasulla loppuun. Saattaa toki käydä niin, että suunnitelma ei pidä ollenkaan, eihän sitä tiedä vaikka joutuisi leikkuriin, mutta tämä on sellainen ihannekuva päässäni.

Vierailija
16/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin spinaalin pyytää siinä 6.7cm paikkeilla

Vierailija
17/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista synnyttäessä otin mitä vain tarjosivat: ensin ilokaasua, akupunktiota ja viimeiseksi epiduraali.

kakkosta synnyttäessä ilokaasua ja epiduraalin pyysin, mutta meni niin kauan(1h) että anestesialääkäri ehti tulla laittamaan se, että aloin ponnistaa jo 5 min laiton jälkeen ja 7 min siitä vauva oli jo ulkona. eli ihan turhaan laitettiin kun siinä menee se 20 min että alkaa edes vaikuttaa. ilmankin olisin siis pärjännyt.

nyt seuraavasta myös tavoitteena että tilanteen mukaan. ilokaasua ensihätään ja sen jälkeen, jos on tarvetta, jotain muuta.

Vierailija
18/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin en ehdi välttämättä saada mitään. Jotenkin tuntuu, että pitäisi etukätene taktikoida. :(

ap

Vierailija
19/19 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kätilölle. Suosittelen spinaalia, jos kipu pelottaa. Kaksi nuorimmaista olen synnyttänyt spinaalin avulla (pikku-kutonen viime perjantaina)...Edellisissä synnytyksissä on tullut kokeiltua kaikki mahdoliset jutut vesialtaasta epiduraaliin... Spinaali vie pois myös ponnistusvaihee kivun, joka on mieletäni ollut inhottavinta.Ja varsinkin nopeissa synnytyksissä spinaalin teho on paras