Säästääkö oikeasti ruokalaskussa jos ostaa viikon ruoat kerralla?
Kommentit (12)
Ei tule tehtyä heräteostoksia ainakaan niin paljoa.. Ja kun on kunnon kauppalista niin ei senkään vertaa.. Tosin meillä ei onnistu tuo kerta viikkoon. Maitoa varten pitää käydä väh 2krt viikossa.
ihan pelkästään maidon ja ennen kaikkea tuoreen leivän takia! KAsviksia ja hedelmiäkin menee meillä paljon ja nekin on tietty parempie tuoreempina.
Osta viikon ruuat, mutta voithan hakea leipää ja maitoa, sitten kun loppuu. Silloin ei tarvitse hakea muuta eikä sortua heräteostoksiin.;)
Vuosia sitten, tein kuukauden ruokalistan valmiiksi ja ostettiin kuukaudeksi ruuat! Jääkaapin ovessa oli lista ruuista ja tein mitä sattui haluttamaan. Tottakai tuli samaa ruokaa kuukaudessa joku kolme kertaa. Mutta silloin sitä säätikin! Maitoa ja leipää haettiin lisää ja jotai, mitä attui tarvitsemaanmuuta. Olipahan ainaki lämpimät ruuat pakastessa/kaapissa.
mutta on se vaan helpompaa kun käy vaan kerran. Silloin tosin täytyy olla iso jääkaappi. Meilläkin (6 henkeä) syödään paljon hedelmiä ja kasviksia, ei sitten tosin ihan tuoreena aina, mutta kyllä (ikävä kyllä kai kaikenlaisten myrkkyjen ansiosta) hyvin säilyy... Maidon kanssa ei aina pärjää, riippuu vähän missä käy kaupassa ja miten sinne on tullut maidot, mutta meillä kun on laktoosi-intoleranssia osalla, niin kotoota löytyy aina kuitenkin näitä tiiliskivimaitoja, jotka säilyy pitkään ja lapset juo niitä hyvin myös...
Mä siis tykkään käydä kaupassa kerran viikossa. Tuoretta leipää tulee joskus muulloin haettua, kun leipä loppuu tai sitten laitan osan kauppapäivänä pakastimeen - tai sitten leivotaan sämpylöitä kun leipä loppuu
ei meillä syömisen määrä riipu kaupassakäyntien määrästä, vaan ruokaa menee saman verran, käy sitten joka päivä tai kerran viikossa. Mä taas uskon, että käymällä useammin säästää. Jos suunnittelisin viikon ruokalistankin etukäteen, ostaisin sitten normaalihinnalla sellaisia tuotteita, jotka saattaa olla päivän päästä tarjouksessa. Itse uskon, että tekemällä ruokalistan sen mukaan, mitä kaupasta edullisesti saa, tekee enemmän säästöä.
nykyisin mies käy kerran viikossa ruokakaupassa ostoslistan kanssa. Osa ostoksista unohtuu eikä heräteostoja tee.
paljonko meillä menee rahaa ruokaan... mies hoitaa ostokset...
ei kyllä ole mitään summia esittää, mutta ainakin huomaan että jos menen kauppaan vaikkapa hakemaan yhden päivän päivällistarpeet niin mukaan tarttuu helposti kaikkea muutakin mitä en suunnitellut ostavani.
Mä kuitenkin säästän aikaa ja hermojani kun kaupassa käydään vain kerran viikossa. Teen ruokalistan valmiiksi ja laadin sen pohjalta kauppalistan. Käydään isossa automarketissa ja mä hyödynnän aina siellä olevia isojen erien tarjouksia. Jos esim. possun ulkofile on tarjouksessa isona eränä (paketissa on yleensä 1,5 kg), ostan niin suuren palan kuin löytyy, pakastan osan ja laitan siitä sitten useamman kerran ruokaa. Samoin lohta ostan kokonaisena ja fileoin ja laitan pakkaseen.
Näin mulla on aina pakasteessa varalla ruokatarpeita jos iskee akuutti kassavaje tai ollaan kipeinä ja kauppapäivä lykkääntyy tms.
Lisäksi töissä käydessä huomasin kuinka helppoa on tulla kotiin, katsoa listasta että mitäs meillä tänään syödään, ottaa aineet kaapista ja tadaa! Päivällinen on valmiina. Ei tarvii väsyneenä miettiä että mitä sitä taas laittais ruokaa... Listan laatimisvaiheessa voi vielä huomioida ruokalajien valmistumisnopeuden niin että valikoi kiireisiksi arki-illoiksi helposti ja nopeasti valmistuvia ruokalajeja. Kun on viikon ruoka-aineet valmiina, voi ruokalajeja vaihdella päivien kesken jos just ei tänään haluakaan syödä broileripastaa vaan mieluummin maistuisi esimerkiksi kasvissosekeitto. Tai käykin niin että töissä meni pitkäksi eikä ehdikään tehdä enää lohikiusasta ennen kuin lapset kuolee nälkään, niin sitten voikin keittää tortellineja ja tarjoilla ne jonkin pikaisen kastikkeen tai peston kera.
Mä olen niin tykästynyt tähän systeemiin etten vaihtaisi pois! Mä muuten käytän ruuanlaittoon UHT-pakattua hylamaitoa jota löytyy aina kotoa vähintään 5 litraa. Tavallista maitoa joutuu kyllä hakemaan lisää kerran viikossa, samoin vihanneksia jonkin verran. Leivät leivon itse näin äitiyslomalla, töissä ollessa ostin vaan enemmän kerralla ja pakastin suurimman osan.
Mutta kun viikoksi tekee ruokalistan, joutuu suunnittelemaan ja miettimään, mitä ostaa ja mitä mihinkin käyttää ja säästö tulee siinä, että ei joka päivä haahuile töiden jälkeen keräämässä 'kaikkea', vaan ostaa kerralla sen mitä tarvitsee.
Kokeiltu on ja käytössä edelleen. Meillä pudotus ruokalaskussa noin kolmannes, uskomatonta kyllä. Kannattaa ainakin kokeilla parin kuukauden ajan.
mä teen ruokalistan kolmeksi päiväksi kerrallaan, ja haen ne ruokatarvikkeet sitten kolmen päivän välein. En osta muuta kuin mitä tarvitaan. Tarkoitatteko siis sitä, että joka päivä käydessä ostaisi jotain turhuuksia, mutta kerran viikossa käydessä ei osta? Eikös toi liene henkilöstä kiinni.
jotka käyttää ruokiin 2000 euroa kuukaudessa, ja joilla siis on todellakin mahdollisuus pienentää ruokalaskuaan tuollaisilla helpoilla kikoilla.
Mutta jos taas kuusihenkinen perhe selviää ruokakaupasta kuukaudessa 120 eurolla, niin siitä ei lasku pienene, vaikka kuinka kikkailisi. Varastamalla enintään voisi säästää rahaa.
Eli lähtötilanne vaikuttaa aika lailla siihen, millainen teho näillä kikoilla on.
kun menee kauppaan