G: Mitä "vääräoppista" olet tehnyt vauvan hoidossa?
Minä
- en ole nukuttanut lapsia ulkona (paitsi vaunulenkillä)
- en ole nukuttanut vauvaa koskaan äp-laatikossa
- en ole aloittanut kiinteitä perunalla
- en ole tarjonnut vauvalle juurikaan puuroja
- olen imettänyt ja pulloruokkinut sekaisin, eikä kumpikaan tapa ole kärsinyt toisesta
- olen imettänyt talvella ulkona enkä muutenkaan ole varonut rintatulehdusta (eikä sitä ole tullut)
Kommentit (33)
Tällä seurauksella että kahdella lapsella ei reikiä (ovat 17,16 vee), mutta tällä jonka tutteja nuoltiin onkin sitten heidänkin edestään.
En vaan jaksa alkaa täyttämään ammetta. Helpommalla pääsee kun käyttää suihkussa. sitäkin silloin kun jaksaa.
nukutetaan vauva aina illalla rattaisiin hyssyttelemällä ja kun on nukahtanut nii siirretään omaan sänkyyn(juu, tiedän että on TOSI viisasta;)
Nukkuu kyllä läpi yön.
-molemmat nukahtaneet tissille ja nukkuneet "tissisuussa",eli jos on ybähdellyt yöllä,annan vaan tissin suuhun ja taas äiti ja vauva nukkuu -> eipä ole kertaakaan ollut äiti väsynyt ja vauvakin nukkuu käytännössä yön läpi
-esikoiselle en todellakaan muistanut antaa d-vitamiinia,vuoden iässä alkoi syödä purutabletteina joten silloin säännöllistyi saanti,kuopus on saanut,kaipa mulla on muisti parantunut :D
-en pese vauvan vaatteita erikseen enkä allergia pesuaineilla (en vaikka meillä toinen on atoopikko,eipä tää oo vaikuttanut ihoon)
-esikoinen söi koko vauvaikänsä purkkisoseita,kuopuksella on allergioita joten ne ei vahinko kyllä sovi,mielummin syöttäisin purkista kuin vääntäisin itse...
-veden lämpötilaa ei ole mittailtu,kädellä oon kokeillut
-kummallekkaan ei ole tarjottu tuttia,eikä tuttipulloa,noin 7kk iässä alettu kokeileen veden juontia nokkamukista silloin tällöin,sitä ennen tissiä ja tissiä
-esikoinen oli esikouluun saakka kotihoidossa ja samaan pyritään kuopuksen kanssa
-lapset ei ole olleet yökylässä ikinä kun eivät ole halunneet
-mehua tai limpsaa eivät ole juoneet ennenkuin esikoinen on alkanut joskus kylässä saamaan 4v iässä
-ulkona ei ole nukuttu (paitsi teltassa...heh...) joka anopin ja mun äidin mielestä on aivan hirveää ("lapset ei saa tarpeeksi happea")
-en huuhtele tuttia sen jälkeen kun se on maahan tippunut, ellei siinä nyt ole selkeästi jotain hiekkaa tai karvoja
-en pese vauvanvaatteita erillään muista vaatteista...enkä itseasiassa pese uusia vaatteita ennen käyttöönottoa
-en ruoki "lapsentahtisesti" vaan pidän syöttövälejä vähintään 2h myös päivällä
- en koskaan nukuta vauvaa..en ulos enkä sisään. vaan jätän vauvan itse nukahtamaan
-syötin soseita aikaisemmin kuin neuvolatäti ohjeisti
-annoin vauvan istua ennen kuin se olisi ollut iän puolesta suotavaa
Imetin rintakumeilla koko imetyksen ajan (2v). Alussa otettiin kumit käyttöön kun ei imetys muuten lähtenyt käyntiin. Sairaalasta lähtiessä varoiteltiin että nyt pitää ehdottomasti saada ne pois käytöstä, muuten vauvan imutekniikka ei kehity ja mun rinnoista loppuu maito. Ei loppunu maito, hyvin meni. Ihan omasta mukavuudenhalusta käytin kumeja - ei menny rinnat ruvelle, ei sattunut yhtään...
- en ole nukuttanut lapsia ulkona (paitsi vaunulenkillä)
- en ole nukuttanut vauvaa koskaan äp-laatikossa
- en ole aloittanut kiinteitä perunalla
-siirsimme lapsen omaan huoneeseen kun oli 9 kk (takana viikkokausia yösekoiluja: lapsi heräsi, valvoi pari tuntia ja nukahti uudestaan. Minä en. Siirron myötä yöheräilyt loppuivat kuin seinään ja lapsi alkoi nukkua kokonaisia öitä)
-herättiin vasta 9-10 aikoihin, yöunille vauva meni noin klo 22
-emme ulkoilleet joka päivä, vaan ainoastaan kivalla säällä
-jos vauvalla oli nukahtamisvaikeuksia en laulanut tuutulaujua, vaan kuunneltiin metallicaa, himiä ym. (tosin hitaita biisejä), matalat bassokulut toimi kuin leka
Imetin esikoista 2v 3kk.
- En antanut lihaa, enkä anna. On maistanut mummolassa.
- En todellakaan ole aloittanut kiineää ruokaa millään perunalla! Mikä juttu se on? Eihän perunassa ole edes juuri mitään ravitoaineita! Sen sijaan porkkanaa, kukkakaalta, linssejä, bataattia, avokadoa, tomaattia...
- Lehmänmaitoa esikoinen alkoi saamaan vasta kun omaa äidinmaitoa ei enää herunut.
- Kuopus 8kk ei omista omaa sänkyä lainkaan.
D-vitamiineja en muista antaa joka päivä
nukahtaa tissille
syötän lähes aina valmista vauvanruokaa purkista
Mutta nuorimman vauva aika on vielä menossa joten tarkassa muistissa on vielä
Meillä vauva ei ole syönyt koskaan hedelmäsoseita, vauva ei ole kertaakaan nukkunut omassa sängyssä (ei vieläkään) vauva ei ole koskaan saanut edes kokeilumielessä tuttia/tuttipulloa, sitteriä ei ole hankittu, vaan vauva pidetty aina sylissä. Emme aloittaneet kiinteiden maistelua 6kk vanhana vaan vasta viime viikolla kun tyttö tuli 8kk.
Kaikkea ihmeitä tässä on tehty, ja uutta opittu vaikka todellakin jo viides lapsi. On ensimmäinen vauva meillä joka on myös täysin rintaruokittu.
kolmivuotiaaksi. hyi kun olin huono äiti.
-Kuopus ei ole ikinä kylpenyt, aina pesty suihkussa.
-Kuopus on syönyt 7kk asti samaa ruokaa, kuin muutkin (Myös maitoa, jos sitä ruuassa on ollut) HUI!
-Lapset nukkuvat meidän kanssa, kuopuksella ei ole edes pinnasänkyä
-Teen lähes kaiken MUTU-tuntumalla, eli niin mikä itsestä parhaalta tuntuu (Tosin, lapset ja lasten kasvatus ei ole ollut kovin vieras juttu ennen omiakaan)
-Imetän lapsentahtisesti edelleen, vaikka naapurit naureskelevat hiekkalaatikon reunalla tissiä kaivelevalle taaperolle.
- olen antanut nukahtaa tissille (kärsimme kaikki sitten lapsesta joka ei osannut nukahtaa muuten ;)
- en ikinä ole antanut velliä
- en ikinä opettanut lapsiani tuttipullolle
- vauvasta asti nukkuneet vieressä n. 5kk ikään (sen jälkeen myös omissa sängyissään)
- lapsen hoitoon voisin vielä lisätä vääräoppisuuteen sen, etten ole kovin ahkerasti pottakouluttanut lapsiani. Kaikki kolme ovat oppineet kuivaksi kuitenkin, n. 2½ vuoden iässä.