sentin venyttäjät!
meillä pitäisi saada ruokakustannuksia vielä alaspäin, mutta aika tarkasti jo elellään valmiiksi.
Oikeistaan ainoa mistä voisi vielä jotain karsia on iltapala ja välipalat sekä jälkiruuat
Mitä teillä syödään?
Olemme ostaneet 1-2 krt viikko valmisvanukkaita, nyt tein itse suklaavanukasta ja ihan hyvää tuli, olisiko jollain hyviä ohjeita muihin vanukkaisiin?
Kommentit (20)
Jaksaisitkohan kirjoittaa sen vanukasohjeen?
Puuroja minäkin suosittelen. Niihin saa sitten niitä itse poimittuja marjoja laittaa. Pannukakku tulee edulliseksi, voit kyllä laittaa niitä hieman kalliimpia täysjyväjauhoja!
heti aamusta s-ryhmän kaupoissa (prisma,s-market) josta saa lihoja -30%. tarjoustaloa jos löytyy läheltä, sieltä saa lihoja jopa -50%. siitä vaan pakkaseen niin varmasti säästyy rahaa. näin meillä tehdään aina, ehkä kerran kuussa ostan lihaa oikealla hinnalla.
Metsät on nyt täynnä puolukkaa, niistä voi tehdä vispipuuroa, piirakoita, rahkaa... EI tule välipalat kalliiksi.
Suklaavanukas
4-5 annosta
1/2 l maitoa
1 1/2 dl sokeria
3 rkl maissijauhoa
3 rkl tummaa kaakaojauhetta (laitoin puolet kaakaojuomajauhetta)
1/4 tl suolaa
2 rkl margariinia
1 tl vanilliinisokeria
Sekoita kattilassa ilman lämpöä sokeri, kaakaojauhe, maissijauho ja suola.
Kaada maito joukkoon vähitellen koko ajan sekoittaen.
Kuumenna seosta koko ajan sekoittaen kunnes se alkaa kiehua. Keitä seosta sekoittaen kunnes se sakenee.
Ota kattila liedeltä ja sekoita seokseen margariini ja vanilliinisokeri.
Kaada seos 4-5 jälkiruokamaljaan. Peitä kulhot talouskelmulla ja anna jäähtyä ennen tarjoilua. Halutessasi voit koristella annokset kermavaahdolla.
Itse korvasin maidon maitojauheella, keitin veteen ja laitoin valmiiseen vanukkaaseen sitten maitojauhetta.
T: ap
Normaalihinnalla harvoin edes ostan lihaa.
Viilit, jogurtit, rahkat, murot ja vanukkaat ovat vain olleet niin helppoja juttuja juuri noiksi välipaloiksi, iltapaloiksi ja jälkkäreiksi, mutta ovat vain aika kalliita.
heti aamusta s-ryhmän kaupoissa (prisma,s-market) josta saa lihoja -30%. tarjoustaloa jos löytyy läheltä, sieltä saa lihoja jopa -50%. siitä vaan pakkaseen niin varmasti säästyy rahaa. näin meillä tehdään aina, ehkä kerran kuussa ostan lihaa oikealla hinnalla.
Eivät ole saaneet vanukkaita kun jonkun kerran elämässään...Meillä välipala on esim.leipä/omena/banaani kun on vieraita tarjotaan kyllä esim pannaria tai keksejä.
itseasiassa ei tarvitsisi syödä lainkaan, mutta ovat olleet helppoja ostaa välipaloiksi/jälkiruuaksi ja lapset tykkäävät niistä. Ostosreissulla yleensä aina itse hakevat sellaiset kärryihin, jos itse osaisi tehdä jotain vastaavaa niin olisi helppo kieltäytyä niiden ostamisesta.
T:ap
jos äidit kuvittelevat vanukkaan sopivan välipalaksi, huhhuh
Ajattelin ensin tarjota muuta ja sitten vanukasta, mutta nyt en taidakaan, kun joku av-mamma ei hyväksy tätä vanukasta ollenkaan, nyyh!
Halvalla saa tähän aikaan myös erilaisia vispipuuroja, juuresdippejä. Joskus voi myös paistaa lettuja tai pannukakkua.
Aina ei ole pakko olla niin vietävän terveellinen, joskus voi olla vain tervejärkinen...
...se itsetehty vanukashan on vain maitoa ja vähän sokeria. Ei siis erityisen epäterveellistä (joskaan ei kauhean terveellistäkään). Jos käyttää sitä vahvaa, tummaa kaakaojauhetta niin tulee vähän terveellisempää (tummassa kaakaojauheessa on mm. ravintokuitua ja flavonoideja).
Meillä lapset syövät vanukkaan yleensä JOKA PÄIVÄ.
Kivitä jos haluat.
Muuten meillä syödäänkin terveellisesti. Vähärasvaista lihaa, kalaa, kanaa, täysjyvätuotteita (riisit, pastat), runsaskuituista leipää, kasviksia ja hedelmiä joka päivä useammalla aterialla. Mehua äärimmäisen harvoin, limua ei koskaan, sokeroituja jugurttejakaan meillä ei syödä. Että on varmaan iiiihan hirveää jos lapsi syö 1 vanukkaan päivässä.
että ap syöttää kaksi kertaa viikossa lapsille välipalaksi vanukasta, se ei ole silloin tällöin vaan säännöllisesti
että ap syöttää kaksi kertaa viikossa lapsille välipalaksi vanukasta, se ei ole silloin tällöin vaan säännöllisesti
Onhan se nyt selvä, että hunningolle tässä joutuu. Päivässä syödään ruokailuineen ja välipaloineen 5-6 kertaa eli viikossa 35-42 kertaa. On se liiallinen määrä mitä tahansa hyvää, jos kaksi niistä kerroista on sisältää vanukasta!
On toi vanukas terveellisempi kuin mehukiisseli, josta ei saa mitään! :D
Mutta tee vaikka puuroja, niitähän on vaikka mitä. Samaten Ahvenanmaan pannukakun saa tehtyä jämäriisipuurosta!
Pannukakkua voi laittaa ruokasemmaksi kun sinne väliin tekee sörsselin kasviksista ja kinkusta tai tonnikalasta. Täyte kypsänpannukakun päälle ja rullaa.
Soothiet on hyviä välipaloja, rahkat.
Kokeile vaikka laittaa maustamatonta jogurttia, marjoja ja soijajuomaa ja leseitä tehosekottimeen ja sulla on hetkessä välipala juomat odottamassa!
Kiisseleissäkin löytyy vaniljaa, suklaata.. Päälle voi tehdä vaniljaisen kaveriksi marjasan kiisselin tai hedelmäisen. Tee mieluiten tuoreista hedelmistä kuin sokeriliemeen säilötyistä.
Leivästä saa hyvää kun päälle kunnolla kasviksia, iso keko. Saa liiotella määrässä kuin kitsastella!
Niitä voi leikata jääkaappiin valmiiksi kippoihin niin leivän tekeminen on helppoa ja nopeaa.
ja en syötä lapsilleni vaan he syövät ihan itse!
35 ateriaa viikossa ja jos 1-2 krt on jotakin ei niin terveellistä niin maailma ei siihen kaadu!
Minua lähinnä säälittää ne lapset jotka eivät koskaan saa mitää herkkuja kun ne ei vanhempien mielestä ole terveellisiä.
Ravintoterapeutti on tutkinut meidän perheen ruokalistan ja hänelläkään ei ollut mitään moitittavaa, ruoka oli monipuolista ja terveellistä.
Ylipaino-ongelmia ei lapsillamme ole, ovat pituus-painokäyrällä -20% kun ovat niin kovia liikkumaan. Hampaissa ei ole reikiä ja ovat terveitä muutenkin.
ja en syötä lapsilleni vaan he syövät ihan itse!35 ateriaa viikossa ja jos 1-2 krt on jotakin ei niin terveellistä niin maailma ei siihen kaadu!
Minua lähinnä säälittää ne lapset jotka eivät koskaan saa mitää herkkuja kun ne ei vanhempien mielestä ole terveellisiä.
Ravintoterapeutti on tutkinut meidän perheen ruokalistan ja hänelläkään ei ollut mitään moitittavaa, ruoka oli monipuolista ja terveellistä.
Ylipaino-ongelmia ei lapsillamme ole, ovat pituus-painokäyrällä -20% kun ovat niin kovia liikkumaan. Hampaissa ei ole reikiä ja ovat terveitä muutenkin.T: ap
2xvanukasta viikossa on paljon
Säästämme monissa asioissa kuten sähköstä, vedestä,vanhempien harrastuksista ja ruoka on suurin yksittäinen kuluerä lainan lyhennyksen jälkeen, että siitäkin haluan lohkaista vähän pois. Lämpimistä ruuista en halua tinkiä enempää, ostamme -30% tuotteita ja halpismerkkejä, se riittää sen osalta.
Mutta iltapalat, välipalat, jälkiruuat on sellaisia joista voi menoja karsia tekemällä niitä itse. Jogurtteihin, vanukkaisiin, viileihin, muroihin yms. menee viikossa vähintään 10€. Vaikka puolittamalla tuon summan se säästää jo 20€/kk.
Mutta jos jollekkin tuo 1-2 vanukasta viikossa on liikaa niin se on hänen ongelmansa ei meidän perheen.
Anna puuroa voisilmällä tai hillolla. Leikkeleiksi vain täysrasvaista juustoa (isosta palasta!), koska siitä saa kalsiumia. Makkarat ja kinkut ovat ihan turhia, kun terveellisyyttä ajatellaan. Joka ilta voi leipoa itse sämpylät. Aamulla on nopeampaa syödä puuroa.
Muistakaa poimia vielä tänä syksynä puolukat ja sienet (jos tunnistatte syötävät!).
Älkääkä tinkikö terveellisestä lämpimästä ruoasta! Kunnon lihaa tai muuta proteiinin lähdettä (kala, kana, pavut) on saatava, eikä mitään jauhohöystöjä. Luiset lihat ja tulee hyvää lihakeittoa tai lihapataa edullisesti, kun hauduttaa riittävän kauan.