Abortti viikolla 12
Miten tehdään abortti näin myöhäisillä viikoilla? Miten nopeasti saa ajan ja mistä se ylipäätään varataan Helsingissä?
Kommentit (62)
Hei kirjotan tähän vanhaan viestiin, koska yritin itse etsiä tietoa enkä sitä mistään löytänyt. Eli en tiedä miten nopeasti mistäkin kaupungista aikoja saa, itse sain alle 2 viikon päähän. Kannattaa siis varata heti ensimmäisenä naistenklinikalle aika (jonka saa todennäköisesti viikon - kahden päähän) tuona aikana käy sitten ehkäisyneuvolassa sen pakollisen käynnin ja sen jälkeen terveyskeskuslääkärille, joka antaa lausunnon numero 1. Tarvitaan kaksi lausuntoa keskeytykseen, sen toisen saat sieltä naistenklinikalta. Ehdottomasti ihmiset varatkaa ensin naistenklinikalle! Ettette myöhästy. Minä istuin naistenklinikan penkissä 12+0 ja keskeytys vielä tehtiin. Eli huom. olin viikolla 10 varannut ajan ja itse toki valmis ollu keskeyttämään sen vaikka ja heti, mutta se prosessi eipä toimikaan niin.
Parhain olisi jos nainen tietäisi heti rv4 olevansa raskaana ja tietäisi heti myös, että haluaa sen keskeyttää. Silloin asiat tapahtuisivat siinä viikolla 6-7, joka olis ehkä pikkasen inhimillisempääkin.
Siitä en osaa sanoa onko rv11 enää myöhäistä varailla aikoja missäkin kaupungissa, mutta tosiaankin "lohdutuksena" tulin tänne sanomaan: kunhan olet klinikalla viimeistään 12+0 päivänä, se tehdään. Vaikkakin saa osastolle ajan kahden päivän päähän ottamaan cytotecit, eli viikkoja on 12+2, se tehdään!
Tämän kirjoitin siksi, koska pelkäsin kuollakseni että klinikalla pitäisi olla 11+5 jolloin osastolla viikkoja olisi 12+0.
Mutta kyllä raskauden silloinkin saa sosiaalisin syin.