kun hankitte paljon lapsia - kannattaa myös ajatella
eteenpäin, että sit kun ovat 13-15-18v niihin menee PAALJON rahaa, että on varautunut siihen myös. Moni hankkii lapsia koska on niin ihanaa ja kivaa ajattelematta mitä ne oikeesti maksaa tulevaisuudessa.
Kommentit (28)
ei ole teiniä vielä. Ilmeisesti. Ensinnäkin mistä oletatte että teinit saavat kaikki mitä haluaa??? ja mistä uskotte että kaikki teinit saavat kesätöitä? ei todellakaan ole näin. Silti tosiasia on ja pysyy että teineihin uppoaa rahaa paaaljon enemmän kuin pikkulapsiin, sitä ei voi kiertää ja kieltää. Toki voivat säästää ja osallistua kuluihin ja niin meillä tekevätkin JOS saavat jostain töitä. Entäs jos eivät saa? faktaa on että tosi monilla ei ole päässyt töihin.
mm. ottamalla lapsille sijoitussalkut, joihin ohjataan osa lapsilisistä joka kuukausi. Salkut ovat vain kohtalaisen riskin ja siten suht vakaan tuotto-odotuksen omaavia, joten lasten tullessa teini-ikään rahaa pitäisi olla kasassa parikymmentä tonnia/lapsi. Kyllä sillä jo kohtalaiset harrastukset maksaa.
Toisekseen, lainapolitiikkamme on rakennetty siten, että kun meidän lapset on teinejä, on omat lainat jo maksettu. Kahden keskitasoa paremmin hankkivan vanhemman tuloilla luultavasti tullaan toimeen, vaikka mahdollisesti saataisiin vielä pari lasta (nykyisten kolmen lisäksi).
ja kylläkin nykyisellä taloustilanteella miinuksella. Toisekseen rahathan ovat lapsen, ne on lapselle lahjoituksena annettu, eli et voi nostaa niitä miten haluat. Lahjoituksena lapselle voi antaa enintään noin 80 euroa /kk ilman lahjaveroa, joten tuosta summasta ei kerry nykyisellä tuotolla yli 20 000 euroa. Meillä ne tarkoitettu lasten mahdollisiin jatko-opintoihin. Laitetaan 50 euroa/kk/lapsi.
Kovin vakaalla tasolla ei siis teidän suunnitelma vaikuta olevan, jos se noihin sijoitusrahastoihonn perustuu. Mutta kuten sanoit, olette kaksi yli keskitason tienaavaa vanhempaa (toivottavasti aloilla, jotka eivät ole kovin irtisanomisuhan alla), joten pärjäätte kyllä vaikka viiden teini-ikäisen harratusten, ruuaan ja vaatteiden kanssa, kunhan muuten kasitte menoja.
Meillä on kolme lasta 17v, 14v ja 11v. Eivät todellakaan ole hemmoteltuja eivätkä saa kaikkea mitä haluavat. Tosiasia vaan on, että tämänikäisten harrastukset, vaatteet yms tarpeet maksavat paljon enemmän kuin pienten lasten.
Harrastusmaksut eivät ole mitenkään pieniä juttuja, mutta silti ole sitä mieltä, että pianonsoitto ja jalkapallo ovat niin hyviä harrastuksia, että olen niistä valmis maksamaan. Yllättäen edes yhden lapsen ratsastusharrastus ei ole yhtä kallis kuin nämä kaksi edellistä!
Harrastukset pitävät poissa pahanteosta ja antavat nuorelle sekä henkistä että fyysistä pääomaa. Harrastusten mahdollistaminen ei ole siis hemmottelua!
Työn löytäminen tämän ikäisenä ei ole kovinkaan helppoa nykypäivänä. Meillä vanhin on todella yrittänyt jo parina kesänä löytää töitä, mutta eipä ole saanut. Intoa olisi vaikka muille jakaa ja pettymys onkin kova, kun töitä vaan ei löydy.
Kotona tehdään kotitöitä, joista en maksa kenellekään palkkaa, sillä katson, että koti on yhteinen ja kotityötkin tehdään yhdessä. Joistain toki maksamme, kuten ruohonleikkuusta ja auon pesusta jne.
Kuukaisurahaa maksamme, mutta melko kohtuullisesti ja niistä sitten kustannetaan kaikki omat menot, kuten elokuvat, karkit jne,
Kyllä tämä on minut ainakin yllättänyt, kuinka paljon näihin lapsiin menee rahaa ja iloinen olen, ettei sitä neljättä sitten tehtykään, vaikka siitä niin haaveilein.
Joo, totta on, että lapset saadaan, eikä niitä "tehdä", mutta jotenki tuo lause tässä kohtaa on aika moista hurskastelua. Kyllä aika movet meistä on voinut ihan itse "päättää" kuinka monta lasta perheeseen tulee. Me ainakin kuulumme tähän onnekkaaseen joukkoon. Niin teistäkin suurin osa.
Ap:n tavoin neuvon oiekasti miettimään sitä lapsilukua järkevästi, vaikka silloi vauvahuurisena aikana niitä tahtoisikin vaikka kuinka lisää.
Ekologinen aspekti tässäkin asiassa tulee korostumaan koko ajan enempi. Jos lapsilukua miettiessäni olisin tiennyt sen mitä nyt tiedän maapallomme tilasta, en kolmea lasta olisi "tehnyt". Kaksi olisi ollut ihan maksimi, ehkä joa liikaa. Vaikka vaikeahan tuota nyt on enää miettiä. Nyt kun se kolmas on, en millään voisi edes kuvitella, ettei häntä meidän perheessä olisikaan. Joka tapauksessa onneksi en sitä neljättä koskaan saanut!
et jos entistä isompi osa maailman ihmisistä rupeaa elämään jonkun vakaumuksen mukaan, esim. ei saa käyttää ehkäisyä, niin siihen me sitten hukutaan koko ihmiskunta.. Aivan sairasta esim. lestadiolaisten uskomukset, kelatkaa jos kaikilla kykenevillä ois 10 lasta, miten nopeasti tää liikakansoitus lisääntyis maapallolla. Kehitysmaissa ihmiset ei vielä kykene näkemään liian lasten saannin haittoja, mutta kyllä länsimaissa pitäis jo johonkin herätä. Saastuminen, pandemiat, ruuan loppuminen johtuu pohjimmiltaan kaikki siitä, että meitä vaan on liikaa! Joku tolkku lapsimäärissä tulevaisuudessa!
Mulla oli juuri syntymäpäivä ja mieheni kulutti lahjoihini noin 900 euroa. Hän mietti tuossa pari päivää sitten ääneen että "me ei voida tehdä kyllä kuin korkeintaan toinen lapsi, kun tää voi joskus tulla todella kalliiksi". Meillä on siis yksi pieni tytär.
Juu, olen miettinyt ihan samaa, mutta toiset ei olekaan niin materialisteja ehkä kuin minä.
et jos entistä isompi osa maailman ihmisistä rupeaa elämään jonkun vakaumuksen mukaan, esim. ei saa käyttää ehkäisyä, niin siihen me sitten hukutaan koko ihmiskunta.. Aivan sairasta esim. lestadiolaisten uskomukset, kelatkaa jos kaikilla kykenevillä ois 10 lasta, miten nopeasti tää liikakansoitus lisääntyis maapallolla. Kehitysmaissa ihmiset ei vielä kykene näkemään liian lasten saannin haittoja, mutta kyllä länsimaissa pitäis jo johonkin herätä. Saastuminen, pandemiat, ruuan loppuminen johtuu pohjimmiltaan kaikki siitä, että meitä vaan on liikaa! Joku tolkku lapsimäärissä tulevaisuudessa!
Olen tätä joskus täällä yrittänyt esittää. Vastaukset oli luokkaa " ei meidän lapset ainakaan saastuta".
joten mitenköhän sit kun tulee nää teiniajat.puhut ilmeisesti itsestäsi kun sulla ei oo varaa ostaa teineille mopoa sun muuta.itse päätät mitä pystyt antamaan lapsillesi.pelkällä työkkärin rahalla tuskin mopoja ostellaan mutta jotku käy töissä ja jollain on säästöjä sitä varten että pystyy elättämään sekä ostaa lapsille hyödyllistä.