Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko säilönyt vauvanruokapurkkeihin hilloa/soseita?

Vierailija
29.08.2009 |

Mulla on vähän lasipurkit kortilla ja tarttis saada omenasosetta talteen. Vauvanruokapurkkeja on.

Jos olet säilönyt kuumaa hedelmä/marjasosetta Piltti/Bona-purkkiin, oletko laittanut voipaperin väliin? Jos ei laita, onko vetäytynyt tyhjiöksi (eli kansi takaisin kuopalle)?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laittanut mitään papereita,koska olen laitanut pakkaseen.

Vierailija
2/7 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai laita korkki vasta kun sisällys on jäätynyt.

Purkit voi pakastaa ilman kantta yhtenäisessä muovipussissa/isossa kannellisessa rasiasa, niin ainakaan ei sisällön laajentuessa tule halkeamia ja korkit sitten vasta purkkeihin.

Olen jo "oppinut" laittamaan sopivan määrän esim. marjasosetta,laitoin vauvanruokia pakastaessani liian täydeksi ja korkit kiinni tullen pariin halkeamia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakasta, vaan tarkoitus on säilöä tiiviöllä.

Muilla kokemuksia?

Vierailija
4/7 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselee vielä ap.

Vierailija
5/7 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se riippuu ihan mitä olet säilömässäkin ja miten säilöt. Mä olen aina pääsääntöisesti säilönyt milloin mihinkin lasipurkkeihin. Aika vähän lastenruokapurkkeihin, koska meillä ei ole juuri valmiita ruokia käytetty.

Kriittisintähän on se, että purkit on alunperin puhtaita.

Jos epäilet säilövyyttä, niin käytä atamonia.

Jos tuntuu, että purkki ei mene kovin tiiviisti kiinni, niin voi tosiaan laittaa voipaperin tai vaikka folion väliin. Mä en ole seurannut sitä lastenruokapurkin korkkia, mutta vähän epäilen että se laskeutuisi kotioloissa uudestaan. Ja ei tietysti tarvitsekaan, koska säilytät jääkaapissa etkä huoneenlämmössä.

Vierailija
6/7 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hillot.

Laittoi tuorekelmun kannen väliin.

Hyvin säilyi vadelmahillot ja muut jääkaapissa.Itseasiassa meillä mökillä kellarin edustan maa sortui niin, ettei kellariin päässyt moneen vuoteen. Nyt se korjattiin ja kellarin perukoilta löytyi mummon tekemää mehua (kossupullo + punainen kuminen korkki) ja hilloa vanhoissa Bona-purkeissa. Kummassakaan ei yhtään hometta vaikka olivat vuosikausien takaa. No, ei me niitä nyt sentään syöty, mutta siis hyvin oli säilynyt.

Vierailija
7/7 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä laitan niihinkin voipaperin. Tai voi olla, että kokeeksi jätän jonkun ilman ja katson, imeytyiskö tyhjiöksi... taitaa olla eniten kiinni siitä, kuinka tiiviisti sen saa suljettua.

Joo, mä olen aina keitellyt purkit ja kannet. Hyvin on tähän mennessä säilynyt.

Me ollaan kyllä vuosienkin takaisia hilloja syöty :-)