tapahtui tänään: ulisin menkkakiputuskissani
... tajunnan menetyksen rajamailla lattialla ja odotin että kipulääkkeet alkavat vaikuttaa... "Mies tokaisi että Kuulin jo, ei tartte toistaa. Ei siinä nyt auta kun orottaa jotta kipu menöö ohi... Sitten sanoi että eikö se auta yhtään että liikkuusit hiukan..."
Mikä miesten aivoissa mättää?
Kommentit (39)
Että olen jo kuullut, voit olla hiljaa...Pitäisin ulinaasi huomion hakemisena (vaikka se ei sitten ehkä sinusta sitä olisikaan).
Että olen jo kuullut, voit olla hiljaa...Pitäisin ulinaasi huomion hakemisena (vaikka se ei sitten ehkä sinusta sitä olisikaan).
Mulla ainakin on sellaset menkkakivut, jotka pahimmillaan pistävät ulisemaan, karjumaan ja itkemään. Oli muita paikalla tai ei.
Kipulääkityksenhän pitäisi olla ennakoivaa ja säännöllistä, jotta se pienentää kuukautisveren määrää.
Toisekseen suosittelen hormonikierukkaa, jollet raskautumista yritä. Aivan järjetöntä kärsiä menkkakivuista.
toimilla ratkaistu vaan kun ei. Olen kärsinyt 13- vuotiaasta erittäin kivuliaista kuukautisista ja kyllä on monet kipulääkkeet kokeiltu, samoin e- pillerihoito. Nyt kierukka, josta hieman apua, mutta silti ensimmäisenä vuotopäivänä olen todella kipeä. Kun lapset on tehty, lähtee tältä rouvalta HETI kohtu, jotta pääsee nauttimaan elämästä sen jokaisena päivänä- kivuttomasti.
olin itsekkin eilen todella tuskissani ja sänky veressä, lääkkeitä joka lähtöön, muttei auttanut kun maata sikiöasennossa suunnilleen..
Mun mies kyseli vaan koko ajan; haluatko särkylääkettä? Haluatko kuumavesi pullon? Onko sulla tarpeeksi tyynyjä/peittoa? Ja hieroi mahaani ja alaselkääni ja silitteli puoleenyöhön... En tosiaan päässyt melkein edes vessaan kävelemään ja yöllä piti kolmesti alkkarit vaihtaa, ai näitä naiseuden iloja!
Multa sain kyllä viedä samantien..
12
100mg ketoriinia tai 1000mg buranaa?
100mg ketoriinia tai 1000mg buranaa?
buranaa... Ja panadolia lisäks, kuinkahan monta pilleriä eilenkin napsin ja aivan yhtä tyhjän kanssa... =(
12
kohtu kuukautisvaivojen takia.
Miehillä voi olla vaikea ymmärtää noita, koska osa meistä ei huomaa kuukautisia muusta kuin siitä, että housuun valuu verta. Ja joillakin se on sitten tuollaista.
Joskus jopa pyortynyt kivusta. Ja ulisen ja karjun kivusta, silloinkin kun olen yksin. Keneltakohan sita huomiota silloin haen?
Olen myoskin synnyttanyt kaksi kertaa. Kivuliaat kuukautiset = kohtu kramppaa, eli supistelee. Itse siis vertaisin synnytystuskiin. Jep, kylla ottais pannuun ja kolinalla, jos joku tulisi viereen vinkumaan, etta haen vain huomiota!
kohtu kuukautisvaivojen takia. Miehillä voi olla vaikea ymmärtää noita, koska osa meistä ei huomaa kuukautisia muusta kuin siitä, että housuun valuu verta. Ja joillakin se on sitten tuollaista.
Mä kerran jo vihjasin,että multa saisi viedä koko kohdun pois, mitä mä sillä teen kun olen starilisaatioon menossa? Tuli kyllä kova tyrmäys,liian suuri ja vaativa leikkaus, eikä kuulemma huvikseen tehdä... Nyt sitten mies menee kuiteski sterilisaatioon ja minä en, kun kerran pitää näistä paska-ajoista kärsiä joka tapauksessa...
12
Olin silloin lapseton ja läpikäynyt kaksi endometrioosinpoistoleikkausta (avoleikkaukset, endometrioosia oli niin paljon ettei tähystysleikkaus riittänyt). Ensimmäinen leikkaus oli kun olin 19v ja toinen kun olin 26v.
Endometrioosi aiheutti erittäin kivuliaat kuukautiset (minä en edes pahimmillaan pystynyt huutamaan tai itkemään koska kipu oli täysin lamaannuttava, saatoin kyllä avata suuni huutoon tuskissani mutta huutoa ei tullut kun kaikki voimat menivät kipukohtauksesta selviytymiseen).
En kyllä sitten suostunut kohdunpoistoon vielä tuolloin mutta saa sen nuorenakin jos syytä vaan on.
toinen oli kipuihinsa kokeillut vaikka mitä. Yli kolmekymppisiä naisia molemmat.
kohtu kuukautisvaivojen takia. Miehillä voi olla vaikea ymmärtää noita, koska osa meistä ei huomaa kuukautisia muusta kuin siitä, että housuun valuu verta. Ja joillakin se on sitten tuollaista.
Mä kerran jo vihjasin,että multa saisi viedä koko kohdun pois, mitä mä sillä teen kun olen starilisaatioon menossa? Tuli kyllä kova tyrmäys,liian suuri ja vaativa leikkaus, eikä kuulemma huvikseen tehdä... Nyt sitten mies menee kuiteski sterilisaatioon ja minä en, kun kerran pitää näistä paska-ajoista kärsiä joka tapauksessa... 12
toinen oli kipuihinsa kokeillut vaikka mitä. Yli kolmekymppisiä naisia molemmat.
Mä kerran jo vihjasin,että multa saisi viedä koko kohdun pois, mitä mä sillä teen kun olen starilisaatioon menossa? Tuli kyllä kova tyrmäys,liian suuri ja vaativa leikkaus, eikä kuulemma huvikseen tehdä... Nyt sitten mies menee kuiteski sterilisaatioon ja minä en, kun kerran pitää näistä paska-ajoista kärsiä joka tapauksessa... 12
Mä olen alta 25, saahan sitä kysellä, mutten usko että lähtevät sitä mulle tekemään, vaikka viikon ajan kuusta olen lähes rampa.. Kierukka on ollu kahdesti (ei apua kipuihin taikka vuotoon) ja kapselit kerran, niistä seurasi 9 viikon kuukautiset ja hb alle sadan... Mitähän tässä keksis..
Menkkakivut voi kyllä olla jotain ihan järkyttävää.
Mä nuorena olen pyörtyä kupsahtanut jokusen kerran kivusta. Silloin ei kai tajunnut ottaa hyvää kipulääkettä tarpeeksi ajoissa. Koulusta olen mennyt kotiin kesken päivän, opettaja laittoi toisen oppilaan saattamaan mua kävellen. Silloin kun kipu oli päällä, niin ei pysty kuin sängyssä makaamaan, ei jaksais yhtä sormeaan nostaa.
Mulle löytyi paras apu naprokseenista. 500 mg aamuin illoin voi ottaa, ja se tosiaan auttoi, kunhan vaan otti suht aikaisessa vaiheessa sen, ettei kipu ehdi kunnolla päälle. Reseptiä hakemaan vaan. Eihän se maailman vatsaystävällisin lääke ole, mutta mulla auttoi!
Auttaa samantien, eikä puolen tunnin päästä, eikä tarvii alkaa ennaltaehkäisemään, eli poistaa kivun vaikka se ois ehtiny jo tulla, toisin kuin Buranat sun muut.
Kipulääkityksenhän pitäisi olla ennakoivaa ja säännöllistä, jotta se pienentää kuukautisveren määrää.
Toisekseen suosittelen hormonikierukkaa, jollet raskautumista yritä. Aivan järjetöntä kärsiä menkkakivuista.
mutta eipä siinä joillan onnettomilla muu oikein auta kuin kärsiä. Kipulääkkeet (resepti- tai käsikauppa-) eivät helpota, vaikka ajoittaisin niiden ottamisen miten. Lisäksi mulla on epäsäännöllinen kierto, joten menkkojen ennakoiminen on aika vaikeaa. Hormonaalista ehkäisyä olen käyttänyt, mutta sekään ei auttanut kipuihin. Nyt toiveissa on raskaus, joten ehkäisyä emme käytä muutenkaan.
Menkkakipuihin on etsitty syytä, mutta mitään ei ole löytynyt. Kierto on välillä saatu säännölliseksi Teroluteilla. Lähes tainnuttavien kipujen lisäksi joudun käymään paskalla menkkojen aikaan 10-20 kertaa päivässä, joten töihin meneminen on mahdoton ajatus. Parhaan helpotuksen minulla kipuihin tuo lämpö: lämmin suihku, lämminvesipullo, sähkökissa jne. mahan päällä.
Tosin esikoisen (joka on vielä alle vuoden) syntymän jälkeen on ollut sellaisiakin kiertoja, joissa kivut eivät ole olleet ihan niin pahat. Toivottavasti tulen raskaaksi taas pian, niin pääsee menkoistakin taas joksikin aikaa.
9
Mulla oli tuollaista elämä ennen lapsia. Todettin endometrioosi ja tuli lääkäreiltä kehoitus alkaa lapsentekoon heti, jos niitä haluua. Onneksemme saimmekin kaksi ihanaa lasta, ei tosin helpolla sillä endometrioosi vaikeutta raskautumista, tai pahimmillaan estää sen kokonaan.
Ensimmäinen raskaus oli vaikea, koska endometrioosin tekemät kiinnikkeet repeilivät kohdun kasvaessa. Toinen oli helpompi tämän suhteen. Ensimmäisen lapsen jälkeen kivut ovat olleet HUOMATTAVASTI helpompia, välillä en edes muista että minulla endometrioosia onkaan. Siinä mielessä raskaus siis auttoi vaivaan, vaikken etukäteen yhtään uskonutkaan lääkäreiden vakuutteluita asiasta.
Elän endometrioosin kanssa silti loppuelämän., Minulle on tehty yksi vaikea avoleikkaus, jossa poistettiin toinen munasarja, irrotettiin endometrioosin yhteen liimaamia sisäelimiä toisistaan, putsattiin kohtua endosta jne. Myös kohdunpoisto oli lähellä, mutta sitä ei vielä tehty. Olisin itse ollut siihen valmis, mutta sekään ei takaa ettei kivuista enää kärsisi. Endometrioosi kun voi levitä kohdun ulkopuolellekin kuten minulla ja sitä paitsi sitten joutuisi aloittamaan vaihdevuosilääkityksen joka on peruuttamatonta.
Olen täysin varautunut siihen, että vaikka tällä hetkellä pärjään hyvin, taisteluni tämän kroonisen sairauden kanssa ei ole ohi. Enköhän vielä tule kärsimään pahoista kivuista ja leikkauksessa käymään ainakin kerran...
Toivottavasti ap:lla ei ole endoa, mutta halusin vain kertoa kokemuksiani koska kuulostaa kovin samalta kuin omat kokemukseni...
Jaksamista kaikille menkkakivuista kärsiville!
Hyvä ihme sentään, menkoista taju pois...
sellaasiahan ne on :(