Tyttären kaverin vanhemmat :/
Meidän tokaluokkalaisella tytöllä ei ole varsinaista kotiintuloaikaa. Leikkii muiden tällä samalla kylällä olevien toka- ja kolmasluokkalaisten tyttöjen kanssa. Olemme miehen kanssa ajatelleet, että nyt kun on vielä vähän kesää jäljellä ja lapset viihtyvät ulkona niin olkoot. Kyllä kaikki sisälle häviävät viikonloppuna viim. 21.30 ja viikolla klo 20. Talvella ehtii nököttää sisällä ihan tarpeeksi!
Tähän tyttöporukkaan kuuluu myös tyttären paras kaveri jonka täytyy mennä viikolla sisälle klo 19 ja joskus saa olla 19.30. ja viikonloppuna nyt syksyllä samoihin aikoihin. Tietenkin tätä tyttöä harmittaa koska kaikki muut saavat olla vähän pidempään ja oikeastaan välillä tuntuu, että muut jopa vähän syrjivät joskus tätä tyttöä tiukkojen vanhempien vuoksi. Ovat muutenkin tiukkoja, heille ei saa mennä leikkimään, eikä heidän pihaan saa mennä leikkimään ym. Eivät myöskään kelpuuta tyttärensä kavereiksi muita kun meidän tytön (ja on sekin vaikeeta).
No, asiaan eli tämä tyttö siis tuli meille yöksi eilen ja annoin heidän (oli vielä kolmas tyttö) olla ulkona klo 21.30 asti. No eikös tämän tytön isä kuullut, että lapset ovat ulkona ja oli tullut karjumaan, että lähtekää nyt sisälle siitä. Soitteli vielä tyttärelleen monta kertaa, että joko menitte sisälle. Mitä hittoa se niille kuuluu milloin mennään sisälle jos antavat tyttärensä tulla yökylään?? Jos meidän tyttö menee heille niin en minäkään vaadi, että ulkona ollaan myöhempään vaan silloin mennään heidän säännöillä! Jos kutsun tyttäreni sisälle klo 20 ja muut jäävät vielä ulos en näe siinä mitään järkeä. Tyttö vaan katsoo sitten telkkaria kun muut leikkivät ulkona.
Muutenkin nämä toisen tytön vanhemmat arvostelevat meidän tapoja. Annetaan tyttömme olla liian myöhään ulkona, syödään liikaa ulkona, meillä on liikaa eläimiä ja milloin mitäkin. Meidän tyttö on aina syyllinen jos tulee riita tytöille, kaikki muut kylän tytöt on huonosti kasvatettuja ja saavat olla liian myöhään ulkona ja kiusaavat pientä ja viatonta heidän prinsessaa.
Oma tyttäremme on hyvin itsenäinen ja saa esim. mennä yksin kotiin jos olemme töissä. Jos on kaverillaan ja päättää lähteä kotiin niin kaveri soittelee vanhemmilleen ja valittaa kuinka toi lähtee kotiin ja sitten ne vanhemmat tilaisuuden tullen haukkuu meitä siitä kuinka meidän tyttö teki sitä ja teki tätä.
Alkaa olla mitta täysi herra ja rouva täydellisiä kasvattajia!! En haluaisi ruveta tukkanuottasille jotta tyttöjen yhdessäolo olisi mahdollisimman helppoa mutta kyllä tämäkin kysyy hermoja. Kun tyttö oli meidän mukana kesälomareissulla ei ollut mitään ongelmia kun sen vanhemmat eivät puuttuneet joka asiaan ja säätäneet ja arvostelleet.
Kommentit (111)
Mammojen mielestä tokaluokkalsien tulee olla klo 19.30 sängyssään rauhoittumassa ja lukemassa kirjaa. Luonnollisestikaan kellään ei voi olla minkään muunlaista rytmiä. Ja kaikki Suomen tokaluokkalaiset menee joka aamu klo 8.00 kouluun. Eikä viikonloppuna saa poiketa tästä rytmistä kuin puoli tuntia.
Minä ymmärrän sua, mutta jään häviävään vähemmistöön.
mutta olen kyllä huomannut, että tokaluokkalaisemme on hyvä mennä nukkumaan klo 20 tai viimeistään 20.30, muuten on tosi väsynyt koulussa ja iltapäiväisin. Lapsi tarvitsee unta ainakin 10 tuntia yössä ja on hyvä varata myös rauhoittumiselle ja iltapalalle aikaa. Jos valvotat lapsivieraitasi kauhean myöhään, se kostautuu heille seuraavana päivänä. Toki välillä voi poiketa säännöstä ja sopia siitä sitten vanhempien kanssa etukäteen.
ja moittiminen on av mammojen mielestä täysin hyväksyttävää. Ja ainoastaan oma tapa toimia on oikea. Jos tyttäresi kaverin vanhemmat ovat ikäviä ihmisiä, et voi oikeastaan muuta kuin antaa olla. Varsinkin jos tytöt ovat oikeasti hyviä kavereita. Ja on selvää, että yökylässä olessa toimitaan teillä teidän sääntöjen mukaan ja kaverin luona heidän sääntöjen mukaan. Se että kaverin vanhemmat tunkeutuvat teille komentelemaan, on täysin asiatonta, ja siitä sinun pitäisi myös heille sanoa. Tai sitten on lopetettava yökyläilyt tämän tytön osalta. Eiköhän kaverin vanhempien tapa toimia johda muutenkin siihen, että ko tyttö putoaa porukoista ulos, mutta hänen vanhemmathan siitä vastuussa ovat.
Ja kyllä valoisaan aikaan klo 20.00 tokaluokkalaiselle on varsin hyvä kotiintulo aika. Talvella nökötetään pakostakin enemmän sisällä.
Mammojen mielestä tokaluokkalsien tulee olla klo 19.30 sängyssään rauhoittumassa ja lukemassa kirjaa. Luonnollisestikaan kellään ei voi olla minkään muunlaista rytmiä. Ja kaikki Suomen tokaluokkalaiset menee joka aamu klo 8.00 kouluun. Eikä viikonloppuna saa poiketa tästä rytmistä kuin puoli tuntia.
Niin joinain aamuina alkaa kuitenkin. Lapsen elämä on huomattavasti helpompaa kun rytmi pysyy samana joka päivä, noin puolen tunnin joustolla. Lapsi ei siitä kärsi että menee nukkumaan joka päivä klo 20-20.30, aikuiset ovat niitä jotka säälittelevät lasta ja sotkevat siksi hyvän rytmin. Juhlapäivät asia erikseen, kyllä kesähäissä saa valvoa pidempäänkin.
Lapset tarvitsevat lepoa oppiakseen uusia asioita, ja riittävän levon saaminen onnistuu parhaiten säännöllisellä päivärytmillä. Kyllä meillekin tuli eilen naapurin 5v tyttö hakemaan lapsi leikkimään seitsemän jälkeen, mutta meillä oli juuri iltasadut meneillään. Naapurintyttö on kotihoidossa ja ymmärrän kyllä että hän voi olla ulkona pidempään, mutta meillä on herätys seitsemältä jo aamu. Arki onnistuu paljon mukavammin kun lapset heräävät siihen aikaan itse, virkeinä. Lapsia kyllä harmitti kun eivät päässeet leikkimään, mutta se on meidän tehtävämme vanhempina huolehtia lasten riittävästi unensaannista. Vaikka tänään ei tarvinnutkaan mennä päivähoitoon, olisi sunnuntaina unen saaminen riittävän aikaisin mahdotonta, jos lapset nukkuisivat viikonloppuisin esim. yhdeksään. Ja uusi viikko alkaisi heti univelalla.
Vanhemmat, olkaa vanhempia!
ilmoittaa että menee sisälle JOS ON JO YÖ!
Puoli kymmeneltä heiluminen pihalla on jokseenkin hirveää. Jos joku on sitä vastaan niin tokihan mennään aikasemmin sisälle.
Minusta sinäkin haet verta nenästä jos annat kersojen juosta ulkona jos vanhemmat on tiettävästi toistamaata.
Itse olen ton ikäsenä ollut sisällä pikkukakkosesta saakka, sitä ennen ehtii kyllä juoksemaan ulkona. Vai onko lapsi muuten jaloissa?
Minusta on jokseenkin kamalaa että tollasissa asioissa kuten sisälle meneminen alkaa aikuisilla vääntö! Ei se ole mitään täydellisyyttä, vaan kasvatusta. Seittemältä on normaali aika tokaluokkalaiselle tulla sisälle, ensi vuonna voi tunnilla vaikka joustaa. Sitä sanotaan kasvamiseksi: pienemmät ei ole ulkona niinkuin jokkut yläasteikäiset!
Kodin säännöt ei minusta saa ulottua siihen että menet sekoittamaan lapsen rytmiä.
Onko se sinusta sitten oikein että antaa lapsien heilua ulkona myöhään yöhän -koska ne haluaa ja jos laittaa rajan niin ne protestoi koska jossain joku ei niin tee????
Meillä menee tyttö nukkumaan klo 22-22.30. Siitä ei jousteta eikä ole tarviskaan. Tyttäremme nukkuu aivan tarpeeksi eikä ole väsynyt päivällä.
Me olemme miehen kanssa ottaneet sen linjan, että tyttö tulee sisälle silloin kun kaveritkin menevät sisälle. Joskus tyttö tulee jo klo 19 ja joskus niinkuin eilen 21.30. Useimmiten tulee klo 20-21 ja tosiaan viikolla klo 20 mennessä useimmiten. Meidän mielestä on järjetöntä, että jos kylän muut lapset (paitsi tämä yksi) saavat olla ulkona niin meidän pitää pakottaa oma tyttö sisälle katsomaan telkkaria. Nukkumaan kun ei kuitenkaan voi mennä ennen klo 22. Ja tosiaan kaikki muut tytöt saavat olla ulkona paitsi tämä yksi.
Ongelmiahan siitä tulee olemaan sitten kun tämä tyttö rupeaa protestoimaan kotiintuloaikojansa. Itse uskon, että mitä vähemmän rajoitat (tarpeettomasti) sen helpompaa on jatkossa kun lapsi tietää, että asioista voidaan neuvotella ja niistä voidaan joustaa. Minulla oli todella tiukat kotiintuloajat ja kärsin niistä aina! Eikä nuo tiukkapipovanhemmat toimi tälläkään tytöllä koska kaikki muut tytöt tietää millaisia nipoja ne on ja joutuvat varomaan tarpeettomasti leikkejänsä ettei tää pikkuprinsessa saa aihetta valittaa.
Viimeksi tytöillä oli ollut tappelu ja tää isä soitti mulle, että meidän tyttö oli aloittanut lyömään ja että nyt sen pitää loppua. Oikein raivosi. Kyseltäessä selvisi, että tämä heidän prinsessa oli aloittanut sen lyömisen. Oli kyllä kiva lyödä luu kurkkuun sille isälle, kjeh. Harvoin ne tappelevat jos joku nyt siihen tarttuu mutta joskus kyllä.
Meillä menee tyttö nukkumaan klo 22-22.30. Siitä ei jousteta eikä ole tarviskaan. Tyttäremme nukkuu aivan tarpeeksi eikä ole väsynyt päivällä.
Riittävä uni on äärettömän tärkeää lapsen kehitykselle, älä riistä lapseltasi oikeutta lepoon!
unta, vilkkaammalla voi mennä se 12, ja ap:n lapsi ei saa riittävästi unta. Ei ole sinänsä poikkeus, tutkimusten mukaanhan Suomen lapsista aika iso osa kärsii unen puutteesta. Ja kyllä nukkumaan voi mennä klo 20, ei se ole mikään ongelma.
sellaisesta mystisestä unenpuuttesta mitä ei huomaa mistään? Ei tyttö nukahda esim. klo 21. Hänen rytmi on tuollainen mikä on ja sillä hyvä. Kai se nyt pilkkisi aiemmin jos sitä väsyttäisi.
Tyttö saa unta 9-11 tuntia joka yö eli aivan tarpeeksi.
sellaisesta mystisestä unenpuuttesta mitä ei huomaa mistään? Ei tyttö nukahda esim. klo 21. Hänen rytmi on tuollainen mikä on ja sillä hyvä. Kai se nyt pilkkisi aiemmin jos sitä väsyttäisi.
Tyttö saa unta 9-11 tuntia joka yö eli aivan tarpeeksi.
piti olla aina 19.00 kotona (20.00 nukkuun) ja ylä-asteella piti olla aina 20.00 kotona (hyvällä syyllä joskus pidempään). 9 luokalla sain vasta alkaa oleen pitempään ulkona. Vanhempani olivat tiukkoja, mutta en ole siitä kauheasti kärsinyt, vaikka olikin laaja kaveripiiri.
En todellakaan tule antamaan oman lapseni juosta ala-asteikäisenä kymmenen aikaan ulkona muita häiritsemässä.
vapaan kasvatuksen puoltajia.. kun lapsi tahtoo. Oikeesti lapset tarvitsevat rajoja ja rakkautta. Ei pitkä lieka ole sitä. Meillä pienet ovat kotona viimestään 19.30.sitten rauhoitutaan iltatoimille.
Meillä jopa 15 vuotiaalla on kotiintuloaika se on koulupäivinä 21.30 viikonloppusin 23.
meillä jopa 18v lukiolainen tulee kotiin viimestään 22. koska tahtoo tajuta koulussakin jotain.
Ja 18 vuotiallekkon olen sanonut, että niin kauan, kun asuu kotona ilmoittaa millon tulee ja missä on, ettei tarvitse olla sydän syrjällään.
Tiukka olen ajoista, mutta eipä ole munmukulani rikkomassa yleisiä paikkoja kylillä, niinkuinnämä vapaat lapset...
Tosin meille sopii kyllä tulla leikkimään ja olemaan, mutta meillä ei juostapitkin kyliä yömyöhään.
Ei lasten tarvitse juosta pihalla enää puol 10 aikaan vaan olla sängyssä nukkumassa..jopa meidän 6lk on siihen aikaan nukkumassa
Tää keskustelu meni heti vinoon: eihän tässä ole kysymys kellosta vaan siitä, että kaverin perheessä on niin erilaiset kasvatusperiaatteet ja se aiheuttaa kireyttä sekä aikuisten että lasten välille. Mutta en mäkään osaa muuta neuvoa kuin että koitat kestää, ap. Tuskin ne vanhemmat omia periaatteitaan muuttaa ympäristön toisenlaisen "kulttuurin" vuoksi, ja päinvastoin. Se kaveri sitten aikoinaan kapinoi tyranni-isäänsä vastaan.
Tää keskustelu meni heti vinoon: eihän tässä ole kysymys kellosta vaan siitä, että kaverin perheessä on niin erilaiset kasvatusperiaatteet ja se aiheuttaa kireyttä sekä aikuisten että lasten välille. Mutta en mäkään osaa muuta neuvoa kuin että koitat kestää, ap. Tuskin ne vanhemmat omia periaatteitaan muuttaa ympäristön toisenlaisen "kulttuurin" vuoksi, ja päinvastoin. Se kaveri sitten aikoinaan kapinoi tyranni-isäänsä vastaan.
Jos muissakin perheissä noudatettaisiin normaaleja kotiintulo-aikoja, ei kaveri saisi koskaan isästään tyrannivaikutelmaa. Tässä vieraat aikuiset säälittelevät lasta siksi että hänestä huolehditaan kuten pitää, eli pidetään kiinni kotiintuloajoista lapsen omaksi parhaaksi.
Katso ap nyt vielä kerran peiliin ja mieti missä perheessä se toiminta oikein on epänormaalia.
Meidän ekaluokkalainenkin saa olla ulkona omalla pihalla suunnilleen kahdeksaan asti, välillä yhdeksäänkin juuri näin valoisaan aikaan. Silloin hän tulee itse kotiin, kun kaveritkin menevät sisälle. Nukkumaan hän menee kymmenen aikaan, ja unta tulee ihan riittävästi, koska ei ole lainkaan väsynyt aamulla herätessään eikä iltapäivällä ja illalla. Koulu hoituu hyvin. Viikonloppuisin hän saa valvoa ja nukkua pitempään.
Näin me on toimittu meidän isompienkin lasten kanssa. Kaksi vanhinta on jo aikuista ja ihan normaaleja nuo ovat. Koulu sujui esikoisella erinomaisesti ja niin sujuu nykyisilläkin koululaisillamme. En totisesti hyväksyisi sitä, että meidän sääntöihin tulee kukaan puuttumaan. Jos yökyläilyt ei meidän säännöillä onnistuisi, niin sitten niitä ei olisi.
Ihmisillä ei voi olla erilaisia rytmejä
Ihmisillä ei voi olla erilaisia unitarpeita
Tokaluokkalaisilla ei voi olla lukujärjstystä jossa ei ole yhtään kasin aamua.
Eikä ne voi tajuta että jnkun kotipihalla voi olla turvallista klo 21.
Turhaan yrität.
Minä olen kerran koettanut. Munkaan lapseni vaan ei voi saada trpeeksi unta kun menee nukkumaan klo 21 tai klo 22. Se on mahdotonta. Lapsi herää joka aamu n. klo 8.00, joten nukkuu 11h tai 10h, mutta mitä siitä. Nukkumaan menoaika vaan on liian myöhäinen, ei se sovi av-mammojen normeihin.
vaan normaaleista kotiintuloajoista.
Minä olin aikoinaan samassa tilanteessa, minä olin naapuruston ainut, jolla oli kotiintuloajat. Silloin se välillä harmitti.
Nykyään tiedän, että vanhempani olivat naapuruston ainoat keskiluokkaiset ihmiset, ainoat, joilla oli akateeminen koulutus, ja ilmeisesti tietoa ja ymmärrystä siitä, mitä on vastuullinen lapsenkasvatus. Nykyään olen ylpeä vanhemmistani, jotka eivät jättäneet meitä iltapäiviksi yksin, vaan huolehtivat, hoitivat ja rakastivat meitä.
tosi aikaisin jos pitää tulla sisälle klo 19 00.
en antaisi sen ikäisen olla ulkona viikonloppuisin puoli kymmeneen.
Tuonikäinen tarvitsee 10-11 tunnin yöunet.
Ihmetyttää tämä Suomessa vallitseva hinku itsenäistää lapset heti kun kouluun menevät.