Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttären kaverin vanhemmat :/

Vierailija
29.08.2009 |

Meidän tokaluokkalaisella tytöllä ei ole varsinaista kotiintuloaikaa. Leikkii muiden tällä samalla kylällä olevien toka- ja kolmasluokkalaisten tyttöjen kanssa. Olemme miehen kanssa ajatelleet, että nyt kun on vielä vähän kesää jäljellä ja lapset viihtyvät ulkona niin olkoot. Kyllä kaikki sisälle häviävät viikonloppuna viim. 21.30 ja viikolla klo 20. Talvella ehtii nököttää sisällä ihan tarpeeksi!

Tähän tyttöporukkaan kuuluu myös tyttären paras kaveri jonka täytyy mennä viikolla sisälle klo 19 ja joskus saa olla 19.30. ja viikonloppuna nyt syksyllä samoihin aikoihin. Tietenkin tätä tyttöä harmittaa koska kaikki muut saavat olla vähän pidempään ja oikeastaan välillä tuntuu, että muut jopa vähän syrjivät joskus tätä tyttöä tiukkojen vanhempien vuoksi. Ovat muutenkin tiukkoja, heille ei saa mennä leikkimään, eikä heidän pihaan saa mennä leikkimään ym. Eivät myöskään kelpuuta tyttärensä kavereiksi muita kun meidän tytön (ja on sekin vaikeeta).

No, asiaan eli tämä tyttö siis tuli meille yöksi eilen ja annoin heidän (oli vielä kolmas tyttö) olla ulkona klo 21.30 asti. No eikös tämän tytön isä kuullut, että lapset ovat ulkona ja oli tullut karjumaan, että lähtekää nyt sisälle siitä. Soitteli vielä tyttärelleen monta kertaa, että joko menitte sisälle. Mitä hittoa se niille kuuluu milloin mennään sisälle jos antavat tyttärensä tulla yökylään?? Jos meidän tyttö menee heille niin en minäkään vaadi, että ulkona ollaan myöhempään vaan silloin mennään heidän säännöillä! Jos kutsun tyttäreni sisälle klo 20 ja muut jäävät vielä ulos en näe siinä mitään järkeä. Tyttö vaan katsoo sitten telkkaria kun muut leikkivät ulkona.

Muutenkin nämä toisen tytön vanhemmat arvostelevat meidän tapoja. Annetaan tyttömme olla liian myöhään ulkona, syödään liikaa ulkona, meillä on liikaa eläimiä ja milloin mitäkin. Meidän tyttö on aina syyllinen jos tulee riita tytöille, kaikki muut kylän tytöt on huonosti kasvatettuja ja saavat olla liian myöhään ulkona ja kiusaavat pientä ja viatonta heidän prinsessaa.

Oma tyttäremme on hyvin itsenäinen ja saa esim. mennä yksin kotiin jos olemme töissä. Jos on kaverillaan ja päättää lähteä kotiin niin kaveri soittelee vanhemmilleen ja valittaa kuinka toi lähtee kotiin ja sitten ne vanhemmat tilaisuuden tullen haukkuu meitä siitä kuinka meidän tyttö teki sitä ja teki tätä.

Alkaa olla mitta täysi herra ja rouva täydellisiä kasvattajia!! En haluaisi ruveta tukkanuottasille jotta tyttöjen yhdessäolo olisi mahdollisimman helppoa mutta kyllä tämäkin kysyy hermoja. Kun tyttö oli meidän mukana kesälomareissulla ei ollut mitään ongelmia kun sen vanhemmat eivät puuttuneet joka asiaan ja säätäneet ja arvostelleet.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulisi aiemmin kotiin? Miksi ette vietä iltaa yhdessä perheenä? Jos lapsi tulee kotiin esim. klo 19, syotte iltapalan yhdessä, käytte läksyt läpi, juttelette, pelaatte esim. jotain ja sitten lapsi menee rauhoittuneena sänkyyn silloin, kun väsyttää.

Olen yläkoulun ope, ja voin nyt jo kertoa, että ongelmia teille on tulossa myöhemmin. TAi ehkä itse et koe ongelmaksi sitä, että lapsesi mennä viipottaa pitkin kyliä kaiket yöt tehden ties mitä (alkoholi, seksi, tupakka, huumeet). Sori vaan, mutta juuri tuo vanhempien välinpitämättömyys mahdollistaa nuorille huonon elämän. Ja se perusta luodaan jo alakouluiässä. Rajat, yhdessäolo ja rutiinit ovat kaiken a ja o.

Vierailija
22/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos lapsi tulee sisälle näin valoisaan aikaan viikonloppuna viimeistään klo 21.30 ja viikolla klo 20.00, viina, seksi, huumeet ja tupakka vievät turmioon automaattisesti. Ja oikein yläkoulun ope näitä viisauksia latelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja kaverillani ei ollut kotiintuloaikoja ja se helpotti tiettyjen asioiden suhteen. 6- luokalla kokeiltiin ekaa kertaa tupakkaa ja olutta. 7- luokalla tupakointi oli jo ihan tapana ja alkoholia saatiin tarvittaessa hankittua isompien lasten kautta.

Onneksi oma järki tuli ja vei jossain vaiheessa eri suuntiin kaverini kanssa. Ystäväni menetti neitsyytensä 12- vuotiaana ja 13- vuotiaana oli jo kokeillut ruohoa. Itseä ei nämä jutut tuolloin kiinnostaneet.

Minulle riitti tupakka ja alkoholi ja niitä oli helppo käyttää, kun ei vanhemmat kytänneet milloin ja missä kunnossa tulin kotiin. Jos vaatteet haisivat tupakalta sanoin käyneeni jollain kaverilla, jonka vanhemmat polttavat.

Itse olen aikonut pitää vähän tarkempaa huolta omista lapsistani. Katson ainakin missä seurassa liikkuvat, milloin kotiutuvat jne. En mene halpaan, jos lapsi väittää tupakansavun tulleen kaverin luona.

Kotiintuloaika on ala-asteikäisellä klo 20 joka ilta. Myös viikonloppuina. Yläasteella voin joustaa, mutta silloinkin haluan tietää missä lapsi kulloinkin liikkuu.

jos tulisi aiemmin kotiin? Miksi ette vietä iltaa yhdessä perheenä? Jos lapsi tulee kotiin esim. klo 19, syotte iltapalan yhdessä, käytte läksyt läpi, juttelette, pelaatte esim. jotain ja sitten lapsi menee rauhoittuneena sänkyyn silloin, kun väsyttää.

Olen yläkoulun ope, ja voin nyt jo kertoa, että ongelmia teille on tulossa myöhemmin. TAi ehkä itse et koe ongelmaksi sitä, että lapsesi mennä viipottaa pitkin kyliä kaiket yöt tehden ties mitä (alkoholi, seksi, tupakka, huumeet). Sori vaan, mutta juuri tuo vanhempien välinpitämättömyys mahdollistaa nuorille huonon elämän. Ja se perusta luodaan jo alakouluiässä. Rajat, yhdessäolo ja rutiinit ovat kaiken a ja o.

Vierailija
24/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän samanikäisiä kavereita. Nämä kaverit oli perheistä, missä ei paljon perään katseltu.

Tupakka tuli kuvioihin 9 vuotiaana. Oli pakko kokeilla kun uhkasivat, että kiusaavat ja hakkaavat jos en ala polttamaan.

Meno jatkui koko ajan kiihtyen. Olin ainoa, kenen perheessä valvottiin tekemisiäni ja missä oli aikainen kotiintuloaika. Se oli pelastukseni. Ei paljon uskaltanut kaljoitella kun piti olla kotona klo 20.00 ja äiti odotti eteisessä. Ei mennyt läpi selitykset, että kaverit poltti ja siksi haisin. Kotiarestia tuli, että napsahti ja ne myös valvottiin.

Nyt aikuisena olen todella onnellinen siitä, että en päässyt liukumaan kaveriporukan touhuihin. Minua ei kiusattu siksi, että en saanut viettää iltoja ulkona. Kaverit sääli ja ymmärsi sen, koska minullahan oli tiukkapipo kalkkisvanhemmat. Oli pakko olla selvinpäin ja mennä kotiin.

Nämä pienen paikkakunnan kaverit on nyt aikamoisessa suossa ja työttöminä. Kalja maistuu ja naama on turpea ja lapsia on tehty hyvin nuorena vähän sinne sun tänne.

Kiitos vanhempieni, pääsin elämän alkuun ja eroon porukasta.

Vierailija
25/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennyt kyllä epäkuntoon.

Minulla ei ollut kotiituloaikoja. En tosin muista mihin aikaan kotiin tulin tokaluokkalaisena, sillä meillä oli pihalla vellikello, jota aiti soitti kun piti tulla kotiin. Se muuten kuului aika kauas.

Teininä minulta kysyttiin milloin tulen kotiin. Ja minä tulin silloin kuin olin ilmoittanut. Eikö ole KAMALAA! Sitten vielä ylläri: molemmat vanhempani olivat opettajia!

Tupakkaa kokeilin 18-vuotiaana. Alkoholia maistoin samoin 18-vuotiaana. Seksiä harrastin eka kerran 19-vuotiaana. Huumeita en ole kokeillut, en edes tiedä mistä niitä saisi.

Mikä tässä nyt on sitten pielessä? Retkahdankohan minä sitten joskus viisikymppisenä?

Vierailija
26/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja minusta oli helpottavaa kun sain sanoa kavereille, etten uskalla ottaa vinkkua ja polttaa kun saan kotona selkään. Se oli hyvä syy olla tekemättä sellaista, mitä en halunnut. Muuten olisi ollut pakko. Ja pelotti se poikien kans vehtaaminenkin. Moni näistä tutuista meni sänkyyn jo 12 vuotiaana ja yhdelle tehtiin abortti 14 vuotiaana.

Oli helppo syyttää vanhempia, että ovat niin tiukkiksia, ettei voi tehdä sitä ja tätä. Muuten olisi kiusattu ja haukuttu jos olisin sanonut, että en oikein itse haluaisi näitä juttuja tehdä.

Vierailija
27/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeistään kuuskymmppisenä sitten. Vain klo 19.00 lapsena nukkumaan menneet pelastuvat.

mennyt kyllä epäkuntoon. Minulla ei ollut kotiituloaikoja. En tosin muista mihin aikaan kotiin tulin tokaluokkalaisena, sillä meillä oli pihalla vellikello, jota aiti soitti kun piti tulla kotiin. Se muuten kuului aika kauas. Teininä minulta kysyttiin milloin tulen kotiin. Ja minä tulin silloin kuin olin ilmoittanut. Eikö ole KAMALAA! Sitten vielä ylläri: molemmat vanhempani olivat opettajia! Tupakkaa kokeilin 18-vuotiaana. Alkoholia maistoin samoin 18-vuotiaana. Seksiä harrastin eka kerran 19-vuotiaana. Huumeita en ole kokeillut, en edes tiedä mistä niitä saisi. Mikä tässä nyt on sitten pielessä? Retkahdankohan minä sitten joskus viisikymppisenä?

Vierailija
28/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vaan on.

Vierailija
29/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni siellä nukkumaan puolenyön maissa. Kertoi rehellisesti vanhemmilleen ja joutui tästä arestiin kotonaan vuorokaudeksi.

Kamalaa minusta.

Vierailija
30/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:han sanoi avausviestissään että tulevat sisälle viikolla viimeistään klo 20, mikä on ainakin mun ja hyvin monen muun mielestä ok kotiintuloaika tokaluokkalaiselle.

Ja jos viikonloppuna valvotaan vähän pitempään niin mitä haittaa tuosta on?

Ap:lle minäkin sanoisin että ei kai siinä auta kuin koittaa kestää, ja jatkaa omalla tyylillä.

Vierailija
31/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi nukkumaan viimeistään ysiltä, ja jos herää aamulla jo kuuden maissa, ei sitten tarvitse sitä kymmentä tuntia unta. Mutta illalla ajoissa nukkumaan, niin aamulla on mahdollista herätä sitten kun on nukkunut riittävästi, eikä sitten kun on pakko jo nousta ja lähteä kouluun.

Monet aikuisetkin sanovat, että on vähäunisia, menevät nukkumaan puoliltaöin aina, ja töihin herääminen puoli seiskan paikkeilla. Ja kas kas, v-loppuna nukutaankin sitten pitkään... ja miksikö? Siksi, että näille "vähäunisille" tulee viikon mittaan univelkaa.

En usko tuohon lapsen lyhytunisuuteen. Ajoissa unille, ja herätköön aamusta sitten, jos ei nukuta. Onpa ainakin mahdollisuus nukkua.

Vierailija
32/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen toi on musta kyllä ihan liian myöhään 8-vuotiaalta.

Ap:han sanoi avausviestissään että tulevat sisälle viikolla viimeistään klo 20, mikä on ainakin mun ja hyvin monen muun mielestä ok kotiintuloaika tokaluokkalaiselle.

Ja jos viikonloppuna valvotaan vähän pitempään niin mitä haittaa tuosta on?

Ap:lle minäkin sanoisin että ei kai siinä auta kuin koittaa kestää, ja jatkaa omalla tyylillä.

Vierailija
33/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaan tätä lasten itsenäisyyden ihannointia.Pieniä ovat ja tarvitsevat vielä pitkään turvallisuutta elämäänsä.Työskentelen lasten parissa ja on kamalaa kuinka aikuisen nälkäisiä nykyään lapset ovat.

Vierailija
34/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin miehen kanssa helatorstain aikoihin Pariisissa. Keskiviikko iltana käveltiin Champs Elyseellä ja sen liepeillä. Me siinä ajateltiin että mikä tässä on niin outoa. Sitten välähti! Kello oli puoli yksitoista kun tämä välähdys tuli.

Siellä oli lapsia. Ravintoloissa, kadulla ja puistossa vanhempiensa kanssa. Yhdentoista aikaan lasten määrä alkoi vähetä ja puolen yön aikaan ei enää näkynyt.

Silloin tuli kyllä mieleen että mitenkähän av-mammat tämän sulattaisivat...

Vierailija
35/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuna 21.30.

Ja jos se on SINUSTA liian myöhään 2-luokkalaiselle, niin varmasti se silloin niin onkin, omalle 2-luokkalaisellesi.

Meidän naapurustossa (okt-alue jossa taatusti lapsista huolehditaan) yleinen kotiinmenoaika koululaisilla (myös niillä 2-luokkalaisilla) on viikolla on tuo 20.00.

Meilläkin on 2-luokkalainen, joka tulee sisään vikkolaa klo 20, on sängyssään klo 21 ja herää itsekseen, herättämättä 7 - 7.30. Vaikka saisi pitempäänkin nukkua.

Edelleen toi on musta kyllä ihan liian myöhään 8-vuotiaalta.

Ap:han sanoi avausviestissään että tulevat sisälle viikolla viimeistään klo 20, mikä on ainakin mun ja hyvin monen muun mielestä ok kotiintuloaika tokaluokkalaiselle. Ja jos viikonloppuna valvotaan vähän pitempään niin mitä haittaa tuosta on? Ap:lle minäkin sanoisin että ei kai siinä auta kuin koittaa kestää, ja jatkaa omalla tyylillä.

Vierailija
36/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin miehen kanssa helatorstain aikoihin Pariisissa. Keskiviikko iltana käveltiin Champs Elyseellä ja sen liepeillä. Me siinä ajateltiin että mikä tässä on niin outoa. Sitten välähti! Kello oli puoli yksitoista kun tämä välähdys tuli. Siellä oli lapsia. Ravintoloissa, kadulla ja puistossa vanhempiensa kanssa. Yhdentoista aikaan lasten määrä alkoi vähetä ja puolen yön aikaan ei enää näkynyt. Silloin tuli kyllä mieleen että mitenkähän av-mammat tämän sulattaisivat...

Me kyläilimme kavereidemme luona Lyonissa vuosi sitten. Arkena syötiin illallinen klo 21 jonka jälkeen lapset menivät nukkumaan. Aamulla klo 8.30 kouluun jossa oltiinkin sitten viiteen saakka.

Vierailija
37/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain sillä on merkitystä montako tuntia ehtii nukkua.

Meillä menee monesti lapset vielä iltapalan jälkeen joksikin aikaa ulos ja sitten pesun kautta suoraan nukkumaan.

Vierailija
38/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi nukkumaan viimeistään ysiltä, ja jos herää aamulla jo kuuden maissa, ei sitten tarvitse sitä kymmentä tuntia unta. Mutta illalla ajoissa nukkumaan, niin aamulla on mahdollista herätä sitten kun on nukkunut riittävästi, eikä sitten kun on pakko jo nousta ja lähteä kouluun. Monet aikuisetkin sanovat, että on vähäunisia, menevät nukkumaan puoliltaöin aina, ja töihin herääminen puoli seiskan paikkeilla. Ja kas kas, v-loppuna nukutaankin sitten pitkään... ja miksikö? Siksi, että näille "vähäunisille" tulee viikon mittaan univelkaa. En usko tuohon lapsen lyhytunisuuteen. Ajoissa unille, ja herätköön aamusta sitten, jos ei nukuta. Onpa ainakin mahdollisuus nukkua.

Minä olen vähäuninen, isäni on ja esikoiseni on. Mieheni ei ole. Arkena mieheni menee nukkumaan viimeistään kymmeneltä, minä kukun helposti puoli kahteentoista. Heräämme molemmat aamulla 6.30 Minä itsestään, mieheni kellon soittoon torkkutoimintoa lypsäen.

Viikonloppuna saatan nukkua helposti yhdeksään. Mutta: Viikonloppuna valvomme helposti esim. yhteen leffoja katsellen. Myös lauantaiaamuisin herään yleensä ensin seitsemän aikaan ja joskus nousenkin silloin. Useimmiten en, koska on kivaa kölliä sängyssä ja nukkua pitkään.

Lisäksi aivan tutkittu tosiasia, että ihmisillä on erilaisia unirytmejä. Itselleni luontaisempi rytmi olisi esim. 01-08 nukkuminen. En yksinkertaisesti nukahda iltaisin aikaisemmin vaikka kuinka menisin sänkyyn. Väitän että tämä taipumus näkyy jo lapsena. Meilläkin on kolmessa lapsessa yksi aivan erilainen nukkuja, joka vieläpä on esikoinen, jonka kanssa on vauvasta asti taatusti menty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan :)

Sinänsä kirjoituksessasi klo 21 nukkumaan on ihan hyvä ajankohta ja juuri näin toimimme myös "vähäunisen" esikoisemme kanssa.

Vierailija
39/111 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

totean vain, että mun tokaluokkalainen nukkuu jo 21.30, oli arki tai viikonloppu... Arkisin sisälle tullaan kuuden puoli seitsemän aikaan, viikonloppuna viimeistään silloin, kun puistoissa alkaa olla muutakin porukkaa kuin pikkulapsia... Kesällä lapset olivat joskus arkisin ulkona puoli kahdeksaan.

Mun mielestä enemmän kauheaa on se, että viime talvena ovikello soi vähän puoli kahdeksan jälkeen, mun lapset oli jo iltapalalla suihkun jälkeen ja ovella seisoo viisivuotias tyttö hakemassa mun lapsia ulos...

Vierailija
40/111 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin. On ihan normaalia, että tokaluokkalaisella on kotiintuloajat, ja 19.30 on ihan hyvä sellainen. Siinä ehtii syömään iltapalaa ja käymään suihkussa ym ennen nukkumaanmenoa, mikä tokaluokkalaisella voi olla aika pian siinä kahdeksan jälkeen, varsinkin jos on aikainen aamuherääminen.

Ja tokaluokkalaisen on hyvä olla iltapäiväkerhossa, jos se vaan on mahdollista.

Mutta se ei ole hyvä, jos lapsenne kiusaa toista lasta, tai syrjii siksi, että tällä on kotiintuloajat, tai vanhemmat, jotka jämäkästi lastaan kasvattavat. Muutenkin, en kehuskelisi tokaluokkalaisen 'itsenäisyydellä'.

En tiedä, millä tavoin naapurinne arvostelevat tapojanne, mutta minusta on kohtuullista odottaa, että pienet lapset eivät ole yhdeksän jälkeen enää ulkona. Ja kohtuullista on oma lapsensa käskeä sisään, vaikka olisi yökylässä.