Mitä ajattelette naisesta joka ei halua naimisiin?
Eli mitä mieltä olette naisesta, joka elää pitkässä avoliitossa mutta ei halua koskaan naimisiin? Onko kyseessä sitoutumiskammo? Vai eikö mies olekaan "se oikea"? Onko liitto tuomittu tuhoon? Voisitko itse elää samalla tavalla?
Kommentit (34)
Itse en näe ensimmäistäkään syytä, miksi en menisi naimisiin rakastamani ihmisen kanssa.
minulle se on ihan sama. Ei kiinnosta ovatko muut naimisissa vai avoliitossa enkä usein tiedäkkään esim. työkavereitteni siviilisäätyä. En ole pohtinut mistä johtuu tai mistä on johtumatta.
Itse olen menossa naimisiin.
Asuimme yhdessä 11 vuotta ennen kuin menimme naimisiin.
Naimisiin menimme koska halusimme lapsia. Lapsia en hankkisi avoliittoon.
tai sitten oikeasti oman tien kulkija, eli jotkut aatteelliset/älylliset syyt esim. talouteen tai tasa-arvoon liittyen.
Musta on ihan ok, jos ei halua naimisiin. Yhtä lailla voi elää parisuhteessa ilman avioliittoa.
Itse olen eronnut, enkä kiirehdi uudelleen naimisiin. Kihloissa tosin olen, mutta hääsuunnitelmia ei ole. Ei naimisiin meno ihan poissuljettu vaihtoehtokann ole, mutta nyt ei ole ollut mitään hinkua siihen. Tiedän kuitenkin mitä se on ja mitä se ei ole.
No. Mitä mieltä nyt olet minusta?
10 vuotta.
Kerrotko mitä SITOUTUMISKAMMOA tässä on? :D
ja me oltiin omistettu yhteinen asunto 10 vuotta ennen naimisiinmenoa.
5
ajattelen vain, että ei ole mennyt naimisiin. Ei sen perusteella sitoutumisesta voi sanoa mitään.
Mitäs se mulle kuuluu? Kukin elä elämänsä niin kuin parhaaksi näkee.
avoliitossa ja lapsi. Mies ulkomaalainen, elävät pääasiassa naisen tuloilla. Veikkaan, että avioliittoon menemättömyys on naiselle hyvä keino pitää mies sopivasti otteessa, kun miehellä on heikompi juridinen asema Suomessa kun eivät ole naimisissa.
miestä köyhempi ja vielä hoitaa lapset eikä kerrytä eläkettään, niin mietin, että miksi? Pääseehän siitä avioliitosta irti jos tahtoo, mutta sillä saisi turvaa itselleen. Ja verotuksessakin on hyödyllistä.
vähintäänkin ja tuo mieskin on ihan väärä :D Ei olla edes kihloissa ja kimpassa ollaan oltu 7 vuotta. Pitää varmaan alkaa katsomaan eri osoitteita kun vähintäänkin mä olen miehelle sellainen hätävara jota ei voi alttarille saatella :p
Kymmenen vuotta yhdessä, yksi lapsi. Eli sitoutumiskammoa en kyllä tilanteessa näe:)
Mä en halua ylläpitää tai kannattaa patriarkaalista, naisen arvoa alentavaa systeemiä. Mä olen oma itsenäisen ihminen, en kenenkään omaisuutta. Meidän suhde on tasa-arvoinen kahden itsenäisen ihmisen suhde joka kestää luultavammin kauemmin kuin useampi naista alentava avioliitto.
että miksi siihen naimisiin menoon suhtaudutaan niin tunteenomaisesti? Kun se avioliitto (tai rekisteröity parisuhde) on ainoa tapa tehdä siitä puolisosta kiistämättömästi omainen. Yhteiskunnassa on määritelty omaisille tiettyjä etuja ja hyvityksiä, ja parisuhdekumppanille nämä edut kuuluvat myös - jos ollaan naimisissa. Avoliitolla ei tätä suojaa ole. :(
Miksi moni ei tunnu ajattelevan asiaa tältä kannalta ollenkaan?
Avioliitto on nimenomaan naiselle hyödyllinen. Ja miten se naista alistaa, jos pitää oman nimensä? Erotilanteessa nainen hyötyy avioliitosta, sama puolison kuollessa.
Jos nainen on se varakkaampi ja mies hoitaa lapset ja hänen työuransa siksi aukkoontuu, niin SILLOIN naisen ei kannata mennä naimisiin.
että miksi siihen naimisiin menoon suhtaudutaan niin tunteenomaisesti? Kun se avioliitto (tai rekisteröity parisuhde) on ainoa tapa tehdä siitä puolisosta kiistämättömästi omainen. Yhteiskunnassa on määritelty omaisille tiettyjä etuja ja hyvityksiä, ja parisuhdekumppanille nämä edut kuuluvat myös - jos ollaan naimisissa. Avoliitolla ei tätä suojaa ole. :( Miksi moni ei tunnu ajattelevan asiaa tältä kannalta ollenkaan?
Mä en halua ylläpitää tai kannattaa patriarkaalista, naisen arvoa alentavaa systeemiä. Mä olen oma itsenäisen ihminen, en kenenkään omaisuutta. Meidän suhde on tasa-arvoinen kahden itsenäisen ihmisen suhde joka kestää luultavammin kauemmin kuin useampi naista alentava avioliitto.
Eli jostain syystä kokemus avioliitosta on traumatisoinut, ja siksi avioliitto nähdään aivan kummallisten lasien läpi ("naista alentava" jne).
2
naimisiin enkä lapsia. Kummasti niitä nyt on kolme ja krooninen vauvakuume ja naimisissakin ollaan :) Jokainen tyylillään.
Eli että hän menettää paljon. Riippuu tilanteesta, miten paljon. Itse olen lapsettomana menettänyt lähinnä yövalvomiset ja vaipanvaihdon, koska tutustuin tyttäreemme vasta hänen ollessaan viisivuotias. Samalla tavalla joku voi saada avioliiton edut muillakin tavoin. Silti minulla on houkutus ajatella, että jotakin jää puuttumaan.
Ja se jokin on nimenomaan tunnetasolla. Suhteessa on mielestäni jokin syvempi taso, jota ei saavuta kuin avioliitossa. Tämä on totta minulle.
lain edessä tapahtuva ihmissuhteen vahvistus. Mun mielestä on erittäin huvittavaa kuinka ihmisillä (lue: naisilla) on niin vääristynyt käsitys avioliitosta, kuinka se täydentää rakkauden ja sitoo miehen ja naisen toisiinsa. Kissinpissit, mitä soopaa.
Avioliitto on perustettu sille, että tiedetään kenen lapsia syntyneet ovat. Nykypäivänä tuohon ei ole samanlaista tarvetta. Joten älkää nyt mammat viittikö! Jokainen saa tehdä niin kuin haluaa.
tällainen nainen (tai mies) on saanut esim. omilta vanhemmiltaan vääristyneen mallin avioliitosta. Tai on jotenkin muuten traumatisoitunut asian suhteen. Tästä voi tietenkin seurata sitoutumiskammoakin.
Jonkinlainen vääristymä on kyseessä joka tapauksessa. Kaunis, turvallisuutta lisäävä ja järkevä yhdessäelämisen muoto eli avioliitto muuttuukin tällaisen henkilön mielessä aikansa eläneeksi, jäykäksi ja liian sitovaksi instituutioksi.