Lapsi sairas/palkallinen vai palkaton vapaa?
Meillä sellanen tilanne, että poitsu sairastu viime viikonloppuna. Olin ma. hoitamassa poitsua kotona, koska meillä ei ole ketään joka voisi hoitaa. Mulla oli tärkeä koulutus tiistaina johon oli "pakko" mennä, näin ollen kävin töissä ti ja ke, jolloin mieheni, lapsen isä hoiti lasta. Kerroin pomolleni eilen, että minun on pakko jäädä loppu viikoksi kotiin koska pojalla edelleen 40 kuumetta. Sanoi, että Ok, vapaat tulee palkallisena.
Tänä iltana sit soitti, että ehkä ne onkin palkattomia kun kvtes:ssä lukee että kolme peräkkäistä päivää palkallisia. Näinhän se voi olla, mut kyllä ärsyttää kun työnantajaa/työyhteisöä ajatellen menin koulutukseen. Sanoinkin, että tästä lähin oonkin sit sen 3 päivää peräikkäin jos sellainen tilanne tulee.
Onkohan muilla ollu vastaavanlaista? Ja miten on käyny? Onko maksettu palkkaa vai ei? Eipä ois vara palkattomia pidellä...huoh. Enkä todellakaan oo syyttä suotta ollu töistä poissa!
Kommentit (29)
ainakin kirjoitetaan ihan se päivä jona sairastodistuksen hakee, ja ihan julkisella puolella. Eli jos hakee s.tod. 1.1. se kirjataan noin ja uuden 4.1. se kirjataan tuolla päivällä.
Monilla apikkakunnilla ei myöskään tarvitse mennä terveyskeskukseen, vaan neuvolasta saa tod. hakea kun sinne soittaa.
...niin en syyttä suotta kotona ole ja todella menen heti töihin, kun lapsi terve. Näin oo aina tehny...vaikka todistuksen mukaan ois ollu mahiksia olla kotona. Toimin REHELLISESTI! Laki on laki ja näinhän se pitää mennäkin. Seuraavan kerran ollaan viisaampia ja tehdään niin kuin moni muukin eli 3+3pvää peräkkäin :)
Köyhälle tuntuu pienikin lovi tiliin...
ainakin kirjoitetaan ihan se päivä jona sairastodistuksen hakee, ja ihan julkisella puolella.
Normaalisti soitan neuvolaan sairaslomalappusta varten. Terkkari kysyy milloin sairaus on alkanut ja laittaa sen lappuunsa minun kertoman mukaan. Eli jos olen maanantaina niin tyhmä, että saan sairauden alkaneen lauantaina saan vain yhden päivän palkallista lomaa. Sanon siis sairauden alkaneen juuri sinä päivänä.
... Toimin REHELLISESTI! Laki on laki ja näinhän se pitää mennäkin. Seuraavan kerran ollaan viisaampia ja tehdään niin kuin moni muukin eli 3+3pvää peräkkäin :)
Siis 3+3 on laiton systeemi jos olette jonkun yleisen sopimuksen alla.
Niin siis tuo 3+3 päivää onnistuu, koska monissa työpaikoissa voi olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella.
Käytännössä ainakin omalla alallani ja samassa asemassa olevat tekevät niin, että toinen on vaikka aamupäivän veke ja toinen iltapäivän. Loput työt sitten tehdään illalla. Jos tulee tiukkoja paikkoja väliin, niin sitten palkattua lastenhoitoa väleihin. Monilla yksityisillä asiantuntijatyöpaikoillahan on mahdollisuus firman kustantamaan lastenhoitajaan lasten sairastaessa. Joka tietenkin on aika kaksipiippuinen juttu: kuinka mielellään jätät sairaan lapsen vieraan ihmisen hoitoon?
Työt eivät jää tekemättä, ne vaan tehdään eri aikoihin.
No...opin tästä sen niin ku pomolle sanoinkin, että tästä lähtien oon sit peräkkäin sen kolme päivää ja en ajattele pätkääkään miten se töihin vaikuttaa.
ihanko totta, ai sanoit noin?
teit itsellesi karhunpalveluksen
3 päivää palkallista tarkoittaa että että et tarvitse siltä ajalta todistusta sairaudesta. Jos "saat" viikon sairaslomaa, on se viikko sinulle palkallista sairaslomaa MIKÄLI TYÖNANTAJA hyväksyy sairasloman. Muistakaa kaikki että lääkärin todistus sairaudesta ei ole sama kuin työnantajan pakko maksaa palkkaa. Sairasloman palkallisuudesta viimekädessä päättää työnantaja. Tässä asiassa monella harhaluulo, mutta niin se vain on. Harvemmin työnantajat eväävät sairasloman jos siitä lääkärintodistus.
sanoin pomolle juuri niin kuin kirjoitin eli tarvittaessa pidän sen kolme päivää peräkkäin, jos lapsi sairastaa. Onhan työntekijälläkin oikeudet. Miks minun pitäs joustaa, jos työnantajakaan ei jousta? Mielestäni tässä tapauksessa joustin ja nimenomaan etusijalle meni työasiat, mutta mitäpä tätä enää pähkäilemään. Tänään asia varmistuu. Todennäköisesti eilinen palkaton. Seuraavan kerran ollaan viisaampia. Pääasia, että lapsi on nyt terve ja päästään palaamaan normaaliin rytmiin :) Ja todella toivotaan, että meillä ei ihan heti sairastella.
3 päivää on pidettävä peräkkäin...!
Ja oletan että työnanataja tiesi ettei lapsi yksin ole kotona vaan isänsä kanssa? Eli sinulle ei tavallaan voida maksaa (toki työnantaja voi halutessaan joustaa) enempää kotona olemisesta sairaan lapsen kanssa, koska ne kolme päivää on jo käytetty. Eli sinä ma. miehesi ti. ja ke.
Tuo on hyvä huomio; monilla työpaikoilla kaikki menee suoraan koneelle, mikä ei anna joustaa noissa päivissä koska se ei koneen mukaan ole mahdollista.
Ja tällä asialla on myös käänöpuoli; jos sinulla ei olisi ollut koulutusta ja olisit sen kolme päivää lapsen kanssa saanut kotona olla, mutta lapsi olisikin ollut jo keskiviikkona terve, niin tuskin olisit häntä hoitoon vienyt ja mennyt töihin, vaan jäänyt kotiin?