Huom ylipainoisten / pullukoiden /lihavien lasten vanhemmat!
Onko lapsenne ollut aina pyöreä, vai alkoiko lihominen jossain tietyssä iässä? Milloin?
Meidän esikoinen oli ekat 6v todella hoikka. Sitten kahdessa vuodessa (eskari-2.lk) tuli painoa ihan hirmuisesti (8,5kg) ja vastaavasti pituutta ei juurikaan. Nyt, neljäsluokkalaisena, poika on hieman pullukka, mitat on 135cm ja 34kg.
Toinen lapsemme on ollut vielä huomattavasti isoveljeään hoikempi aina. Siis paino mennyt aina neuvolassakin -20 käyrää tai jopa alle sen. Nyt tyttö on eskarissa ja olen huomannut,että 5kk aikana painoa on tullut yllättäin 2kg. Tyttö on edelleenkin siro, mutta tuo painonnousu siis tapahtui juuri samoihin aikoihin kuin aikanaan isoveljelläkin. Tyttö on nyt 112cm ja 18,7kg. Painoa sais toki tulla vaikka lisääkin, mutta toisaalta en haluais, että tyttökin muuttuu parissa vuodessa sirosta pullukaksi.
Kommentit (24)
6-vuotiaaksi todella hoikka, sitten alkoi pikkuhiljaa pyöristyminen. Nyt veli saman ikäinen (6), olen laittanut koko perheen ruokavalion remonttiin. Kaikki rasvanen pois esim salamit vaihdettu kevyt kinkkuun, suklaamuroja ostetaan vain juhla vk.lopuiksi, katson muutenkin rasvan käyttöä. Annosten valvontaan en lähtisi henkkohtaisest vaan tällöin jos normaali koti ruoka ilman sokereita ja suuria rasvamääristä huolimatta vain nousee silmissä niin menisin ravitsemusterapeutille.
Mutta lapset ovat paljon (1-4 pvä/vko) mummolassa ja siellä herkkuja piisaa KOKO AJAN. Ja kun asiasta sanoo, niin mummo ottaa itseensä ja vääntää itkua ja/tai ei ota kuuleviin korviinsa.
AP
Olen miehen kanssa asiasta jutellut, ja asia ahdistaa minua. Mutta kun mies sanoi asiasta vanhemmilleen, vastaus oli vain kiukuttelua ja loukkaantumista. Ei siis syyttänyt lihomisesta, vaan toivoi vaan, että eivät syöttäisi niin älyttömästi. Ihan sairasta syöttämistä se on ollutkin, normaalin ruuan jälkeen lautaselle kasataan 20 nakkia, ja sitten syödään kolme erilaista jälkiruokaa.
Mutta osaavat kuulemma syöttää lapsia ilman meidän neuvojamme. Niin että vaihtoehtoina on kieltää lasten ja isovanhempien tapaaminen, tai antaa lihoa.
lihominen ja hampaiden reikiintyminen lähti liikkeelle kolmannelta luokalta koulussa, syyksi löytyi koulumatkoilla poiketut karkkiostokset... Myös lasten liikkumiseen on syytä kiinnittää huomiota. Meillä kävi myös niin, että pienenä oli tosi paljon liikuntaharrarrastuksia, mutta vähitellen jäänyt> jollain se liikunnan määrä olisi korvattava? Muutoinhan se näkyy juuri vyötäröllä, itselläkin.
poika alkoi lihomaan 4v jälkeen(paino oli -30 käyrällä joten saikin lihoa)
Ekan kerran eläissään paino nousi o käyrälle 7v ja sen jälkeen on lihonut ja lihonut.Pituus kasvu lähti nousuun samoihin aikoihin(olikin niin pieni, että saikin kasvaa) Nyt reilusti ylipainoinen. 9v 141cm 47kg.
Syömiset pitäisi olla kunnossa. Ollaan tarkkaan käyty läpi mitä syö. Liikkuukin ihan kivasti. Toki liikuntaa saisi lisätä, mutta on näin talvella vähän ankeeta pimeässä. Ilmeisesti tuo paino ei vielä hälyttävää kun kouluterkka ei ole mitään postia lähetellyt. Toukokuussa lupasi ottaa puntarille heti kun koulu alkaa. Ei ole vielä tokanluokan aikana punnittu koulussa.
ei nyt ole ylipainoinen, 130cm, 28kg, mutta selvästi vartaloltaan pyöreämpi kuin ennen. Nyt olen ottanut tavaksi, että herkkuja syödään vain ja ainoastaan kerran viikossa, ja ruokien välissä ei napsita mitään. Uskon, että lihomiseen taipuvaisuus on hänellä geeneissä, nimittäin oma äitini on todella ylipainoinen ja suvussamme on muutenkin paljon ylipainoisia. Itse olen aina ollut hoikka, samoin mieheni, ja esikoisemme on tosi laiha. Tämä kuopus vaan tahtoo vähän olla lihomiseen taipuvainen... Ja ruokavalio siis on ihan ok, syödään ihan terveellisesti.
pyöreä!!!! Ihan sopusuhtainen on, ei mitään ylimääräistä missään.
selvästi vatsan alueella ylimääräistä. Maha pullottaa kyllä ihan selvästi. On nyt siis 7v. 8
ja jotkut housut puristavat mahasta, vaikka muuten olisivat sopivat.
Silti th:n mukaan poika "kasvaa tasaisesti, painokäyrä tasainen, kaikki ok". Eli en ole sitten kauheasti huolestunut asiasta.
niin kauan kuin asuin kotona, äitini hoivassa:). Äiti on aina ollut todella tarkka siitä, että herkkuja ei todellakaan syödä esim. viikolla yhtään. Meillä ei 80-luvulla ollut koskaan, paitsi juhannuksena, kotona limsoja esim. Jätskiä söimme todella harvoin. Keksejä äiti ei ostanut, vaan leipoi itse viikonloppuisin. Pullaakin leipoi itse.
Sipsejä maistoin ekan kerran poikaystäväni luona 16-vuotiaana.
Lapsena ja nuorena liikuin todella paljon, talvisin hiihtelin yksiksenikin pitkiä matkoja ja aikoja.
19-vuotiaana painoin 55 kiloa ja olin 170 cm pitkä.
Mitä tällä ajan takaa? Ehkä sitä että ehkä vaikka luulemme että lapsemme syövät vähän herkkuja niin takuuvarmasti nykyajan lapset syövät paljon enemmän herkkuja ja epäterveellisyyksiä kuin me aikanamme. Nykyään kun mennään jonkun luo kahvikutsuille niin pöydät notkuvat herkkuja. Kahvin jälkeen saamme yleensä vielä sipsejä ja juomaksi limua.
Viikonloppuisin herkuttelemme iltaisin, sellaista ei tapahtunut omassa synnyinkodissani. Hyvä jos sain lauantaikarkit lauantaiaamupäivisin.
Liikunnan saanti on nykylapsilla muuttunut selvästi. Tv ja tietsikka vievät liikaa aikaa. Talvet ovat huonontuneet -> lapset eivät pysty samalla tavoin harrastamaan talviurheilua.
Nykymaailmassa on todella vaikeaa pysyä normaalipainoisena. Ruokaa on aivan liikaa tarjolla. Se on aivan varmasti tosi monen perheen ongelma.
eli oli 6-vuotiaaksi asti todella hoikka ja nyt kohta 10-vuotiaana myös suunnilleen tuo 135 cm ja 34 kg. En oikein tiedä onko hän hieman pullukka vai jo ylipainon puolella, mutta ihmetyttää tuo äkillinen muutos. Ja ei, ruokavaliomme ei ole muuttunut, mutta poika on alkanut syömään tavallista ruokaa huomattavasti isompia määriä. Yritän aina rajoittaa ja sanoa että kyllä tuo riittää, otat salaattia lisäksi jne., mutta ei ole oikein tehonnut. Hän kävelee koulumatkat (kilometri suuntaansa) joka päivä, harrastaa liikuntaa kahtena päivänä viikosta (kävelee myös harrastukseen) ja lisäksi liikumme ja ulkoilemme viikonloppuisin koko perhe yhdessä. En oikein tiedä mitä tekisin, yritän kai luottaa siihen että jos ei anna tuon painon nousta niin pituuskasvu korjaa tilanteen.
jännittää nähdä alkaako hänellä vastaava painonnousu.
13
Taitaa siis olla niin, että jos lapsi on lihoakseen, nin se yleensä tapahtuu juuri tässä eskari-kouluiän kynnyksellä.
Täytyypä yrittää nyt ajoissa puuttua tuohon tytön painon nousuun, josko se ei sitten pääse niin pahaksi kuin pojalla. Tosin vähän saiski vielä nousta.
AP
Itse olin lapsena laiha kuin tulitikku, kouluun mennessä paino nousi enkä ole normaalipainoiseksi päässyt vieläkään (24v). Liikuin kyllä paljon, harrastin kilpaurheiluakin 8 vuotta, mutta silti mahalla on aina ollut vararengas. Ilman rankkaa harjoittelua olisi ollut teini-iässä varmaan vieläkin enemmän.
Sitten kun lopetin treenaamisen, mutta entiset syömistottumukset jäivät (joissa varmasti olisi ollut paljon parantamisen varaa) niin painokin nousi vuodessa 10kg... Tässä sitä ollaan nyt, yritys on kova, saa nähdä mitkä on tulokset sitten.
Ei meilläkään herkkuja pahemmin ollut, en ole ikinä syönyt paljon karkkia, sipsiä tai suklaata tms. Mutta ruokailurytmi on aina ollut epäsäännöllinen (ja mulle oli vaikeaa pitää säännöllistä ruokarytmiä lapsille ollessani kotona äitiyslomalla :-O ) ja siihen aikaan ei vielä ollut näitä kevyt kermoja, juustoja jne...
Tarkoitan nyt siis sanoa sitä että vaikka lapsenne eivät vielä olisi ylipainoisia ja asiaa ei tarvitse lapsille itselleen toitottaa niin että söisit vähemmän, mutta meillä aikuisilla on vastuu opettaa lapset syömään terveellisesti ja säännöllisesti sekä kannustaa liikunta harrastuksessa.
UKK-instituutin sivuilta muuten löytyy tutkimusraportti jossa todettiin että 7-vuotiaana 2kg ylipaino (hyvin suurella todennäköisyydellä) kertautuu iän kasvaessa. Eli siksikin, pienestäpitäen on hyvä oppia terveellisen ruokavalion perusta. Opetapa teinille sit että pitää syödä kurkkua kun ei ikinä ennen ole siihen totutettu :)
Luulen että säännölliset ruoka-ajat ovat erityisen tärkeitä. Ettei lapsilla sitten ole esim. iltapäivisin nälkä ja syödä tuputtavat jotain energiapitoista.
Meillä oli kotona aina tosi tarkat ruoka-ajat. En usko, että niistä on laistettu koskaan. Saman yritän pitää kiinni omien lasten kohdalla.
Mietin omia lapsiani, esim. 7-v poikaa joka on vielä ainakin normaalipainoinen (125 cm ja painoa 23 kiloa) että annoskoot hänellä ovat kyllä aina olleet tosi pienet. Voi lounaalla syödä yhden perunan, vähän lihaa ja muutaman vihannespalan sekä puoli lasia maitoa.
olisivat tosi tärkeät niin, että viikonloppuna ja lomillakin syötäisiin pääsääntöisesti kaksi ateriaa. Nykyään käy helposti niin, että aamiaisen jälkeen on pitkä tauko ja sitten koko ilta on nälkäisenä yhtä syömistä.
Huomaan itsessäni, että painonhallinta on helpompaa, jos syö ateriarytmin mukaan eikä päästä nälkää kasvamaan liian suureksi.
Lapsethan kyllä laihtuisivat kasvaessaan. Onko teillä mitään arkiliikuntaa, voivatko lapset esim kävellä kouluun?
Lisäksi käy kerran viikossa pelaamassa 2t sählyä ja 2x 1,5t /vko on jalkapalloharjoitukset.
Joka sunnuntai käymme koko perheellä hiihto/kävely"vaelluksella" koirien kanssa ja silloin matkaa taitetaan 4-6km metsäisessä maastossa. Puolivälissä kylläkin aina paistetaan makkarat ;o)
AP
liikutte paljon ap. Syöttekö muutenkin paljon hedelmiä ja vihanneksia? Entäs "hyviä" hiilareita? Vaihda nyt ainakin kaikki leivät tummiin, sama pastan kanssa.
ja ruokkikaa sillä lapsenne. Suklaamuroja ja meetwurstia? Miten tuollaiset on livahtaneet päivittäiseen ruokavalioon?
Ja kaikkea rasvaa ei todellakaan kannata karsia ruokavaliosta vaan päin vastoin lisätä kosolti hyviä rasvoja. Esim. porkkanaraasteeseen ja muihin kasvissalaatteihin on hyvä lorauttaa rypsiöljyä, joka sisältää paljon omegakolmosia.