Rintavauvojen äidit - miten ootte lopettaneet yösyötöt?
Kaikki vinkit otetaan vastaan - tutti ja pullo eivät siis vauvalle kelpaa, joten miten saatte lapsen rauhoittumaan yöllä. Tähän asti (vauva nyt 7kk) on rauhottunut ainoastaan rinnalle. Ja alan olla jo puhki...
Kaikki vinkit otetaan vastaan!
Kommentit (19)
Paitsi, että vauva jo 1v ja 2kk. Ja edelleen imetys jatkuu. Muita lapsiamme olen imettänyt n vuoden. Niin olin nytkin ajatellut.
Mutta toisaalta mijusta tuntuu, että imetys suojaa vauvaa taudeilta. Ei ainakaan ole saanut oksennustautia, flunssaa tm mitä perheessä muilla ollut. Joten tämän voimalla koitan vielä jaksaa, jospa ei saisi sikaflunssaakaan.
Eli en osaa auttaa. Ehkä jos todella haluat lopettaa, lopetat ja mummu isä tai joku muu antaa vauvalle pullosta maitoa, huolii kai kun tarpeeeksi nälkä.
Puhki olin jo kauan ennen sitä, mutta tajusin, ettei lapsi ollut valmis (on ollut hidas kehityksessä muutenkin, normaalin rajoissa silti).
Silloin sujuikin iisisti.
Tukevalla ilta-aterialla 7kk jaksaa jo yön yli. Yösyöminen on siis tapa. Jätä ensin ensimmäinen yösyöttö pois, anna vaikka vettä mukista jos ei pullo kelpaa. Ota syliin, kainaloon, rauhoittele muuten. Mutta älä anna rintaa. Muutaman yön lapsi protestoi ja itkee, mutta pidä vaan johdonmukaisesti kiinni päätöksestäsi lopettaa yöimetys. Muutamassa yössä helpottaa. Ja jos mahdollista ota isä apuun, muuta vaikka toiseen huoneeseen nukkumaan.
Neuvolasta saa hyviä vinkkejä myös.
ja tissiä menee...eka oli 14kk kun omatoimisesti lopetti kuin seinään! Hänelle yritin useaampaakin keinoa/kertaa lopetusta. Ja aina sai korvatulehduksen! Sialta mäkin toivoisin tän suojaavan. On ollut vain kaksi pientä flunssaa tähän mennessä...
Yleensä mitään muutosta ei kannata tehdä just sillä hetkellä kun itse on puhki.
Mä olen tehnyt niin, että olen lykännyt ekaa imetyshetkeä. Vesipullolla olen saanut rauhoitettua. En siis lopettanut mitenkään kerrasta.
Jos päätät lopettaa kerrasta, niin lienee helpointa että joku muu hoitaa yöheräilyt ainakin muutaman ekan yön. Vauvalle ja itselle tuskaa, kun vauva haistaa maidon rinnasta ja itselle se, että rinnat ovat varmaan aika täynnä.
neiti on nyt 7kk ja ainakin 1,5kk on nyt nukkunut yönsä putkeen. Pari kertaa kk:ssa on saattanut herätä yön aikana, syynä yleensä pienempi puuromäärä. Neiti syö n. 1,5-2dl puuroa illalla ja imetän vielä nukkumaan mennessä.
Meidän kolme lasta on otettu pois yösyömisestä.
Hampaiden kannaltakin toi kannattaa tehdä.
Viikon verran on lapset kiukutellu vastaan nutta kun ei rintaa vaan anna ja mieluiten nukkuu kauempana äidin maidon tuoksusta ja isä hoitaa tän viikon ajan yökiukut niin alkaa rauhottumaan.
Jos juotavaa tarttee antaa niin pulloon vettä, mieluiten taikamuki käyttöön ja tuttipullo pois.
Hampaatkin saattaa aiheuttaa yöllä kiukkua, lääkitä kannattaa myös.
Ei liikaa valoja, liian kirkkaita valoja, lapselle ei jutella paljoa, paijata saa ja syliin voi ottaa rauhoittumaan mutta kannattaa vältellä liiallisia kantamisia, ei laulamista koska lapsi näistä pikemmin virkistyy.
Isä otti hoitovastuun ja vauva hyssytettiin uneen sylissä. Jos ei siihen nukahtanut, otettiin kainaloon, mutta ei imetetty, kun päätös oli tehty. Ekana yönä itki 1.5h. Nykyään nukkuu hyvin. Joskus voi joutua hyssyttämään, mutta herätyksiä on vähemmän, kun aikaisemmin. Tutin tarve on lisääntynyt. Vauva oli 9kk ikäinen, kun yösyötöt lopetettiin.
saattoi parin tunnin välein herätä hamuamaan rintaa. Eikä syönyt, imi hetken ja nukahti. Mies otti unikoulun hoitaakseen ja mä menin toiseen huoneeseen. Ekan yön huuti muutamia tunteja, sitten pari tuntia ja kolmantena yönä nukkui läpi yön :)
Mun kasvatuspolitiikkaan ei kuulu minkään tekeminen väkisin, vuoden iässä yöimetysten lopettaminen sujui hyvin, lapsi tajusi enemmän (esikoisen kanssa olin vielä epävarma ja yritin lopetella 6kk neuvolan käskystä, pelkkää huutoa oli kunnes päätin että teen kuten koen oikeaksi ja jatkoin yöimetystä) ja ihan vaan rauhoittelevalla puheella sekä silittelyllä meni öiset tissinpyynnöt ohi.
Menin viikoksi vanhempieni luo, vauva nukkui äitini vieressä ja minä toisessa päässä taloa. Vannotin tuomaan vauvan mulle jos itkee eikä meinaa lakata, mutta turhaan huolehdin. :) Ekasta yöstä lähtien vauva heräsi vasta 5-6 maissa aamuyöllä jolloin sai tissiä, sitten jatkoi unia vielä 9-10 asti. Viikko siis harjoiteltiin tätä mummolassa ja sama tyyli jatkuikin onneksi sitten kotona.
Tätä ennen vauva oli syönyt tissiä viisikin kertaa yössä ja olin myös aika puhki siihen jatkuvaan syöttämiseen. Kerta yössä ei ole ollenkaan paha. Ja se yksi kertakin jäi pois 1v 2kk iässä, ihan lapsen omasta halusta.
Ainakin aamupuolella. Tietty jos jatkuvaan haluaa tissiä niin kannattaa vaan silitellä ja odottaa että kyllästyy huutamaan. Itse en ole siihen pystynyt vaan meidän yöimetykset ovat loppuneet siinä kahden vuoden korvilla. Hampaat ovat molemmilla lapsilla ehjät, äidinmaito ei ole kariesoivaa. Kolmas imetys meneillään enkä ole mitään päättänyt sen suhteen. Lopetan mielelläni yösyötöt aiemmin jos tulee hyvä tilaisuus, mutta väkisin minusta ei ole siihen. Yritin silloin kun eka oli 1v4kk ja sinnittelin ja silittelin varmaan toista viikkoa että sain yösyömistä vähemmäksi. Sitten tuli taas flunssa ja oltiin alkuasetelmissa...Tokan kohdalla en enää jaksanut edes yrittää.
Vauva nukkumaan iltatissin jälkeen isän kanssa eri huoneeseen. Kun herää, ei välttämättä vonkaa tissiä kun jo tietää ettei sitä isällä ole...
Meidän 9 kk poika nukkui jo useamman kuukauden niin, että iltatissi klo 8 ja aamusta sitten klo 5 paikkeilla tissiä seuraavaksi. Silloin jo ihan oikeasti nälkä. Nyt on liikunta sekottanut päätä ja unia, ja heräillyt yöllä. Jos äiti on vieressä, hamuaa herkästi tissiä. Niinpä mies ja lapsi nukkunut nyt viikon eri huoneessa, ja poika nukahtaa heti kun mies vaan silittää pikkasen, jos heräilee. Mies tuo pojan sitten tissille viiden maissa tai kuuteen mennessä, miten se nyt sattuu tissiä haluamaan. Ja sitten jatketaan unia vielä noin puoli kahdeksaan.
Vesipullosta huikkaa yöllä alkuun näläntunteeseen ja sylissä hyssyttelyä. Loppujen lopuksi tutti kelpasi yösyötäväksi.
Siihen loppui yösyötöt. Aiemmin ei saatu vauvaa mitenkään nukahtamaan takaisin ilman rintaa. Ei vaikka isä hoiti ja minä nukuin toisessa huoneessa.
kaikki sanoo että isä apuun..entäs jos isää ei kiinnosta öisin hoitaa lasta!miten äiti sitten yksin saa homman hoidettua..täällä yks semmonen tilanne.haluaisin tytön pois rinnalta nyt 7kk yli..
Meillä kaikki neljä muksua nukkuneet aina vieressä, koska syövät tissiä monta kertaa öisin. Imetykset olen lopettanut n. 1v 6kk- 1v 10kk välillä. Sitten alkoivat nukkua öitä kokonaan. Viime yönä kuopus 1v 7kk söi muistaakseni 3krt. Jaksaa painaa iltavuoron töissä. ;)
lopetti kokonaan rinnansyönnin 5 kk iässä, kun keksi, miten nokkamukia käytetään. Kakkonen söi rintaa 7-8 kk, yösyötöt loppui kun siirrettiin veljen kanssa samaan huoneeseen nukkumaan ja annettiin tukeva ja rasvainen puuroillallinen, ja oman huoneen takia en herännyt itsekään enää niin herkästi joka inahdukseen. Meillä meni sitten aika vaivattomasti. Rintaruokinta loppui sitten 10 kk iässä, hän vaan naureksi ja sylki rinnan suustaan.
Kolmonen oli hankalampi, söi n. 9 kk ikään öisin, eikä ollut antaa omaa huonetta kolmiossa. Mulle tuli munuaisaltaan tulehdus, ja jouduin muutamaksi päiväksi sairaalaan, ja ei isä nyt yöllä mitään tissiä anna, haki vaan viereensä että nyt nukutaan ja korvikkeen antoi mukista, kun ei pullo kelvannut. Siihen loppui rintaruokinta kertaheitolla.
Mielestäni yösyöttöjä ei kannata lopettaa ennen kuin päivän ateriarytmi on saatu kuntoon, eli viiteen ateriaan: aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen, iltapuuro. Puuroon öljylisä.
Meillä onnistui sen jälkeen yhdessä viikonlopussa, isä hoiti yöt. Tosin "aamuksi" laskettiin klo 5 jälkeinen aika. Usein lapsi söi tissiä 5-6 aikaan ja jatkoi sitten unia vielä pari tuntia.