Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11 reikää hampaissa

Vierailija
27.08.2009 |

tulin hammaslääkäristä.....shokki oli tietää et 11 reikää hampaissa!!!

elämä lyö oikein kunnolla päähän. mistä tuollainen määrä on voinut tulla????

astmalääke/imetys/oksentelu raskausaikana???????mistä hitosta????

kommentteja....

siis harjaan säännöllisesti hampaat jo lääkkeenoton takiakin......ei voi johtua pesemöttämyydestä

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käynyt yli 20 vuoteen hammaslääkärissä. Kun uskaltauduin, niin yhtään reikää ei löytynyt edes röntgenissä ja hammaskiveä sen verran, mitä monilla tulee parissa viikossa.

Mä harjaan hampaani aamuisin ja yleensä iltaisin, mutta en likikään aina. Syön karkkia, juon mehua ja kahvia, napostelen jatkuvasti, en käyty xyli-tuotteita. En käytä hammaslankaa tai -tikkuja.

Eli kyllä se hammasluun kunto vaikuttaa enemmän kuin hoitaminen.

Vierailija
2/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tullut puolen vuoden aikana 4 reikää ja yleensä reijän muodostumisessa menee 5 6 kuukautta joten kun aloin ottaa kalkki tabletteja nii heti loppu ja pesin hampaat säännöllisesti ja vieläkin pesen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2009 klo 10:20"]

Itse en käynyt yli 20 vuoteen hammaslääkärissä. Kun uskaltauduin, niin yhtään reikää ei löytynyt edes röntgenissä ja hammaskiveä sen verran, mitä monilla tulee parissa viikossa.

Mä harjaan hampaani aamuisin ja yleensä iltaisin, mutta en likikään aina. Syön karkkia, juon mehua ja kahvia, napostelen jatkuvasti, en käyty xyli-tuotteita. En käytä hammaslankaa tai -tikkuja.

[/quote]

Vähän samanlainen juttu. Syön makeaa päivittäin, juon 1,5 litraa pepsi maxia päivässä, lankaan hammasvälit vain pari kertaa viikossa, harjaan hampaat yleensä kerran päivässä (illalla). 40 vuoden ikään mennessä ei yhtään reikää. Ja kariesbakteeria on suussa teininä kouluhammaslääkärissä tehdyn testin mukaan.

Vierailija
4/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee reikiä jatkuvasti vaikka hoitais hampaita kuinka. Mies ei pahemmin harjaile ja hampaat on hyvät. Kunnalliseen saa jonottaa kuukausia ennen kun pääsee ja sillonkin joku venäläinen paikkaa yhden hampaan/käynti. Seuraavaa käyntiä saa odottaa taas kuukausia eli hampaat ei tule ikinä ehjiksi. Yksityiseen ei ole varaa.

Vierailija
5/25 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="28.08.2009 klo 10:20"]

[/quote]

Vähän samanlainen juttu. Syön makeaa päivittäin, juon 1,5 litraa pepsi maxia päivässä, lankaan hammasvälit vain pari kertaa viikossa, harjaan hampaat yleensä kerran päivässä (illalla). 40 vuoden ikään mennessä ei yhtään reikää. Ja kariesbakteeria on suussa teininä kouluhammaslääkärissä tehdyn testin mukaan.
[/quote]
Alapeukutin koska olen kateellinen :D

Vierailija
6/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa kyllä uskomattomalta, että vuodessa voisi tulla noin paljon.

Mutta raskaus ja imetys kuluttaa! Vauva ottaa omansa ja jos et käytä kalkkituotteita (maitoa/lisäkalkkia) niin noin voi käydä!

Vierailija
7/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä pitää vähintään puolen tunnin tauko ruokailun / lääkkeen oton ja harjauksen välillä. Muuten saatat harjaamalla vain pahentaa happaman ruuan / lääkkeen hampaita kuluttavaa vaikutusta.

Olivatko reiät samankaltaisissa paikoissa? (Esim. hammasväleissä tai ienrajoissa.) Tällöin kysymys voi olla siitä, että pidät harjaa jotenkin huonossa asennossa (jolloin se ei puhdista jotain paikkaa kunnolla) tai et ole puhdistanut hammasvälejä tarpeeksi hyvin.

Ethän juo liian usein light-juomia? Vaikka ne ovatkin sokerittomia, niin ne ovat happamia ja syövyttävät hampaita.

Vierailija
8/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kutakuinkin sama reikämäärä kahden lähes peräkkäisen raskauden jälkeen, voin pahoin puolet kummastakin raskaudesta ja hammaslääkäri sanoikin reikien johtuvan siitä. Monta kertaa olenkin nyt ravannut hammaslääkärissä paikattavana ja onneksi enää yksi hoitamaton reikä jäljellä ja siinäkin jo väliaikainen paikka.

Kauhistuttaa kyllä että miten mun hampaat kestää loppuelämän kun jo parikymppisenä tässä tilassa.

Minä myös olen tosi tunnollinen harjaaja, käytän xylitolipastilleja enkä syö karkkia kuin lauantaisin.

Vierailija
9/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuli samanlainen määrä reiänalkuja, vaikka tarkastusväliä vuosi. Imetin ainakin osan tuosta välistä. Harjaan hampaat kahdesti päivässä, en juo mitään mehuja tai limsoja, en ole erityisesti karkin tai makean perään, olen syönyt ksylitolia. Harjaan hampaat ekaksi aamulla ja vikaksi illalla. Olin myös suht järkyttynyt, mutta mun hampaat on jo lapsena olleet herkästi reikiintyvät ja uskon, että hormonitoiminnan vaihteluilla voisi olla jotain osuutta tähän asiaan; en ole samoilla elämäntavoilla saanut aikuisiällä aikaiseksi tätä ennen kuin kaksi reiänalkua, eivätkä nekään ole kasvaneet paikkausta vaativan kokoisiksi.

Vierailija
10/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulkintaa. Kävin vuosi sitten hammaslääkärissä. Hän löysi neljä paikattavaa kohtaa (vaikka vuotta aiemmin ei ollut mitään). En uskonut todeksi. Kävelin toiselle yksityiselle. Hän sanoi, ettei mitään paikattavaa ole. Osa reijäaluista oli demineralisoitunut yms. Joten suositteli vain hyvää fluorausta.

Vierailija
11/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon!

Vierailija
12/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin hoidan hampaani varsin hyvin. Pesen, fluoraan, langalla puhdistan yms. Silti reikiä tulee. Saattaa todellakin johtua vaikkapa jostain lääkityksestä joka heikentää syljeneritystä.

Vierailija
13/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti voi kokeilla joitakin niksejä, jotka ainakin itselläni tuntuvat auttaneen:

- Tosiaan tuo, että ainakin happaman juoman tai ruoan syömisen jälkeen pitää vähintään puolen tunnin välin ennen harjaamista

- Hammastikun/langan käyttö joka ilta

- SÄHKÖHAMMASHARJA. Sen teho on moninkertainen verrattuna tavalliseen hammasharjaan. Viimeksi hammaslääkäri kysyi ensi töikseen, käytäntö sähköhammasharjaa koska hampaani ovat niin puhtaat.

Minäkin hoidan hampaani varsin hyvin. Pesen, fluoraan, langalla puhdistan yms. Silti reikiä tulee. Saattaa todellakin johtua vaikkapa jostain lääkityksestä joka heikentää syljeneritystä.

Vierailija
14/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kommenteista. mulla tosiaan raskausaika eka 3 kk oksentelin....oisko vaikutusta asiaan. imetän vieläki.n aamuisin tyttöä 1-v. voisi varmaan sit aatella et äiti jääpi liian vähälle. no ei auta muuta ku laitaa kalusto kuntoon......eiköhän tämä tästä alkujärkytyksen jälkeen....

Vierailija
15/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tuo oksentelukin vaikuttaa. Hampaiden kiille on voinut vaurioitua happaman oksennuksen takia ja siten reiät tulevat helpommin.

Vierailija
16/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen ja puunaan ahkerasti, mutta juurihoitojakin on ollut jo 2.

Vierailija
17/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ollut käymättä pari vuotta. Sitä ennen reikiä oli tyypillisesti aina yksi tai kaksi, kun kävin tarkastuttamassa. Olin aivan paniikissa ja pakkohan ne oli hoitaa. Siitä lähtien reikiä on vaan tullut ja tullut. Juurihoitojakin takana jo 3 ja ikää 34. Pesen kahdesti päivässä, lankaan päivittäin ja olen yrittänyt skarpata syömiskertojen määrällä eli vältän napostelua. Tuo syömisten säännöstely on hiukan auttanut, mutta reikiintyminen ei tosiaan ole loppunut. HML sanoi, että se on syljestäkin kiinni ja tietysti vanhojen reikien reunat on herkkiä lisäreikiintymiselle, kun kariesta on suussa. Ei auta kuin käydä kerran vuodessa ja latoa rahat pöytään.

Vierailija
18/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin ei toimi, niin hampaat reikiintyvät varmasti. Imetys ja raskaus sinällään ei aiheuta reikiä. Mutta elämäntapojen muutos vaikuttaa. Esim. jos huonovointisena napostelee koko ajan jotain ja vaikka naposteltava olisikin vain leipää tai hedelmää niin happohyökkäys tulee niistäkin. Sokeri kahvissa, happamat juomat, light-juomat, kaikki nämä aiheuttavat reikiä. Kotona ollessa kaapin ovi käy usein tiheään. Samoin hammasväleihin tulee reikiä, jos ei käytä hammaslankaa vähintään pari kertaa viikossa. Terkuin hammashoitaja

Vierailija
19/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... määriä reikiä,yhdellä 11,monella 5-8.Meidän lapset oli melkein ainoita joilla ehjät hampaat.

Vierailija
20/25 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana kuiva suu, joten reikiä tulee helposti. Tsemppiä ap!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi