Ymmärrätkö sinä kuluttajana, miksi tuotteiden ja palveluiden hinta
koko ajan nousee? Vai valitatko asiakkaana jatkuvasti hinnoista?
Kommentit (186)
on avata taas kerran suomalaisten silmät siitä, miten eurolla on kusetettu kuluttajia !
niin huijattu kuluttajia? Eikö sitten yhtä lailla ole huijattu niitä yrittäjiä? Jos hinnat ovat nousseet niin koskee se yrittäjiäkin!!
Kiitos kaikille, jotka ovat vastailleet.. Enpä ole ikinä saanut näin paljon vastauksia aloittamaani keskusteluun :D
ap
Keskustelu saa toki jatkuakin.. Seurailen minkä ehdin..
Minusta vaikka Helsingin keskustassa kahvilassa käyminen on kallista - tee ja keksi saattaa maksaa helposti yhteensä 6-7 euroa.
En siis tietenkään käy kahviloissa joka päivä, olisihan se minusta aivan liian kallista.
Mutta jos vaikka kerran kuussa menen kahvilaan nautiskelemaan, pulitan mielelläni tuon 6 euroa teestä ja keksistä, nautinhan silloin kahvilan atmosfääristä ja laadusta, ja koen maksavani niistä.
Mutta jollei voittoa tule, niin ei yritys pyöri. Lisäksi ei yrittäjäkään halua omaa palkkaansa pudottaa, vaikka joka vuosi nostaa työntekijöiden palkkaa. Olisiko se oikein, että vuodesta toiseen yrittäjän palkka pienenisi, työntekijöillä nousisi ja tuotantokustannukset nousisivat?
millä perusteella on sitten oikeudenmukaista, että työntekijöiden pitäisi tyytyä niin pieniin palkankorotuksiin/palkkojen säilymiseen ennallaan, että vaikka euromääräinen summa ei muutu mihinkään, niin ostovoima ropisee vaan alaspäin, kun kaiken hinta nousee koko ajan.
Että lamatalkoisiin yrittäjätkin vaan!
euron hyväksikäyttä hintojen nousussa (yrittäjän markka muuttui euroksi)
palkat sensijaan eivät
eikä nostamaan joka vuosi enemmän palkkaa? Eihän yrittäjänkään palkka euromääräisesti nouse, vaan pysyy samana.. ap
ja minulla on viime aikoina ollut runsain mitoin asiakkaita, jotka valittavat kalliita hintoja. Olen aika pitkälti samaa mieltä ja jonkin aikaa jo on pitänyt laskea katetta, jotta hinta ei vaikuttaisi niin kalliilta. Kuluttajien tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että hinnoissa on 22 % alv, jota yrittäjä ei saa. Nyt jos alvia vielä korotellaan, niin voisin kuvitella, että kysyntä laskee edelleen ja katteesta tingitään entistä enemmän. Yrittämiselle laaditut raamit ovat Suomessa huonot jo muutenkin ja ne taitavat huonontua sitten vielä entisestään.
mutta kyllä tekee mieli sanoa että voi voi -mitäs läksit! Yrittäjien on aivan turha nitkuttaa yhtään mistään, tämä on vapaa maa ja itse kukin voi aivan vapaasti valita millä keinoin elantonsa tienaa. Täälläkin on niin monta kertaa todettu rahaongelmien kanssa painiville että olisit kouluttautunut toiselle alalle (ikäänkun raha olisi ainoa kriteeri sille, millä ihmiset valitsevat päivänsä täyttää), niin että ei kyllä heru yhtään sympatiaa ensimmäisellekään yrittäjä-vinkujalle, jolla "ei tämäkään kuulkaa niin helppoa ole". Jos on liian rankkaa niin pistä puoti kiinni ja mene rehellisiin töihin!
HINNAT 13.6. - 9.8.2009
Pääsylippu 19€/ henkilö
Alle 4 vuotiaat (0-3v.) ilmaiseksi
Eläkeläiset 17€/henkilö
ja minulla on viime aikoina ollut runsain mitoin asiakkaita, jotka valittavat kalliita hintoja. Olen aika pitkälti samaa mieltä ja jonkin aikaa jo on pitänyt laskea katetta, jotta hinta ei vaikuttaisi niin kalliilta. Kuluttajien tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että hinnoissa on 22 % alv, jota yrittäjä ei saa. Nyt jos alvia vielä korotellaan, niin voisin kuvitella, että kysyntä laskee edelleen ja katteesta tingitään entistä enemmän. Yrittämiselle laaditut raamit ovat Suomessa huonot jo muutenkin ja ne taitavat huonontua sitten vielä entisestään.
mutta kyllä tekee mieli sanoa että voi voi -mitäs läksit! Yrittäjien on aivan turha nitkuttaa yhtään mistään, tämä on vapaa maa ja itse kukin voi aivan vapaasti valita millä keinoin elantonsa tienaa. Täälläkin on niin monta kertaa todettu rahaongelmien kanssa painiville että olisit kouluttautunut toiselle alalle (ikäänkun raha olisi ainoa kriteeri sille, millä ihmiset valitsevat päivänsä täyttää), niin että ei kyllä heru yhtään sympatiaa ensimmäisellekään yrittäjä-vinkujalle, jolla "ei tämäkään kuulkaa niin helppoa ole". Jos on liian rankkaa niin pistä puoti kiinni ja mene rehellisiin töihin!
Suomessa tulisi yli 800 000 työtöntä jos yrittäjät laittavat puotinsa kiinni. Kuinkas suu sitten pantaisiin?
Mutta jollei voittoa tule, niin ei yritys pyöri. Lisäksi ei yrittäjäkään halua omaa palkkaansa pudottaa, vaikka joka vuosi nostaa työntekijöiden palkkaa. Olisiko se oikein, että vuodesta toiseen yrittäjän palkka pienenisi, työntekijöillä nousisi ja tuotantokustannukset nousisivat?
millä perusteella on sitten oikeudenmukaista, että työntekijöiden pitäisi tyytyä niin pieniin palkankorotuksiin/palkkojen säilymiseen ennallaan, että vaikka euromääräinen summa ei muutu mihinkään, niin ostovoima ropisee vaan alaspäin, kun kaiken hinta nousee koko ajan.
Että lamatalkoisiin yrittäjätkin vaan!
kyllä hän jo osallistuu lamatalkoisiin!
kauppalehdessä oli juttua yrittäjien liikevoittoprosenteisat, jotka ovat törkeän korkeat verrattuna siihen että suorittavat laissa määrättyä katsastusta. Yli 30 % liikevoitto !! edes Nokialla ei huippuvuosinakaan ollut moisia
Jos ei ole varaa, niin ei tule palveluja käyttää.
Ap ja muut yrittäjät! Älkää välittäkö näistä kitisijöistä, joiden mukaan kauppias ei saisi tehdä tulosta niin, että pääsisi itsekin kesälomalle ja saisi maksettua itselleen eläkettä.
Joka ikinen kitisijä pitäisi yrittää yrittämistä joskus. Ja siinäpähän sitten ihmettelee, mistä repiä rahat mainostamiseen tai sijoitusten maksuun.
Herran jestas sentään! Oletko kouluja käymätön vai yksinkertaisesti tyhmä? Sinun ei kannattaisi aukoa päätäsi ennenkuin ymmärrät edes vähän liike-elämästä.
Jos ei ole yrittäjiä, ei ole työpaikkoja. Ei se valtio tai kunta voi kaikkia ihmisiä palkata. Jos voisikin, niin mistä se saisi rahat palkanmaksuun?
Minä en ole yrittäjä, mutta kunnioitan yrittäjiä. Heissä on sellaista sisua ja markkinointihenkisyyttä, jota harvasta löytyy.
eikä nostamaan joka vuosi enemmän palkkaa? Eihän yrittäjänkään palkka euromääräisesti nouse, vaan pysyy samana.. ap
No, se varmaan taas riippuu yrittäjästä. Silti olen ihan periaatteesta raivoissani siksi, että nämä yhteisistä asioista päättävät jatkuvasti vetoavat palkansaajien solidaarisuuteen "isänmaan puolesta", mutta tämä sama vetoomus ei ulotu paitsi siihen varsinaiseen omistavaan/pääomalla elävään luokkaan, eikä myöskään yrittäjiin.
Tai tämä eilinen ALVi-päätös. Alunperin kai tavoitteena, ainakin nimellisesti, oli vähän helpottaa vaikka sen tavan tallaajan, lapsiperheiden, yms. verokuormaa. Lopputulos oli kuitenkin +-nolla, koska yksien verojen lasku rahoitetaan toisia veroja nostamalla. En tiedä kuka Kataista oli ollut lobbaamassa, mutta lopulta suurin hyötyjä koko farssista oli ravintoloitsijoiden ammattikunta.
Ymmärrän toki, että samaan aikaan muuta suomalaista yritystoimintaa lyötiin korville, ja makeistehtailijoita oikein urakalla. Silti ainoat hyötyjät olivat yksi ryhmä yrittäjiä.
Henk. koht. olen vaan totaalisen väsynyt siihen, että politiikassa ajetaan vuorotellen kaikkien muiden asioita, paitsi niiden reilusti alle keskituloisten, tai muiden joiden on vaikea itse pitää puoliaan. Tämä ei tietty ole yrittäjien vika, mutta väkisinkin asetelmasta tulee vastakkainasettelu.
Sorry, on vähän sekavaa tekstiä, kun ei ehdi argumentoimaan kunnolla.
t.44 (muistaakseni)
yksikään yritys hyödy!
Kyllä se yrittäjäkin on ihan tavallinen taatelintallaaja, joka yksityishenkilönä maksaa alveja.
Lue nyt tekstisi ja totea ääneen itsellesi että olet todella idiootti! Tyhmempää tekstiä en ole aikoihin lukenutkaan!!
Nimittäin aivan vapaasti et voi elantoasi valita jos yrittäjät laittavät pillit pussiin! Vitun tyhmä!
Herran jestas sentään! Oletko kouluja käymätön vai yksinkertaisesti tyhmä? Sinun ei kannattaisi aukoa päätäsi ennenkuin ymmärrät edes vähän liike-elämästä. Jos ei ole yrittäjiä, ei ole työpaikkoja. Ei se valtio tai kunta voi kaikkia ihmisiä palkata. Jos voisikin, niin mistä se saisi rahat palkanmaksuun? Minä en ole yrittäjä, mutta kunnioitan yrittäjiä. Heissä on sellaista sisua ja markkinointihenkisyyttä, jota harvasta löytyy.
Varmaan jokainen ihminen pyrkii tekemään sellaista työtä, jota itse pitää mielekkäänä. Tottakai yrittäjistä on myös hyötyä yhteiskunnalle, mutta kai nyt itsekin tajuat, ihan näin palikkaesimerkkinä, miten epäloogista on pitää (ammattinsa/toimeentulonsa vaikeudesta valittavaa) yrittäjää silti sankarina (koska se synnyttää työpaikkoja), ja samaan aikaan sanoa (ammattinsa/toimeentulonsa vaikeudesta valittavalle) vaikkapa sairaanhoitajalle, että olisit mennyt toiselle alalle (vaikka se parhaassa tapauksessa pelastaa ihmishenkiä. Ainakin tässä yhtälössä on todella mielenkiintoinen arvojärjestys, että työpaikkojen luominen on itsessään jotenkin arvokkaampaa kun esim. toisen ihmisen terveydestä huolehtiminen.
Ja sen takia musta ei pitäisi lähteä siitä, että mihin on varaa, vaan pitäisi ENSIN kysyä mikä on tarve: kuinka monta sairaanhoitajaa me tarvitaan, jotta toiminta olisi tarkoituksenmukaista, hommat saataisiin tehtyä, ja mielellään niin, ettei kukaan työskentele itseään hengiltä. SEN JÄLKEEN mietitään miten tämä kustannetaan. Mutta tämä on vähän toisenlaista maailmankuvaa, on tosi surullista nähdä kuinka moni tässäkin ketjussa on oikeasti omaksunut sen saman näkökulman kun suomalaiset poliitikot, että kaikki lähtee taloudesta ja palaa siihen, ja kaikki inhimillinen toiminta on liike-elämälle alistettua, ja toimii sen ehdoilla.
Jees, ja ymmärrän kyllä realiteettien ja utopian välisen eron, mutta mitään kovin merkittävää ei ole maailmassa saatu aikaiseksi sillä, että dissataan jälkimmäisiä, sivuutetaan ne "elämää tuntemattomien" naivismina.
Ap vaikutti fiksulta -kiitos ketjun aloittamisesta. Toivottavasti sinäkin pystyt katsomaan maailmaa muustakin kun tosta bisneskeskeisestä näkökulmasta.
97
Lue nyt tekstisi ja totea ääneen itsellesi että olet todella idiootti! Tyhmempää tekstiä en ole aikoihin lukenutkaan!! Nimittäin aivan vapaasti et voi elantoasi valita jos yrittäjät laittavät pillit pussiin! Vitun tyhmä!
että miksi tämä herätti tuollaisen aggression?
Itse en vaan voi ymmärtää, miksi tässä maassa niin monet luulevat yrittäjien olevan ainoa/se tärkein ihmisryhmä, joka pitää yhteiskuntaa kasassa. Ajatusleikkinä voit vaikka kokeilla mitä tapahtuisi jos
a) Kaikki Suomen yrittäjät pistäisivät pillit pussiin
b) Kaikki Suomen sairaanhoitajat pistäisivät pillit pussiin
c) Kaikki Suomen siivoojat pitäisivät pillit pussiin
Musta ei ole mitenkään yksiselitteistä, mikä näistä saisi kauheinta jälkeä aikaiseksi. Eikä voida sanoa että aasta seuraa b ja c, koska aika suuri osa on töissä kunnalla tai valtiolla. Ja sitten on vielä se kysymys miten kv-suuryrityksiä kohdellaan tässä tapauksessa, lasketaanko ne omaksi kategoriakseen?
97
joilla oma rahankäyttö on typerää ja holtitonta.
Mietitäänpä perusperheen kesälomalle lähtöä. Ennen kuin autoon astutaan, nakataan puolet jääkaapin sisällöstä roskiin, onhan se ehtinyt vanhentua tai menossa vanhaksi. Sitten ajellaan autolla kohti huvipuistoa. Matkalla pysähdellään ABC-asemille syömään pitsaa, pullakahvia ja ostetaan lapsille pari kivaa lelua viihdykkeeksi myös. Sitten jonotetaan huvipuistoon, ostetaan rannekkeita, käydään jätskillä, kaljalla ja ostetaan vielä hattarat. Illaksi painutaan hotelliin.
Verrattuna siihen, että perhe lähtisi vaikka pyörällä telttaretkelle omat eväät mukanaan, rahaa palaa järkyttävästi. Jos valitsee huvipuiston joka kerta telttailun tilalle, pitää olla varautunut siihen että se maksaa. Tai jos ei osaa ostaa ja käyttää ruokaa järkevästi, vaan kantaa kaupasta kassitolkulla ruokaa, seisottaa jääkaapissa vähän aikaa ja nakkaa sitten pois, koska ei "ehtinyt" tuotteita käyttää. Kalliiksi tulee...