Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisitko synnyttää kotona?

Vierailija
26.08.2009 |

Tuli vaan mieleen tosta luomuhörhökeskustelusta. Jotkut sanoo, että ois/on niin ihanaa synnyttää oman kodin rauhassa, eikä persoonattomassa laitoksessa loisteputkien valossa...

Must on ihanaa mennä "laitokseen", jossa ammattilaiset huolehtii musta, vaatteet ja ruuan saa talon puolesta. Plus, että se on tietysti sata kertaa turvallisempaa, synnytti sitten luomuna tai ei.

Enkä todellakaan tarvitse Haikaranpesän perhehuonetta parisänkyineen ja tapetteineen. Riittää, että saisimme "normaalipuolelta" tavallisen sairaalahuoneen kahdella sairaalasängyllä.

t. Ehdoton täysimetyksen puolestapuhuja, mutta omassa imetyksessään epäonnistunut, osakestovaippailija, lihansyöjä, rokotuksiin semikriittisesti suhtautuva hyvin keskiluokkainen omistusrivarissa asuva punertava ja vihertävä korkeakoulutettu äiti, joka haluis ostaa lapselleen Poppia ja Ticketia, mutta pihinä ostaa vaan Henkasta ja tietty kirppikseltä...

Mitähän luokituksia vielä ois ollu..?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä koska en haluaisi siivota kotia ennen enkä jälkeen. Sinänsä en ole loppuunasti vakuuttunut siitä, että sairaalasynnytykset ovat merkittävästi turvallisempia - helvetillisellä tuurilla siellä kin porskutetaan - ja kipulääkkeet jäi ainakin multa sairaalassakin saamatta.

Mutt ymmärrän niitä, jotka eivät vaikka huonojen kokemusten takia uskalla sairaalaan vieraiden ihmisten armoille. Tekevät siellä sinulle kaikenlaisia juttuja selittämättä mitä tai miksi, työntelevät kylmiä instrumentteja milloin mihinkin ja haukkuvat päälle, kun et arvaa sanomatta, mitä he sinun haluavat tekevän.

Terveisin eräs, joka ei ota kantaa mihinkään, mitä toisten pitäisi tai ei pitäisi tehdä synnytyksessä, imettämisessä, rokotuksissa tai missään.

Vierailija
2/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettiin juuri, että vuoden aikana täällä pienessä keskussairaalassa 15-20 täysaikaista normaaliraskauden jälkeen syntynyttä lasta olisi kuollut tai vammautunut, jos olisi syntynyt kotona. Sairaalassa syntyneinä selvisivät parhaimmillaan vain muutaman tunnin hoidolla vauvojen teholla, jotkut tietenkin tarvitsivat pidemmänkin hoitojakson.

Yllätyshuonoja syntyy aina, sitä ei voi mitenkään ennakoida. Kotona ei velton, sykkeettömän vastasyntyneen eteen voi tehdä yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä koska en haluaisi siivota kotia ennen enkä jälkeen. Sinänsä en ole loppuunasti vakuuttunut siitä, että sairaalasynnytykset ovat merkittävästi turvallisempia - helvetillisellä tuurilla siellä kin porskutetaan - ja kipulääkkeet jäi ainakin multa sairaalassakin saamatta. Mutt ymmärrän niitä, jotka eivät vaikka huonojen kokemusten takia uskalla sairaalaan vieraiden ihmisten armoille. Tekevät siellä sinulle kaikenlaisia juttuja selittämättä mitä tai miksi, työntelevät kylmiä instrumentteja milloin mihinkin ja haukkuvat päälle, kun et arvaa sanomatta, mitä he sinun haluavat tekevän. Terveisin eräs, joka ei ota kantaa mihinkään, mitä toisten pitäisi tai ei pitäisi tehdä synnytyksessä, imettämisessä, rokotuksissa tai missään.

Minäminäminäminä. Luomusynnyttämiseen = kotona synnyttämiseen kuuluu luonnollisesti se, että 10 % lapsista kuolee. Ei voi valita rusinoita pullasta, jos haluaa luomua, on hyväksyttävä se kokonaan. Onhan se ikävää jos ihan tungetaan spekula alapäähän, mutta ehkä sen kestää LAPSEN turvallisuuden vuoksi.

Vierailija
4/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytykset on minulla ollut normaaleja, mutta siltikin mieluummin synnytän sairaalassa. Turvallisempi olo tulee kun tietää avun olevan lähellä jos hätä tulee. Ja sitähän ei ikinä tiedä vaikka seuraavan kerran kun synnytykseen menen, miten käy. Ties mitä. Joten parempi olla valmiina sairaalassa ja saada nopeasti apua, kuin maata kotona sängyssä ja toivoa että pääsee nopeasti sairaalaan.

Vierailija
5/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä lapsella oli tarjontavirhe ja napanuora jäi puristuksiin, sydänäänet romahtivat ja mentiin hätäsektioon. Kotona olisi ehtinyt kuolla kohtuun.

Toinen lapsi syntyi vihreästä vedestä hengittämättömänä ja käytännössä kuolleena, lastenlääkäri seisoi vieressä odottamassa lapsen syntymää, laittoi hengitysputken heti ja kuskasi lapsen teholle. Nyt on terve 2-vuotias.

Vierailija
6/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "aina" vastustanut kotisynnytyksiä. Perustelut juuri nuo, että sairaalassa on tarvittava ammattitaito ja välineistö jne. Kolme lasta olen synnyttänyt enkä edes ajatellut muuta kuin sairaalaa.

Mutta

Nyt on 4. raskaus ja mulle on tullut kurjia ajatuksia sairaalaan menosta. En haluaisi olla siellä vaan kotona lasteni luona! Synnyttämään voisin sinne lähteä, jos sitten saisin heti tulla kotiin. En osaa nukkua vieraissa paikoissa ja minulla on aina ollut sairaalassa tylsää ja kova ikävä kotiin (varsinkin sitten kun kotona jo oli lapsia minua odottamassa).

Kaikki 3 raskautta on ollut ihan normisynnytyksiä ilman mitään ihmeellistä. TIEDÄN, että 4. voi silti olla millainen tahansa, mutta jostain syystä mua nyt suuresti ahdistaa se sairaala. Välillä leikittelen ajatuksella, että jos tämä lapsi syntyisikin niin nopeasti, ettei ehtisi sairaalaan... hmm. No, oikeasti en kyllä haluaisi kuitenkaan synnyttää ilman kätilöä!

En kuitenkaan enää osaa vastata kysymykseesi. Ennen vastaus olisi ollut jyrkkä ei. Nyt se on toisaalta joo, toisaalta ei....

Vierailija
7/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ikävää jos ihan tungetaan spekula alapäähän, mutta ehkä sen kestää LAPSEN turvallisuuden vuoksi.

tai selittämättä, miksi se sinne työnnetään? Miksi on lapsen etu, että synnyttäjä haukutaan? Miksi on lapsen etu ettei näitä toimenpiteitä tehdä asiallisesti?

Vierailija
8/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalasta saa lähteä vauvan kanssa kotiin heti synnytyksen jälkeen (yleensä 6 tunnin kuluttua).

Vierailija
9/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ikävää jos ihan tungetaan spekula alapäähän, mutta ehkä sen kestää LAPSEN turvallisuuden vuoksi.

tai selittämättä, miksi se sinne työnnetään? Miksi on lapsen etu, että synnyttäjä haukutaan? Miksi on lapsen etu ettei näitä toimenpiteitä tehdä asiallisesti?

Vierailija
10/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytte synnyttämässä sairaalassa, ja kun todetaan että lapsi on kunnossa (tai ei ole, ja on päässyt turvallisesti vauvateholle), niin sitten lähdette suoraan synnäriltä kotiin?

Vierailija
11/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti täällä samaisen keskussairaalan suurehkossa sairaanhoitopiirissä ei ole yhtä ainutta sellaista tapahtunut ainakaan viiteen vuoteen.

Vierailija
12/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se ei oo oma valinta kuinka käy. Empä sitä suunnitellusti tekis.

Vierailija
13/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytys kesti 30 minsaa ja oli kaikkien aikojen helpoin synnytys vaikka pelottavin koska olin ihan yksin muiden lasten nukkuessa..

Mies lähti hakee lapsen vahtii ja kerkis ajaa muutaman sata metrii kun käänty takas kotiin ja vauva oli jo lattialla..

Et sairaalaan vaan kipin kapin kun sille tuntuu.. siellä on kaikki lastasi ja sinua varten valmiina.

ja saa nukkua yöllä jos siltä tuntuu...

Vierailija
14/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asuisin hyvin lähellä sairaalaa. Monissa maissahan kotisynnytys on ihan tavallista, eikä se ole yhtään se vaarallisempaa kuin sairaalasynnytyskään, siis normiraskaudessa. Täällä vaan on niin pitkät matkat sairaaloihin, ettei useimmilla onnistuisi sen takia.

Olen kyllä kolme lastani synnyttänyt sairaalassa ja ollut ihan tyytyväinen. Toiveitani kunnioitettiin kaikki meni todella hyvin. Sattui hyvät kätilöt, jotka kaikki olivat nimenomaan luomusynnytyksen kannalla ja kaikkea turhaa synnytykseen puuttumista vältettiin. Mitään välineitä ei ollut esillä eikäpä niitä juuri tarvittukaan.

Ei ollut mitään extremeä, vaan mielestäni ihan normaali ja luonnollinen synnytys, jollainen pitäisi olla kaikkien etuoikeus. Minulle extremeä on nämä kauhukertomukset, joissa pistetään monenlaiset puudutteet, piuhat äidille ja lapselle, oksennus lentää, on imukuppia ja ehkä vielä hätäsektio kun lapsen sydänäänet heikkenee...toki olen sitä mieltä, että puudutteitakin pitää olla saatavilla niille jotka haluaa.

Vierailija
15/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se ei oo oma valinta kuinka käy. Empä sitä suunnitellusti tekis.

MUTTA kyse olikin jos sais valita... no en vaikka kuinka epäasiallisia sielä on oltukin.

Vierailija
16/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sairaalaan vaan kipin kapin kun sille tuntuu.. siellä on kaikki lastasi ja sinua varten valmiina.

ja saa nukkua yöllä jos siltä tuntuu...

ja mulla on nyt vammainen lapsi sen takia, mitä SAIRAALASSA tehtiin. JOS siellä olisi suhtauduttu muhun ihan ihmisenä ja kerrottu etukäteen, mitä seuraavaksi aiotaan tehdä, mä olisin ehkä ehtinyt uhomauttaa, että kuten niissä papereissakin lukee, olen noille aineille allerginen. Mut ei, ne tiesi paremmin, ei tarvinnut mitää selitellä potilaalle, ja nyt mulla on komplikaatioissa vammautunut lapsi. Ja kun mä näen lapseni, jolla ei ole tulevaisuutta, mä mietin, oisko mikään mikä kotona olisi voinut tapahtua, voinut olla tätä pahempaa. Enkä usko, että olisi.

Vierailija
17/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalasynnytyksissä kuolee 25% lapsista.

No ei kuole, vituttaa vain tuollaiset ääliöt, jotka repii hatusta tuollaisia lukuja, että 10 % kuolee kotisynnytyksissä. EI kuole.

Ja sitäkään ei voi tietää, että jos sairaalasynnytys menee huonosti, ja lapsi on veltto, olisiko sama tapahtunut kotisynnytyksessä?

Eikä siellä kotona yksin sitä vauvaa maailmaan päkistetä, vaan suunitellussa kotisynnytyksessä on kyllä ammattilainen koko ajan paikalla ja vauvan tilaa seurataan todella tarkasti, ja koko ajan on valmius lähteä sairaalaan, jos jotain ilmenee.

Mua ärsyttää näissä keskusteluissa se, että kotisynnytys on aina synnyttäjän valinta, ja jos jotain menee pieleen, ne se on sen synnyttäjän vika. Entäs sairaalasynnytys, jossa synnyttäjä on valinnut kaikki puudutteet, ja jotain menee sen takia pieleen, synnytys pysähtyy, sydänäänet romahtaa, vauva kärsii hapenpuutetta? Miksei siitä syytetä ja syyllistetä äitiä, kuten kotisynnytysten kohdalla? Valintahan sekin on ollut, ja jokainen tietää puudutteiden riskit jne. jne.

Vierailija
18/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisin halunnut lähteä kotiin kun olin tehnyt 5 lapsen mutta lastenlääkäri ei antanut.sanoi että 48 tuntia on seurattava tarkasti vastasyntyneen sydäntä.

kovasti koitin päästä kotiin mutta ei.lupaa ei saatu.32 tuntia synnytyksen jälkeen päästiin.

itse halusin sen takia että oli 4 lasta aijemmin tehnyt ja synnytyksen jälkeen olo on aina ollut normaali.olen heti voinut nousta sängystä ja tehdä itse asiat.

en ole tarvinnut apua.kävely ollut helppoa jopa juossutkin olen pystytnyt.

mulla on vaan ollut niin helpot synnytykset että olen voinut mainiosti.ei vaan tullut lupaa kotiin lähtemiselle.

missä sairaalassa voi synnyttää oikeasti poliklinikka synnytyksen?jos vaikka kuudennen kävisin tekemässä muuaalla kun lappeenrannassa.

sieltä kun sitä lupaa ei tosissaan saanut.itse asun imatralla.liekö sitten liian pitkä ajomatka sairaalalle.vai oliko lääkäri niin veemäinen vai ollaanko täällä sen verran varovaisia.

mut eipä tosta haittaakaan ollut mutta itse tykkään että pääsen heti omiin tekemisiin ja saan olla vapaasti ja tehdä mitä kotona muut lapset vaatii.en tarvitse sairaalahoitoa omasta mielestäni sen takia että olen synnyttänyt.

se kun ei ole sairaus.mut en kyllä synnyttäis kotona vaikka kaikki ovatkin olleet nopeita ja helppoja ja vaaroja ei ole ollut niin kyllä sairaalaan menisin tekemään mutta kotiin tahtoisin 6 tunnin jälken.

Eli käytte synnyttämässä sairaalassa, ja kun todetaan että lapsi on kunnossa (tai ei ole, ja on päässyt turvallisesti vauvateholle), niin sitten lähdette suoraan synnäriltä kotiin?

Vierailija
19/21 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästä synnäriltä tosta vaan kotiin, vaikkei varsinaista syytä estää lähtöä olisikaan.

Ja en mä ainakaan uskalla lähteä omin päin, suomessa on kuitenkin aikamoisen matala kynnys tuollaisista asioista tehdä ls-ilmoituksiakin, joten itse en ottaisi riskiä.

Vierailija
20/21 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin synnyttaa kotona ja synnytin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan