Mikä auttaa jalkakramppeihin
Aloin liikkua säännöllisesti. Ei mitään kovin raskasta, kävelylenkkejä ja kotijumppaa. Ylipainoa ei ole eikä ollutkaan, halusin vain vähän kiinteyttää ja parantaa kuntoa. No jonkinlaisia tuloksia huomaan mutta mikä auttaa öisin herkästi kramppaaviin jalkoihin? Joskus pohkeet, toisinaan takareisi. Varsinkin jos "venyttelee" jalkoja yöllä tai aamulla. Onko joku vitamiinipuutos tms?
Kommentit (17)
Suolaa suoraan purkista suuhun, auttaa.
Kunnon venyttelyt ennen ja jäleen lenkkien ja säännöllisesti magnesiumsitraattia. Saa ihan s -ja k-kaupasta.
Suolaa otan joskus ja auttaa mutta joku "kestävämpi" ratkaisu olisi parempi. Magnesiumia myös tablettimuodossa, en ole varma saanko riittävästi sitä.
ap
Voidetta tai suihketta kramppeihin. Sisältää magnesiumia. Saa apteekista. Tokmannilla myös. Kuukleta.
Suolanpuute aiheuttaa noita kramppeja.
Tilasin magnesiumsuihketta. Suolaa syön varmasti enemmän kuin kuuluisat suositukset antaisi luvan.
Kiitos vihjeistä.
ap
Jalkakramppeja voi aiheuttaa suolan, magnesiumin tai veden puute. Myös epäterveellinen istuma-asento tai liian kova treeni. On monia eri syitä.
Villasukat. Magnesiumista ei oikeasti ole mitään hyötyä
Riittävä veden juominen on oleellista. Minulla jalat kramppaavat, jos juominen on jäänyt vähiin.
Suonenvetoihin voi kokeilla myös B-vitamiineja
Nykykäsityksen mukaan kramppien taustalla voisi olla lihasten ja hermoston yhteistyön häiriö. Etenkin yhtäkkisen lihassupistuksen voi saada aikaan hermoston aktivoituminen. Hermoston normaaliin toimintaan vaikuttavat etenkin B-vitamiineista B12, B9, B6, B2 ja B1.
Vierailija kirjoitti:
Riittävä veden juominen on oleellista. Minulla jalat kramppaavat, jos juominen on jäänyt vähiin.
Luin jostain, että viimeisimmän tiedon mukaan magnesium ei tosiaan toimi, vaan nimenomaan riittävä nesteen saanti.
Magnesium suihketta ennen nukkumaan menoa ja ei kramppeja. Minä en lue viimeisimpia tietoja.
Up