Muskari päiväkodissa, 100 euroa/syksy. Maksaisitko sinä?
Lapseni aloittaa ensi viikolla päiväkodissa ja tuollaista mahdollisuutta tarjottiin. Muskari siis 45 min kerran viikossa kesken tarhapäivän. Ennen joulua ehtii olla 14 kertaa. Tuntuu aika kalliilta.
Kommentit (41)
ja jos ihminen ei ole musiikista kiinnostunut ja sitä aiemmin harjoittanut, ei esim. soittotaitoa opi koulutuksessa (enää, ennen oli toisin...). Pääsykokeissakaan ei millään tavalla mitata musikaalisuutta, joten todellakin on persoonasta kiinni. Kuitenkin myös lto kykenee laadukkaaseen musiikinopetukseen (jos siis laulu- ja soittotaitoinen ja hiukan lisätietoa musiikkipedagogiikasta), mutta pointti onkin se, että lto:n tulee toiminnassaan huomioida myös liikunta, kuvataide, ympäristö- ja luonnontieto jne. jolloin musiikin osuus vääjäämättä jää aika pieneksi (ts. laadukkaita 1/2 h:n- 45 min. musiikkisessioita kuten muskarissa ei ole viikottain yleensä mahdollista järjestää tavallisessa pk:ssa).
t. lto (joka osaa laulaa ja soittaa pianoa, kitaraa, nokkahuilua, kanteletta, sekä käyttää työssään erilaisia soittimia kuten ksylofoneja, marakasseja, laattasoittimia jne. ja silti suosittelee muskaria)
tässä ketjussa korostanut muskarin vetäjän ammattitaitoa. Päiväkotiryhmässä on lastentarhanopettaja, joka käsittääkseni saanut yliopistossa myös musiikkiopetusta, ja joka laulaa/opettaa lapsille lauluja. Mietin vaan, että mitä lisähyötyä ylimääräisestä muskarista on.
Käypä joskus jonkun musiikkiopiston muskarissa katsomassa, niin tiedät mikä on ero tarhan lollotuksiin.
taso on ihan toista LTO:lla kuin muskarin opella? Olisiko opettajan persoona kuitenkin se ratkaiseva tekijä? Lapseni ollessa pienempi kävimme kahdessa eri muskarissa (toinen MLL:n ja toinen työväenopiston). Näissäkin oli koulutetut muskariopet, mutta eivät kyllä mua mitenkään häikäisseet. Jälkimmäinen oli nuori, ujo tyttö jolla ei ollut muuta rekvisiittaa/soittimia kuin piano. Siinä sitten taputettiin käsiä ja käveltiin piirissä. Ehkä mulla on näiden kokemusten takia huono kuva muskarista ja 100 euroa tuntuu paljolta... ap
Ei noita työväenopistojen ja MLL:n muskareita saisi oikeasti edes sanoa musiikkileikkikouluiksi (eikä itseasiassa sanotakaan, useimmiten ne ovat vain "muskareita"). Käy KUNNOLLISESSA musiikkileikkikoulussa joskus häikäistymässä. (Tai älä käy, et vaikuta musikaaliselta joten lapsesikaan tuskin ovat.)
Päiväkoti on päiväkoti ja siellä pitäisi kaikkien olla samanarvoisessa asemassa osallistumaan päiväkodin toimintoihin. Asettaa lapset aika pahasti eriarvoiseen asemaan. Maksulliset harrastukset hoitakoon itse kukin sitten maksukykynsä mukaan vapaa-aikana.
Nicopetterin hoidosta ei vanhemmat maksa lainkaan, koska äiti on kotona jennajessican kanssa ja np on virikehoidossa. Isäkin on by the way kotona.
lastentarhanopettajia, joilta muskarinpitokin sujuu. Ja samalla myös pedegoginen ote on paljon vahvempi kuin muskariopella, joten ei aina välttämättä niin suurta eroa.
Ei ainakaan musiikkiopiston kautta!
meillä syksy on 35 €
ap
- joka on itsekin musiikiopiston kasvatteja :)
tykkää muskarista ja on itse innostunut tästä harrastuksesta + jos opettaja on ammattitaitoinen musiikkiopiston opettaja :-).
ap
- joka on itsekin musiikiopiston kasvatteja :)
käyvät ilmaisessa muskarissa. Mä en välttämättä laittaisi 100 € muskariin, musiikki kun ei ole se meidän perheen juttu.
Lapsemme aloittaa ensi vuoden alusta päiväkodissa ja nyt jo olen miettinyt, että pitääkö rakas muskariharrastus lopettaa. Päivästä tulee kovin pitkä, jos päiväkodin jälkeen lähdetään vielä muskariin. Tällä hetkellä olemme päiväryhmässä Pop-Jazz -konservatoriossa, ja opetus on todella laadukasta.
Samoin kuin musiikkiopetuksessa, arvostan ammattilaisia myös tanssin opettamisessa. Tanssikouluissa opettajina toimivat tanssipedagogit, kun taas monien voimisteluseurojen "satubaleteissa/jumpissa" ohjaajina ovat lukioikäiset tytöt...
Ap:n kannattaa tutustua esimerkiksi taiteen perusopetukseen ja miettiä asiaa sitä kautta. Laadukas musiikkileikkikoulu on osa taiteen perusopetusta, kun taas MLL:n "muskari" on helposti jotain muuta.
Hyvä muskari oli.
Nyt kuopuksemme käy paikallisessa muskarissa, jossa ope on myös ammattilainen.
Kävimme myös aikamme IHMOn muskareissa, mutta niissä oli aina joku nuori epävarma opiskelijatyttö vetämässä ja hirmu sohlaus kursseissa, joten ei ollut hintansa arvoinen.
Olisi upeaa jos päiväkodissa ja koulussa voisi harrastaa päivän aikana eikä tarvitsisi lähteä iltaisin erikseen. Koulussa tarkoitan nyt lähinnä iltapäiväkerhon aikana tapahtuvaa harrastustoimintaa, kuten esim. USA:ssa on.
Hinta on varsin kohtuullinen jos vetäjä on tosiaan ammattitaitoinen - eli on jotakin ekstraa normaaliin päiväkodin musiikkituokioon. Meillä on yksityisessä päiväkodissa kerran viikossa "muskari" joka tarkoittaa hoitajien vetämää musiikkihetkeä ja samoin jumppa. Näistä en siis maksaisi, mutta esim. musiikkiopistojen tasoisesta muskarista 100 e/14 kertaa on todella ihan kohtuullinen.
Jos on ammattitaitoista toimintaa niin ihan kohtuuhintainen. Me käydään srk:n muskarissa joka 60 euroa syksy ja ihme sählää touhua, joku eläkeläismummo vetää.
Meidän srk.muskari 10E lukukausi ja pätevä ope on.
joka oli virallisen musiikkiopiston järjestämää (ei päiväkodissa, vaan iltaisin). Täällä monet ovat kehuneet musiikkiopistojen muskareita, mutta kyllä niissäkin on suuria eroja. Olin itse todella pettynyt omien lasteni muskarien musiikkipedagogiseen tasoon. Opettaja kyllä tuli hyvin toimeen lasten kanssa ja lapsilla oli muskarissa hauskaa, mutta eivät he siellä mitään mainittavaa musiikista oppineet. Opettaja kyllä lauloi hyvin ja soittikin useampia soittimien, mutta opetuksessa ei ollut mitään järjestelmällisyyttä. Esim. heti 3-vuotiailla aloitettiin lauluilla, jotka liikkuivat yli oktaavin alueella.
En kuitenkaan ottanut lapsia pois muskarista, koska heillä oli siellä hauskaa ja perhepäivähoidossa olevina oli ihan hyvä, että heillä oli viikossa myös jotain toimintaa isommassa ryhmässä.
Joten ei kaikilla MLL oli huonoja opeja.
ihan pikku vinkkinä vaan että kyllä voi olla ihan missä tahansa epäpäteviä opettajia, että kannattaa ottaa selvää onko opella koulutus, varsinkin jos tunnit eivät ole perhemuskareita.
Oikea kieltenope opettaa. Maksaa muistaakseni 8,6 e / kerta, kerran viikossa on. Mitä siitä nyt tulee, noin 35 e/kk. Kahdesta lapsesta maksetaan ja ihan mielellään. Lapset tykkää hirveästi!