Paniikkihäiriöiset huom!
Kyselin tätä tuossa yhdessä toisessakin ketjussa, mutta laitan nyt ihan oman aloituksen... eli oletteko kokeillut luontaistuotteita paniikkihäiriön hoitoon? Mä olen asiaa tutkiskellut netissä, ja huomasin, että moni puhuu e-epan ja karnosiinin puolesta paniikkihäiriön hoidossa, joillakin jopa parantanut koko paniikkihäiriön. Onko täällä kenelläkään omakohtaista kokemusta näistä? Ja monet puhuvat juuri tästä tri Tolosen karnosiini-valmisteesta, mutta onko sama mitä karnosiini-tuotetta käyttää? Kiitos jos joku vastaa :).
Kommentit (36)
kokemuksia niin ne ruokkivat sitä hyvää fiilistä, ja sitä myöten ne hyvät kokemukset alkavat syrjäyttää ne huonot kokemukset. Eli se ajattelumaailma ihan oikeasti muuttuu. Jos vaikka joidenkin luontaistuotteiden avulla saat sitä itseluottamusta (vaikka placebovaikutuksella) ja uskallat mennä kauppaan, niin kyllä se tekee sen, että uskallat mennä sinne todennäköisesti sitten uudelleenkin, kun kokemus oli hyvä. Ja pikkuhiljaa et enää saa sitä kohtausta siellä. Ja paniikkihäiriön syynähän usein on häiriö aivojen välittäjäaineiden tuotannossa, nämä ko. luontaistuotteet vaikuttavat juuri niihin. Eikös mielialalääkkeetkin perustu jotenkin juuri tähän...? (en ole varma, muistelen joskus lukeneeni!)
paniikkihäiriöiselle. saa vielä pahemman vaikutuksen aikaan kuin kahvi!
kokemuksia niin ne ruokkivat sitä hyvää fiilistä, ja sitä myöten ne hyvät kokemukset alkavat syrjäyttää ne huonot kokemukset. Eli se ajattelumaailma ihan oikeasti muuttuu. Jos vaikka joidenkin luontaistuotteiden avulla saat sitä itseluottamusta (vaikka placebovaikutuksella) ja uskallat mennä kauppaan, niin kyllä se tekee sen, että uskallat mennä sinne todennäköisesti sitten uudelleenkin, kun kokemus oli hyvä. Ja pikkuhiljaa et enää saa sitä kohtausta siellä. Ja paniikkihäiriön syynähän usein on häiriö aivojen välittäjäaineiden tuotannossa, nämä ko. luontaistuotteet vaikuttavat juuri niihin. Eikös mielialalääkkeetkin perustu jotenkin juuri tähän...? (en ole varma, muistelen joskus lukeneeni!)
ole lääketieteellisesti todistettu. Jos ne olisi lääketieteellisesti todettu lääkkeiksi paniikkihäiriöön, kyllä ne olisivat apteekissa myynnissä ja lääkärit niitä määräisivät yleisemminkin. Toki mielialaa voi kohentaa se että ostat hyväntuoksuista suihkugeeliä tai suklaata tai pumpernikkeleitä, mutta on hölmöä lähteä mainostamaan mielihyvää paniikkihäiriön parantajana. Syyt ovat syvemmällä kuin mielihyvän puutteessa.
t. Paniikkihäiriötä yli 20 vuotta sairastanut
mä oon huomannut että tää palsta on vihonviimeinen paikka paniikkihäiriöiselle. saa vielä pahemman vaikutuksen aikaan kuin kahvi!
kenties palstan provot saa adrenaliinin liikkeelle ja kohtauksen käyntiin vai? :))
mä oon huomannut että tää palsta on vihonviimeinen paikka paniikkihäiriöiselle. saa vielä pahemman vaikutuksen aikaan kuin kahvi!
kenties palstan provot saa adrenaliinin liikkeelle ja kohtauksen käyntiin vai? :))
pulsii nousee ja elimistö menee ylikierroksille. Eli, lähdenpä tästä lenkille, heips :-))!
Miten joillakin on noin negatiivinen asenne tätä sairautta kohtaan? Voin kyllä ymmärtää ettei tätä ehkä usko jos ei ole itse kokenut. En ehkä minäkään olisi ennen kuin 12v sitten sairastuin tähän.
Miksei saisi kertoa jos itse on saanut jostain avun, oli se sitten mikä vaan? Uskon että jokainen joka tätä sairastaa on valmis tekemään mitä vaan että saa pelon/kohtaukset loppumaan.
:(
Uskon että jokainen joka tätä sairastaa on valmis tekemään mitä vaan että saa pelon/kohtaukset loppumaan. :(
Mä vedin tavallisia möllerin kalaöljykapseleita , leaderin vahvaa karnosiinia, vahvaa magnesiumia ja vahvaa b vitamiinia. Auttoi kyllä. Mutta alkoholia en edelleenkään pysty käyttää , yhtään. Miten teillä muilla toimii ton yhdistelmän käyttö ja alkoholin? Tuleeko krapulassa paniikkia?
Me kaksi, jotka asiaa kommentoitiin, olemme nimenomaan sanoneet kärsivämme samasta sairaudesta.
Esitin vaan oman näkemykseni siitä, että jotkut väen vängällä välttelevät totuutta silmiin katsomista ja "ulkoistavat" ongelmiaan.
Joojoo, on fysiologinen perusta sille, että tähän sairastuu, mutta kyllä tää on mielenterveyden häiriö, joka puhkeaa jostain syystä. Muutenhan siitä kärsittäs vauvasta vaariin, jos vaan fysiologiasta olis kyse.
Ihan kiva, jos sinä tai joku muu saa avun e-epasta. Hyväksi se on sulle joka tapauksessa. Ja kuten sanoin, olen sitä itsekin syönyt. Se ei silti mua parantanut, vaan minä itse, kun otin härkää sarvista ja opettelin tuntemaan itseni.
Jos tekee mitä vaan, niin miksei sitten ole valmis katsomaan totuutta silmiin, vaan etsii ratkaisua jipoista.
Eikö toi ole vähän sama kun yrittäisi laihtua laihdutusvalmisteilla???
Täällä puhuu 3 vuotta sitten sairastunut, puoli vuotta mielialalääkityksellä ollut, puoli vuotta epaa syönyt, vuoden psykoterapiassa käynyt (toinen ainakin edessä)
- nykyään täysin oireeton ja onnellinen.
Sitten toisekseen: jotkut ovat ihan oikeasti saaneet avun esim. näistäkin tuotteista, se ei ole mitään mutu-juttua, vaan he ovat oikeasti saaneet avun. Miksi se olisi ongelman ulkoistamista tai sitä ettei katso todellisuutta silmiin?? Paniikkihäiriö on sairaus, jossa on tosi monta tasoa. Sitä on lievänä, ja sitä on todella vaikeana. Ja kaikkea siltä väliltä. Silloin sellainen ihminen, joka saa avun vain mielialalääkkeistä ja terapiasta ei voi sanoa lievemmistä oireista kärsivälle, että ulkoistat nyt ongelmasi, jos et mene hakemaan jotain masennuslääkkeitä. Kaikki ei niitä tarvitse, onneksi! Ja itselläni tämä ainakin on ollut lähes "vauvasta vaariin"-sairaus. Sairastuin tähän jo joskus 7-8-vuotiaana ilman mitään lapsuuden traumoja tms. Kysehän on kuitenkin voimakkaasti perinnöllisestä sairaudesta. Pääasia tässä nyt on kuitenkin se, että jokainen tarvitseva saa avun, mistä sen sitten saakin! Ja se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Senpä takia sitä pitääkin kokeilla vähän kaikkea mitä tarjolla on.
niin ainakin lapsesta vaariin. Se johtuu samasta syystä kuin masennus. Toisille vaan tulee paniikkihäiriö, toisille masennus. Mutta molemmat sairaudet johtuvat siitä, että aivoissa ei ole tarpeeksi serotoniinia. Siis puhtaasti kemiallinen ja fysikaalinen juttu. Tämä puutos voidaan korjata lääkityksellä. Ihan sama juttu kuin vaikkapa diabeteksessa tai kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Puuttava aine korvataan lääkkeen avulla. Kaskun ei tällä palstalla aleta väittää, että kyllä se diabeteskin paranee kun vaan menee terapiaan.
Tohtori Tolosen tuotteet ei välttämättä ole aina parhaita, vaikka hän epäilemättä tietääkin paljon asioista mutta kun raha puhuu... Esimerkkinä magnesium: Tolosen magnesium on huonosti imeytyvää oksidia (halpa raaka-aine), kun magnesium pitäisi nauttia sitraattimuodossa, jota elimistö pystyy paremmin käsittelemään.
Kyllä ravintolisistä on epäilemättä yleisesti apua paniikkituntemuksiin ja ahdistukseen. Magnesiumin ohella kannattaa ottaa b-vitamiineja. Nekin ennemmin luonnollisessa muodossa kuin synteettisenä. Karnosiini on auttanut monia. Jotkut kehuvat Omega 3:a.
Ja muuten... Monetkaan lääkärit ei suosittele ravintolisiä koska tämä osa-alue ei kuulu heidän koulutukseensa. Terveydenhoito on siksikin aika kieroutunutta, että lääketeollisuus pystyy niin helposti vaikuttamaan lääkäreihin heti opiskeluista alkaen. Ja heidän apunsahan ei ole vilpitöntä vaan tavoitteena on lääkkeiden myynnin kasvattaminen - ja jos jokin ravintolisä/luontaistuote sattuisi auttamaan johonkin vaivaan niin siitä vaietaan! Vaikka tietenkin lääkkeillekin on paikkansa ja löytyy monta sairautta johon kemiallinen lääkitys on välttämätöntä.
Ja bisneshän se on ravintolisäkauppakin mutta ravintolisillä kun ei yleensä ole mitään sivuvaikutuksia eikä ne aiheuta riippuvuutta kuten psyykenlääkkeet.
Vanha ketju, mutta mielenkiintoinen. Löysin pitkän etsimisen jälkeen jonkinlaisen selityksen omille oireilleni jotka ovat hengityksen salpautuminen, kylmät/kuumat oireet, sydämen tykytys, perusteeton pelko jostakin mitä ei itsekään tiedä. Ei ole järkeistäminen auttanut, olen kerran joutunut käymään terveyskeskuksessa rytmihäiriöiden takia, kun ajattelin että kuolen varmaan tähän paikkaan. Olen saanut jonkinlaista apua vuosien varrella Möllerin kalanmaksaöljykapseleista sekä omega-kapseleista joissa on E-vitamiinia mutta silti en osaa olla rento ja nauttia elämästä kuin pitäisi. Olen pari viikkoa syönyt lysiiniä josta on jonkinlainen apu sekä magnesiumia siinä rinnalla. Nyt tilasin vielä itselleni purkin karnosiinia josta ajattelin kokeilla kuurina käyttää josko olisi apua. Kurja vaiva, jos ei ole pelko niskassa niin maha vaivaa/närästää ja hengenahdistus vaivaa.
Paniikkihäiriö on sairaus, jonka hoitamatta jättäminen lääkkeillä ei välttämättä ole hengenvaarallista. Lisäksi monet paniikkihäiriötä sairastavat arkailevat lääkärille menoa. Siihen saumaan iskevät luontaistuotteiden kauppiaat. Olen sairastanut paniikkihäiriötä yli 20 vuotta ja olen vuosien varrella todennut mitä erikoisempia tuotteita mainostettavan paniikkihäiriön parantajina. On mainostettu monia eri luontaistuotteita, magneettihoitotuotteita, ergonomista tyynyä, psykologista vyöhyketerapiaa, vyöhyketerapiaa, hermoratahierontaa, kofeiinitonta kahvia, joogaa, meditaatiota jne... Mainostajia on vaikea vetää vastuuseen väärästä tai liioittelevasta mainonnasta koska on vaikea todistaa että joku ei ole saanut apua esim vyöhyketerapiasta. Psyyken ongelmat eivät ole mitattavissa verikokeilla.
Itse olen saanut avun terapian ja lääkityksen avulla, koululääketieteen keinoin ja ajattelen että vaihtoehtoiset hoitokeinot ovat rahan- ja ajanhukkaa ja saattavat syöstä paniikkihäiriöstä kärsivän entistä syvempään masennukseen, kun vaihtoehtoinen hoitomuoto, joka herätti toiveita, ei sitten autakaan. Placebovaikutus niillä toki jonkun aikaa voi olla. Paniikkihäiriön taustalla on fysiologinen alttius, mutta pitää muistaa että vähintään yhtä merkittävä tekijä on ympäristöllä ja esim traumoilla ja väärillä ajattelumalleilla, joita sairastavalla on. On liian toiveikasta luulla, että joku kalaöljy korjaisi väärät ajattelumallit. Minä suosittelen siksi terapiaa lääkehoidon lisäksi, ainakin hiukankin pahemmissa tapauksissa. Mainittakoon vielä että en ole lääkäri, joten jokainen käyttäköön omaa harkintaansa kun lukee neuvojani.