Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukijoiden mielipide tasa-arvosta tapauksesta

Vierailija
26.08.2009 |

Mitä mieltä raati on seuraavasta?

Jos pariskunnassa toinen tienaa 3-4 kertaa enemmän (alempipalkkainenkin on keskituloinen), onko tämä parempi palkkainen oikeutettu esim. kallimpaan harrastukseen tai enempään henkilökohtaiseen vapaa-aikaan tai pienempään vastuuseen kotitöistä verrattuna perheen matalapalkkaisempaan? Miten yleensäkin parempi palkkainen voi hyötyä paremmasta palkastaan vai onko hänellä lainkaan oikeutta hyötyä siitä? Avioehtoa ei ole.

Tätä asia tuli eräs mies pohtineeksi tilanteessa, jossa hän pystyi tekemään työjärjestylyissä niin, että tekee vain n. 30 tuntia viikossa työtä ja saa tuon 3-4 kertaa suuremman palkan kuin keskituloinen vaimonsa. Mies ajatteli tehdä näin, että hänelle jäisi enemmän omaa aikaa. Vaimo kokee, että on epätasa-arvoista, että miehellä on enemmän aikaa eikä ota niin suurta vastuuta kodista ja lapsista kuin hän. Mies tiskaa, siivoaa, pyykkää ja tekee kotihommia edelleen siinä missä hänen vaimonsakin. Vaimo kokee, että hänen pitää huolehtia enemmän lapsista ja olla heille enemmän läsnäoleva kuin mies, mikä pitänee paikkansa. Mies kokee, että vaimo on luonteeltakin läsnäolevampi kuin hän itse. Vaimoa ärsyttää, kun mies ei puuhaile tarpeeksi lasten kanssa. Tästä mies saa kuulla harva se päivä. Pariskunnalla on muutama leikki-ikäinen lapsi.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kyllä lastenhoito JA kodinhoito pitää jakaa puoliksi riippumatta tuloista.

Ja jos mies hengaa kotona 7 h enemmän viikossa, hän myös on hiukan enemmän lasten kanssa.

Mutta ei se lyhempi työviikko sitä nyt tarkoita, että se säästyvä aika pitää jotenkin suorittaa kodinhoidon ja lasten viihdyttämisen parissa. Kiva, että mies voi tehdä lyhyempää päivää ja silti ansaita hyvin - miksei se vaimokin voisi jäädä osittaiselle hoitovapaalle?

Joka tapauksessahan rahat riittäisivät kaiketi perheelle hyvin.

Vierailija
2/3 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kovemmalla palkalla ei voi "ostaa" vapauksia kodinhoidosta tai lasten kanssa vietetystä ajasta.

Meillä on rahat yhteisiä ja esimerkiksi mieheni tällä hetkellä tuottoisa yrittäjäura ei olisi ollut mahdollista ainakaan samassa mittakaavassa ellen minä taas itse olisi aikanaan ollut sen verran hyväpalkkaisessa duunissa, että saatoin elättää. Nyt mä olen äitiyslomalla, joten tuloni radikaalisti pienemmät.

Muakin ihmetyttää, että miksi tuollaisessa tilanteessa ei suotaisi kummallekin vapaus harrastukseen ja miehelläkin olisi silti mahdollisuus olla lasten kanssa enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kovemmalla palkalla ei voi "ostaa" vapauksia kodinhoidosta tai lasten kanssa vietetystä ajasta. Meillä on rahat yhteisiä ja esimerkiksi mieheni tällä hetkellä tuottoisa yrittäjäura ei olisi ollut mahdollista ainakaan samassa mittakaavassa ellen minä taas itse olisi aikanaan ollut sen verran hyväpalkkaisessa duunissa, että saatoin elättää. Nyt mä olen äitiyslomalla, joten tuloni radikaalisti pienemmät. Muakin ihmetyttää, että miksi tuollaisessa tilanteessa ei suotaisi kummallekin vapaus harrastukseen ja miehelläkin olisi silti mahdollisuus olla lasten kanssa enemmän.

velvollinen sitten puurtamaan vaimoa enemmän, kun "kerta olet lyhyemmän työviikon hommannut" eli kyllä mies saa lisääntyvästä vapaa-ajasta myös nauttia.

Toisenlainen esimerkki: jos vaimo on hoitovapaalla, ei hänen sen vuoksi tarvitse hoitaa kaikkia kotitöitä. Lapsia hoitaa toki, koska sen vuoksi on kotona, mutta siivoukset sun muut pitää edelleen jakaa tasan.

-2-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi