Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa mammat miettimään järkevin päivähoitojärjestely!!!

Vierailija
26.08.2009 |

Kaks nuorinta lasta menee päiväkotiin ens viikolla ja en vieläkään ole oikein osannut päättää, että mikä hoitoaika olis järkevin.

Ikää lapsilla 1v4kk ja 5,5vuotta, vanhempi on ollu ennen äitiyslomaani päiväkodissa, mutta ei samassa mihin menee nyt. Aiemmin tarvitsimme vuoropäivähoitoa sillä miehelläkin oli silloin iltavuoroja.

Työni on osa-aikatyötä, työaika vaihtelee klo 8-20.30 välillä eikä ole missään määrin säännöllistä, myös keskellä viikkoa saattaa olla epäsäännöllisesti vapaapäiviä. Mies on töissä aamuyöstä (lähtee kolmen-neljän aikaan) iltapäivään. Väliin hiljasena päivänä saattaa olla kotona jo puolenpäivän jälkeen, joskus vasta neljän-viiden maita.

Aluperin oli ajatus, että lapset olisi hoidossa siitä kun mulla alkaa vuoro siihen ku mies pääsee töistä eli esim. klo 11-14. Kuitenki jo aiemmin vuoropäiväkodissa tuntui pahalta, että lapset ei ikinä saanu mistään rytmistä kiinni, hoitajat vaihtui, lapset vaihtui, leikit jäi kesken yms. yms.

Joten nyt jäin miettimään, että vaikka pienin onkin vielä noin pieni, niin olisiko kuitenkin järkevin lapsen kannalta, että jos mulla on iltavuoro (kuten yleensä on), että veisin lapset hoitoon vaikka klo 9 ja mies hakisi sitten viideltä ja näin olisi joka päivä paitsi sillon ku mulla on keskellä viikkoa vapaapäivä. Lapsilla pysyisi suunnilleen sama rytmi päivästä toiseen hoidossa, olis tutut kaverit ja hoitajat ja ruoka-ajat yms.

Käytännössä tämä tarkoittaisi keskimäärin neljää hoitopäivää viikossa, suurimpana osana päivistä klo 9-17, joskus kun mulla on aamuvuoro niin hoito alkaisi sillon klo 7. Näitä aamuja on ehkä kerran viikossa.

Siinä vaiheessa mulle jäis muutama tunti aamuisin aikaa laittaa kotia kuntoon tms. ja miehellä lyhempinä päivinä aikaa nukkua päiväunet kotona ennen lasten hakua. Hän kun ei pääse nukkumaan ennen yhdeksää lasten iltapuuhien takia ja herätys on kuitenki klo 3...

Mitä mieltä olette? Onko aivan älytön ajatus vai varteen otettava vaihtoehto?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hoitoajat olisi mun työvuorojen mukaan niin, että mies hakee viimestään klo 16-17 (miten nyt sattuu töistä pääsemään).

ma 11-16

ti vapaa

ke 7-16

to 11-16

pe 10-16

la vapaa

su vapaa

ma 10.45 - 16

ti vapaa

ke 7.30 - 16

to 11-16

pe 10-16

la vapaa

su vapaa

ma 7-16

ti 7-15

ke 13-16

to 15-16 (mulla töihin meno vasta neljäksi joten on siinä ja siinä keretäänkö vaihtaa miehen kanssa lennosta vuoroja)

pe 11-16

lauantait ja sunnuntait on siis aina miehellä vapaapäivät.

Vierailija
2/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hakuajaksi 17. jos mies pääsee aiemmin eikä nukukaan päiväunia, niin silloinhan voi hakea aikaisemmin. ja jos sulla aamuvuoro niin silloin haku kai kuitenkin aikaisemmin kun 17?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapsille olis parasta (ainakin aluksi) että olisi mahdollisimman lyhyet päivät päiväkodissa. Veisin siis joka päivä (paitsi aamuvuoroina) 10 tai 10.30 ja mies hakisi sitten heti kun pääsee töistä. Lapsetkin voisivat nukkua aamulla pidempään. Toisaalta ymmärrän kyllä jos säännöllinen rytmi (klo 9-17) tuntuu kivemmalta :)

Vierailija
4/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä säännöllinen rytmi on parempi. Lapset tykkää rutiineista ja niitä kaverisuhteitakin pääsee paremmin syntymään.

Vuoropäiväkoti on muuten lapselle rankempi kuin tavallinen juuri tuon takia ettei ole säännöllistä rytmiä eikä aina edes samoja lapsia samaan aikaan hoidossa.

Onhan lapset kuitenkin sun viikkovapailla kotona? Ja isäkin varmasti jaksaa paremmin arkea, jos saa otettua edes tunnin unet ennen kuin pitää lapset hakea hoidosta.

Vierailija
5/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä missään tapauksessa viedä kesken ulkoilun, sillä lasten leikit alkavat yleensä viimeistään aamupalan jälkeen sisällä, joten ulkona on vaikeampi päästä leikkiin mukaan.

Ystäväni, joka on sairaanhoitaja ja tekee epäsäännöllistä vuorotyötä klo 6-22 välillä, vie lapset aina (paitsi vapaapäivinään) viimeistään puoli yhdeksäksi päiväkotiin.

Vierailija
6/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienelle taas niin vähän päivähoitoa ylimalkaan kuin mahdollista.

Vierailija
7/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla ajoilla teillä olisi hoitoaika yleisimmin

10-16. Eli se olisi se säännöllinen rytmi.

Sitten kun sinulla olisi se aamuvuoro, niin hoitoaika olisi 7-16.

En nyt tajua miten tuo alkuperäinen olisi epäsäännöllisempi kuin ehdottomasi yleisin 9-17 ja sinun aamuvuoroillasi 7-17.

Miksi sitä hoitoaikaa tarvitsee pidentää tunnilla aamusta ja illasta? Säännöllisyyden vuoksi ei ainakaan tarvitse.

Vierailija
8/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo päivät oli nyt 3vkon ajan työvuorojen mukaan tehdyt eli totta kai on järkevämpi varmaan viedä klo 10 hoitoon jos mulla alkaa työt klo 11 kuin varta vasten ysiin, mutta kun ei aina ole niin sanottua, että mulla alkaa työt yhdeltätoista tai kahdeltatoista, voi alkaa esim. kahdelta tai neljältä jotta mitä mieltä ootte näistä päivistä?? Ennemmin viedä jo aamulla vai?

Erittäin hyvin näkyy "äänet" jakaantuvan. ;)

Pitänee vielä puhua päiväkodissa, että mikä se ois heidän mielestään järkevintä, eri aikaan tuskin kannattaa lähteä muksuja hoitoon viemään...

Voitteko muuten vielä selventää, että mihin aikaan mennään yleensä ulos ja on lounas? Entä onko lapsilla enää toista kunnon ruokaa neljän-viiden maita? Tuskipa vaan, mutta ajattelin varmistaa.

ap

Vierailija
9/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilä 5v ainakin nauttii aamun toimintatuokioista ja olis vihainen jos ei pääsis mukaa niihin ja tosiaan 1 taas tarvii lyhyempiä päiviä...

Vierailija
10/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi vasta kymmeneltä lapsia. Siinä vaiheessa leikkikaverit on jo jaettu ja melkein kaikki toiminnot (askartelut ja laulupiirit) on tarhoissa yleensä aamupalan jälkeen eli n. 8.45 alkaen.

Pienempi lapsesi hyötyy ryhmäytymisessä ja tarhaan tottumisessa tiukasta rutiinista. Ja vanhempi lapsi - VARSINKIN jos on tyttö - kärsii, jos tulee vasta siinä vaiheessa päiväkotiin, kun kaikki tytöt ovat jo valinneet päivän leikkikaverinsa. Karu tosiasia on, että parileikki on voimakkaimmillaan tuossa noin viisivuotiaana ja sisään pääsy on vaikeaa varsinkin, jos kyse on tulokkaasta tarhassa.

Siksi veisin alussa lapset mahdollisimman säännöllisesti vaikkapa sitten yhdeksään.

JOPA vapaapäivinä saattaa olla tarpeen viedä lapsen hoitoon aamupäiväksi alkuvaiheessa. Se auttaa ryhmäytymisessä, usko pois.

Ja sitten joulun alla voit hiukan jo hellittää. Lapsesi ovat oppineet pk-rutiinit ja saaneet kavereita.

- vuorotyöläinen -

Vierailija
11/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä varmaan omina vapaapäivinä osais muksuja hoitoon viedä :/ Mutta toisaalta tuossa vaiheessa on varmaan jo täydet hoitomaksut muutenki niin voishan sitä viedä tosiaan aamupäiväksi ja tulla sitten kotiin päiväunille kun vanhin tyttö on sillon koulussa.

Ja tosiaan tyttöjä on kaikki kolme, vanhin nyt ekalla.

Viitiskö joku vielä laittaa suunnilleen kellonajat mihin aikaan on aamulla pihalle meno, lounas ja onko välipala klo 14? Entä iltapäivällä ulos meno?

ap

Vierailija
12/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki lapset pääsevät leikkiin mukaan. Se on vain laiskuutta komentaa kaikki kahdeksaksi ja antaa sitten viidakon laeilla päättää, kenen kanssa leikitään, kenen kanssa ei.

Vierailija
13/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki lapset pääsevät leikkiin mukaan. Se on vain laiskuutta komentaa kaikki kahdeksaksi ja antaa sitten viidakon laeilla päättää, kenen kanssa leikitään, kenen kanssa ei.

Henkilökunta yrittää valvoa, ettei ketään kiusata. Mutta eivät he ala väkipakolla tunkea kahden tytön leikkipariin kolmatta pyörää, se on täysin selvä.

Sitä paitsi kyse on siitä, että ne tytöt sopivat jo aamulla, että "leikiksä tänään mun kaa" eli se leikkikumppanuus jatkuu koko päivän.

Et selvästikään (siis tuo kommentoija) tajua mitään noin 4-6-vuotiaiden tyttöjen leikeistä...

ap:lle - tarhoissa voi olla eroja, mutta aika usein päivä kulkee näin:

- aamupala klo 8

- aamupiiri ja mahdolliset erityisohjelmat klo 8.30-

- Ulkoilu klo 9.30- (meidän tarhassa eskariryhmä ulkoili klo 8.30-9.15, minkä jälkeen pienemmät, joten tuossa voi olla eroja)

- lounas noin 11.30

- päiväuni/lepohetki klo 12.15

- leikkiä heräämisen jälkeen

- ulkoilua n. klo 14.30/15-

Meillä on yksi lapsista asperger ja hänelle tarhaan sopeutuminen oli vapaapäivieni takia tosi kitkaista. Hänelle - ja itse asiassa juuri mitä pienempi lapsi on, sitä todennäköisemmin hänelle on tästä apua vaikkei olekaan erityislapsi - suositeltiin aamupäivähoitoja myös arkivapainani.

Mitä epäsäännöllisempiä ne arkivapaat ovat, sitä vaikeampi lapsen on oppia tarhaanmenorutiineja. Samaten sopeutumista vaikeuttaa, jos lapsi tulee joka aamu sinne hiukan eri aikaan ja tilanteeseen. Helpointa on, jos aamu sujuu suht samalla programmilla.

Mieti asiaa ja juttele sen tarhan väen kanssa, mitä he suosittavat. Itse ehdotan siis tuollaista alun tiiviimpää ja säännöllisempää aikataulua, siitä voi sitten parin kuukauden päästä alkaa supistaa.

- se vuorotyöläinen -

Vierailija
14/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällinen on siinä klo 17 ja iltapala klo 20. Vuoratyöläisten pk:ssa tarjotaan tokkakai myös iltaruuat, johan se olisi lasten kiduttamista pitää nälässä. Työvuorot vaan pitää ilmoittaa etukäteen, jotta osaavat varata tarvittavan määrän ruokaa.

Vierailija
15/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kaksi tytärtä, 5 vuotta ja 7 vuotta. Ei meidän perheen erilainen rytmi ole koskaan leikkejä haitannut.

t. se kommentoija

Vierailija
16/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-8.30 aamupala

8.30-9 aamupiiri

9-10.45 vaihtelevaa pienryhmätoimintaa noin 1 h ja ulos

10.45 ruokapiiri

11 lounas

11.45 päivälepo

14 välipala

14.30 sisäleikkiä

15- ulkoilu (joskus vasta 15.30-)

Mä olen sitä mieltä, että säännöllinen päivärytmi paras eli viet aamiaiselle/aamiaisen jälkeen ja haet joskus 16 aikaan. Ja vapaapäivillä pois.

Vierailija
17/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen paras paikka on kotona, eikö? Hoidossa ollaan siksi, ettei voida olla kotona, vai?

Kuitenkaan hoitoon ei kannata lasta viedä niin, että päiväkodin elämä sotkeutuu (eli kesken ruokailun tai kesken unien).

Meillä todettiin epäsäännöllisessä vuorotyössä parhaaksi seuraava ratkaisu, jossa lapset olivat tavallisessa päiväkodissa.

- Vein lapset iltavuoropäivinäni hoitoon klo 11.30 (eli suoraan lounaalle, siitä sitten jatkoivat päiväunille). Isä haki lapset klo 17.

- Arkivapailla lapset aina kotona

- Aamuvuoropäivinäni isä vei lapset hoitoon, kun heräsivät (ei koskaan herätetty) n. klo 10 (ulkoiluun) ja minä hain, kun pääsin (kuitenkin aikaisintaan välipalalta n. klo 14)

Päiväkodista ei kannata kysyä, miten lapset pitäisi hoidossa pitää, sillä he kannattavat säännöllisyyttä: ohjelma rakennetaan niin, että kaikki ovat mukana klo 7-17. Kaikki muu on kummallista poikkeusta. Meilläkin päiväkoti nikotteli aikansa, mutta hyväksyi tilanteen. Kaikki päivät ilmoitettiin heille aina etukäteen.

Ja juu ei: päiväkodissa ei tarjota ruokaa klo 16-17, vaikka se olisikin töissäkäyville äideille tosi kätevää;)

Tehkää oma ratkaisunne lasten parasta ajatellen. Se ei ole se, että he ovat paljon, säännöllisesti, pitkiä päivä päiväkodissa. Olisitko itse töissä, jos saisit olla kotona? Päiväkoti on lapsen työpaikka.

Vierailija
18/18 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että vasta vähän reilu 1v lapselle, parasta on mahdollisimman lyhyet hoitopäivät. Niin pieni tarvitsee ennen kaikkea, rauhaa, syliä ja omia vanhempia. Tietysti rutiinit on pienelle tärkeitä, mutta päiväkoti on levoton paikka, vaikka siellä olisi mitkä rutiinit!

Ja toisaalta, parin tunnin heitot ei niin pienellä tunnu missään, rutiineja jotka noin pienellä on, voi toteuttaa missä vain. Syönti, unet jne. ne kun on samaan aikaan, niin muuten pieni tarvitsee vain rauhaa ja rakkautta.

Minulla on ollut pieniä hoidossa, ja eivät ole eri pituisten päivien takia menneet rytmissä sekaisin, ne voi pitää samana hoidossa ja kotona. Pääasia kuitenkin tuossa iässä on, olla mahdollisimman paljon kotona, ja vähän hoidossa, varsinkaan jos on iso ryhmä päiväkodissa.