Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mä en leiki ainakaan sun kanssa" :´-(

Vierailija
26.08.2009 |

Harmittaa, kun lapseni kuuli tämän repliikin päiväkodin portilla muuten niin iloisen aamun päätteeksi. Mitä voi vanhempana tehdä, kun oma lapsi jätetään aina yksin. Päiväkodissa on vain yksi saman vuonna syntynyt lapsi kuin omani, ja kun hän on poissa (on vaan osa-aikaisessa virikehoidossa), lastani ei oteta porukoihin mukaan. Tänäkin aamuna hän kiersi lapselta toiselle aluksi iloisena, lopuksi itkien ja kysyi kaikilta "leikitkö mun kaa tänään". Vastaus oli aina "en leiki", "et mahdu meidän leikkiin", "et tule tänne". Ei löytynyt leikkikavereita. Kamalaa lähteä itse töihin, kun lapsi jää murtuneena itkemään pihalle yksinään.

Vinkkejä tästä selviämiseen? Olen puhunu hoitajille, mutta heidän mielestään asiassa ei ole ongelmaa ja lapseni kuulemma viihtyy vaan niin hyvin yksin. Tosiasia tuntuu kuitenkin olevan toinen. Lapsi saattaa toki sanoa hoitajille, että haluaa olla yksin, mutta tunnen oman lapseni ja näen kyllä, että noin sanominen on aika pitkälle jo itsesuojelua (koska ei halua enää itsekään kuulla noita jatkuvia kieltäytymisiä).

Lapseni on normaali, reipas 4-vuotias, ei erityisen ujo, mutta ei tee itsestään koskaan "numeroa" ja lämpiää hitaasti uusissa tilanteissa. Vapaa-ajalla meillä on toki muita ystäviä ja heidän kanssaan leikkii tosi hyvin (sävyisästi ja mielellään). Ongelma koskee päiväkotielämää, joka ahistaa äitiä nyt pahemman kerran. Päiväkotilasten vanhempia en tunne lainkaan...

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudestaan juttelemaan hoitajien kanssa. Ammattitaitoinen hoitaja osaa pitää tilannetta silmällä ja ohjailla tilanteita niin, että tyttösikin mahtuu leikkeihin.

Erityisesti tuo aamuhomma kuulostaa karmivalta, kyllä tuollaiseen hoitajien tulee jo puuttua!

Vierailija
2/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pkodissa tuollaista lausetta ei edes saa käytää ja kaikki mahtuu mukaan leikkiin AINA. Eli ei muuta kuin uusi keskustelu hlökunnan kanssa, he pystyvät tuohon kyllä vaikuttamaan esim. pienryhmätoiminnoissa ja peleissä yms. eli tiukasti vaan asian kimppuun. Ja sitten, kun lapsesi hiemankin alkaa jutella jostaina lapsesta, että on tämän kanssa leikkinyt jotain, lappu ko. lapsen lokeroon, että "tulisiko joku päivä meille kotiin leikkimään" ja mukaan puhnro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkät kirjoitukset erään äidin vastaaviin asioihin Suomi24 keskustelussa -Äidit ja isät/päiväkoti Kokemuksia Montessoripäiväkodista.

Siinä erään äidin huolena on kun hoitajat eivät puutu "syrjintään" ja tämä äiti halusi kuulla mielipiteitä asiasta. Lapset ja lasten murheet ovat samat olipa kyse kunnallisesta tai yksityisestä päiväkodista ja niihin tulee aikuisen puuttua, lapsi tarvitsee tukea.

Vierailija
4/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajien tulee ottaa tilanne haltuunsa kun tällaista kommenttia lapsilta tulee. Ketään ei tietysti hekään voi pakottaa leikkimään, mutta lasten ohjaamisella voivat ilmanmuuta vaikuttaa leikkien sujumiseen.

Ketään ei saa jättää yksin.

Vierailija
5/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut, että kyllä tämä tästä lutviutuu itsekseen, mutta täytyy todella ottaa asiaa uudelleen puheeksi hoitajien kanssa. Surettaa niin paljon, ettei tule töistäkään mitään, kun itkettää lapsen puolesta.

Harmittaa sekin, että asumme alueella, jossa on tosi niukasti lapsia, eikä samanikäisiä ole juuri ketään. Täytyy toivoa, että tämä ei jatku tällaisena kouluikään asti. Yleensä lapseni kertoo päiväkotipäivästä ihan iloisena, mutta mainitsee leikkineensä koko päivän omissa oloissaan (yksin).

Vierailija
6/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat vain uudeestaan puheeksi tilanteen hoitajien kanssa, tuollaista ei saa sallia. Meidänkään päiväkodissa tuollaisia lauseita "et saa tulla", "ei oteta sua leikkiin" yms. ei saa käyttää. Hoitajien pitäsisi kyllä olla niin ammattitaitoisia, että olisi pitänyt jo puuttua asiaan.

Vierailija
7/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että lapsesi on tyttö. Tyttöjen maailmassa tuota esiintyy, tuttavaäitien puheista päätellen. Itselläni on kaksi poikaa, enkä koskaan ole törmännyt moiseen, vaikka esikoinen on aika herkkä. Hoitajien pitäisi järjestelmällisesti puuttua moiseen. Kuten joku kirjoitti, koko lauseen tulisi olla kielletty. Mutta päiväkodin ilmapiiriin on vaikea puuttua, jos hoitajat eivät näe ongelmaa. Onneksi lapsella on muita kaverisuhteita.

Nämä asiat on niin sydäntä raastavia... Älä silti näytä lapselle, että asia kuormittaa sinua. Itse ainakin jos olen pihalla lasteni kanssa ja kuulen että heille sanotaan noin, menen suoraan lapsille sanomaan, että kuule tuollaisista puheista tulee meidän Maijalle paha mieli. P-k ympäristö on tietysti vähän toinen.

Mutta ota asia esille hoitajien kanssa. Itse kyselisin laajemminkin, että mikä teidän linjanne on leikistä pois sulkeimesn tai kiusaamisen suhteen. Paljon voimia teille!

Vierailija
8/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta vastuu on hoitajilla. Varaa kehityskeskusteluaika ja nosta kissa pöydälle. Jos mitään ei tapahdu, niin kannattaa harkita hoitopaikan vaihtoa ammattitaidottomien hoitajien takia.

Vierailija
9/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi jätät lapsesi ulos pihalle ? Eli vietkö niin myöhään, että aamupalat on jo syöty ?

Ehkä voisit kokeilla joskus viedä heti aamusta sisälle, koska osa tytöistä varsinkin päättävät jo aamulla kenen kanssa leikkivät tänään. Eli on jo leikit niin käynnissä, että lapset eivät osaa ottaa uutta mukaan kesken leikin...Mutta samaa mieltä muiden kanssa, että tarhatätien on autettava ja puututtava tuollaiseen torjumiseen, tyylin, että pakko ottaa mukaan leikkiin !

Vierailija
10/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun nämä kyseiset kommentit aina "ammattilaisten" taholta ohitetaan.

Sitten puhutaan tyyliin:

- lapsi viihtyy hyvin yksikseen

- lapset nyt vain joskus haluavat leikkiä kahdestaan

- tytöt nyt vain ovat sellaisia

Tottakai lapset ovat sellaisa, jos ei kukaan misään vaiheessa puutu tuollaiseen leikin ulkopuolelle jättämiseen ja se vain hyväksytään, koska se muka kuuluu asiaan.

Vierailija
11/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua heille riittävän painokkaasti - eli niin, että puuttuvat lapsesi syrjimiseen. Missä pain tuollaista tapahtuu?

Vierailija
12/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan yhtä lailla poikien kuin tyttöjenkin keskuudessa. Meillä on yksi tyttö, joka leikkii niin kotona kuin päiväkodissakin aina isommassa porukassa, johon kyllä mahtuu vaikka kuinka monta tyttöä, kun vain leikit käyvät yksiin. Yleisin kokoonpano porukassa naapurustossa on 3-5 tyttöä ja joskus mukana on pari poikaakin, jos heille ei ole ylitsepääsemättömän vaikeaa leikkiä tyttöjen kanssa (kuten usein on...). Naapuruston poikien leikkejä seuratessani olen taas huomannut, että kaksi poikaa leikkivät aina yhdessä ja kolmas ei mahdu siihen mukaan ikinä. Kolmannen kanssa voi jompikumpi leikkiä, jos ei ole muuta seuraa. Tyttöjä ei myöskään ikinä oteta mukaan leikkiin, vaikka tytöt kyllä pyytävät reilusti poikia omiinsa.

Mutta AP:n tapauksessa kyllä ottaisin asian uudelleen puheeksi hoitajien kanssa ja vaatisin muutosta asiaan, ja toisaalta veisin itse lapsen aikaisemmin tarhaan, koska päiväkodissa leikit aloitetaan viimeistään aamupalan jälkeen, eli siinä yhdeksän kieppeissä. Omalle lapselleni on ollut kaikkein vaikeinta tarhaan jääminen juuri silloin, kun olemme neuvolan tai hammaslääkärin takia menneet vasta niin myöhään, että muut ovat jo ehtineet pihalle.

Vierailija
13/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa tytöt eivät ottaneet häntä mukaan leikkeihinsä. Reippaana tyttönä hän kertoi tästä kotona ja tarhassa eskariopelleen. Eskariope olikin tokaissut hänelle, että "kuule, on ihan sun oma asia löytää niitä kavereita".

Sama jatkui vielä ekalla luokallakin, mutta nykyään hän on jo 4. luokalla ja kavereita on ihan riittämiin.

Vieläkin harmittaa tuo, että päiväkodissa ei puututa tarpeeksi syrjintään. Varsinkin tyttöjen kohdalla pitäisi kannustaa tyttöjä leikkimään enemmän keskenään eikä ainoastaan kaksisteen.

Vierailija
14/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asialle jotain tehdä.

ainakin sisällä hoitajat voivat välillä määrätä kuka leikkii kenenki kanssa. on hyvä että lapset oppivat leikkimaan kaikenlaisten lasten kanssa.

ja jos hoitajat eivät tee asialle mitään ni vaihda lapsen päiväkotia.

Vierailija
15/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi jätät lapsesi ulos pihalle ? Eli vietkö niin myöhään, että aamupalat on jo syöty ?

Ehkä voisit kokeilla joskus viedä heti aamusta sisälle, koska osa tytöistä varsinkin päättävät jo aamulla kenen kanssa leikkivät tänään. Eli on jo leikit niin käynnissä, että lapset eivät osaa ottaa uutta mukaan kesken leikin...Mutta samaa mieltä muiden kanssa, että tarhatätien on autettava ja puututtava tuollaiseen torjumiseen, tyylin, että pakko ottaa mukaan leikkiin !

Menen usein vasta 10 itse töihin, joten vien tytön (kyllä, lapseni on tyttö, kuten joku epäilikin) yleensä hoitoon vasta, kun aamupäiväulkoilu alkaa, koska toki haluan, että lapseni hoitopäivä on mahdollisimman lyhyt (mies hakee klo 16). Olen itsekin miettinyt samaa eli pitänee kokeilla myös tuota, että veisi jo aamiaiselle (sisälle). Tuntuu vaan niin hassulta mennä sitten itse kotiin vielä pariksi tunniksi, mutta mitäpä sitä ei tekisi tilanteen helpottamiseksi.

Kiitos kaikille kommenteista ja sympatiasta. Helpotti kummasti omaa oloa, kun sain purkautua teille ja otan kyllä asian vakavasti puheeksi omahoitajan kanssa. Lapsen nähden yritänkin olla aina reipas ja iloinen (jättäessäni hoitoon), vaikka sydän vuotaa verta, kun hän jää pihalle itkemään. Pitää vaan tsempata!

ap

Vierailija
16/36 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua heille riittävän painokkaasti - eli niin, että puuttuvat lapsesi syrjimiseen. Missä pain tuollaista tapahtuu?

Mutta tässä asiassa ovat tosiaan saamattomia, enkä ole osannut ehkä riittävästi korostaa sitä, että kyse on jo vakavasta tilanteesta. Luulen, että hoitajat eivät näe todellisuutta aivan samalla tavalla kuin minä ja jollain tavalla oikeasti kuvittelevat lapseni olevan ihan tyytyväinen. Hän on luonteeltaan vähään tyytyväinen, eikä välttämättä hoitajan kysyessäkään myönnä kärsivänsä ja tuskin oma-aloitteisesti osaisi asiassa hoitajille kertoa syrjinnästä (on vielä aikas pienikin). Haluaisin uskoa, että hoitajat eivät ole tajunneet/huomanneet syrjinnän olevan niin systemaattista, kuin se on.

ap

PS. Asumme pääkaupunkiseudulla, vähälapsisella alueella

Vierailija
17/36 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ei kyse ole siitä, urpo, vaan siitä, että kaikkien kanssa leikitään.

Tuli vaan mieleen, kun joku oli kovasti sitä mieltä, että ei saa kieltäytyä leikkimästä jonkun kanssa. Ei munkaan lapset tietenkään saa sanoa, että "mä en leiki sun kanssa kun sä olet tyhmä/sulla on rumat vaatteet", mutta ei lapsia pitäisi pakottaa leikkimään niiden kanssa, jotka eivät osaa leikkiä "kunnolla" - sehän on ihan urpoa, ihmisiä ne lapsetkin on. Mä olen ainakin sanonut tarhalaiselleni, että saman tarhan tytölle, joka pomottaa törkeästi kaikissa leikeissä ja käy agressiiviseksi, jos joku ei tottele, voi sanoa, että "me ei leikitä sun kanssa, jos sä komentelet". Samaten olen sanonut alakoululaiselleni, että sitä luokkatoveria, joka takaa-ajoleikeissä lopettaa ja alkaa murjottaa aina kun jää, ei tarvitse ottaa mukaan, jollei itse lupaa leikkiä samoilla säännöillä kun muutkin. Miksi lasten muka pitäisi leikkiä aina kaikkien kanssa, kun jotkut lapset eivät osaa/halua käyttäytyä niin, että heidän kanssaan olisi kiva leikkiä?

Valitettavasti ne "riehujat" ei ole niitä, joiden kanssa ei leikitä, vaan ne hiljaiset hissukat, jotka eivät oikein osaa ja uskalla tulla mukaan ja sanoa mitään takaisin. Heikompia sorretaan ja jo pienet lapset osaavat sen hyvin ilkeästi....

Vierailija
18/36 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtajalle valitus heistä, jos ei tyyli muutu. Lapsen itsetunto murenee tuossa ja kohta luuleekin olevansa huonompi kuin muut.

Hyvin sanottu! Tuota itsetuntoa on vaikea paikata, jos tilanne menee pahaksi. Ja pakko lisätä, että kun moni sanoo, että päiväkodissa "PITÄÄ LEIKKIÄ KAIKKIEN KANSSA", niin mistä te vanhemmat tiedätte sen oikeasti toteutuvan!? Voin kertoa, että todellisuus on aivan toinen. Siihen ajatukseen toki ns. paperilla pyritään, mutta hoitajat tätä harvemmin valvovat tarpeeksi tehokkaasti, joten tuo "en leiki sun kanssa" on ihan arkipäivää monessakin päiväkodissa.

Vierailija
19/36 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme on kunnallisessa PPH:ssa ja hoitotädin oma tyttö tyrannisoi hoitopaikkaa ihan diktaattorin ottein eikä hoitotäti näe tilanteessa mitään ihmeellistä ja outoa. Oma tyttöni pelkää tätä isompaa ja monet aamut ovat nyt syksyn hoitorumban alettua olleetkin itkua täynnä jo kotona.

Olen joskus joutunut ottamaan hoitajan omaa tyttöä jopa kädestä kiinni, kun on tullut meitä kohti jokin puuvasara kädessään puettaessani omaani eteisessä. Hoitaja ei sano mitään, ei tee mitään, katsoo vaan päälle. Ei tosin muakaan "toru" tms.

Lapsi käyttäytyy kaikkia kohtaa samalla tavalla ja muiden ei saa leikkiä keskenään jne vaan tulee rikkomaan leikit jos niin tapahtuu.

En näe tässä mitään muuta vaihtoehtoa kuin yrittää vaihtaa hoitopaikkaa. Tilanne on kauhea ja sydän särkyy lapseni puolesta.

Vierailija
20/36 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttää siltä että lapsesi hoitajalla on vanhemmuus hukassa eikä ammatillisesti pph tunnu hyvältä.

Kauheaa ajatella mitä lapsesi päivä on sisällöltään. Lapsellasi puuttuu nyt lapselle tärkeä perusturva koskahoitaja ei puutu epäkohtiin mm. lapsensa käytöksessä.

Hoitaja on niitä näköjään, joka luulee että lapset ovat mitä ovat ja tekevät, eikä sille voi mitään ...varsinkin kun oma lapsensa ei ole kärsijänä.

Saatko hoidon muuten järjestymään, jos vaihtaisit, ettei lapsesi tarvitsisi olla enää yhtään päivää siellä hoidossa. Isovanhemmat, tuttu tai joku ja pyydä kiireellinen vaihto. Sano että lapsesi alkaa kohta oireilla, näkee pahoja unia jne. Älä anna periksi, vie vaikka yksityiseen, usein sama maksu kuin kunnallisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi