Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä verikoe otetaan lapsilta?

Vierailija
25.08.2009 |

Kyynärtaive? Mun pitäisi laittaa 6-vuotiaalle puudutelaastari, mutten ole ihan varma mihin... En taida olla mikään terveydenhuollon ammattilainen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikkuvauvoilta saatetaan ottaa päästä.

Vierailija
2/9 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voi riippua mikä koe otetaan.

Meillä 2,5-vuotiaalta otetaan sormenpäästä mikäli suinkin mahdollista (ellei nimenomainen koe vaadi että otetaan kyynärtaipeesta). On paljon helpompaa tämän ikäiseltä..

Mutta sinuna laittaisin varuilta kyynärtaipeeseen Emlan. Kannattaa muistaa kuitenkin että emla usein "hävittää" suonia, että toisaalta voi olla vaikeampaa ottaa koe. Meille on joskus sanottu ohjeeksi, että emla kannattaa pitää n.tunnin ja ottaa pois viimeistään tuntia ennen näytteennottoa. Silloin suonet "palautuvat" aika hyvin, mutta puudute toimii vielä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vähän siitä alempaa?

Vierailija
4/9 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kantapäästä tiettyjä (kapillaari)näytteitä voi ottaa mutta jos verta pitää saada putkeen niin päästä se otetaan ;)

Vierailija
5/9 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselta otetaan samasta kohtaan,kyynertaipeesta,siinä monesti näkyykin suonia pinnassa. Ja musta emlat on ihan huuhaata,ei se itse pistäminen satu se on vaan se henkinen puoli

Vierailija
6/9 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi jännittää tuota verikoetta, joten minulla on äitinä vähän paineita tuon puudutteen kanssa kun tajusin että minun kuuluu se hoitaa.

ap

Vierailija
7/9 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kantapäästä tiettyjä (kapillaari)näytteitä voi ottaa mutta jos verta pitää saada putkeen niin päästä se otetaan ;)

kyllä mun vastasyntyneeltä otettiin sairaalan teholla kantapäästä veri yms. näytteet putken.

Vierailija
8/9 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeen ottoa paljon (vaikkei häneltä montaa koetta ole elämänsä aikana otettukaan) kun taas tätä 2,5-vuotiasta on pistelty satoja ellei tuhansia kertoja..vauvana tosiaan suurin osa kantapäästä, sittemmin onneksi lähes kaikki on saatu sormenpäästä. Sormenpäästä otettu näyte käy tosi helposti yleensä kuopuksen kanssa, istuu ihan hiljaa paikallaan :) Muutama otettu kyynärtaipeesta..tai jalasta (jos on samalla laitettu "tippa", eikä muualle ole saatu..).

Onhan se puudute kyllä oikeasti enemmän juuri "henkinen laastari", mutta jos se auttaa niin miksei sitä käyttäisi. Kunhan tosiaan ottaa aiemmin sen jo pois, niin näytteen saa helpommin otettua.

Ja kyllä siitä keskeltä kyynärtaivetta yleensä otetaan, missä parhaiten näkyy suonet..

t.3

Vierailija
9/9 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme