rv 7+3: pientä vuotoa ja valtava paniikki!
Mulla on eilen ollut aika vähäistä mutta punertavaa vuotoa. Tätä kun aloin panikoida ja tunnustella huomasin myös lähes kaikkien raskausoireidein hävinneen. Paljoa mulla ei oo oireita ollutkaan, rintojen aristusta. Mutta nyt siis täysin varma, että kaikki, jos mikään, ei oo kunnossa.
Varhaisultraa yksityisellä en harkinnu aiemmin teettää, mutta nyt tuntuu jo hyvin varteenotettavalta vaihtoehdolta! Vai pääsiskö äitiyspkl:n kautta ultraan ja tutkimuksiin kun vuotoa oli? Voi tätä huolen määrää!! Neuvolan täti ei vielä vastaa, vastatkaa te ;)
Kommentit (8)
vähän kyllä pidemmällä, mutta pahoinvointi hävis, maha jotenkin pehmeni, rinnat ei enää pinkeet. Sikiö oli vaan kuollu kohtuun. Ei sit tullu pois kun kaavinnalla.
Sinuna varaisin ajan ultraan omalle gynekologillesi pika pikaa. Vaikka joudut sen maksamaan itse, minusta se on pieni hinta mielenrauhasta. Muuten joudut pyörittelemään asiaa mielessäsi vielä viikkokaupalla.
Parempi t8ietää heti miten asia on: onko siellä mitään ja sykkiikö sydän. Takuita jatkostahan se ei anna, mutta ainakin tiedon siitä missä mennään nyt.
Mulla oli kans ekassa raskaudessa, se meni ohi ja ihan terve vauva syntyi. Kun panikoin samalla lailla kun sinä, sain kuulla monilta työkavereilta (olin töissä kun vuoto alkoi) että heillä oli ollut myös.
Soita neuvolaan kun tulevat paikalle, mutta koita rauhoittua. Muistan kyllä elävästi tunteen joka sulla nyt on. Onnittelut raskaudesta ja kaikkea hyvää!
Vuoto voi olla merkki alkavasta keskenmenosta, mutta toisaalta tiedän tapauksia jossa vuotoa on ollut läpi raskauden, ajoittain runsastakin. Huoli on varmasti hirveä. Meillä ei ainakaan kuvailemassasi tapauksessa pääse äiti- tai gynepolille. Vasta sitten jos vuoto on todella runsasta, tarkistetaan että kohtu on kokonaan tyhjentynyt eli onko keskenmeno täydellinen vai tarvitaanko kaavintaa. Jos haluat mielellesi rauhan, niin suosittelisin ajanvarausta yksityissektorilta. Rahaahan siinä kuluu, mutta saat asiaan selvyyden onko kaikki kunnossa vai ei.
kaikennäköiset vuodot saattavat kuulua asiaan. vuoto saattaa liityä esim. siihen että istukka alkaa kasvaa kohdun suulle/reunalle. tai jos vuoto on ns. vanhaaverta eli tummaavoi kyseessä olle kohdussa olevia "mustelmia" jotka vuotelee pois. Sitten on vielä sellainen mahdollisuus, että koska raskausaika verestää emättimen limakalvot tulee lievää vuotoa yhdymnnän jälkeen.
Josku vuoto voi olla hurjaakinilman mitään varsinaista syytä. Itsealoin vuotamaan n. viikolla 8 ja ultrassa todettiin, että toinenkaksosista oli tullut pois,toinen jäi.
Eli asia voi johtua mistä vaan ilman että raskaus keskeytyy.
Välttämättä etpääse äitiyspolin ultraan näin varhaisessa vaiheessa raskautta ja neuvolantätikin sanoo että kahtellaan ja odotellaan. Mutta oman mielenterveyden kannalta voi olla hyvä käydä yksityisesti. tosin jos raskaus onkin lyhyempi kestoinen kuin mitä itse luulet eli ovulaatio onkin ollut myöhempää niin ultrassa ei ehkä näy mitään.
tsemppiä.
Usein juuri ekojen ja tokien poisjäävien kuukautisten aikaan. Itselläni lorahti noilla viikoilla parina päivänä ihan enemmänkin (piti laittaa side), mutta ihan terve vauva syntyi normaalin raskauden päätteeksi.
Keskenmenoon liittyy YLEENSÄ tosi runsas vuoto ja kovat kivut. Siis voihan sekin joskus olla kivuton, mutta yleensä aina runsasvuotoinen. Pieni vuoto ja kivuttomuus ovat YLEENSÄ ihan normaaleja, eivätkä tosiaan tarkoita keskenmenoa.
Toki voit käydä yksityisellä mielenrauhoittamassa itseäsi, jos tahdot...
mutta edellisessä raskaudessa kaikki oireet katosi 8+ ja kaikki jatkui kuitenkin hyvin ja normaalisti :)
jos tulee joku siteellinen niin sitten alkaisin huolestua. itsellä tuli noilla viikoilla ihan pientä vuotoa ja np-ultrassa näkyi 2 istukkaa mutta 1 sikiö eli taisi olla se toinen pikkuinen joka lähti taivaaseen.
eli tosiaan, kannattaa vasta runsaammasta vuodosta huolestua.