Kokemuksianne, kiitos! Rv 22+5 ja sf-mitta 27 cm.
Lisäksi kokeneen terveydenhoitaja-kätilön mielestä kohdun koko vastasi noin rv 30. Kohtu vaikutti napakalta hänen mielestään eli lapsivettä todennäköisesti normaalisti. Tämä havaittiin myös aiemmissa ultraäänitutkimuksissa. Tämän päivän neuvolassa tämä ko. terveydenhoitaja meinasi myös, että tuntee sikiön selvästi myös vatsanpeitteiden läpi. Ultraäänitutkimukset on tehty kokeneiden lääkäreiden toimesta ja heidän mielestään kaikki oli ok ja sikiön koko vastasi viikkoja. Viimeisin ultra oli kaksi viikkoa sitten.
Kysynkin nyt täällä, että mistä tällainen kohtuuton kohdun koon kasvu voisi johtua? Mielestäni raskauteni tulisi olla juuri näillä raskausviikoilla mitä onkin eli kuukautisten ja ultraäänenen mukaan.
Taustasta sen verran, että olen synnyttänyt aiemmin kaksi hieman yli 3 kg lasta. Ylipainoa minulla on, mutta sokerit ovat olleet aiemmissa raskauksissa täysin normaalit. Viime raskaudessa minulle tuli painoa vain reilu kilo. Tähän mennessä painoa on tullut 2,2 kg.
Jos joku voisi kertoa kokemuksiaan, otan niitä mielelläni vastaan. On nimittäin nyt hämmentynyt olo. Kiitos jo etukäteen. Huomenna neuvolan täti kysyy asiaa lääkäriltä. Tarkistusmittaus yms. on viikon päästä. Ja sitten yliopistosairaalaan, jos sf-mitta on nousussa.
Kommentit (13)
sokeriarvot sinulta varmaankin kannattaisi tarkastaa, toisaalta kerroit edellisen ultran olleen kaksi viikkoa sitten ja kaiken olleen silloin kunnossa eli siinä mielessä en oikein usko mihinkään vauvan megakasvuunkaan tms ongelmaan.
Toki korkeat sokeriarvot voivat kasvattaa vauvaa liikaa, lähinnä kai kylläkin raskauden viimeisellä kolmanneksella. Eli sokerirasitus kannattanee tehdä. Painonlisäyksesi on tosi vähäistä eli ainakaan syömällä et ole lastasi liikaa kasvattanut. Todennäköisesti sf-mitta on jo seuraavalla mittauskerralla "paremmalla" käyrällä.
Onko sulla ollut aiemmissa raskauksissa iso maha? Jos joo, niin veikkaisin, että kyse on vain ihan rakenteellinen asia. Kohdun asento on sellainen, että SF-mitasta tulee iso.
Kiitos vastauksistanne! Juu, ultra oli kaksi viikkoa sitten ja siellä kaikki ok (rakenteelliset asiat, istukka takaseinässä, lapsivettä normaali määrä). Kokenut lääkäri ultrasi. on tehnyt ultrat myös kahden aiemman raskauden aikana. Luotan häneen aika paljon.
Sokerirasitukseen meen perjantaina. Sittenpä olen siltä osin fiksumpi.
Eilen siis kävi niin, että tämä kokenut kätilö-terveydenhoitaja kokeili ensin kohdun kokoa ja ihmetteli ensiksi sen suuruutta. Meinasi, että olisi noin rv 30 kokoluokan kohtu. Piti kohtua kuitenkin napakkana ja oli sitä mieltä, että tuskin on runsaasti lapsivettä. Sitten hän otti sf-mitan ja se oli tosiaankin taivaissa. Aiemmissa raskauksissa mitat olleet aina jees.
Vatsan koko suht ok kait. Mitä nyt tällaisella ylipainoisella nyt olla voi. Kohtu on ollut aiemmissa raskauksissa taaksepäin kallistunut ja niin arveli neuvolalääkäri tämänkin raskauden alussa asian olevan.
Oon kyllä lievästi ihmeissäni ja siksi kyselin täältä. Mutta tosiaan sokerirasitukseen perjantaina ja neuvolaan uudestaan maanantaina. Täytyy vain pitää nyt pää kylmänä.
Mutta jos joku osaa vielä jotain sanoa, niin kuuntelen kokemuksia mielelläni.
t. ap
Kerropa, mitä ovat ammattilaiset nyt tuumanneet asiasta! Itseäni mietityttää tämä, sillä terkka mittasi sf-mitaksi nyt rv 18+1 22 cm....
vaan ainoastaan aluksi- kyllä se nyt noilla viikoilla on jo eteenpäin kallistunut;)
sokerivauvat eivät ole vielä noilla viikoilla niin suuria, että kasvattaisivat kohtua tuolla tavalla- vasta viimeisillä kuukausilla vauva kasvaa ja kasvattaa sf-mittaa,jos äidin sokerit pielessä.
minä väittäisin, että joko lapsivettä on todella runsaasti tai l.a pielessä/kaksoset tulossa.
Kokeneetkin ultraajat tekevät virheitä eivätkä huomaa kaikkea.
t.th
täällä oli esikoisen aikaan sf lukemat niin korkeella et jouduin monta kertaa käymään erikseen äitipolilla. ja nytkin 21+4 viikkoa ja maha on jo tosi iso, että vois luulla että vauva syntyy justiinsa :D
mutta tosiaan, mitään vikaa ei ole löytynyt ja esikoinenkin syntyi normaalisti viikolla 38 ja oli n.3,7kg. ja terve kaksi vuotias nyt :D
äitipolilla kirjasivat neuvolakorttiin silloin että lapsiveden määrä on runsas, että olisiko siinä syy minun kookkaalle vatsalleni :) normi neuvolassa sanoivat lapsiveden määrän olevan normaali....
3cm enemmän kuin mitä oli raskausviikkoja eli esim. rv 30 sf oli 33cm. Terve tyttö syntyi 39+3, painoa oli 3380g ja lapsivettä normaalisti. Kaikki sujui raskausaikana ja synnytyksessä ihan normaalisti eikä ollut muita ongelmia kuin tuo sf-mitta. Sen takia kävin rv 28 ylimääräsessä ultrassa, jossa kaikki oli kuitenkin ok.
Meidän terkkari kertoi asiakkaastaan, joka oli käynyt kolmessa ultrassa (np, rakenne ja yksityinen) eikä oltu huomattu kaksosia, ennen kuin terkkari laittoi rv 33 polille sokerirasitukseen, kun vatsa oli niin valtava. Ja kaksosethan siellä polskutteli! :0)
Siis kaksosteoriaan. Koska olemme käyneet ultrassa kaksi tai kolme kertaa yliopistosairaalassa muiden ongelmien vuoksi. Lisäksi rakenneultran teki erittäin kokenut lääkäri, joka pitää myös yksityisvastaanottoa.
Lähinnä olen itse miettinyt sitä, että jos sokerit kuitenkin heittelee tms.
Lisää ehdotuksia. Kiitos.
t. ap
esim. sokeriarvojen vaikutuksesta kohdun kokoon? Kiitos. t. ap
mutta lapsivettä oli liikaa ja sf-mitta sen vuoksi suuri. Kohtu oli myös korkealla koska lisäistukkaa oli kohdunsuulla eikä lapsi päässyt painumaan lantioon koko raskausaikana. Lapsi syntyi sektiolla ja painoa oli 3470g. Todellinen tilanne selvisi kun sain lähetteen kätilöopistolle, ultralla selvisi suuren kohdun koon syy.
vauvan koko ja lapsiveden määrä, vauvan asento ja istukan sijainti. Jos kaikki nämä ovat kunnossa, ei sf-mitasta käsittääkseni tarvitse välittää. Minulla otettiin sf- mitta ensimmäisen kerran rv 18+5 ja se huiteli jossain reilusti ylimmänkin normaalikäyrän yläpuolella. Onneksi rakenneultra oli samalla viikolla ja sain heti kuulla, että kaikki on hyvin.
Itse asiassa "pienillä" viikoilla eli ehkä jopa vielä noilla sinunkin viikoillasi sf-mitta voi näyttää melkein mitä vaan ..... minulla raskauden edetessä sf-mitta on laskenut keskikäyrälle ja näyttää nyt pysyvän siinä. Lääkäri oli sitä mieltä, että sf-mitta tulisi ottaa vasta kun viikkoja on reilusti yli 20 ei todellakaan rv 18+5.