12 ja 13-vuotiaiden mopo-onnettomuun Kerimäellä
siis vanhemmat ovat ostaneet alaikäisille lapsille mopon, joka oli vielä viritetty..... sen siitä saa !
Kommentit (69)
tuo lakimuutos tulisi niin se koskisi ainoastaa rekisterissä olevia mopoja.
t. 27
Sitä minä ihmettelen, että miksi tämä virittäminen nähdään niin kamalana mörkönä. Eihän se ole sen vaarallisempaa ajaa 40 km/h viritetyllä tai virittämättömällä mopolla.
Ongelma on se, että tilannenopeus on joskus liian suuri.
mopoilua, traktorilla tai mönkiällä ajelua kohtaan kuin kaupungissa...
maalaisukoista kun on HIENOA kun POIKA osaa ajaa eri välineillä jo 5 vuotiaana....
no, tällä 12 vuotiaan pojan maalaisisällä onkin nyt koko elämä aikaa miettiä, olisko sittenkään kannattanut tehdä itse laitonta mopoa pikkupoikien "harrastukseen"
Sitä minä ihmettelen, että miksi tämä virittäminen nähdään niin kamalana mörkönä. Eihän se ole sen vaarallisempaa ajaa 40 km/h viritetyllä tai virittämättömällä mopolla.
Jos laissa mopon suurin rakenteellinen nopeus on määritelty 45 km/h, niin miksi sillä tulee päästä nopeammin? Onko näin, että mikäli mopo on viritetty ja sillä voi ajaa vaikka 70 km/h niin lapsukaiset ei sitten missään tilanteessa kuitenkaan ylitä tätä 45 km/h nopeutta?
kun pienenä oppii hallitsemaan mopoa ei sitten enää 15 vuotiaana tarvitse siellä maantiellä sitä opetella, vaan voi keskittyä liikennesääntöihin ja kunnolla ajamiseen. vai väitätkö että 15 vuotiaana ajamaan alkava on parempi kuin se joka on ajanut 5 vuotiaasta asti? tuskin..
Ja oon takuulla parempi kuski sekä teknisesti että liikennesääntöjä noudattava, kuin moni sellainen joka on ajanut alaikäisenä mopoa tai peltoautoa.
se että saa alaikäisenä ajella peltoautolla tai mopolla ei todellakaan tarkoita että sitten myöhemmin olisi parempi kuski. Päinvastoin, tällasilla pojilla on juurtunut selkärankaan kaahailu, hurjastelu, auton luisuttaminen mutkassa jne KOSKA juuri tuotahan peltoautoilu on - ei mitään muuta
se että saa alaikäisenä ajella peltoautolla tai mopolla ei todellakaan tarkoita että sitten myöhemmin olisi parempi kuski. Päinvastoin, tällasilla pojilla on juurtunut selkärankaan kaahailu, hurjastelu, auton luisuttaminen mutkassa jne KOSKA juuri tuotahan peltoautoilu on - ei mitään muuta
Maalaiset vaan muuta väittää kun oma poika ajelee alaikäisenä mopoilla, mönkkäreillä jne
Jos laissa mopon suurin rakenteellinen nopeus on määritelty 45 km/h, niin miksi sillä tulee päästä nopeammin? Onko näin, että mikäli mopo on viritetty ja sillä voi ajaa vaikka 70 km/h niin lapsukaiset ei sitten missään tilanteessa kuitenkaan ylitä tätä 45 km/h nopeutta?
Ei sillä mopolla tietenkään tarvi päästä lujempaa kuin 45 mutta mitä se haittaa jos pääsiskin 70. Eihän me autoillakaan ajeta 200 vaikka niillä pääsee.
Ei sillä mopolla tietenkään tarvi päästä lujempaa kuin 45 mutta mitä se haittaa jos pääsiskin 70. Eihän me autoillakaan ajeta 200 vaikka niillä pääsee.
aivan varmasti on parempi kuski se joka on ajanut 5-vuotiaasta kuin se joka opettelee autokoulussa missä on jarru ja missä kaasu.
Eri asia on miten sielä liikenteessä sitten ajaa, se on asenteesta kiinni.
Poikani kaveri sai vasta ajokortin eikä ollut yhtään ennen autokoulua ajanut, tippaakaan ei järkeä päässä ajaa kuin mielipuoli osaamatta yhtään käsitellä autoa. Siskon poika on ajanut autolla 8vuotiaasta parempaa ja rauhallisempaa vasta kortin saanutta kuskia ei ole, häntä ei kiinnosta kaahaaminen vaan itse korjatun 25vuotta vanhan auton tekniikka.
sillä pääsee 70 km&h, niin eiköhän sillä ole myös ajateltu ajaa lujempaa kuin 45 km/h. Vai miksi se muuten viritettäisiin?
Sitä minä ihmettelen, että miksi tämä virittäminen nähdään niin kamalana mörkönä. Eihän se ole sen vaarallisempaa ajaa 40 km/h viritetyllä tai virittämättömällä mopolla. Ongelma on se, että tilannenopeus on joskus liian suuri.
Jarruista lähtee osa tehosta kun mopon virittää kulkemaan moottoripyörän vauhtia. Eikä ole kivaa kun joku vetää satasta ohi jalkakäytävällä hihaa hipoen.
Harva virittää jarruja huonompaan suuntaa. 45 vauhtiin tarkoitetut jarrut saattavat niinkin olla tehottomat 70 vauhdissa.
että 2-vuotiasta ei ohiteta pyörätiellä puolen metrin päästä. Ne ei tajua yhtään tippaa, että se 2-vuotias on liikenteessä todella arvaamaton. Ja sit kun ne tekee sen ohituksen seitsemääkymppiä, niin kyllä siinä vanhemmatkin on varsinaisia tyhjäpäitä, jos kuvittelevat jälkikasvunsa osaavan ottaa tilanteet muka huomioon.
Ei todellakaan oo mitään syytä virittää niitä mopoja, mutta niin ne vaan täälläkin näyttävät liki poikkeuksetta kulkevan kovempaa kuin autot tuossa rinnalla maantiellä.
kuulemma eräs mies virittää poikiensa/poikiensa kavereiden mopoja 70 eurolla....
pitäisikö ilmoittaa jonnekin
että ne joutais kieltää kokonaan.
kuulemma eräs mies virittää poikiensa/poikiensa kavereiden mopoja 70 eurolla.... pitäisikö ilmoittaa jonnekin
rikos tulee vasta kun sillä viritetyllä mopolla ajaa
Kerros miten sitten poikani pääsee harrastusten pariin ? Julkista liikennettä ei ole ja harkat alkaa arkisin jo kello 16.
usein luulevat itsestään liikoja. 15-vuotias kuvittelee olevansa kuolematon ja luulee ettei mitään voi tapahtua. Ajattelevat että kun minä olen ikäni ajanut niin osaan kaiken. Aloittelija on yleensä varovaisempi.