Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12 ja 13-vuotiaiden mopo-onnettomuun Kerimäellä

Vierailija
24.08.2009 |

siis vanhemmat ovat ostaneet alaikäisille lapsille mopon, joka oli vielä viritetty..... sen siitä saa !

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kuulemma hävytöntä ottaa tää onnettomuus valttikortiksi keskustelussa. Mopon on jo hankkinut 6-vuotiaalle pojalle, meillä ei ole isoa tonttia, missä ajella, eli tiellä ja metsässä saa ajaa mieheni mukaan. Kuulemma mopolla pääsee yhtälujaa kuin polkupyörällä, eikä polkupyöräilyssäkään ole ikärajaa eikä korttivaatimusta. Laille vaan nauraa... mitä tässä enää voin? JOS erotaan, niin sitten poika ajaa isänsä luona kuitenkin mopolla...

Vierailija
2/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskimpa sitä 12 ja 13 vuotiaat ovat tehneet ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo krossipyörä :P

Vierailija
4/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskimpa sitä 12 ja 13 vuotiaat ovat tehneet ?

poikani ystävä, meni nyt seiskalle, on viritellyt mopoja jo monta vuotta ja rakentanut juuri mopon kahdesta eri vehkeestä.

Vierailija
5/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mopo jo vuosia. Ei ole rekisterissä. Ajelee metsäteillä ja pelloilla.

Vierailija
6/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimmissä naapureissa lapset ajavat tiellä, metsässä=lasten leikkipaikalla mopolla ja mönkkärillä. Lapset iältään 6-10v. Eilen tuli (lestadiolaisperheen) 5-vuotias näyttämään upeita arpiaan, kun oli pudonnut isoveljensä mopon kyydistä. Mulla on kuulkaa kova homma opettaa miehelleni, että meidän lapset ajaa vasta 15-v ja mopokortin saatuaan. Meidän lapset 4- ja 5-vuotiaat, mies on autotallissa jo kasannut 2 mopoa niille ja istuttaa ja valokuvaa niitä mopon päällä. Pitäiskö mun polttaa aina noi valmistuvat mopot? Mies vaan nauraa mun huolille - ajeleehan muutkin:(

Vierailija
7/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojat ovat koomassa ja hengenvaarassa :(

Vierailija
8/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta laadukas, ei mikään kiinan paska.

kypäräpäässä ajelevat pihateillä missä ei juurikaan muuta liikennettä. en näe tässä mitään pahaa. oppivatpahan hyviksi kuskeiksi jo pienenä eikä sitten 15-vuotiaana tarvi revitellä ja rälläillä alkuinnostuksessa maan tiellä..

Vierailija
9/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaa liittyvät toisiinsa? Se että on ajanut 5- vuotiaasta, ei kyllä mitenkään estä rälläilyä 15 v:nä, päinvastoin. Oletteko ajatellut mitä tekee lapsen jalkalihaksille, kun ei kulje omin jaloin?

kypäräpäässä ajelevat pihateillä missä ei juurikaan muuta liikennettä. en näe tässä mitään pahaa. oppivatpahan hyviksi kuskeiksi jo pienenä eikä sitten 15-vuotiaana tarvi revitellä ja rälläillä alkuinnostuksessa maan tiellä..

Vierailija
10/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vanhemmat eivät välitä yhtäänn siitä mitä lapset tekevät. Tiedän itsekin tuttavaperheen maalta jossa pojat ovat ajetteet jo 7-8 vuotiaasta traktorilla, mönkkärillä ja mopolla. JA ISÄ ON YLPEÄ !!! omaa poikaani en päästä sinne kylään vartioimatta, hänen paikkansa ei ole reikäpään 8 vuotiaan traktorin kyydissä - maalaispoika yritää joka kerta häntä kyytiin houkutella. Mutta kiellän ehdottomasti

Vierailija
11/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sillä, mekin ollaan joskus maalle muuttoa tehty, mutta en vaan voi ymmärtää tällaista vanhemmuutta.

Mutta kyllä täällä pääkaupungissakin osataan, ipanat menee pikkumopoilla Helsingin liikenteessä vaikka ei osaa edes liikennesääntöjä. Mieheni pelkää lähes joka päivä ajavansa jonkun ipanan päälle kun syöksyvät eteen välittämättä liikennevaloista tai merkeistä.

Meillä on 14 ja 15-vuotiaat ja olen tehnyt selväksi että mopoa en tule heille hankkimaan.

Vierailija
12/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pojat selviää ja isääkin käy sääliksi.

Asutaan Tuusulassa ja täällä mopot ja skootterit on myös aika monella nuorella. Mutta pikkulapsia ei täällä näe ajelemassa, kyllä ne on teinejä jotka ajelee, valitettavasti vaan tosi moni viritetyllä vehkeellä. Oma lapsi saa skootterin keväällä ja mitä olen toisten tyttöjen äitien kanssa jutellut niin sen kuvan olen saanut että kukaan tyttö ei todellakaan saa viritetyllä ajaa eikä ole skootteria alaikäisenä saanut. Poikien kohdalla tuntuu olevan toisin päin.

Mäkin tunnen perhee joka asuu maalla ja kyllä siellä jo ihan pikkukoltiaisesta saakka ajellaan mopoilla ja rusnaillaan niitä. Tutun perheen 8-vuotias ajaa ihan täyttä kotiteillä ja soramontuilla. Maalla ehkä yleisempää ottaa mopo käyttöön jo aikaisin.

En mä teilaa ihan täysin mopoja, ne on hyviä kulkuvälineitä siellä missä välimatkat on vähän pidempiä. Mutta joku järki pitää olla päässä. Sillä ajetaan vain silloin kun kelit sallii, ei viritellä jne.

ps. Mä tiedän että mun tyttö on kaverinsa skootterilla ajanut, on itse kertonut. Aina ei voi valvoa voi vaan valistaa ja toivoa että lapsi tekee niin kuin on neuvottu, mutta kun selkänsä kääntää niin..

Vierailija
13/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti isä on nyt tyytyväinen ! Lisäksi itse ajoi autolla päälle. Sitä saa mitä tilaa.

Mopo ei kuulu 12 vuotiaalle pojallle, eikä varsinkaan isän itse virittämä. Toivottavasti saa kunnon rangaistuksen

Vierailija
14/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nyt yleensä edes selviävät. Vakavat palovammat kunb aiheuttavat loppuelämän kivut, puhumattakaan muusta.

On se heno harratus pikkupojilla maalla

Vierailija
15/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaasta asti luulevat olevansa niin hyviä että maantiellä saa kaahata miten haluaa

Vierailija
16/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaavat mopon alaikäiselle. Vielä pahempi hankinta on mönkijä. Olen maalta kotoisin, ja siellä olen kyllä lapsena nähnyt tätä monttumopoviritelyä, mutta en käsittänyt sitä silloinkaan.

Itse en aio hankkia lapselle mopoa edes silloin, kun hän voisi mopokortin hankkia. Mopot ja ennenkaikkea mopoautot ovat tajuttoman vaarallisia, jonka vuoksi onkin uskomatonta, etteivät vanhemmat "ratsaa" pentujensa laitteita virittämisen varalta, osa vanhemmista taitaa jopa virittää kultamussukkansa ajopelin itse.

Olen päättänyt ja miehellenikin tämän selostanut, että ostan lapsellemme bussikortin ja osaksi kuskaan vaikka itse autolla siihen saakka että lapsi saa B-kortin ajettua ja voi ajaa liikenteessä "törmäystilanteen tullen tasavertaisella" kulkupelillä, eli autolla.

Kannatan todellakin lakimuutosta, jonka mukaan mopot ja moottoripyörät tulisivat vuosikatsastuksen piiriin, ehkä edes osa mopoista jäisi tällöin virittämättä. Tämä nyt ei auttaisi tämän aloituksen mukaisiin tilanteisiin, joissa lapsille on itse hitsattu mopon putkirunko, johon laitettu muovinen (!) polttoainetankki, koska näitä ei rekisteröidä. Tällaiset jutut ovat vanhempien välinpitämättömyyttä.

Vierailija
17/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pienenä oppii hallitsemaan mopoa ei sitten enää 15 vuotiaana tarvitse siellä maantiellä sitä opetella, vaan voi keskittyä liikennesääntöihin ja kunnolla ajamiseen.

vai väitätkö että 15 vuotiaana ajamaan alkava on parempi kuin se joka on ajanut 5 vuotiaasta asti? tuskin..

Vierailija
18/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo lakimuutos tulisi niin se koskisi ainoastaa rekisterissä olevia mopoja.

Vierailija
19/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pienenä oppii hallitsemaan mopoa ei sitten enää 15 vuotiaana tarvitse siellä maantiellä sitä opetella, vaan voi keskittyä liikennesääntöihin ja kunnolla ajamiseen. vai väitätkö että 15 vuotiaana ajamaan alkava on parempi kuin se joka on ajanut 5 vuotiaasta asti? tuskin..

Vierailija
20/69 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaavat mopon alaikäiselle. Vielä pahempi hankinta on mönkijä. Olen maalta kotoisin, ja siellä olen kyllä lapsena nähnyt tätä monttumopoviritelyä, mutta en käsittänyt sitä silloinkaan. Itse en aio hankkia lapselle mopoa edes silloin, kun hän voisi mopokortin hankkia. Mopot ja ennenkaikkea mopoautot ovat tajuttoman vaarallisia, jonka vuoksi onkin uskomatonta, etteivät vanhemmat "ratsaa" pentujensa laitteita virittämisen varalta, osa vanhemmista taitaa jopa virittää kultamussukkansa ajopelin itse. Olen päättänyt ja miehellenikin tämän selostanut, että ostan lapsellemme bussikortin ja osaksi kuskaan vaikka itse autolla siihen saakka että lapsi saa B-kortin ajettua ja voi ajaa liikenteessä "törmäystilanteen tullen tasavertaisella" kulkupelillä, eli autolla. Kannatan todellakin lakimuutosta, jonka mukaan mopot ja moottoripyörät tulisivat vuosikatsastuksen piiriin, ehkä edes osa mopoista jäisi tällöin virittämättä. Tämä nyt ei auttaisi tämän aloituksen mukaisiin tilanteisiin, joissa lapsille on itse hitsattu mopon putkirunko, johon laitettu muovinen (!) polttoainetankki, koska näitä ei rekisteröidä. Tällaiset jutut ovat vanhempien välinpitämättömyyttä.