Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kilpirauhas verikokeet pitää ottaa ennen klo. 10.00?

Vierailija
23.08.2009 |

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtelee vuorokauden eri aikoina, aamuisin luotettavin tulos ilmeisesti.

Vierailija
2/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiivaimmillaan aamuyöllä ja heti aamusta. Tulee luotettavampi tulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosiaan jo usemman vuoden olen vajaatoiminnan takia kontrollikokeissa säännöllisesti rampannu. Ei oo koskaan kukaan lähettävä lääkäri tai näytettä ottanu hoitaja mitään maininnu. Tarvii varmaan ens kerralla varmistaa kysymällä.

Vierailija
4/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat paasto kokeita, eli pitää olla syömättä ja jos ihminen on ollut koko yö syömättä niin aamulla kyl on nälkä varsinkin jo klo 10 jälkeen.

Vierailija
5/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina käynyt niissä kokeissa n. klo 12 eli ruokatunnilla.

kerrankin oli järkyttävän pahat oireet mut tulokset näytti puhdasta....

no hengissä ollaan vielä!

Vierailija
6/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvii olla syömättä, tai ei mua ainakaan ole niin ohjeistettu.

se joka käyny kontrolleissa ja oireiden ilmettyä ruokatunnilla.

Vierailija
7/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainaki ovat sanonneet että eivät itse käsittele näytettä paikanpäällä ja lähettävät näytteen toisaalla, siis kyytikysymys.

Vierailija
8/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonien tuotto kasvaa päivän mittaan, aamulla alimmillaan.

Eikä täydy olla paastoamatta.

Vierailija
9/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä täydy olla paastoamatta.

Vierailija
10/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonien tuotto kasvaa päivän mittaan, aamulla alimmillaan. Eikä täydy olla paastoamatta.

Seerumin TSH-arvo vaihtelee vuorokauden ajankohdan mukaan. Se on korkeimmillaan aikaisin aamulla. Aamupäivän kuluessa TSH-arvo pienenee jonkin verran ja pysyy alemmalla tasolla iltaan asti. Jos verinäyte otetaan klo 10 jälkeen, arvo on keskimäärin 1,5 mU/l alhaisempi kuin aikaisin aamulla. Ja ei ole paastokoe, mutta jos on thyrosin lääkitys niin ei sitä enne koetta, muuten tulos vääristyy.

Vierailija
11/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

, koska odotan kuudetta lastamme ja vasta nyt minulle selvisi, että kilpirauhaslääkettä lisätään heti positiivisen raskaustestin jälkeen 25 mikrogrammaa. Toinenkin juttu, jota en koskaan ollut kuullut, oli, ettei tyroksiinia ja rautalääkettä saa ottaa samanaikaisesti, koska rauta estää tyroksiinia imeytymästä.

Mua vähän ihmetyttänyt, ettei näitä mulle edellisissä raskauksissa ole kerrottu ollenkaan.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa pidetään yleisesti melko harmittomana ja helposti hoidettavana sairautena, mutta kyllä ainakin minusta välillä tuntuu, ettei ihan kaikkea kyseisestä sairaudesta tiedetä.

Vierailija
12/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhjään vatsaan, säännöllisesti suht samaan aikaan. Ja totta että rauta ja kalkki estävät lääkkeen imeytymistä. farmaseutti

Vierailija
13/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen koetta ja labrassakin sitä vielä kysyivät

Vierailija
14/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmuuden vuoksi. Jo kokeen lyhenne S-TSH kertoo ettei ole paastokoe. Oliko sulla samalla muuta labraa?

Vierailija
15/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinku joku tuolla aiemmin sanoikin, että se on vaan aikataulukysymys. Näytteet lähtetään muualle tutkittavaksi, kuljetus lähtee kympiltä. Jos haluaa, että ehtii kyytiin niin sitä ennen pitää ottaa. Jos otetaan aiemmin, niin näyte ehtii pilaantua ennen seuraavan aamun kuljetusta.

Vierailija
16/35 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedustelut

Meilahden sairaalan laboratorio, immunokemia puh. (09) 471 72580

Asiantuntijat

kemisti Annukka Paju: annukka.pajuhus.fi / (09) 471 73217 / (050) 427 9774

Indikaatiot

Kilpirauhasen toiminnan häiriöiden epäily (ensisijainen koe)ja tyroksiinikorvaushoidon seuranta.

Esivalmistelu

TSH:n vuorokausivaihtelun takia näyte tulisi mieluimmin ottaa aamulla klo 7-10 välillä, jolloin pitoisuus on korkeimmillaan. S-TSH näyte voidaan ottaa potilailta myös muuna aikana (klo 10-14 välillä), mutta tällöin poikkeava näytteenottoaika merkitään ATK:lle kommenttina.

Vierailija
17/35 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta liittyykö näihin aina oletus siitä, että ihminen normaalistikin herää viim. noin klo 8 ja näin ollen aamu alkaa tällöin? Koska jos ed. "aamuna" on ottanut lääkkeen klo 12 tai myöhemminkin, luulisi sen taas vääristävän tulosta. Ja jos ihminen nukkuisi labra-aamuna vaikkapa kahteentoista asti, olisivatko tällöin arvot lähteneet laskuun, vaikka ei olisi vielä ehtinyt puuhastella kummempia ennen labraa? Tuntuisi hassulta, jos ihmisen kroppa toimisi esim. yötyöstä huolimatta täysin samoin kaikilla.

Vierailija
18/35 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos otetaan harvinaisempi TPOab niin pitää paastota, sillä se näyte tahtoo epäonnistua muuten. Normaalit kokeet voi yleensä ottaa ilman paastoamista, ainakin jos on modernit laitteet jolla ne näyteett analysoidaan. Itse paastoan aina joka tapauksessa, vuosia olen noissa kokeissa joutunut käymään.

Vierailija
19/35 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos otetaan harvinaisempi TPOab niin pitää paastota, sillä se näyte tahtoo epäonnistua muuten. Normaalit kokeet voi yleensä ottaa ilman paastoamista, ainakin jos on modernit laitteet jolla ne näyteett analysoidaan. Itse paastoan aina joka tapauksessa, vuosia olen noissa kokeissa joutunut käymään.

Kyllähän siinä väkisinkin tulee paastottua, koska lääkettä ei saa ottaa ennen verikoetta ja aamiaista ei saa syödä ennen lääkkeen ottoa. Näin siis tulee paastottua, jos on normaali ruokarytmi eikä tule yöllä tai iltamyöhällä syöpöteltyä. :)

Vierailija
20/35 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta liittyykö näihin aina oletus siitä, että ihminen normaalistikin herää viim. noin klo 8 ja näin ollen aamu alkaa tällöin? Koska jos ed. "aamuna" on ottanut lääkkeen klo 12 tai myöhemminkin, luulisi sen taas vääristävän tulosta. Ja jos ihminen nukkuisi labra-aamuna vaikkapa kahteentoista asti, olisivatko tällöin arvot lähteneet laskuun, vaikka ei olisi vielä ehtinyt puuhastella kummempia ennen labraa? Tuntuisi hassulta, jos ihmisen kroppa toimisi esim. yötyöstä huolimatta täysin samoin kaikilla.

Tää onkin mielenkiintoinen kysymys. Mitenköhän mahtaa olla? :o

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi