Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvojen nukuttaminen ulkona

Vierailija
22.08.2009 |

Onko kukaan jättänyt vauvan nukuttamisen ulkona väliin? Meidän lapset ovat aina nukkuneet sisällä, kun täällä ulkomailla lapsen ulkona nukuttaminen olisi rikos. En myöskään ole huomannut, että täkäläiset lapset olisivat jotenkin kovin sairaampia. Itse asiassa keski-ikä on korkeampi kuin suomalaisilla.

Ketään muuta, joka kyseenalaistaa ulkona nukkumisen mielekkyyttä?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiasta keskustellut jonkin verran ja aika fanaattinen tuntuu suhtautuminen joillakin olevan. On tullut ihan paha mieli, kun tuntuu että täkäläisten tapojen mukaan sisällä nukuttamalla teen lapsistani jotenkin huonompia. Tilastoissa (terveys) tämä ei kuitenkaan näy.

Siksi siis asiaa pohdiskelen.

Vierailija
42/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on jo vanhakantainen tapa.

Onhän lastenhoidossa paljon semmosia juttuja, jotka on tehty 20 vuotta sitten ihan eri tavalla. Tää on varmasti kanssa yksi niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja painostus oli suurta. Pidin kuitenkin oman pääni ja nukutin sisällä, koska en todellakaan halunnut lähteä kylmään istumaan turhaan sekä seurailemaan kokoajan ikkunasta onko vauvalla kaikki hyvin. Vain sen takia että niin on tässä yhdessä maassa ollut tapana. Taisin siitä aiheesta tänne joskus kirjoittaakin.

Vierailija
44/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona nukkumisen isoin plussa on ehdottomasti se että pääsee vaunuilla LIIKKUMAAN! [/]

Kyllä minä ajattelin vaunulenkkejä tehdä, koiratkin kun pitää ulkoluttaa. En vain ole vielä ymmärtänyt että miksi minun pitäisi laittaa vauva partsille nukkumana jos se nukkuu hyvin sisälläkin.

se esikoistaan odottava

Vierailija
45/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan samalla tavalla hoidetaan lapsia nyt kuin 20 vuotta sitten. Täysimetyssuositus on pidentynyt, mutta muuten ei kyllä mitään eroa ole. Mun esikoinen on 21-vuotias ja samalla tavalla häntä hoidin kuin nykyään hoidetaan vauvoja. Eikä 20 vuotta sitten käsketty nukuttamaan ulkona eikä sisällä, vaan ihan sai valita niin kuin nykyäänkin.

Vierailija
46/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuossa sitäkin että pitääkö minun sitten ihan sen ulkonanukuttamisen takia hankkia itkuhälytin? Kun pelkään että jos pistän partsille nukkumaan niin vahtaan sitten muuten jatkuen ikkunan takana... Sisällä sentään voin puuhastella muuta ja kuitenkin kuulen, jos vauva herää.

se esikoistana odottava

Vierailija
47/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolivakavissani miettinyt sängyn hankkimista parvekkeelle. Voisi itsekin käydä vetäisemässä siellä päiväunet toisinaan. Voi kun olisi ihanaa.

Vierailija
48/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva oli huono nukkumaan päiväunia ekat 9 kk, eli heräili usein kesken päiväunien (yöunet onneksi nukkui tosi hyvin jo parin kk:n iässä). En jaksanut ravata ulkona jatkuvasti nukuttamassa. Tosi terve tapaus on, nyt ikää 4 ja ei yhtään korvatulehdusta, ekan kerran oli kipeä 1-vuotiaana. Sairastaa ehkä viikon verran vuodessa, ei myöskään mitään kroonisia sairauksia/vaivoja.

Vierailija
49/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä ulkona aikuisetkaan nuku. Ulkona on enemmän "vaaratekijöitä" : luonnoneläimiä, vieraita ihmisiä, saasteita jne.

Vierailija
50/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona lapset ovat nukkuneet 2-3h, muutaman minuutin työntelyn jälkeen. Sisällä lapsi nukkuu 0,5h ja nukuttamiseen menee 45min. Lähes kelillä kun kelillä ulkona nukutan.

Vierailija
51/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen vaunuista. Tää on ollut suurin syy, miksi en ole halunnut lasta ulkona nukuttaa.

Vierailija
52/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi nukkuu ulkona paremmin kuin sisällä, niin mitä ihmeen väliä sillä on?

Meidän lapset on nukkunut ulkona, koska sisällä heräilee helposti ja nukkuu alle tunnin. Ulkona taas nukkuu 3 tuntia helposti kertaakaan heräämättä.

Vierailija
53/77 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset nukkuu paremmin sisällä, toiset ulkona. Toiset äidit voivat olla rauhallisin mielin jos lapsi nukkuu ulkona, toiset jos lapsi nukkuu sisällä.

Erikoista sen sijaan on, että tällaista tapaa ei juuri muualla tunneta. Joko se katsotaan lapsen heitteillejätöksi (pitää esim. kuulla jos lapsella on hätä) tai sääolosuhteet eivät sitä salli. Jossain Aasiassa tai USA:n eteläosissa voi olla niin kuuma, että lapsi kerrassaan kuivuisi sinne vaunuihin.

Vierailija
54/77 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvatkin tarvitsevat raitista ilmaa,siinä missä aikuisetkin!! Olkaapa itse aina sisällä,niin katsotaan koska muututte harmaiksi ja veltoiksi ihmisiksi....

Vierailija
55/77 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tarttuu sitä paremmin mitä kauemmin viettää tautisen kanssa samassa tilassa.

Meillä kaikki kolme ovat nukkuneet huomattavasti paremmin ulkona. Aina olen huolehtinut, että olen kuulolla, ja että vauvalla on lämpimästi päällä.

Kyllähän vauvatkin raitista ilmaa tarvitsevat, ja pienen vauvan hereillä ollessa voi olla vaikea ulkoilla talvella.

Vierailija
56/77 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harvaassa on ne kerrat, kun lapsi on ulkona nukkunut. Ehkä pari kolme kertaa näin on käynyt ja ikää lapsella on 8kk.

Ulkoillaan joka päivä, käyn tunnin kävelyllä. Lapsi ei nukahda, kun ei ole nukkumisaika silloin.

Joskus on nukahtanut pienempänä, kun olimme lenkillä, mutta herää aina heti kun tulemme sisälle. Asumme kerrostalossa, joten lapsen jättäminen ulos ei tule kysymykseenkään

Tuuletan joka päivä jonkin aikaa niin sisälläkin ilma vaihtuu.

Vielä ei ole lapsi muuttunut harmaaksi eikä veltoksi.

Vierailija
57/77 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri samasta syystä kuin ap:lläkin, eli naapurit kutsuisivat viranomaiset, jos lapset nukkuisivat ulkona. Hvin voivat. :-)

Vierailija
58/77 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin monissa muissa maissa. Jospa se liittyykin ulkona nukkumiseen?

Vierailija
59/77 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liiasta maidon juonnista ja vähäisestä d-vitamiinista (neuvolan suosittelema 5-10 mg ei riitä mihinkään näin pimeässä maassa).

tai siis oikeassa että liikaa juodaan maitoa, mutta VÄÄRÄÄ maitoa. kaupan maito on epäterveellistä. Raakamaito on terveellistä. Siis se maito joka tulee suoraan lehmän tissistä. Se joka kiinnostui, ottakoon asiasta selvää ja VALAISTUKOON.

Vierailija
60/77 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 10 kk nukkuu aamupäiväunet sisällä (n. 30-60 min) ja iltapäiväunet terassilla vaunuissa (n.1,5-2,5 tuntia). Lähinnä sen takia iltapäivällä ulkona, että saan tehtyä kotihommia ilman että vauva herää. On sen verran pieni kämppä, että heräisi esim. imuroinnin tai tiskaamisen ääniin.

Onneksi suostuu nukkumaan sisälläkin, niin ei tarvi kovilla pakkasilla ulos viedä.

Kukin tekee, niinkuin itselle parhaiten sopii. Mun mielestä ulkona nukuttaminen on ok. Onpa sitä sitten puolestaan ulkomailla sellaisia tapoja, jotka meistä tuntuu ihan naurettavilta...