Mitä kevyttä ruokaa syöt joulun jälkeen?
Kaipaan ideoita ensi viikon ruokiin, jotain keittoja, salaatteja?
Kommentit (17)
Kuntoilua taas ja ihan normaalia ruokailua. Nyt jää taas suklaat, kakut yms unholaan ens jouluna taas.
Jatkan ihan omalla perusruokavaliollani.
Syön joulunakin aika tietoisesti, eli vältän syömästä itseäni liian täyteen ja syön vain nälän tunteeseen, eli ei mitään jatkuvaa puputtamista parin tunnin välein. Herkuttelua kohtuullisesti, enkä tänä vuonna juonut pisaraakaan alkoholia, koska ei tehnyt mieli.
Eli ei mitään jouluähkyn oloa. Nautin joulusta, mutta kohtuudella. :)
Minulle joulu on enemmänkin hiljentymisen aikaa, ei ruoalla mässäilyn aikaa.
Keitin eilen isomman kattilallisen kanakeittoa, selleriä, purjoa, porkkanaa ja paljon persiljaa joukkoon. Ei pottuja. Tätä syö pari päivää, palan hapankorppua voi syödä tietty keiton kanssa.
Hernekeitto on nyt kinkun jämistä hautumassa.
Minä luin ensin: Mitä kevyttä syöt jouluna.
Ja mietinkin tässä, mitä ihmettä te syötte jouluna, kun se on niin valtavan raskasta. Itse syön porkkana- ja lanttulaatikkoa, rosollia, salaattia, kinkkua ja hedelmiä. Torttuja, pipareita ja suklaatakin syön, mutta en ahmi.
En ole koskaan kokenut jouluruokaa erityisen raskaana. Mutta ehkä se johtuu siitä, että olen ns. vanhan rahan suvusta, jossa ruokaa on aina ollut riittävästi myös arkena, joten jouluähky ei kuulu suvun perinteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mietinkin tässä, mitä ihmettä te syötte jouluna, kun se on niin valtavan raskasta. Itse syön porkkana- ja lanttulaatikkoa, rosollia, salaattia, kinkkua ja hedelmiä. Torttuja, pipareita ja suklaatakin syön, mutta en ahmi.
En ole koskaan kokenut jouluruokaa erityisen raskaana. Mutta ehkä se johtuu siitä, että olen ns. vanhan rahan suvusta, jossa ruokaa on aina ollut riittävästi myös arkena, joten jouluähky ei kuulu suvun perinteisiin.
Olen pudottanut painoa vuodessa 20 kiloa eli tehnyt aikamoisen elämäntapamuutoksen. En syö suklaata enää juuri koskaan ja joulun aikana tuli syötyä lähemmäs 15 konvehtia, joka todellakin tuntuu olossa. Ei varmaankaan niillä tunnu, jotka vetelee sokeria jatkuvasti. Lisäksi juustoja, rasvaisia ja kermaisia laatikoita ja suolaista kinkkua ja kalaa. Kyllä noista helposti tulee ainakin itselle ähky, kun syön muuten arjessa suht kevyesti ja hyvin, hyvin vähän sokeria. Juustojakaan en muuten juuri syö.
Söin just vielä suolaista savukalaa ja kinkkua, nyt ainakin tarvii saada jotain vähäsuolasempaa. Taidan ostaa ananasta, harvemmin tulee sitä syötyä mut nyt ois tarpeen.
Teen välipäiville Karjalan paistia, ei suoranaisesti kevyttä mutta vietävän hyvää. Tänään vielä rääppeitä kuten Rosolin jämät, joululimppua, ehkä riisipuuron jämät, laatikoita mutta kinkkuun en koske... (ehkä?) Voishan sitä ilta teelle leivän päälle funtsia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pudottanut painoa vuodessa 20 kiloa eli tehnyt aikamoisen elämäntapamuutoksen. En syö suklaata enää juuri koskaan ja joulun aikana tuli syötyä lähemmäs 15 konvehtia, joka todellakin tuntuu olossa. Ei varmaankaan niillä tunnu, jotka vetelee sokeria jatkuvasti. Lisäksi juustoja, rasvaisia ja kermaisia laatikoita ja suolaista kinkkua ja kalaa. Kyllä noista helposti tulee ainak
Tämä todellakin, moni jouluruoka on raskasta ja suolaista ja annoskoko on helposti isompi aterialla kuin normaalissa arjessa. Paino nousee helposti pari kiloa, kun ruoka on niin erilaista mitä normaalisti tulee syötyä, vaikkei mitään ahmisi kaksin käsin. Ei tähän mikään varallisuus liity mitenkään, mistä tuo ylempi kirjoittaja edes keksi koko ajatusten.
Joulupöydän jämistä tuli eilen kylmäsavulohisalaatti. Tänään rosollin jämät paistinpannulle lihapullien loppujen kanssa, on uunilohtakin. Eilistä salaattia, ilman kylmäsavua.
Huomenna ajattelin tehdä porkkanalaatikosta pihvejä, on vielä yksi perunalaatikko, paahdettuja kasviksia ja juuston jämistä kastiketta.
Tiistaina kasvissosekeittoa - ehkä linssejä joukkoon.
Keskiviikkona taas paahtopaistia, kirkasta perunasalaattia, paahdettuja kasviksia, vihersalaatti...
Pikku hiljaa tästä kevyempään, kun pitää ensin saada noita jämiä syötettyä pois.
Ihan normaalia ruokaa syön, en joulunakaan syö normaalia enempää.
Hariraa tulossa lounaaksi ja gulassia illalla
Paahtopaistia, munakkaita, kaalilaatikkoa.
Paluu vähähiilariseen, ähky lähtee.