Vauvojen nukuttaminen ulkona
Onko kukaan jättänyt vauvan nukuttamisen ulkona väliin? Meidän lapset ovat aina nukkuneet sisällä, kun täällä ulkomailla lapsen ulkona nukuttaminen olisi rikos. En myöskään ole huomannut, että täkäläiset lapset olisivat jotenkin kovin sairaampia. Itse asiassa keski-ikä on korkeampi kuin suomalaisilla.
Ketään muuta, joka kyseenalaistaa ulkona nukkumisen mielekkyyttä?
Kommentit (77)
Meillä on aina lapset nukkuneet ulkona jopa 2 vuotiaaksi asti, sisäälle eivät päivällä nukahda. Ulkona raitis ulkoilma ja luonnon äänet, mikä sen mukavempaa kuin nukkua ulkona. Nyt viides lapsi tulossa ja kyllä hänkin pääsee nauttimaan ulkona nukkumisen riemusta. Meillä Suomalaisilla on puhdas luonto ja puhdas ilma, miksi ihmeessä emme nauttisi siitä.Kyllä lapset nukkuvat ulkona paremmin ja ovat virkeämpiä herättyään, kannatta kokeilla jos on niin epäluuloinen asiasta.
Käynyt tunnin vaunulenkeillä, laittanut vaunuihin ulos puun alle ja harso eteen jne. Mutta ei, aivan maksimissaan 30min on nukkunut siellä, lenkeillä vain torkahdellut.
Sisällä nukkuu sitten 1h:n päikkärit ja se riittää, yöunet ovat kuitenkin olleet melkein alusta asti sen 15h.
Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun joku suomessa on lapsen vaunuista vienyt! Siksipä musta ihan turhaa hysterisointia, että sellaista rupeaisi jatkossa tapahtumaan, kuin varkauksia helsingin rautatieasemalla eli jokapäivä???
Tai jos oman lapsen nukuttaminen vaunuissa ulkona on ruvennut pelottamaan tapahtuneen jälkeen, niin kameravalvontaa ja turva-aidat vaan talon ympärille niin eipähän kukaan uskalla lastasi viedä!
Parvekkeella ainakin uskaltaa turvallisesti nukuttaa, kun tuskin kukaan 5 kerrokseen parvekkeen kautta kiipeää.
Odotan esikoista ja kun on tullut puhe vauvan tarvikkeista on useampikin todennut että parvekevaunut pitää hankkia. Enkä ole oikein tajunnut että miksi. Siis voihan olla, että jos lapsi nukkuu huonosti sisällä, voi asiaa kokeilla, mutta en nyt ole ihan innosta hihkuen ostamassa mitään kakkosvaunuja vain siksi että "niin kuuluu tehdä".
vielä suht ummikko vauvanhoidossa.. Kuopus sen sijaan nukkui päikkärinsä sisällä (koska asuimme ulkomailla ja siellä ei kukaan ollut kuulukaan moisesta tavasta) ja tämä pian syntyvä kolmas tulee niin ikään nukkumaan sisällä (ellen nyt satu olemaan juuri siihen aikaan kaupungilla asioilla tms. että toinen on vaunuissa mukana). Onhan se nyt vähän älytöntä laittaa parin kuukauden ikäinen yksin ulos tuuleen ja tuiskeeseen, kun asiaa ajattelee...
vielä suht ummikko vauvanhoidossa.. Kuopus sen sijaan nukkui päikkärinsä sisällä (koska asuimme ulkomailla ja siellä ei kukaan ollut kuulukaan moisesta tavasta) ja tämä pian syntyvä kolmas tulee niin ikään nukkumaan sisällä (ellen nyt satu olemaan juuri siihen aikaan kaupungilla asioilla tms. että toinen on vaunuissa mukana). Onhan se nyt vähän älytöntä laittaa parin kuukauden ikäinen yksin ulos tuuleen ja tuiskeeseen, kun asiaa ajattelee...
Muistaisin kyllä, että esim. kun itse olin sellainen murkkuikäinen n. 20 vuotta sitten, niin vauvoja nukutettiin ulkona aika kovalla pakkasellakin. Sellaisia muistikuvia on, että -20 C kelillä näkyi lastenvaunuja pihoilla ja parvekkeilla. Vauvat oli sitten kyllä sellaisia tiukasti pakattuja nyytttejä peitteineen, villa- ja toppavaatteineen.
Vaunuissa nukkuu, jos olen vaunulenkillä, mutta parvekkeelle ei suostu nukahtamaan. Jos tulee vaunulenkiltä ja jättää vauvan nukkumaan parvekkeelle, herää yleensä heti. Joten ei olla nukutettu ulkona paitsi silloin, kun ulkoillaan muutenkin. Enkä mä jaksa kolmea kertaa päivässä heittää pitkää vaunulenkkiä, joten sisällä saa nukkua osan päikkäreistään.
Vauva syntyi keskitalvella. Se voi olla syynä, ettei "oppinut" nukkumaan partsilla, kun ei sitä sinne voinut kovin pienenä laittaa.
rattaissa parvekkeelle, oli ilma millainen tahansa. Kuopus nukkui ulkona jopa 5h päiväunia putkeen 2kk iästä lähtien, joten eipä tuo nyt kamalasti siitä tuntunut kärsivän...
MÄ olen aina nukuttanut ulkona
Anteeksi, mutta tämä oli niin hauska otsikko...
Muistaisin kyllä, että esim. kun itse olin sellainen murkkuikäinen n. 20 vuotta sitten, niin vauvoja nukutettiin ulkona aika kovalla pakkasellakin. Sellaisia muistikuvia on, että -20 C kelillä näkyi lastenvaunuja pihoilla ja parvekkeilla. Vauvat oli sitten kyllä sellaisia tiukasti pakattuja nyytttejä peitteineen, villa- ja toppavaatteineen.
nukkua pakkasessa kun en siellä itsekään nukkuisi. Siitä kai on olevinaan jotain terveydellistä hyötyä. Muutoinhan ajatuskin jo tuntuu aika järjettömältä. Vai kuinka moni meistä edelleen nukkuu ulkona -20 C pakkasessa villapukuun ja toppa-asuun sonnustautuneena makuupussissa?
Nykysin asutaan jossain kerrostaloluukuissa, ilmastointi vetää ilmaa ja mistä tulee puhdasta tilalle? :D
Kyllä entisaikoina taloissa oli vaan paremmat ilmat! ;)
Ulkona nukkumisen isoin plussa on ehdottomasti se että pääsee vaunuilla LIIKKUMAAN!
Vaunuja ei hyvät ihmiset ihan hirveän kauan ole ollut, nukuttaminen ennen tapahtu kehtoon.
Talon pihat oli jotain mutaliejua..
Liikuntaa tarttee mammat. Kun enää ei asu suku samassa osoitteessa 4 sukupolvea juttelemassa parissa huoneessa.
Kyllä lapset nukkuu ihan yhtälailla pedissään mutta siinahän istut asunnossasi sisällä ja kuuntelet ilmastoinnin humua?
lapset(vauvat) nukkuvat siellä paljon paremmin.
Vauva nukkuu paljon - eikä nukkuminen ole mitenkään erityisen mielekästä tai epämielekästä..
Itse ainakin menen erittäin mielelläni raikkaaseen ilmaan nukkumaan tuulen- ja sateensuojaan ylläni ja allani pehmoista ja lämpöistä vaatetta/peitettä ja patjaa, eikä keinun (tai vaunun) keinutuskaan ole ollenkaan epämukavaa.
Meillä ei ole pihakeinua, valitettavasti. Mutta onneksi isovanhemmilla on, ja olen lukuisia kertoja nukkunut ulkona - ja uskokaa pois, ulkona nukkuu HYVIN.
nukkua pakkasessa kun en siellä itsekään nukkuisi. Siitä kai on olevinaan jotain terveydellistä hyötyä. Muutoinhan ajatuskin jo tuntuu aika järjettömältä. Vai kuinka moni meistä edelleen nukkuu ulkona -20 C pakkasessa villapukuun ja toppa-asuun sonnustautuneena makuupussissa?
tai käyttää vaippoja?
jos se siellä syystä tai toisesta nukkuu paljon paremmin kuin sisällä. Onko vaikea ymmärtää? Meneekö vauva sitten jotenkin pilalle siitä, että hänet puetaan villapukuun ja toppahaalariin ja laitetaan vaunuihin?
t: se jonka vauva nukkui 5h ulkona putkeen
Mää voisin kyllä nukkua mutta en minäkään mene hankeen makaamaan villapuvussa ja toppa-asussa.
Ei meillä ainakaan lapset ole ulkona olleet koskaan kylmissään sielä kopassa LÄMPIMÄSSÄ mukavissa vaatteissa!
Ihmettelen vain tätä käytäntöä, johon en ole missään muualla törmännyt. Toki on hyvä nukkua ulkona jos se paremmin nukuttaa. Mutta onko siitä jotakin todellista hyötyä?
Olen asiasta keskustellut jonkin verran ja aika fanaattinen tuntuu suhtautuminen joillakin olevan. On tullut ihan paha mieli, kun tuntuu että täkäläisten tapojen mukaan sisällä nukuttamalla teen lapsistani jotenkin huonompia. Tilastoissa (terveys) tämä ei kuitenkaan näy.
Siksi siis asiaa pohdiskelen.
Kyllä lastenteko on kivaa, mutta ei TOSIAANKAAN se tärkein osa! Itselläsi ei taida olla lapsia, jos sulle on ihan sama sieppaako joku sun lapses vai ei... Tunnevammanen(ko)?