Pitääkö tässä elämässä aina tehdä niinkun on järkevää?
Vai saako jo vihdoin kuunnella mitä sydän sanoo? Täällä kai eletään vain kerran? Mitä mieltä te olette mammat?
Kommentit (20)
olen samaa mieltä molempien kanssa...
Kaunista...
Vai milloin kuulit kenenkään suuria asioita saavuttaneen ihmisyksilön korostavan järkevyyden tärkeyttä? En siis tarkoita Paasikiveä enkä Kekkosta vaan van Goghia, Jacksonia, Dalia tai vaikka Einsteinia.
perustellaan juuri noin: teen mitä sydän sanoo, kerranhan täällä vain eletään. Otan siis itselleni kaiken mitä irti saan, asetan itseni aina etusijalle.
perheensä takia jo vuosien ajan niin onko itsekkyyttä jos päätän että nyt saa järkevyys jäädä jonnekin ja alan vihdoin toteuttaa itseäni? En jätä perhettäni tai miestäni, mutta lopetan teeskentelyn ja alan tehdä sitä mitä rakastan?
ja samalla toivon, ettei ketään jalat alta vievää tyyppiä tai uutta, ohittamatonta työtilaisuutta tulisi kohdalle - ainakaan vähään aikaan, kun lapset ovat vielä niin pieniä.
muuten on se olo, että tässäkö tämä sitten oli..? tekisi mieli mullistaa jotain ja katsoa, onko elämällä vielä jotain uutta tarjottavaa.
mutta tosiaan, jos ap:lla on varmuus siitä, että sydän sanoo oikein, niin go for it! yksi ainoa elämä täällä on jokaisella.
...pienissä voi järkikin viedä.
Itse kiitin tänään ein viralle, joka olisi ollut mieleeni, mutta olisi tiennyt pikkulapsilleni useaksi vuodeksi eteenpäin vuoropäiväkotipaikkaa (vai mikä sen nimi on, jossa ollaan tarvittaessa yötkin). Töitä kyllä tekevälle jatkossakin löytyy, joten kasvakaa rauhassa pikkuiseni. Tiedän tehneeni oikean valinnan.
suuria asioita olisi jäänyt saavuttamatta jos järki olisi ohjannut kaikkia valintoja, joskus pitää uskaltaa olla myös rohkea.
...pienissä voi järkikin viedä. Itse kiitin tänään ein viralle, joka olisi ollut mieleeni, mutta olisi tiennyt pikkulapsilleni useaksi vuodeksi eteenpäin vuoropäiväkotipaikkaa (vai mikä sen nimi on, jossa ollaan tarvittaessa yötkin). Töitä kyllä tekevälle jatkossakin löytyy, joten kasvakaa rauhassa pikkuiseni. Tiedän tehneeni oikean valinnan.
Järjen vastakohta on tyhmyys ja tunteen vastakohta on tunteettomuus. Älkää suotta halveksiko järkeä, siitä on paljon hyötyä jos sitä sattuu olemaan.
On täysin mahdollista tehdä järkeviä ratkaisuja, jotka tuntuvat oikeilta. Olen itsekin tehnyt paljon isoja, rohkeita valintoja, ja aina järki päässä, tunteitani kuunnellen.
Jos olisin valinnut lapset en enää lähtisi yksin vuodeksi kiertämään maapalloa jne.
Mutta jos olisin valinnut lapset, voisin hyvin harrastaa mielenkiintoisia asioita ja luoda uraa, jos vielä järjestäisin laadukasta aikaa perheelle.
Ei siis ole vastakohta tehdä lapsia ja luopua kaikesta kivasta.
Itsellä itsekkyyden raja menee siinä, ettei tee hallaa lapsille, heidän kehitykselle tai loukkaa läheisiä ihmisiä, aseta heitä vaikeaan elämäntilanteeseen.
toistensa vastakohtia.
Usein intuitiivisesti tiedämme mikä on "oikein". Intuitiota seuraamalla lopputulos on mielekäs ja myös järkevä. Tietysti järjen pitää myös sanoa että toiselle ei saa tehdä pahaa. Omaa etua ei saa ajaa keinolla millä hyvänsä.
Ja siksi minä, kolmen lapsen naimisissa oleva äiti meinaankin huomenna tavata erään ihmisen joka saa mut sekaisin. kaikesta huolimatta ja juuri siksi.
taivas miten odotan hänen halaustaan.
ja maiselemaan erilaisia sieniä?
Kiva, että on muitakin jotka kokevat näin. Itse olen alkanut harkita vakaasti rakastajan ottamista. Sellaista, jonka tapaisin kerran pari vuodessa.
Tai sitten ryhdyn gonzokirjailijaksi ja alan reissata maailmaa ristiin rastiin...
Olen reissannut maailmaa ristiin rastiin. Tehnyt niitä henna tatuointeja ym. hullutuksia ihan riittämiin. Nyt vasta 30-kymppisenä olen ottanut järjen kauniiseen käteeni.
Olen siitä todella onnellinen ! :)
saa tehdä lapsia? Luulisi, että olisi kehitetty joku valvova elin, joka määrittelisi ne ihmiset jotka tiukan syynin jälkeen saisivat luvan lapsenteolle...
Tunteella niitä suuria ja tärkeitä.
saa tehdä lapsia? Luulisi, että olisi kehitetty joku valvova elin, joka määrittelisi ne ihmiset jotka tiukan syynin jälkeen saisivat luvan lapsenteolle...
Siksi että sinäkin saisit niitä tehdä.
Usein ne, jotka tekevät muiden silmissä älyttömiä ratkaisuja, ovat osanneet ajatella itse. Tällaiset ihmiset osaavat myös ajatella järkevästi. En ole koskaan pitänyt näitä poissulkevina asioina.
Mutta se on eri asia mitä pitää tärkeänä ja järkevänä. Jotkut arvostavat hyviä työpaikkoja ja kallista asumista kehyskunnissa ja farmarivolvoa pihassa. Jotkut eivät halua siihen oravanpyörään ja asuvat ahtaasti tai vaatimattomasti, mutta vastaavasti ovat vapaita tällaisesta "järkevästä" elämäntavasta.
Äh, ehkä jotkut tajuavat mitä tarkoitan, mutta jotkut eivät, koska eivät ajattele sillä tavalla. Semmoista se on.
Usein ne, jotka tekevät muiden silmissä älyttömiä ratkaisuja, ovat osanneet ajatella itse. Tällaiset ihmiset osaavat myös ajatella järkevästi. En ole koskaan pitänyt näitä poissulkevina asioina.
Mutta se on eri asia mitä pitää tärkeänä ja järkevänä. Jotkut arvostavat hyviä työpaikkoja ja kallista asumista kehyskunnissa ja farmarivolvoa pihassa. Jotkut eivät halua siihen oravanpyörään ja asuvat ahtaasti tai vaatimattomasti, mutta vastaavasti ovat vapaita tällaisesta "järkevästä" elämäntavasta.
Äh, ehkä jotkut tajuavat mitä tarkoitan, mutta jotkut eivät, koska eivät ajattele sillä tavalla. Semmoista se on.
kiitos tästä aloituksesta, olin jo menettänyt toivoni palstan suhteen. Täällä kun usein ilmapiiri on ulkokultainen ja sovinnainen eli tehdään niinkuin on tapana ja kuten on järkevää.
Omaan elämääni onni löytyi tästä oivalluksesta. Ei ole aina pakko olla järkevä.