Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä?! 8kk vauva ei rauhoitu nukkumaan kun tissin kanssa.

Vierailija
21.08.2009 |

Hermo alkaa olla koetuksella, samoin väsymys alkaa olla kiitettävää luokkaa. Vauva nukahtaa yöunille melkoisen taistelun jälkeen omaan sänkyyn, yleensä pitää antaa kerran tissiä jo sen jälkeen kun on laitettu omaan sänkyynsä.

No, ei mene kun tunti, max. kaksi kun herää eikä rauhoitu muuta kun rinnalla. Ja näitä heräilyjä jatkuu pitkin yötä, pahimmillaan tunnin, parhaimmillaan kolmen välein. Vettä olen kokeillut antaa - ei kelpaa. Huutaa ja raivoaa sängyssä niin kauan kunnes saa rintaa. Olen myös ottanut viereen, mutta siinäkin raivoaa niin kauan kunnes tissi suussa.

Päiväunille oli äsken myös hirveä taisto ja tissille lopulta nukahti.

Mitä teen?? Kullanarvoiset vinkit olisivat nyt tarpeen...

Tai mistä moinen voi johtua? Särkylääkettä on annettu jos hampaita tekisi - ei vaikutusta.

Syö puurot ja muut ruuat ihan ok määriä päivällä, joten nälkä tuskin on. Joten mikämikä??? :/

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän terkka on ihan avuton. Viimeksi valitin neuvolassa tästä samasta (ei ollut vielä näin pahana eikä jokapäiväistä/öistä) terkka kirjoitti vaan koneelle, että vauvalla menossa yöllä heräilyvaihe, äiti epäilee johtuvan liikkeelle lähdöstä. Ei siis sanonut juuta tai jaata asiaan ja sitäpaitsi lapsi on liikkunut jo kuukauden...

Niin, ja hereillä ollessaan vauva mitä iloisin ja tyytyväisin lapsi.

Vierailija
2/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapset ovat olleet tuollaisia. Enpä tiedä auttaako siihen mikään, musta tuo on ihan tavallista vauvan käytöstä. Voit kylmästi vieroitta yösyötöistä kokonaan mutta se voi olla aika rankkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en keksi muuta vaihtoehtoa kun tuo vieressä nukkuminen ja tissuttelu.

Mutta olisiko jollain jotain muuta parempaa vinkkiä?

Lapsi kuitenkin jo tuon ikäinen, pitäisi kaiken järjen mukaan pärjätä yö tissuttelematta. Opittu tapa kai lähinnä.

ap

Vierailija
4/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapset ovat olleet tuollaisia. Enpä tiedä auttaako siihen mikään, musta tuo on ihan tavallista vauvan käytöstä. Voit kylmästi vieroitta yösyötöistä kokonaan mutta se voi olla aika rankkaa.

kai se on vaan sit jaksettava. Kuinka kauan teidän lapsillanne tällainen vaihe kestänyt? Niin kauan kun imetys jatkunut?

Vierailija
5/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä raivosi kans, mutta kun maitoa ei tullut, totesi lapsi kolmen yön jälkeen että parempi nukkua, eikä ole sen jälkeen maitoa öisin tarvinnut. Jos raivoaa ja lopulta saa maitoa, ei opikaan koskaan muuten rauhoittumaan. Huutoa ja vaikeuksia rauhoittua saattoi olla alkuun jopa 1,5h, mutta yö yöltä vähemmän. Viikko ekasta huutoyöstä nukkui eka kerran elämässään koko yön putkeen.

Ja kyllä, minä arvostin 8kk valvomisen jälkeen kokonaisia yöunia sen verran, että suostun kuuntelemaan lapsen huutoa sen kolme yötä, vaikka välillä kuinka pahalta kuulostaisi. Vieressä kun on koko ajan, ja muistaa itse pysyä rauhallisena. Meillä ainakin toimi.

Meillä myös kyse oli selkeästi opitusta tavasta, oli tottunut saamaan maitoa, kun heräsi, eikä osannut nukahtaa muuten.

Vierailija
6/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkällä rintamaidolla juomisten suhteen mennään eli siis oikeasti meillä tarvitseekin vähän tankata iltaisin. Mutta yleensä siis vain tissille nukahtaa. Siinä menee n.15-20 minuuttia yleensä menee, mutta saattaa herätä huutamaan n.puolen tunnin jälkeen, jonka jälkeen taas sama rumba. Mutta yleensä se jää tuohon kahteen kertaan ja tyttö nukahtaa lopulta viimeistään klo22 tai vähän yli. Yöllä herää pari kertaa syömään ja nukahdetaan molemmat siinä imettäessä. Minua tuo rumba ei VIELÄ haittaa, paitsi silloin jos olen tosi väsynyt ja haluaisin hetken "omaa aikaa" ennen nukkumaanmenoa. Unikoulu on todennäköisesti nopein keino tuon kierteen katkaisemiseen. Meillä sellainen on tehty kolmen edellisen kanssa samalla kun olen lopettanut imetyksen (n.11-12 kuukauden iässä). Sen jälkeen siis yöllä ei ole enää syöty pullosta tms. Mutta siihen asti ajattelin nytkin jaksaa. Tuttia meillä ei ole huolittu koskaan.

Tsemppiä!

Vierailija
7/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) pidä joku lempeä unikoulu tassuttele tms (esim. sen Anna W:n vauvakirjassa puhutaan tästä)

tai

b) lopeta imetys

tai

c)ota viereen ja anna tissutella

Vierailija
8/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli irrottele rinnasta jo ennenkuin lapsi nukahtaa täysin, jotta on tietoinen siitä, että nostetaan sänkyyn. Eli lopullinen nukahtaminen tapahtuisi vasta sängyssä. Voit pidellä vaikka kättä selänpäällä, kunnes nukahtaa tai poistua huoneesta (jos onnistuu). Tai istahtaa tuoliin lähelle lasta, kunnes nukahtaa.

Näin herätessään muistaa nukahtaneensa sänkyyn ja ei säikähdä...osaa nukahtaa uudestaan. Yöllä älä nosta ylös sängystä, vaan laita käsi selän päälle...jos on pakko antaa rintaa, niin koita taas nostaa sänkyyn ennenkuin nukahtaa.

Tissitakiaisia olleet meidänkin lapset, mutta eivät onneksi enää (ikää 3 ja 7 v.) Imetys jatkui meillä yli vuoden ikään saakka ja sitten aloin vähentämään syöttöjä. Josko vielä jonkun kuukauden jaksaisit?

Vierailija
9/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kipakka luonne, ja nukahti vain tissille/nukkui kainalossa ekat 8kk. Sitten ryömimisen myötä heräilyt alkoi olla parin tunninvälein ja arki mulle liian rankkaa, isä alkoi nukkua vauvan kanssa. Kyllähän se ekana yönä huusi ja vaati mutta jo viikon päästä saatan sanoa että nukkuu koko yön. Mutta jo toinen yö oli olennaisesti helpompi. Isä piti vieressä ja silitteli, vaikka nukkui levottomasti ja pyöri ei huutanut niin että mä alhaalla olisin herännyt.

Edellinen taas oli vielä huonompi nukkumaan, heräsi siis myös aina tunnin, puolentoista välein ja sitä ei saanutkaan tassutettua uneen. Mutta sillä oli syynä maitoallergia, joka lopulta keksittiin vasta 11kk iässä, siihen asti kun sitkeästi imetin, oireet pysyivät piilossa mutta olemassa silti.

Onnistuisiko se jos isä auttaisi sua? Mä yhtenä yönä lepyttelin tätä meidän 8kk tässä, ja kun isälleen kerran inahtaa se huusi mulle 40 minuuttia.

Vierailija
10/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen kohdalla olin turhan ankara jotenkin ja halusin saada lapsen pois vierestä...esikoinen sai nukkua kauemmin vieressä ja rintaa halutessaan. Tuloksena se, että esikoinen on paljon tasaisempi ja rauhallisempi. En tiedä, johtuuko juuri tästä. Kakkonen on hankalampi...harmittelen nyt, että miksi en antanut hänen nukkua vieressä, jos se oli hänestä niin paljon mukavampaa. Eli ehkä ei olisi pakko ihan niin äkkiä siirtää pois vierestä? Esikoinen söi vain kerran yössä ja jäi tämän yösyötön jälkeen viereen nukkumaan. Kuopus herätti monta kertaa yössä.

Vierailija
11/15 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta äippä ei suostu elämään lapsen normaalin tarpeen mukaan. Mitäpä tähän sanoisi?

Jos ruusu vaatii kasvaakseen aurinkoisen ja runsas ravinteisen maan ja istutat sen rutikuivaan ja pimeään, se ei kukoista. Voit taistella luontoa vastaan kaikin keinoin, se ei auta. Eikö kannatta istuttaa ruusut aurinkoon ja antaa kasikuiselle rintaa?

Vierailija
12/15 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin niin, että aloitin iltalenkit vauvan nukahtamisen aikoihin.. aikansa huusi ja oli vailla rintaa, mutta läheisyys korvattiin isän sylissä.

En kokenut raaksi ollenkaan, erotin heti, että itku oli "kiukku-itkua"

Vierailija
13/15 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonikäinen vauva osaa todellakin jo raivota jos ei saa haluamaansa. Muutaman yön joudut ehkä kuuntelemaan huutoa mutta kyllä se siitä loppuu kun lapsi huomaa että tissiä ei todellakaan tule yöllä. Vaatii toki kärsivällisyyttä molemmilta vanhemmilta mutta kannattaa varmasti, 1-2 viikon päästä saatte kaikki nukkua paremmin.

En siis tarkoita että lasta pidetään yksin pimeässä huoneessa ja huudatetaan kaksi tuntia yksinään. Vaan käydään vaikkapa 10 minuutin välein katsomassa, ehkä silitetään hetki ja mennään taas pois. Alussa ottaisin ehkä hetkeksi syliinkin mutta siitäkään ei kannata tehdä kierrettä. Liian pitkäksi aikaa ei jäädä lapsen luo, eikä jäädä juttelemaan.

Ja niinkuin joku jo sanoikin, isän saattaa olla helpompi toteuttaa unikoulu.

Vierailija
14/15 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kun puhuvat siitä, että kannattaa vieroittaa yösyötöistä. Mutta ei meidän lapset vieroittuneet, koska saivat kuitenkin päivällä rintaa. Sitten kun lopetin imetyksen kokonaan, niin silloin loppui se vaatiminen.

Eli pari kuukautta kun sinnittelet, niin voit lopettaa koko imetyksen ja saat rauhan maahan.

Vierailija
15/15 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin oli juuri tuollaista.

Se sitten lopulta auttoi, kun en enää antanut öisin tissiä. Meni viisi yötä, ennen kuin vauva oppi ettei tissiä tipu. Sen jälkeen yöt rauhoittuivat, tosin "vauva" oli tuolloin jo 1 v 2 kk.. Että ei ihan vielä kahdeksankuisena.

Tsemppiä sinulle ap kuitenkin, muutamassa kuukaudessa helpottaa varmasti!!