miten hankkia unilääkettä?
minulla on jo pitkään ollut unettomuutta ja olen opiskelia. nukun yössä noin 4h. minua ärsyttää kaikki äänet kun olen menossa nukkumaan, pieni kellon tikityskin saa minut hermostumaan sen takia joka yö otan patterit kellosta pois. olen muutenkin todeaal hermostunut en tiedä miksi, minulla alkaa jalat vispata ja keskityn pelkästään siihen, jos lopetan tulee levoton olo. itksekelen öisin sen takia etten saa unta vaikka väsyttää. miten voisi hankkia unilääkettä/nukahtamislääkettä?
Kommentit (13)
Tee joku masennustesti netissä ja mene sen jälkeen lääkäriin.
tulin hakemaan unilääkettä. Se yleensä ärsyttää lääkäreitä. lääkäri kyselee oireistasi ja neuvoo sinua hyvän unihygienian hoidossa. Saattaa myös määrätä tilapäistä lääkitystä JOS hän näkee sen tarpeelliseksi. välttämättä ei määrää, sillä unettomuuden syyt pitäisi selvittää ja ne eivät ole pitkäaikaiseen käyttöön.
eikä sitä unilääkkeillä hoideta. Hakeudu lääkäriin.
hoida oiretta, vaan syytä. Eikö sua todella kiinnosta lainkaan, et mikä sua vaivaa? Toi kun ei ole ollenkaan normaalia, eikä todellakaan kyse herkkäunisuudesta.
Psyykkisiltä ongelmilta kuulostas, mieti mikä elämässä mättää - voit oireilla syiden takia, jotka paljon monimutkaisempia.
Ja heti lääkäriin: kerro kaikki lekurillesi, että saa oikean kuvan ongelmasta. Kyllä se sulle varmasti määrää jotain lääkettäkin pahimpaan, mutta se ei tule sun ongelmia poistamaan vaan pahimmassa tapauksessa kehittää ihan uudet ongelmat.
Vaarallisien unilääkkeiden lisäksi on olemassa myös illalla syötäviä mielialalääkkeitä, jotka auttaa unettomuuteen eivätkä ole vaarallisia samassa mielessä.
Sinuna miettisin, nyt homman niin, että sun ongelma ei ole unettomuus, vaan joku muu - ja unettomuus on se oire, jolla se ilmenee.
ap:n kuvittelisin. Kannattaa toki mennä lääkäriin ja kertoa kaikki, mitä kerroit aloituksessakin. Mielestäni sinulla saattaa olla masennusta eli kyseeseen tullee masennuksen hoito ja varmaan unettomuuskierteen katkaisu pienellä määrällä unilääkettä. Mutta ilman muuta lääkäriin siis!
p.s. ja tuo "unihygienia" on aivan oikea termi!
nuoret aikuisetkin.
Mä ainakin sain pari vuotta sitten. Jotkut lääkärit suhtautuvat aivan tosi kummallisesti melatoniiniin, toiset kirjoittavat sitä kyllä. Mun käsittääkseni Amerikassa se on reseptivapaa lääke (ei tietenkään välttämättä hyvä asia...)
Se on kyllä hanurista, että joitain lääkäreitä ärsyttää se, että menee pyytämään unilääkettä. Tiedän tämän itsekin, olenhan kärsinyt uniongelmista kausittain n. 21-vuotiaasta asti. Olen nukkunut lyhyitä jaksoja unilääkkeiden avulla, ja 2 vuotta masennuslääkkeiden avulla.
Noihin unilääkkeisiin liittyy joku semmoinen ihme asenne, että koska ne ovat huumaavia ja riippuvuutta aiheuttavia, niitä ei saa vaatia. Yksityisellä ja työterveyshoidossahan lääkärit kirjoittavat rauhoittavia ja unilääkkeitä pyydetäessä, ilman moralisointeje (esim. pyysin pari vuotta sitten Diampamia lihasjännitykseen ja tt-lääkäristä se oli loistava idea. Se myös auttoi. Julkisella lääkäri olis varmaan kirjoittanut mun papereihin, että oon joku sekakäyttäjä).
Mulla on usein esim. kesätöiden aloittamisen yhteydessä alkanut unettomuus. Se on yleensä lähtenyt sillä, että oon noin viikon syönyt nukahtamislääkkeitä. Kerran lääkäri ei meinannut kirjoittaa, kehotti vaan menemään joka ilta samaan aikaan nukkumaan jne. Kaksi viikkoa erittäin huonosti nukkuneena ja raskasta työtä tehneenä mulla paloi käpy totaalisesti (yleensä olen erittäin rauhallinen ja kohtelias) ja suorastaan huusin lääkärille, että mä en oo nukkunu kahteen viikkoon, jos sä et kirjota mulle niitä lääkkeitä, niin joku muu kirjoittaa, mutta sitten mun pitää olla nukkumatta vielä muutama yö. Auttoi, sain lääkkeet.
Mutta palatakseni AP:N aiheeseen: unettomuuden syyt kannattaa selvittää. Joskus unettomuus saattaa lähteä lyhyellä nukahtamislääkekuurilla, useimmiten ei.
PS. Tällä hetkellä nukun tosi hyvin ilman lääkkeitä, viimeksi oon syönyt n. kuukauden kuurin vuosi sitten. Toivoa on.
ei ole yhtään mitään apua. Ihan kun vitamiinia söisi, uneen se ei vaikuta tippaakaan.
myös säätää sopivaksi, voi olla kaikkea 0,5-6 g väliltä...
Tästä voisi syyttää Valviraa sillä he ovat antaneet kovat määräykset lääkäreille ja myös apteekeille jos on iterillä niin ei apteekkikaan uskalla antaa edes yhtä päivää ennen ko. lääkettä. Suomessa on aivan hanurista koko systeemi pkv-lääkkeisiin. Toki jotkut käyttävät väärin ja ehkä myyvätkin mutta oikeasti ihmiset jotka kärsivät unettomuudesta ja tarvitsevat nukahtamislääkettä niin heille on väärin. Kaikki lääkkeet on alun alkaen tehty auttamaan ihmisiä vaivassa kuin vaivassa. Valvirassa päättävät kukkahattutädit sekä sedät jotka eivät ole ollleet ties koskaan fyysisellä terv.alan puolella työssä. Tämän kaiken kertoi minulle lääkäri joka oli joutunut "tappelemaan" juuri edellä mainituista.
VANHA KETJU
olen ottanut iltaisin ketipinor + oksamin jo vuosia.
Toi ei ennen edes yhtä päivää on pelkkää simputusta ja maalaisjärjen uusavuttomuutta. Pelkkää asiakkaiden ja unettomuudesta kärsivien simputtamistaRiippuu toki farmaseutista. Nuoret on ihan täpinöissään ja seuraa pilkun tarkadti etikettiä. Vanhemmat farmakot näkee laajemman kuvan, eikä nipota edes muutaman päivän heittoja. Toi iterointi on kyllä stanasta ja pyrkii leimaamaan kaikki uniongelmaiset joksikin väärinkäyttäjiksi tai myyjiksi.
kirjoita, jos selität kuinka kamalia yösi ovat. Sano, että opiskelu kohta mahdotonta nukkumisongelman vuoksi. Unilääkehän ei ole pitkänajan ratkaisu.
Voisit kokeilla myös melatoniinia, luonnon unilääkettä. Esim 2 kpl 1 mg tabl. voisi saada aikaan levollisen unen sinulla. On olemassa myös pitkävaikutteisempi melatoniini, Circadin, 2 mg, jos tavallinen melatoniini ei riittäisi tarpeeksi pitkän unen saamiseen. Pyydä ensin vaikka resepti jompaa kumpaa melatoniinia varten, siihen ei jää koukkuun eikä tule muistihäiriöitä :).