Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodit ja uskonto?

Vierailija
20.08.2009 |

Olinkohan edesvastuuton, kun annoin kirjallisen suostumuksen, että lapsi saa osallistua päiväkodissa myös uskonnollisiin juttuihin?

Mitähän tästä seuraa? Itse en ole puhunut Jumalasta, Allahista, Jeesuksesta jne mitään, kun lapsi ei ole kysellyt. Kaikki tulee siis uutena.

Joulua on kyllä vietetty joulupukkeineen, kuusineen, ruokineen ja jopa hautausmaalle on viety kynttilät. Kirkossa on käyty häissä ja ihailemassa rakennuksia.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustuu kristinuskoon? Vanhaan testamenttiin perustuva lainsäädäntö olisi todella mielenkiintoinen. Keskiajan jälkeisestä taiteesta aika pieni osa perustuu kristinuskoon, eikä uuden ajan historian tapahtumissakaan kristinusko kovin tärkeää osaa näyttele.

Vierailija
2/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi perustu mihinkään sharia-lakiinkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuskin se hirveästi meidän raamattuamme rajumpi voi olla. Vanhassa testamentissa määrätään esim. sapatin rikkomisesta kuolemanrangaistus.

Vierailija
4/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuskin se hirveästi meidän raamattuamme rajumpi voi olla. Vanhassa testamentissa määrätään esim. sapatin rikkomisesta kuolemanrangaistus.

Vierailija
5/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taivaaseen ei riitä oma anteeksianto. Siihen tarvitaan Vapahtajaa" Kai tiedät, että on muitakin uskontoja kuin omasi? Haluan lapselleni omantunnon ja uskonnon valinnan vapautta. ap

On vain yksi Jumala.

Vierailija
6/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha väittääkään muuta... kyllä historiamme on kristillinen, on tää aika erilainen maa kuin vaikkapa Iran tai Kiina. Tai entinen Neuvostoliitto, tuo ateistien unelmayhteiskunta.

Vierailija
7/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vain yksi jumala niin ne epäjumalat ovat vain sinun jumalasi yksi muoto. Eli hindu,muslimi tai budhalainen palvoo samaa jumalaa sinun kanssasi.

Muiden uskontojen jumalat ovat epäjumalia "Taivaaseen ei riitä oma anteeksianto. Siihen tarvitaan Vapahtajaa" Kai tiedät, että on muitakin uskontoja kuin omasi? Haluan lapselleni omantunnon ja uskonnon valinnan vapautta. ap

On vain yksi Jumala.

Vierailija
8/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme kirkkoon kuulumattomia ja lapsi on saanut osallistua joulu-ja pääsiäiskirkkoon päiväkodissa. Nyt oli päiväkodin vaihto ja huomasin siellä olevan ilmoituksen puhäkoulutoiminnasta. Tämän aion kieltää. En näe mitään tarpeellista lapseni saavan pyhäkouluopetuksesta.

Lapseni kanssa puhun avoimesti elämästä ja kuolemasta. Asia ei ahdista minua eikä minun ole pakko tuputtaa paratiisia lapsille. Olen mielestäni lämmin ja luonnonläheinen ihminen ja kerron lapsille kuinka elämä jatkuu ja muuttaa vain muotoaan, eli kukat kuolevat, maatuvat mullaksi ja siemenistä itää taas uusi kasvi..

Uskonto-oppi voisi olla ihan hyvä aine koulussa eli uskontoja opettettaisiin objektiivisesta ja kulttuurisesta näkökulmasta ei kristinuskoon pohjautuen. Tätä paheksun itse syvästi.

Vierailija
9/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole teokratia. Ja jos lainsäädäntö perustuisi Raamattuun, mies olisi naisen pää avioliitossa ja orjuus olisi sallittua.

Lisäksi Suomessa on uskonnonvapaus. Kenenkään ei pidä harjoittaa uskontoa vastoin tahtoa. Ja rukoilu ja pyhäkoulu on uskonnon harjoittamista. Vanhemmilla on oikeus kieltää rukoilu ja pyhäkoulu lapsiltaan ilman mitään selityksiä.

Me ilmoitimme, ettei lapsemme osallistu kirkossa käyntiin. Muuta uskonnollista toimintaa ei meidän päiväkodissa ole.

Vierailija
10/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos käy joulukirkossa?

Vierailija
11/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka jää päiväkotiin kun muut menevät kirkkoon?

Vierailija
12/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdistuvista leikkauksista, sillä ei siellä kohta sille lapsellesi ehdi kukaan puhua mitään. Sen sijaan vaahtoat jostakin täysin toissijaisesta.

Vierailija
13/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa vaiheessa tallitonttu ja jooulupukki ovat tärkeitä

Vierailija
14/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen lapsen kanssa joulukirkkoon, niin menen itse. Tiedänpähän tarkkaan, että kuka on selittänyt ja mitä.

Ja ainakin pk-seudulla lapsi hyvin harvoin on enää "se ainoa" joka jää päiväkotiin. Itse asiassa tänä vuonna ounastelivat meidän päiväkodissa, etteivät lähde joulukirkkoon lainkaan, kun suurin osa lapsistä jäisi kuitenkin päiväkodille ;)

Vierailija
15/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kertoa asiasta joka ei kuulu mitenkään perheen elämään?

kerrotko itse muista jumalista ja uskonnoista lapsillesi tärkeinä asioina?

koko länsimainen kulttuuri perustuu kristinuskoon, taide, lainsäädäntö, historian tapahtumat yms yms

Koko länsimaalainen sivistys perustuu hellenistiseen kulttuurin. Kristinusko on oma mausteensa nykyisessä kulttuurissamme. Esim. lainsäädännöllä ei ole juuri mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Kristinuskokin on syntynyt kun sekoitettiin pakanuskontoja, juutalaisuutta, välimeren kulttuureja ja muutama uusi idea keskenään.

Vierailija
16/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Jeesun on oikeasti olemassa. Ihan noin vain spontaanisti. Kerroin lapselle, että toiset uskoo niin, toiset ei ja että hän saa päättää itse isompana mitä uskoo. Olen antanut lapsen osallistua uskonnon opetukseen nimenomaa yleissivistävässä mielessä. Tuo Jeesus-kommentti oli vähän yllättävä ja luulen, että jonkinlaista tunnustuksellisuutta on ainakin tämän päiväkodin uskonto-opetuksessa.

Vierailija
17/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei kuulu kirkkoon, ja hämmennys oli kyllä jonkun kokoinen kun selvisi, että kunnan päiväkodissa kirkkovirailujen sun muiden lisäksi luetaan ruokarukouksia, lauletaan miltei päivittäin virsiä, luetaan päiväsaduksi ennen nukahtamista lasten raamattua yms.

Kirkossa käymiset ymmärrän kulttuuriperinnön vuoksi, seurakunnan työntekijöiden vierailut kuten mm. aamunavauksien pitämiset ymmärrän, koska silloin joku henkilö esitelee omaa uskontoansa. Mutta, ruokarukoukset ja virsien laulamiset ovat nimenomaan uskonnon harjoittamista.

Onneksi päiväkodin henkilökunta näin pelastaa lapsemme meiltä pahan saastuttamilta vanhemmilta. :)

Vierailija
18/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa lapset osallistuivat kaikkeen toimintaan, myös kirkkokäynteihin jne. Siinä ne menivät muun leikin ja mielikuvitusjuttujen mukanana. Mutta koulu on minusta eri asia: minusta vielä pienten koululaisten on lupa uskoa että opettaja puhuu aina totta ja vanhemmat ovat yleensä hänen kanssaan samaa mieltä - no uskonnosta en ole, ja siksi lapset meni/menee ET-tunneille. Ainakin isompi tykkää niistä, eikä halua käydä kirkossa (kun siellä on tylsää).

Vierailija
19/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi osallistuu seurakunnan järjestämään kirkkohetkeen ja kuulee ehkä hyvässä lykyssä joulun ja pääsisäisen kristillisestä perinteestä.

Vierailija
20/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On surullista, jos vanhempi tieten tahtoen yrittää salata lapselta kaikkein tärkeimmän asian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan