Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä kotiäitiydessä on rankkaa?

Vierailija
20.08.2009 |

Valaiskaa mua tässä asiassa, kun monet kaverit valittaa sitä miten on kamalan rankkaa olla kotona lasten kanssa eikä mitään ehdi tehdä päivällä. Ei puhettakaan että saisi siivottua, käytyä suihkussa tms. Hyvä kun ruuan saavat lapsille pöytään.

Mulla on tällä hetkellä kotona juuri 5v täyttänyt, 3-vuotias ja 2kk ikäinen vauva. Vauva on aika hoidettava, viihtyy sylissä mutta nukkuu kyllä päivällä ihan mukavasti muutaman pätkän pari tuntia kerrallaan. Mulla ei ole mikään ongelma saada ruokaa laitettua, pyykkiä pestyä ja viikkosiivousta tehtyä päivällä miehen ollessa töissä. Silti touhuan myös lasteni kanssa, piirretään, luetaan kirjoja, ulkoillaa yms. Mä en tosissaankaan ole vielä keksinyt sitä, mitä rankkaa (fyysisesti) tässä hommassa on? Se, mikä mun mielestä on rankkaa kotona olossa, on se ettei tämä henkisesti mitenkään anna mulle samaa kuin mun palkkatyö, joka on haastavaa älyllisesti ja josta nautin juuri siksi tosi paljon. Töihin olen menossa huhtikuun alussa kun äitiysloma loppuu.

Onko muita jotka tuntee samoin kuin mä?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla esimerkiksi se, että kaikille ei vain riitä se,e tää on kotona. Itse opiskelen samalla, kun olen äitiyslomalla/hoitovapaalla. Tuollon pääsen pois kotoa ja tapaan ihmisiä, jotka Ei nimenomaan ole samassa tilanteessa kun ite oon. Kotona tosiaan loppuu tunnit kesken päivässä, kun äitikin on kuitenkin ihminen, joka on itsekäs ja haluaa tehdä omia aasioita joista on kiinnostunut. Lenkillä käyn lasten kanssa ja ulkoilemassa. Se ei valitettavasti mulle riitä omaksi hommaksi...

Vierailija
62/63 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siinä, että kotiäitiys oli siinä vaiheessa henkisesti rankkaa kun ei ollut työpaikkaa odottamassa.

Noin yleensä mielestäni äitiyslomat ja hoitovapaat ovat olleet elämäni parasta ja helpointa aikaa. En tosiaan ole mikään supermamma, mutta kyllä omalla logiikallani oli huomattavasti helpompaa yhdistelmä kotona oleminen + kotityöt kuin työssäkäynti + päiväkotirumba + kotityöt.

Töissä käydessä joutuu ihan koko ajan suorittamaan jotain - aamut on hässäkkää, töissä on hässäkkää, sitten kiidät päiväkodille hakemaan lapsia ja kotiin tullessa alkaa ruoan loihtiminen ja pahimmassa tapauksessa ruuhkassa kaupassa käyminen. Loppuilta menee pyykin kanssa riehuessa ja paikkoja siistiessä. Työelämään kuuluu sellainen pää kolmantena jalkana meneminen (vaikka mulla ei todella ole mitään uraa eikä normaalia pidempiä päiviä) ja jatkuva riittämättömyyden tunne. Kotona oleminen oli todella leppoisaa ja kiireetöntä - silti todellakin tuo henkinen puoli käy varmasti alussa ja pidemmän päälle raskaaksi. Muistan kyllä kotiäitiydestäkin tylsät päivät kun klo 11 jälkeen ei ollut kerrassaan mitään tekemistä, odotti vaan että lähtee hakemaan isompia kerhosta. Postin tulo oli päivän kohokohta :)

Itse olin kotona ensin yhteensä 2½ vuotta ja sitten hiukan reilu vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli "normaali"-vauva, toinen superhelppo, nukkui hyvin, ja viihtyi itsekseen lattialla/sitterissä pitkiäkin aikoja. Silloin oli aikaa itselläkin nukkua, syödä rauhassa, siivota ja jopa silittää koko perheen kaikki vaatteet kun ei muutakaan tekemistä ollut... No, nyt kolmannen kohdalla olen koko ajan ihan loppu. Vauva ei nuku hyvin yöllä, eikä päivällä, joten univelkaa on jatkuvasti. Ei viihdy puolta minuuttia kauempaa itsekseen edes juuri heränneenä, syötettynä, kuiviin vaihdettuna. Ei viihdy kantorepussa eikä liinassa. Joten kotitöitä sitten tehdään yhdellä kädellä vauva sylissä. Tämä vauva ei myöskään viihdy isänsäkään kanssa kovin kauaa, joten ei siitäkään ole apua. Onneksi meillä muut lapset on jo isompia, vaikka välillä harmittaa kun ei heille paljoa aikaa jää.

Mutta tämän kolmosen kohdalla todellakin koen että kotiäitiys on rankkaa, fyysisestikin siinä määrin että se imuroiminen ja tiskien laitto yhdellä kädellä vauva sylissä kyykkien on aika raskasta... Mutta tietysti eniten henkisesti kun ei ikinä saa kunnolla levätä. Onneksi meillä käy sentään kotipalvelun työntekijä kerran viikossa viemässä vauvaa ulos, että saan nukkua sen pari tuntia rauhassa :-)