Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko näin että sterilisaatiota ei saa jos on vain kaksi lasta ennestään?

Vierailija
19.08.2009 |

onko kokemuksia?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 34v ja odotan toista lasta. Luultavasti lapsi syntyy sektiolla selkäsairauteni vuoksi. Haluasin sterilisaation joka olisi käsittääkseni mahdollista tehdä sektion yhteydessä. Selkäni ei kestä uusia raskauksia, enkä ainakaan halua riskeerata sitä uudella raskaudella. Pitääkö mun odottaa vuosi että täytän 35...

Ap.

Vierailija
2/11 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on vain yksi lapsi. Ja siis julkisella sektorilla

Yksityisellä ei tarvitse enää edes kummemmin perustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on vain yksi lapsi. Ja siis julkisella sektorilla Yksityisellä ei tarvitse enää edes kummemmin perustella.

Sterilisaation myöntäminen perustuu lakiin, joka on kaikille sama.

Vierailija
4/11 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kannattas odottaa vähän koska mun gyne sanoi, että sektion yhteydessä tehdyt sterilisaatiot pettää useammin kuin myöhemmin tehdyt.

Vierailija
5/11 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan sterilisaatioon voidaan ryhtyä henkilön omasta pyynnöstä, kun

1) henkilö on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta

2) hän on täyttänyt 30 vuotta

3) raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä

4) hänen mahdollisuutensa ehkäistä raskaus muulla tavoin ovat epätavallisen huonot

5) on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika

6) hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia.

Kohdissa 1 ja 2 riittää suorittavan lääkärin päätös, kohdissa 3 ja 4 edellytetään kahden lääkärin päätöstä ja kohdissa 5 ja 6 tarvitaan TEO:n lupa.

Terveisin lääkäri.

Vierailija
6/11 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta puuttui kohta 7, transseksuaalisen sukupuolen vahvistaminen.

Vierailija
7/11 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tarvi kaikkien ehtojen täyttyä. mulla kolme noista täyttyi, ja sain. olin 38v.

aviossa olevat tarvitsevat miehen luvan

Vierailija
8/11 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaation saa siis kuka vaan yli 30-vuotias. Alle 30-vuotiaalla pitää olla sitten noita muita perusteluja.

Vierailija
9/11 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan sterilisaatioon voidaan ryhtyä henkilön omasta pyynnöstä, kun

1) henkilö on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta

2) hän on täyttänyt 30 vuotta

3) raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä

4) hänen mahdollisuutensa ehkäistä raskaus muulla tavoin ovat epätavallisen huonot

5) on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika

6) hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia.

Kohdissa 1 ja 2 riittää suorittavan lääkärin päätös, kohdissa 3 ja 4 edellytetään kahden lääkärin päätöstä ja kohdissa 5 ja 6 tarvitaan TEO:n lupa.

Terveisin lääkäri.

mua vähän huvitti kun mun lääkäri kyseli, josko haluan uusia lapsia jos entiset kuolee.. eihän se nyt niin mene...=)

Vierailija
10/11 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatiokaavakkeessa on kohta, johon pitää merkitä tieto siitä, että puolisolle on selitetty sterilisaation merkitys. Puoliso ei kuitenkaan voi sterilisaatiota kieltää vaikka kuinka haluaisi, mitään puolison allekirjoituksia tai muita suostumuksia ei tarvita. Jos puolisoa ei saada kuulemaan selityksiä, se pitää vain perustella kaavakkeeseen (esim. puoliso ei halunnut tulla paikalle, vaikka tilaisuus tarjottiin).

Vierailija
11/11 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei ole ihan harva, joka haluaakin uuden lapsen. Myös ne sterilisoidut. Siksi sterilisaatiopäätöksen pitäisi olla varma myös nykyisten lasten menettämistapauksessa.

mua vähän huvitti kun mun lääkäri kyseli, josko haluan uusia lapsia jos entiset kuolee.. eihän se nyt niin mene...=)