Voisko 160 000e saada talon rakennettua kaikkineen, ilman siis tonttikustannuksia?
Kommentit (20)
Jos on yhtään rohkea ja hieman enemmän vaivaa näkevä niin tavarat saa halvemmalla rajojen takaa. Meille tuli suurin osa rakennusmatskuista Virosta ja kaverille Puolasta. Tuli rahteineen päivineen paljon halvemmaksi kun täältä. Virossa kyllä noussut hinnat paljon siitä kun me rakensimme.
Vähän yli 100 neliötä, peruselementti ja edulliset ratkaisut. Pihalla pelkkä nurmikko ja betonilaatat. Paljon omaa työtä esim. pintojen viimeistelyssä ja siivouksessa. Ja tontti sellainen, että perustus ei tule kalliiksi.
Kustannukset jäi karvan alle 100 000. Tontti on mukana tuossa summassa. Talon koko 103 neliötä alakerta ja n.50 neliötä yläkerta joka vielä rakentamatta. Siihen saa siis vielä uppoamaan rahaa.
Tuohon rahaan pitäisi saada joku pieni perustalo.
en millään, vaikka täällä kuka väittäisi mitä. Enkä missään tapauksessa uskaltaisi itse ryhtyä rakentamaan noin tiukalla budjetilla, koska AINA tulee vastaan jotain yllättävää, jotain pieleenmennyttä, jotain kallista ja jotain "minkävaanhaluaaniinhirveästi".
Meidän rakennuksessa paloi ensimmäinen ylläri-50000 jo ennen perustusten valamista. Koekairausten perusteella tontin piti olla kiviä ja savea. No, se pitikin sitten räjäyttää koska se oli halkeilevaa kalliota... RÄjäytysten myötä meidän taloon tuli ylimääräinen kellarikerros eli 100 neliötä lämmintä tilaa lisää - siitä on hyötyä, mutta tokihan sen rakentaminen maksoikin!
ja sillä talo 130 nelöitä, tontti pellolta, uudet olohuoneen kalusteet, 16000e auto.
omatalon sateelta suojaan paketti ja loput tehtiin aika pitälle itse, paitsi laatoittaja ja takantekijä oli ihan ammattimeihiä
riippuu siitä minkä katsoo valmiiksi taloksi. Pihatyöt esimerkiksi voivat viedä yllättävästikin rahaa vaikka ei haaveilisikaan mistään erityisestä. Voidaan tarvita maansiirtokoneita, multaa joutuu ostamaan konttikaupalla, salaojituksia jne.
Ja jos valmis talo on esimerkiksi se, että yläkertaa ei ole rakennettu eikä autotallia tehty, niin vähentäähän se kustannuksia.
60 tuhannella eurolla, vuonna 2005. Kyseessä oli n. 100 neliöinen talo. Puutavara maksoi n. 30 tuhatta ja loput meni käytännössä sitten siihen, että kehikosta tuli asuttava asunto.
Talkootyönä tekivät perustukset ja kehikon oman kylän poikien kanssa. Kaikki pintamateriaalit kilpailutti ja osti kakkoslaatua niille osin kuin ei jää näkyviin. Laatoitukset ym. teki itse ja pihaa on laitellut pikkuhiljaa. Piha ei kuulu tuohon hintaan.
Talo on erittäin viehättävä ja tarkoituksenmukainen.
että moni hirsitalo ei läpäise uusia energiavaatimuksia.
meillä tehtiiin kunnon perustukset vaikka talo tulikin pellolle, eli hiekkaa, soraa yms. ajettiin monta päivää. kaivinkoneet ja muu maansiirtokalusto meillä oli omasta takaa.
pihaa meillä ei sen kummemmin rakennus vaiheessa tehty, muutakuin normaali nurmikko. tässähän on loppu elämä aikaa sitä pihaa laittaa.
laatat, lattiapinnat, tapetit yms. meillä on laadukkaita, en halunnut niissä pihistellä.
samoin rakensi siskoni ja ihan hyvin pysyi pudjetissa.
Valmistalojakin saa tänä päivänä aika halvalla (mm. Kastelli noin 100m2 maksaa jotain 110 000-> muistaakseni ja se tehdään täysin valmiiksi). Kyllä tuollainen 40-50 000€ pitäisi riittää muihin kustannuksiin jos tonttia ei lueta mukaan.
kaikki on mahdollista jos itse tekee eikä laske omalle työlle palkkaa......
Meillä tuli kivitalo maksamaan tuon noin 160 000 euroa, neliöitä on 122. Nyt puuttuu vielä autotalli ja pihanlaitto sekä osa terasseista, maatäytöt on jo enimmäkseen tehty.
Talomalli valittiin töiden sujuvuutta ja kustannuksia silmälläpitäen (4-nurkkainen talo, simppeli harjakatto). Todella paljon tehtiin itse (runkotöistäkin osa), kilpailutettiin kaikki mahdollinen tarkasti, sukulaiset osallistuivat kiitettävästi. Materiaalit on pääsääntöisesti tavallista keskitasoa mutta edullisesti hankittuna, muutamaan kohtaan panostettiin, mutta tähän panostukseen oli varauduttu jo budjetissa. Lämmityksenä suora sähkö (halvimmat perustamiskustannukset), kiukaana tavallinen sähkökiuas, keittiön taso nättiä laminaattia eikä kiveä jne. jne. Silti tuohon rahaan saatiin normia paremmin lämpöä eristävät ikkunat, tervalepällä paneloitu sauna, erittäin hyvä ilmanvaihtokone ja muoviset ilmanvaihtokanavat jne. jne. Pelkkä kivitalossa tarvittavan kuivurin vuokra oli päälle 2 000 euroa, ja perustustyöt maksoi suunniteltua enemmän.
Sisustuksessa perheen maku merkkaa enemmän kuin rahapussin paksuus. Miehellä ja mulla on melko samantyyppinen maku, joten tietty linja on ollut helppo pitää. Ei edes lähdetty tavoittelemaan jotakin superhienoa, vaan tavallista, nättiä, helppohoitoista, ajatonta. Silti meillä vierailleet on sanoneet, että ihan kuin asuntomessutalossa kävisi (toisaalta tänä vuonna messut oli tavismessut, että en sit tiedä, voiko tuota ottaa kehuna :-) ).
Vinkkini on, että kannattaa varata pelivaraa vähintään kymppitonni sen budjetoidun päälle, sillä ylläreitä tulee aina. Niin meilläkin meni kaavailtu budjetti sillä kympillä pitkäksi, 150 000 euroon tähdättiin. Ja etukäteen kannattaa selvittää, kuinka pitkään mitäkin laitetta tarvitaan, ja tarvittaessa ostaa itse ja myydä sit projektin päätyttyä. Mekin maksettiin kuivurista loppuviimeksi vuokraa enemmän kuin kuivurin hankintahinta olisi ollut, ja myymällä olisi saanut vielä rahojaankin pois. Lisäksi raksa-ajan kuljetustarpeisiin olis parhaiten sopinut omaan henkilöautoon peräkoukku ja kuomullisen peräkärryn hankinta. Meille hankittiin halpa vanha farkku peräkoukulla, ja kärryä lainattiin milloin keneltäkin. Oli aika säätämistä, auto jätti joskus tielle, katsastuksesta läpi saaminen maksoi mansikoita jne. jne. Eli oma auto vaan kehiin ja penkkeihin kunnon penkinpäälliset raksa-ajaksi, että säilyvät siisteinä.
ihan kuin mun näppiksestä sun aloitus :) Samaa täällä pohditaan..Nyt vaan viisaammat meille asiasta kertomaan!
rakentaisitte ja tekisittekö itse vai pitäisikö palkata joku tekemään.
koska sen osaa koota omallakin porukalla vuokranosturin avustuksella. Toimitusten mukana tulee niin hyvät ohjeet, että niillä ei voi mennä metsään.
3 hirsitaloa on rakennettu näin.
Älvsbyhus (n.120m2) uponnut jotain 170 000 euroa kaikkineen. Eivät tee kaikista kalleimpia ratkaisuja, mutta eivät halvimpiakaan. Tontti oli 9 000 euroa.
Eli tontti lunastamatta...modernia ja nykyäikaista ei mitään luksusta. Perustasoa. Paljon tehty itse ja talkoolla.Maksettu ollaan sähkö-putkitöistä ja maansiirtotyöt.Tällä hetkellä tuntuu et menee hieman yli budjetin eli 170 000...kaikkeen pieneen menee rahaa paljon, terasseihin ym. Meilläkin pihatyöt tekemättä...säästetään ja tehdään myöhemmin.