Tokaluokkalainen tyttö ja vaatteet
Onkos muilla tokaluokkalaiset (tai siinä nurkilla 6-8v) näin kamalia vaatteiden suhteen? Tytölle kelpaa vain legginsit. Jos on säiden takia pakko niin yhdet farkut käy. Legginsien kanssa kelpaa muutama hame. Pitkähihaista paitaa ei voi käyttää- talvellakaan. Takkia ei voi käyttää- vain collegetakit käy. Ulkoiluhousut on jo jotain aivan hirveää, niistä tulee aivan järkyttävä tappelu. Myös keskellä lumista talvea täytyy saada kulkea legginseissä tai farkuissa. Kaikilla muillakin kuulemma on.
Tyttö ei tunne sellaista käsitettä kun säänmukainen pukeutuminen. Olen aivan väsynyt ainaiseen tappelemiseen. Tiedän kyllä, että on vanhemman tehtävä huolehtia lapselle kunnon vaatetus sään mukaan mutta sitä helvetin tappelua ei kestä. Jos saankin tytön lähtemään kouluun ulkoiluhousuissa ja takissa niin nurkan takana tunkee ne reppuun. On myös salakuljettanut t- paitoja kouluun ja vaihtanut siellä sitten. Olen myös jutellut opettajan kanssa siitä, että katsoisin välitunnille mentäessä, että on kunnolla päällä mutta eipä niillä taida olla aikaa valvoa koska monesti tyttö on vähissä vaatteissa sitten.
On kokeiltu kotiarestia, uhkailua, kiristystä ja lahjontaa. Silti tyttö jaksaa joka ikisen vaatekappaleen kohdalla käydä saman taistelun ja tekee kaikkensa jotta kouluun asti ei niissä vaatteissa mennä. Kesällä on helppoa kun saa olla t- paidoissaan ja hameissa mutta kylminä ja sateisina päivinä se ei oikein toimi.
Olisko siis parasta pakottaa hänet pukemaan mitä minä sanon? On kokeiltu yhdessä päättää mutta tyttö on ehdoton varsinkin ulkoiluvaatteiden suhteen. Oikeesti loppuu keinot jo!
Kommentit (31)
Ei ne lapset kylmään kuole, jos ei ihan korvessa asu! Meillä atoopikkolapsen iho kutiaa hirveästi, jos joutuu hikoilemaan kuumissaan. Siksi saa olla vähissä vaatteissa.
Vaan nyt on alkanut käydä niin, että vaikka tyttö itse valitsee kaupassa jotain niin sitten kuitenkin jättää käyttämättä kun joku saamarin yksityikohta ei sitten miellytäkään. Hiha on viisi milliä sittenkin liian pitkä (ja kokeillaankin aina ennen ostoa), joku nappi ei sittenkään ollut nätti kun kotipeilistä katsoo jne. Näitä vaatteita kyllä pakotan sitten pitämään mutta tappeluhan siitäkin tulee.
On meillä elleä ollut paljonkin ja mayoralia mutta eipä ne sen enempää miellytä kun muutkaan merkit. Ja ne yksityiskohdat on kaikki kaikessa. Jos jossain muuten kauniissa vaatteessa on hieman löysä hiha se ei käy. Tai nappeja. Tai joku raita jossain. Tai vääränlainen leikkaus.
Haluaisin, että tyttö menee kouluun siisteissä vaatteissa eikä aina niissä samoissa ikipaskaisissa ja puhkikuluneissa muutamissa lempivaatteissa. Varmaan ne luulee siellä koulussa, että me ei hankita lapselle vaatteita. Tyttö myös tykkää liian pienistä vaatteista.
Että mä olen kade kaikille joiden lapset pukee sovinnollisesti päällensä :(
Ap
joka meni nyt 2 luokalle. Kun lapset syntyivät, niin alusta asti minä olen päättänyt mitä puetaan päälle ja milloin. Minä ostan vaatteet ilman lapsia. Joskus anna tytön valita itse vaatteensa ja nykyään osaa valita säänmukaiset vaatteet. Tietää, että jos laittaa liian vähän päälle tai jää kiinni ettei käytä esim pipoa, niin sitten ei mene ulos, ei leiki kavereiden kanssa jne..
Mutta meillä tosiaan syntymästä asti tehty niin että minä ostan ja valitsen vaatteet ja niitä vaatteita käytetään mitä käsken käyttää. Juurikaan mutinoita ei näiden vuosien aikana ole tullut.
ja oli tuolloin kohtuullisen järkevä. Mutta ikävuosien karttuessa on käynyt krantuksi ja nyt olenkin kiristänyt linjaa. Tyttö on 17 ja saan vielä muutaman kuukauden laillisesti päättää hänen vaatetuksestaan. Kadun syvästi, etten kontrolloinut niinä ratkaisevina vauvakuukausina hänen pukeutumistaan! Nyt on huisin paljon vaikeampaa.
Mä teen meidän krantun kans niin että pidän kaapissa vaan ne jotka sopii esim. Nyt syksyyn ja ovat oikean kokoisia, sieltä saa ite valita.
joka meni nyt 2 luokalle. Kun lapset syntyivät, niin alusta asti minä olen päättänyt mitä puetaan päälle ja milloin. Minä ostan vaatteet ilman lapsia. Joskus anna tytön valita itse vaatteensa ja nykyään osaa valita säänmukaiset vaatteet. Tietää, että jos laittaa liian vähän päälle tai jää kiinni ettei käytä esim pipoa, niin sitten ei mene ulos, ei leiki kavereiden kanssa jne.. Mutta meillä tosiaan syntymästä asti tehty niin että minä ostan ja valitsen vaatteet ja niitä vaatteita käytetään mitä käsken käyttää. Juurikaan mutinoita ei näiden vuosien aikana ole tullut.
Seppälän ja Kappahlin vaatteet kelpaa oikein hyvin.
Olemme kyllä tarkkoja mitä laitamme päälle, mutta emme merkin suhteen. Melkeinpä päinvastoin. Käymme paljon kirppiksellä ja teemme siellä löytöjä.
Meidän päältä saattaa löytää jotain uniikkia, itsetehtyä, Seppälän alerekkikamaa, Lindexiä, hilfigeriä jnejne.
Mukavuus on yksi pääasia mitä lapseni pukee päällensä, niinkuin minäkin. Olemme molemmat adhd-diagnosoituja ja meillä on aistiyliherkkyyksiä. Eli jos saisimme valita, kulkisimme kesät-talvet pitkissä kalsareissa/legginseissä ja ylisuurissa t-paidoissa crocsit jaloissa. Juu eikö olekin hirveää :)
Farkut ovat monesti pahan tuntuisi päällä, puristaa, hiertää jne. Siksi teemme itse jotain vaatteita ja kirppikseltä löytää ne parhaat t-paidat jotka ovat jo pehmeitä. Juu eikö olekin hirveää :) vol. 2
Pukeutumisessa olemme ääri-itsekkäitä, pyrimme siihen että olemme siistejä, yhteiskuntakelpoisia, mutta joskus ahistaa, hiertää, puristaa, kutittaa ja pakottaa liikaa joten kuljemme verskoissa :)
Pukeutuminen voi olla hyvinkin jännittävää, riippuen päivästä ja mielenlaadusta. Jännityksellä odotan mitä sopivaa tänään keksin päälleni, nyt on hyvä tässä jättiyökkärissäni.
Kunhan avauduin, ei mulla mitään asiaa ollut
Meillä 10&12v tytöt käyttää ulkohousuja ihan mielellään ettei tule kylmä ja talvella on ulkohousut ja toppatakki en ymmärrä noita 8v tyttöjä jotka ei halua käyttää ulkovaatteita kun muillakaan ei oo tollanen sopii jollekin 5lk meidän tytöt käyttää ulkohousuja eikä niissä ole mitään noloa enemmänkin kun muilla on myös ulkohousut 12:vn luokalla ainakin 5 tyttöä käyttää ulkohousuja riippuu myös esim yksi tytön kaveri on ilman ulkohousuja koska ei vaan tarvitse kun on lämminverinen tyttö.
Poika on nyt 10v ja ollut pienestä asti määrätietoinen ja tarkka vaatteistaan.
Ei kelpaa kuin tietyt vaatteet ja mielellään pitäis olla tiettyjä merkkejä, mutta en suostu siihen. Minusta tuon ikäisten lasten vaatteista päättää vanhemmat.
Meillä myös usein tapellaan, mitä päälle pannaan ja poika saattaa lojua pitkin lattioita itkemässä kun ei saakkaan tänään mennä shortseissa kouluun(lämmintä aamulla +3 astetta) tai toisena päivänä ei saa panna hupparia(lämmintä 25 astetta). Tai jonkun kaverin synttäreille haluais laittaa kaikkein kauhtuneimman ja laikkuiseksi haalistuneen t-paidan ja collegehousut.
Aargh! Se on niin raivostuttavaa vääntää aina noista vaatteista, mutta minkäs teet. Meillä tappelua on jatkunut jo useita vuosia.
Joskus tuntuu että lapsen maailma pyörii aivan liikkaa vaatteissa! Muuan kaveri hänellä on, joille nuo vaatteet ja merkit tuntuvat olevan hyvin tärkeitä ja niillä mitataan kai jotain arvoa.