Roomaan lähdössä, ei ois varaa
Tilanne tämä, matka varattu ja maksettu jo lähes vuosi sitten. Nyt sitten taloudellinen tilanne aikas paljon heikompi. Paljonko mielestänne täytyy varata käyttörahaa 4 pv:n reissuun. ollaan lähdössä sellaisella porukalla että syödään suht hyvissä ravintoloissa.
Kommentit (11)
mutta älkää menkö hienoihn ravintoloihin. Niissä ei ole eroa toisiin ruokapaikkoihin muussa kuin hinnassa ja ehkä ruoan esillepanossa. Italiassa saa hyvää ruokaa joka paikassa, kannattaa valita joku pikkuravintola turistialueen ulkopuolella, jossa käy paikallista väkeä. Varmasti saa hyvää ruokaa ja halvemmalla. Jos matakakaverinne ovat hienostelijoita, niin yritä saada heidät kuitenkin tutustumaan "paikalliseen ruokakulttuuriin", näitä sanoja käyttäen. Ravintolassa tilataan erikseen alkupalat, kasvikset, pasta ja liha-tai kalaruoka. Jos nuo kaikki tilaa + viiniä ja on hienossa paikassa, kyllä siitä laskua kertyy. Kala on paljonkalliimpaa, ei siis sitä. Voit ihan hyvin tyytyä vain vaikka pastaan, kukaan ei sitä ihmettele. Italiassa jokainen saa syödä tavallaan.
syö pastaa ja käykää sivukujien ravintoloissa. Italialainen ruoka on ihanaa halvemmissakin paikoissa. :) Viettäkää aikaa maksuttomissa kohteissa, kierrelkää kaupungilla muuten vaan ihaillen ja hengittäen Roomaa.
Mä olen niin kateellinen sulle ap! :)
neuvoa mitä ilmaisia nähtävyyksiä siellä on? En ole aiemmin käynyt. Onko hintataso muuten millainen suomeen verrattuna? Onneks hotelli on ihan keskustassa, eli matkoihin ei pitäis mennä muuten kun lentokentältä hotelliin.
Roomassa riittää nähtävää, kävellen pääsee kätevästi ja ihan ilmaista on pällistellä rakennuksia, suihkulähteitä, kirkkoja ja muita! Jos esim. colosseumin tahtoo sisältä nähdä, niin maksaa, mutta muuten näkee paljon vain käppäilemällä ympäriinsä. Ja juu, välttäkää turistirysäravintoloita, varokaa myös kaupustelijoita ja huijareita!! Esim. taksit eivät ole aina luotettavia ja kadulla tulee vastaan jos jonkinmoista kauppakallea, joilla ei puhtaat jauhot pussissa. Se onkin Rooman huono puoli. Mutta mahtavat maisemat, nauttikaa!!
Lonely Planet on tietysti klassikko, mutta on niitä muitakin. (Ennen oli reilaajien oppaita, mutta kukaan ei taida enää reilata?) Niissä vinkataan kivoja, edullisia ruokapaikkoja ja rahansäästövinkkejä, ja joskus niissä on myös "Vältä näitä kalliita jenkkirysiä" -tyyppistä informaatiota. Olen samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa joka sanoi, että Italiassa on edullinenkin ruoka hyvää: ei kannata maksaa pelkästä maksamisen ilosta.
Ja katsokaa etukäteen Rooman kaupungin matkailusivut, sieltä luulisi löytyvän myös ilmaiset museot ja nähtävyydet.
Hyvää matkaa, teillä on varmasti kivaa!
Meillä oli kohteena Lontoo ja reissussa minä ja mies, 5 yötä vuosi sitten, meillä oli budjetti kahteen pekkaan 1000 puntaa paikan päällä eli 200puntaa päivä ja riitti aivan mainiosti ihan kaikkeen shoppailusta ruokailuun ja nähtävyyksiin.
neuvoa mitä ilmaisia nähtävyyksiä siellä on? En ole aiemmin käynyt. Onko hintataso muuten millainen suomeen verrattuna? Onneks hotelli on ihan keskustassa, eli matkoihin ei pitäis mennä muuten kun lentokentältä hotelliin.
Oltiin siellä viikko, ja käveltiin niin paljon että lopusta viikosta en enää meinannut enää liikkeelle päästä jo erehdyin hetkeksi kahvilaan istumaan. Siellä on niin paljon nähtävää pienellä alueella. Taksia ei käytetty kertaakaan eikä julkisia (mitä nyt tietenkin junaa kentältä ja kentälle). Ainoita maksullisia nähtävyyksiä, joissa käytiin, taisi olla Vatikaanin museo sekä Foro Romano. Ja ai niin, jotain maksoi Pietarinkirkon kupoliin kiipeäminenkin, mutta itse kirkko oli tietenkin maksuton.
Ja muista, että ravintolassa _ei_ tarvitse ottaa joka lajia! Itse otettiin aina vain antipastot sekä pastat tai risotot, ei olisi millään jaksanut enää primoa siihen päälle. Ei taidettu kertaakaan saada kahdelta hengeltä viineineen illallislaskua yli 100 euron vaikka ihan asiallisissa paikoissa käytiin.
Oi, pääsisipä taas Roomaan!
Siellä on hirveän hyviä vinkkejä ravintoloista, kannattaa tutustua!
meni kilo...