Omistusasuntoja ja kaupungin vuokrataloja sekaisin - ei onnistu!
Vai onnistuuko jossain???
Jos samaan pihapiiriin yhdistetty omistus ja vuokra-asuntoja, toimiiko jossain?
Oman kokemukseni mukaan ei. Alkuun oli rauhallista, mutta väki vaihtuu vuokrataloissa usein ja levottomuus lisääntynyt. Ilkivaltaa (rikotaan yhteisiä tiloja, aitoja, istutuksia), pyöräkellarimurtoja, tungetaan omistusasuntojen rappuihin tekemään ilkivaltaa (rikotaan ovien lukkoja, syljetään ja piirrellään seiniin. Vuokratalojen lapset vahtaavat rapussa eivätkä päästäisi talossa asuvia lapsia sisään/ulos jne. ), rimputetaan ovikelloja huvikseen aamusta iltaan. Kesäaamut ovat alkaneet usein ovikellon soitolla ja oven takana seissyt vuokratalojen lapsi kysyen: "Pääseex?"
Mä en ennen ole tajunnut millaista menoa vuokrataloissa on. Juttuja toki kuulin, mutta pidin liioiteltuina. Nyt näiden muutamien vuosien jälkeen ymmärrän:(
Kommentit (28)
Hämeentie 109.Ei kovin vanha talo.En tiennyt että siellä on ongelmia
se toukolainen
mutta todellisuus on tietysti ihan oikeasti toinen. Helsingin kaupunkisuunnittelijoilla on todella kieli keskellä suuta, kun pohtivat miten tilanne ratkaistaan. Ainakaan täällä ei haluta ranskalaistyyppistä ghettoistumista.
Jos tietä kiinnostaa asia ihan OIKEASTI, eikä pelkästään heitellä mutua, niin esimerkiksi kannattaa lukea Helsingin kaupungin tietokeskuksen ja kaupunkisuunnitteluviraston julkaisuja - kyllä siellä ihan oikeasti tehdään asian kanssa töitä, ja julkaisuissa on erittäin hyviä. Erityisesti muistan parin vuoden takaisen, jossa tarkasteltiin Helsinkiä Ruotsin ja Ranskan kokemusten perusteella.
Lisäksi heittäisin sellaisen knopin, että arvion mukaan 2020 ulkomaalaistaustaisia oppilaita on Helsingin koulussa enemmän kuin suomalaistaustaisia.
Jos ei siis ole asiantilaa ymmärtänyt, kannattaisi ryhtyä sisäistämään, ja opettelemaan niitä rauhaisan rinnakkaiselon sääntöjä.
äärikokoomuslaiseen kuntaan, joka juuri myi kunnan vuokra-asunnot yksityiselle kiinteistösijoittajalle. Tämä sijoittaja remppaa asunnot kovan rahan kämpiksi.
Päivääkään en ole katunut uuden asuinkuntamme valintaa, täällä on hyvä olla ja elää :D
enkä ole ikinä törmännyt varsinaiseen häiriökäyttäytymiseen eli sellaiseen hulinahelvettiin, jota täällä joku maalaili. Ja olen siis asunut idyllisten Vallilan ja Itä-Pasilan ohella Itä- ja Pohjois-Helsingin pahamaineisissa läiöissä. Toki mullakin on ollut riiteleviä pariskuntia, huutavia vauvoja ja juhlivia nuoria naapurissa, mutta se on normaalia elämää eikä järjestyshäiriö ja - kuten lasten leikkien ääniä kerrostaloissa käsittelevissä ketjuissa jaksetaan aina muistuttaa - tuollaista kestämättömän paikka ei ole asutuskeskus eikä varsinkaan kerros/rivi/paritalo.
Toisaalta olen asunut koko elämäni Helsingissä ja käyttänyt julkisia aamusta iltaan parikymmentä vuotta, enkä ole vieläkään onnistunut paikallistamaan niitä juoppoja, narkkareita ja nuorisohuligaaneja, jotka täällä kuulemma hirveästi heikentävät elämänlaatua ja mummojen turvallisuutta.
Tosin polkupyöriä multa on varastettu ja monta.
Ehkä toisilla sitten vaan on korkeampi kynnys elämästä häiriintymiselle?
Eri asia on, jos vuokratalo on niin hyvätasoinen eli vuokra on kallis.
Olen itse vuokralainen, mutta aso talossa.
Vuoktataloihin mahtuu aina paska sakkia, vaikka suurin osa on kunnollisia.
äärikokoomuslaiseen kuntaan, joka juuri myi kunnan vuokra-asunnot yksityiselle kiinteistösijoittajalle. Tämä sijoittaja remppaa asunnot kovan rahan kämpiksi.
Päivääkään en ole katunut uuden asuinkuntamme valintaa, täällä on hyvä olla ja elää :D
Meillä (omistustalo) on vieressä kaksikin vuokrataloa. Aluksi pelkäsin, että siitä olisi ongelmia, muttei ole ollut minkäänlaisia. Siellä asuu peräti ulkomaalaisiakin.