Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä hylkää - miten selittää lapselle?

Vierailija
15.08.2009 |

Eli lyhyesti:

Erottiin lapsen ollessa 2-vuotias. Isä väkivaltainen ja viinaan menevä tapaus. Ei koskaan pyytänyt lasta luokseen, tuli lähinnä minun takia ja kun selvisi, että en ole häntä takaisin ottamassa, niin teki oharit. On ollut pahimmillaan 1½ vuotta näkemättä poikaansa.

Tämän ajan jälkeen löysi naisystävän ja halusi taas olla isä. Lapsi kävi muutaman kuukauden ajan isänsä luona, tutustuivat uudelleen. Nyt lapsen isä on eronnut tästä naisesta, eikä halua enää lasta nähdä.

Lapsi kysyy monta kertaa viikossa isäänsä ja alkaa "isi on vähän kipeä" ym typerät selitykset loppua kesken. Isä sanoi minulle, kun taas kerran pyysin, että hän menisi edes tunniksi lapsen kanssa puistoon, koska lapsi ikävöi, että minä ja lapsi kuulumme hänen entiseen elämäänsä, josta hän haluaa eroon.

Miten tämän nyt selittäisi 5-vuotiaalle pienelle, joka isäänsä ikävöi ja rakastaa? En keksi mitään, olen niin surullinen...

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologisesti olisi suuri virhe valehdella lapselle ja kierrellä totuutta. Yleensä parasta on kertoa asiat niin kuin ne ovat, ettei lapsi odota turhia. Hirveitä nuo "isi on kipeä" -jutut, koska tuon ikäinen tietää, että kyllä sen isin joskus pitäisi parantua ja kun ei parane, alkaa haistaa palaneen käryä ja siitäkös hän vasta ahdistuukin.

Miksei voi sanoa suoraan, että isä rakastaa sinua kyllä, mutta isän elämäntilanne on nyt niin vaikea, ettei isä voi sinua tavata? Voi sanoa, että nämä ovat vaikeita aikusten asioita ja että ne eivät mitenkään liity poikaasi, mutta että isä ei nyt vaan pysty häntä tapaamaan. Poika voi tarvittaessa vaikka kirjoittaa isälleen kirjeen sinun avustuksellasi tsm. mutta voi ennalta varoittaa, ettei isä ehkä pysty vastaamaan.

Ja toista kertaa en ehkä antaisi isän enää tulla lapsen elämään, jos hän noin helposti lähteekin ts. lapsi itsessään ei ollutkaan tärkeä, vaan esittäminen tyttöystävälle..

Vierailija
22/27 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isille, joita ei kiinnosta: ymmärrättekö, mihin olette ryhtymässä? Tarkoitan siis tarkoituksella raskaaksi tulleita. En vahinkojuttuja.

Lapsettomuushoidoissa ym. käyneet tahallisesti yh:t sama juttu.

Lapselle tulee tarve tietää isästään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin tapahtui 67-69 ja isäni ei ole opettaja. Kuoli viime kesänä ja oli vaikea surra, kun en tuntenut koko ihmistä, ehkä 5 krt elämäni aikana nähnyt...Hänkin sai aina näitä "herätyksiä" ekoina vuosina, että muisti, että hänellä on tytär jonkun kanssa, ja tuli katsomaan, mut sit hävisi yhtä nopeasti kuin tulikin...Kyllä näitä vastuuntunnottomia, kakaramiehiä riittää...Ja isättömiä lapsia.

Vierailija
24/27 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) sanoa, että että isi on kiva tanskalainen setä, joka antoi vauvansiemenen, kun äiti halusi vauvan kuin se

b) isä on ailahteleva juoppo, joka ei ole pätkääkään kiinnostunut lapsestaan

isille, joita ei kiinnosta: ymmärrättekö, mihin olette ryhtymässä? Tarkoitan siis tarkoituksella raskaaksi tulleita. En vahinkojuttuja. Lapsettomuushoidoissa ym. käyneet tahallisesti yh:t sama juttu. Lapselle tulee tarve tietää isästään!

Vierailija
25/27 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luvulla ja mitään selitystä en saanut. Laiminlöi elatusmaksuja jne. Löysi uuden naisen ja teki 3 lasta. Ammattikasvattaja eli opetteja ammmatiltaan. On kirjoittanut artikkeileita lapsen hyvinvoinnista jne. Oksettaa! Jos kertoisin nimen täällä, häpeään joutuisi...kertoisinko...

Vierailija
26/27 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ei ole pitkää aikaa, kun kysyin neuvoja täältä, että miten pitäisi tehdä, kun isä taas haluaa nähdä lasta ja tiedän melko varmasti, että se ei pysyvää ole. Kysyin myös apuja siihen, että isä on hankala ja miten jaksaisin tukea näitä tapaamisia siitä huolimatta. Lähes kaikki vastanneet olivat sitä mieltä, että olen mustasukkainen ja katkera ex, joka yrittää lapsen kautta vielä kostaa miehelle.

Ja nyt kun kävi taas näin, niin on syyllinen olo, että miten minä typerä suostuin tähän. Minua velvoitetan tukemaan lapsen ja isän suhdetta, mutta myös suojelemaan lasta näiltä hylkäämisen kokemuksilta. Tein taas väärin.

En aio lasta enää isälleen antaa ja hän tietää sen itsekin. Odotan vain sitä seuraavaa tyttöystävää, joka haluaa leikkiä kotia, että mikä soppa siitä taas syntyy!

Kiitos paljon kaikille neuvoista ja kokemuksien jakamisesta. Olen nyt päättänyt puhua lapselle, rehellisesti ja lempeästi. Tukea ja vastata kysymyksiin.

Inhoan tätä, toivon, ettei lapsen isää olisi olemassakaan! Olen niin pahoillani lapsen puolesta. :( Ja nuo "isi on kipeä"-selitykset olivat huonoja hätävalheita, minun piti oikeasti miettiä tätä asiaa ja kysyä teiltä neuvoa, että selittäisin sen lapselle mahdollisimman hyvin. Tämä on sellainen asia, ettei siihen vastausta noin vain korvan takaa löydy, ainakaan minulta. Ja silloin isä ei ollut vielä ilmoittanut, että haluaa jättää lapsen loppullisesti taakseen, vaikka se nyt arvattavissa olikin.

Kiitos vastauksista!

Ap

Vierailija
27/27 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on vähä sama tilanne pojan isä lähti elämäst ku saatii tietää et oon raskaana mut palas ku poika oli 6kk:tta oli 2kk:tta pojan elämäs ja lähti taas eikä tuu takas poika osaa sanoo isi kuunteli sitä monta viikkoo ku se huutaa isii joka kerta jouduin sanoo et isi ei tuu takas niin sunki tarvii sanoo selittäe miks isi ei tuu annis__87

Mulla on vähä sama tilanne. Pojan isä lähti elämäst ku saatii tietää, et oon raskaana, mut palas ku poika oli 6kk:tta. Oli 2kk:tta pojan elämäs ja lähti taas, eikä tuu takas. Poika osaa sanoo isi. Kuunteli sitä monta viikkoo, ku se huutaa isii. Joka kerta jouduin sanoo, et isi ei tuu takas. Niin sunki tarvii sanoo. Selittäe miks isi ei tuu. annis__87

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän