Onko vapaakirkkoon kuuluvia paikalla?
Olen kiinnostunut teidän seurakunnasta. Tuntuu jotenkin että siellä otetaan koko perhe vastaan ja huomioon. Jotenkin aivan ihanan lämpimän oloinen yhteisö. Minkälaista on teidän Jumalanpalvelus? Onko niinkuin evlut seurakunnalla vai helluntailaisilla vai onko joku välimuoto.
Kommentit (5)
Vapaakirkossa käy ihan tavallisia ihmisiä eikä opissa ole mitään outoa, salamyhkäistä tms "erikoista." Tavallisiin ihmisiin kuuluu kaikenlaisia persoonia, mutta vapaaseurakuntiin ei kuulu "outoja" sen enempää kuin luterilaisenkaan. Oppi on pitkälti sama, kastekäsitys on eri ja painotetaan hlökohtaista uskoa mutta mitään suurta eroa ei ole - eivät kirkot muuten yhteistyötä tekisi :)
Jumalanpalvelukset on "vapaampia" ja musiikki usein ylitystä / hengellisiä lauluja virsien sijaan ja puhumaan pääsevät joskus maallikotkin. Itse olen kokenut kodikseni, on aidosti lämmintä eikä mitään tuputtavaa hihhulointia, ja tosiaan ainakin meidän seurakunnassa ja monessa tuntemassani panostetaan laadukkaaseen lapsityöhön.
Mene tutustumaan rohkeasti, ja netistäkin löydät tietoa, siis muualta kuin täältä ;)
www.svk.fi
Kuulun itse vapikseen. Käy ihmeessä tutustumassa. Se onko vapis sinulle/perheellesi sopiva seurakunta, riippu paljon siitä mitä haette.
Minusta hyvää vapiksella on täyspäisyys, eli vain harvoin lipsahdetaan hihhuliuden puolelle. Ihmiset ovat keskimäärin fiksuja, koulutettuja ja yhteiskristillisesti ajattellussaan suuntautuvia.
Sen sijaan minua häiritsee seurakunnassa korkea sitoutumisen aste ja sen odottaminen. Kaikkien toivotaan/odotetaan olevan aktiivisia ja osallistuvan kaikenlaisiin pienryhmiin. Jos ei osallistu, jää käytännössä vähän syrjään toiminnassa.
Mutta jos etsit aktiivista, uskonelämän tosissaan ottavaa ja mukavista ihmisistä koostuvaa yhteisöä, voi vapis hyvinkin olla sinun paikkasi.
että se on välimuoto :-) Ei kovin kaavoihin sidottu, mutta omaa selkeän rungon... Menot tosin vaihtelevat seurakunnittain ja kokouksittain, mutta kyllä niissä on paljon samaakin.
Tervetuloa seurakuntaan!
ja voin suositella todellakin kaikille.Itse olen saanut lämpimän vastaanoton ja ihmiset ovat siellä ihan tavallisia.Ei mitään hihhuliporukkaa.Kaikilla ihmisillä on ilonsa ja murheensa ja jokainen saa tulla sellasenaan kun on.Olet sitten uskossa tai et!
Joskus seurakunnat saattaa olla tosi ahdasmielisiä,mut vapaaseurakunnassa en ole sitä kokenut!
tunnen muutaman perheen ja aika erikoista porukkaa ovat. Lapsilla häiriökäyttäytymistä ja näillä perheillä jatkuvia ongelmia ns. tavallisten perheiden kanssa.