kävin synnytysvalmennuksessa...olipa se turha reissu
odotin siltä aikas paljon, vaikka pari ystävää kyllä varoitteli synnytysvalmennuksen turhuudesta. No sitä se tosiaan oli. Istuin miltei 2h kovalla penkillä neuvolantädin vauhkotessa edessäni siitä, että mitä pakkaan sairaalaan mukaani. Ihan käsittämätöntä!
Onko oikeasti ihmisiä jotka ei itse tajua miten ja millä sairaalaan mennään, mitä kassiin pakataan mukaan ja miten hengitetään? Onko ihmiset nykyään niin uusavuttomia, että todella tarvitsevat 2h luennon edellämainituista asioista?
Kuvittelin itse, että meille kerrotaan puudutus vaihtoehdoista ja muutenkin itse synnytyksestä enemmän. Minua olisi todella kiinnostanut synnytyksen fysiologia...että mitä siinä ihan oikeasti tapahtuu! Mutta joo...turha reissu...tulipahan tehtyä!
Kommentit (29)
Minäkin kävin synnytysvalmennuksessa, olin ystäväni mukana kun hän saa vauvan. Kyllä oli naurussa pitelemmistä, kun neuvolatäti antoi ohjeeksi tehdä isälle/tukihenkilölle eväät mukaan synnytykseen! Ihan kun oltais johonkin leirille lähdössä :)
No mut, noi eväät on oikeasti tärkeät. Oma synnytys kesti kauan, ja oli hyvä juttu että oli reppu täynnä kivennäisvettä ja suolaista naposteltavaa, koska syödähän niissä kivuissa ei voi. Muuten oisin kuivunut. En käynyt mitään valmennuksia, mutten ois tajunnut pakata eväitä ilman kaverin vinkkiä.
ihan kunnon synnytysvalmennus. Tietoa juuri noista puudutusjutuista, synnytyksen fysiologiasta ja mahdollisuus kysellä. Sekä ennen kaikkea mahdollisuus edes vähän nähdä paikkoja. Mutta tämä olikin ennen kuin TAYS lopetti synnytysvalmennukset.
Eväistä: Mun mielestäni neuvo pakata eväät ei ole ollenkaan niin hölmö. Me oltiin sairaalassa vasta kun olin auennut niin pitkälle, että pääsin käytännössä suoraan synnytyssaliin. Silti meni n. 14 tuntia ennen kuin vauva oli pihalla ja mies pääsi lähtemään kotiin ja syömään. Olisi mennyt vielä monta tuntia enemmän, jos oltaisiin lähdetty jo silloin kuin ohjeet supistusten tiheydestä suosittelivat. Olisi miehen ehtinyt tulemaan melkoinen nälkä ilman eväitä, kun vielä lähdettiin yöllä.
pakko ottaa omat eväät. Ei varmaan tule kaikille mieleen.
Kyllä joka sairaalassa ainakin äiti saa juomista ja jotakin syömistä oli yö tai päivä. Aika erikoista jos ei sairaalan aulassa ole juoma automaattia että se isäkin saa sitä juomista, meinaan vaan että ei kuivu ;)
ja kyllähän minusta huolehdittiin, mutta ei isälle kukaan kanna ruokaa ja juotavaa. Viikonloppuna yöllä ja illalla ei kahvio ole auki. Kai sitä jostain juoma-automaatista saa jotakin, mutta omat eväät ovat huomattavasti mukavammat. Eikä isänkään tarvitse lähteä haahuilemaan ympäri sairaalaa etsimään automaattia.
Pelkästään miesten vessa oli monta kerrosta alempana, joten sielläkin "piipahtamiseen" meni melkoisesti aikaa.
synnytyssalista. Vaikkapa sinne vessaan toiseen kerrokseen. Ja sitä se isä kyllä haluaakin ja jaksaa taas valvoa prinsessansa vierellä.
kävi väillä ihan syömässä kun synnytys kesti yli vuorokauden. Kyllä mä siellä nyt hetken jaksoin yksinkin olla :) ei kyllä kuulosta noi eväät ihan täysijärkiseltä. Kyllä aikuinen ihminen pärjää ilman ruokaakin useita päiviä jos pitää pärjätä.
Toki on olemassa niitä äijiä et "voi ei, en kestä kun mulla on nälkä" sillon eväätkin on varmaan kivempi vaihtoehto kun nariseva äijä vieressä. Mutta minä en sellaista miestä ottaisikaan!
Meillä unohtui ekan kanssa koko pakattu kassi + omat vaatteeni kotiin, kun tuli niin äkkilähtö (olin yöllä puolialasti, kun jouduttiin tilaamaan ambulanssi). Mutta mies sai kyllä seuraavana päivänä kassin ja muut kamppeet tuotua sairaalaan. Eli ei se kassi ja eväät taida niitä tärkeimpiä asioita olla :).
Onko oikeasti ihmisiä jotka ei itse tajua miten ja millä sairaalaan mennään, mitä kassiin pakataan mukaan ja miten hengitetään? Onko ihmiset nykyään niin uusavuttomia, että todella tarvitsevat 2h luennon edellämainituista asioista?
ja vaikka itsekkin odotan ensimmäistä, ei tulisi mieleenkään olla niin "törppö" tuon asian kanssa. Netissä paljon ketjuja joissa samat jutut ne vinkit että mitä kannattaa ottaa ja silti ne samat ihmiset panikoivat siellä että mitä vielä puuttuu. ja tietty se sairaala kassi on pakattava vähintään 2 kk ennen laskettua aikaa ja sitä on säilytettävä eteisessä.
Minusta oli ihan hyvä neuvo, itse en tiennyt sairaalan heikosta ruokapuolesta. Eli mistään ei saa ostaa ruokaa. Juomaa kyllä on, mutta ei pelkällä juotavalla raavas mies elä.
meillä oli neuvolan järjestämä synnytysvalmennus kyllä ihan ok. enimmäkseen puhuttiin juuri kivunlievityksistä ja muutenkin synnytyksen kulusta. ohi mennen vain mainittiin että mukaan mitä kukin itse haluaa ja eväitä voi kans ottaa.
"pääsimme" (pakko mennä) kättärin haikaranpesän valmennukseen myös. se oli muuten aikalailla edellisen toistoa, paitsi että pääsimme tutustumaan ostatolle / synnytyssaliin. saimme myös kokeilla ilokasua ja aqua rakkuloita plus näimme kaikki muut härvelit, imukupit yms.
sinne haikaranpesään ei tarvitse ottaa edes eväitä, sillä osaston jääkapissa on "aamupala" ja "iltapala" tarvikkeita ja niitä saa ottaa miten haluaa.
sinne haikaranpesään ei tarvitse ottaa edes eväitä, sillä osaston jääkapissa on "aamupala" ja "iltapala" tarvikkeita ja niitä saa ottaa miten haluaa.
Tosin mun miehellä ei syöminen käynyt mielessäkään, kuten ei itsellänikään. Toisaalta oli yöaika, jolloin ei syödä muutenkaan.
Tässä puhuttiin eväistä SYNNYTYKSEN aikana.sinne haikaranpesään ei tarvitse ottaa edes eväitä, sillä osaston jääkapissa on "aamupala" ja "iltapala" tarvikkeita ja niitä saa ottaa miten haluaa.
Tosin mun miehellä ei syöminen käynyt mielessäkään, kuten ei itsellänikään. Toisaalta oli yöaika, jolloin ei syödä muutenkaan.
Minähän kirjoitin, että NIITÄ SAA OTTAA MITEN HALUAA. Eli mihin kellonaikaan tahansa,oli synnytys käynnissä tai jo synnytetty.
Mutta toki jos leipä, jugurtti, murot, mehut ei riitä, voi kyllä ottaa omiakin eväitä.
on kertoa synnytyksen kulusta yms. tarkemmin ja neuvolan tehtävä on kertoa parisuhteesta, vauvanhoidosta, yleisistä asioista, synnytyksestä voidaan keskustella "ohimennen" mikä pelottaa jne.
Meillä ainakin sairaala järjesti synnytysvalmennuksen, jossa puhuttiin synnytystapahtumasta ja neuvolassa sitten kerrottiin muista asioista...
Jos esikoista odotat, se synnytys on jatkumossa pikku juttu loppujen lopuksi ja mitä sinä noilla tiedoilla teet? Voit lukea ne oppikirjoista yhtä hyvin...käytännön asioissa niitä neuvoja esikoisen kanssa tarvitsee.
Jos mulle ois kiikutettu jotain laimeaa sekamehua, mitä sairaalassa varmaan ois ollut tarjolla niin en ois pärjännyt kovinkaan hyvin. Koettakaapa hyvät siskot juosta maratoni pelkällä vedellä, niin tiedätte mitä lihaskrpamppi on. Sama pätee synnytykseen; se hikoilu pelkästään heittää nestetasapainon miinuksen puolelle, jos on pitkä synnytys eikä sellainen muutaman tunnin päkerrys. Kaverilla oli myös pitkä synnytys, muttei eiväitä. Hän kuivui niin, ettei meinannut jaksaa ponnistaa. Jos tommosen tilanteen voi ennaltaehkäistä vissyllä ja suolapähkinöillä, niin sehän nimenomaan on sitä maalaisjärkeä! Ja meille kyllä tuotiin saliin jotain voileipää, mutta mua oksetti niin paljon, että mies ne leivät sitten söi. Pähkinät kuitenkin pysyi sisällä.
-4-
on ne eväät tärkeet joo MUTTA kyllä kahteen tuntiin SYNNYTYSvalmennusta pitäisi kuulua aika paljon enemmän kuin jotain listaa hammasharjoista ja eväistä. Kaikkialla synnytyssairaala ei järjestä valmennusta, ainoastaan neuvola. Ikävä että ap:lla ollut noin huono valmennus.
Jos esikoista odotat, se synnytys on jatkumossa pikku juttu loppujen lopuksi ja mitä sinä noilla tiedoilla teet? Voit lukea ne oppikirjoista yhtä hyvin...käytännön asioissa niitä neuvoja esikoisen kanssa tarvitsee.
synnytykseen, kuin vuorovaikutuksessa kätilön ja muiden odottajien kanssa käyty läpi mitä voi ja tapahtuu synnytyksessä.
Kyllä jos olisin PIIIIIIIIIIITKITTYNEEN synnytykseni aikana eväitä vedellyt niin mitenhän olisi käynyt. Päätös sektiosta oli varsin nopea ja päätös nukuttamisesta vieläkin nopeampi. Tiesittehän että pötsi täynnä on ERITTÄIN riskialtista touhua tämmöinen. Eikä tarvi tulla uikuttamaan että tiesitte jo ennalta lopputuloksen, koska sitä ei todellakaan voi tietää.
T: sairaalan laimea sekamehu
synnytysvalmennus vaan perhevalmennus. eli ihan tajusin että kyse ei ole pelkästä synnytyksestä.