Onko oikein pakottaa 10-12 -vuotias käyttämään sadetakkia sateella koulussa?
Lapsella ei ole muuta takkia joka pitäisi vettä. Lapsi ei haluaisi pitää sadetakkia, koska muut painostavat että pitäisi ostaa takki joka pitää vettä ja kyselevät toistamiseen että miksi hänellä on sadetakki. Itse en haluaisi ostaa kavereiden painostuksen vuoksi sellaista takkia, koska lapsella on muuten aivan hyviä takkeja riittävästi ja lisäksi aivan hyvä sadetakki.
Kommentit (59)
jos 40 e on koko vuoden vaatebudjetti... mietí, jos siinä on kaikki kengätkin ja kaikki alushousuista toppatakkiin.
Lapsilisäkin on vähintään 100 e, jos ei edes 100 e oo vuodessa lapsen vaatteisiin 2 vanhemman perheessä, niin kaikki ei oo hyvin.
Pane poimimaan marjoja myyntiin tai sieniä, äkkiä se sen 40 e kokoaa ja saa takin. Jos saa enemmän rahaa nyt, niin säästäköön loput seuraavaan vaateostokseensa.
Tuonikäinen ei vielä omaa rahaa tarvitse, sillä vanhemmat huolehtivat perustarpeista. Kotitöitä pitää lapsen oppia tekemään ilman että niistä maksetaan.
Opeta lapsi vaikka keräämään tyhjiä pulloja, jos et halua antaa lapselle "töitä". 10-12 vuotias on oikein hyvässä iässä opettelemaan työntekoa ja rahan ansaitsemista pienillä asioilla. On sitten nohevana muutaman vuoden päästä hakemassa kesätöitä ja hankkimassa omia tienestejä.
Edelleenkin, me vanhemmat huolehdimme lapsen tarpeista.
ja mietipä asiaa hänen kannaltaan. Tätä asiaa ei voi ratkaista minä määrään sinä tottelet periaatteella. Murrosikäisen kanssa on syytä joustaa näin epäolennaisissa asioissa. Isot asiat määrätään vanhempien taholta muttei tämä ole sellainen. Nuoren pitää saada kokea että voi vaikuttaa omaan elämäänsä, jos pakottaa sadetakkiin kokemus voi olla että kaverit pilkkaa ja vanhemmat ovat ilkeitä ja viha nousee molempia kohtaan. Onneksi meillä on vain pari korttelia koulumatkaa ja tavallisissa vaatteissa voi kulkea, sateenvarjo tarvittaessa. Toki löytyy retkeilyasut takki+housut jotka pitää sadetta ja niitä käyttävät tilanteissa jos on pidempää ulkoilua tiedossa, asujen väri ei miellytä koulukavereita ja siitä on kuittailua kuulunut. Koulumaailma on todella julmaa, kiusatuksi voi jotua mistä tahansa.
vaikka nykyajan nuorisokulttuuri yrittääkin ujuttautua yhä nuorempien lapsien keskuuteen, 10-12 vuotias ei ole vielä teini-ikäinen. Minulle saa protestoida ja kapinoida päätöksistäni. Kestän sen kyllä, sillä olenhan aikuinen. Uhmaiässä ja murrosiässä lapsi kyseenalaistaa usein vanhempien viisaita päätösiä puutteellisen elämänkokemuksensa vuoksi. Halu irtautua vanhemmista on hyvä asia ja normaalia. Vanhemman tehtävä on auttaa lasta kanavoimaan irtautumisprosessia terveellä tavalla. Tämä sadetakkiasia ei ole sellainen. Kiusaaminen ei ole hyväksyttävää missään iässä ja siihen tulee opettajien ja vanhempien puuttua.
jos 40 e on koko vuoden vaatebudjetti... mietí, jos siinä on kaikki kengätkin ja kaikki alushousuista toppatakkiin. Lapsilisäkin on vähintään 100 e, jos ei edes 100 e oo vuodessa lapsen vaatteisiin 2 vanhemman perheessä, niin kaikki ei oo hyvin. Pane poimimaan marjoja myyntiin tai sieniä, äkkiä se sen 40 e kokoaa ja saa takin. Jos saa enemmän rahaa nyt, niin säästäköön loput seuraavaan vaateostokseensa.
Tuonikäinen ei vielä omaa rahaa tarvitse, sillä vanhemmat huolehtivat perustarpeista. Kotitöitä pitää lapsen oppia tekemään ilman että niistä maksetaan.
Opeta lapsi vaikka keräämään tyhjiä pulloja, jos et halua antaa lapselle "töitä". 10-12 vuotias on oikein hyvässä iässä opettelemaan työntekoa ja rahan ansaitsemista pienillä asioilla. On sitten nohevana muutaman vuoden päästä hakemassa kesätöitä ja hankkimassa omia tienestejä.
Edelleenkin, me vanhemmat huolehdimme lapsen tarpeista.
Marjoja käymme poimimassa omiin tarpeisiin, emme myyntiin.
Sadetakit ovat inhottavan hiostavia, enkä itsekään suostuisi sellaista päälläni pitämään. Vettä hylkiviä takkeja saa edullisestikin.
että kertoo kyselijöille ettei äiti suostu ostamaan, tai että mitä vikaa sadetakissa on kyllä hän tykkää itse. Järkyttävää että tuon ikäiset kiusaavat jostain vaatteesta, keskustella noiden kanssa pitäisi ja tiukasti.
ap
Sadetakit ovat inhottavan hiostavia, enkä itsekään suostuisi sellaista päälläni pitämään. Vettä hylkiviä takkeja saa edullisestikin.
Tai no, meilläkin toinen partiossa, mutta ei muuten. Nuorempi teini lähti kymmeneksi kouluun, pyörällä kulkee parinkilsan matkan ja jos haluaa kastua niin siitä vaan. Tosin takki sillä oli päällä ja ei ihan rankkasadetta ollut joten tuskin kastui kovin paljon muutaman minuutin matkalla.
Tytöllä käytössä sateenvarjo, kulkee bussilla kouluun.
jos jonkun lapsen vaatebudjetti on VUODESSA 40e!!!
hävetkää,vanhemmat,minne te ne lapsilisät hassaatte?????
ne on tarkoitettu lapsen menoihin,niin kyllä niillä nyt luulisi kunnon vaatteissa lapsen pitävän.
TÖRKEÄÄ,TODELLA TÖRKEÄÄ.
tekisi mieleni ostaa lapsellesi se takki,mutta olet tuollainen pihi,niin et varmaan antaisi käyttää sitä kuin juhläpyhinä,että ei tule käytön jälkiä,niin voit sitten myydä sen hyvään hintaan eteenpäin....
jos jonkun lapsen vaatebudjetti on VUODESSA 40e!!! hävetkää,vanhemmat,minne te ne lapsilisät hassaatte????? ne on tarkoitettu lapsen menoihin,niin kyllä niillä nyt luulisi kunnon vaatteissa lapsen pitävän. TÖRKEÄÄ,TODELLA TÖRKEÄÄ. tekisi mieleni ostaa lapsellesi se takki,mutta olet tuollainen pihi,niin et varmaan antaisi käyttää sitä kuin juhläpyhinä,että ei tule käytön jälkiä,niin voit sitten myydä sen hyvään hintaan eteenpäin....
ja ehkä se oli vähän alakanttiin laskettu, mutta periaate on se että kirpparilta ostetaan kaikki vaatteet. Lapsilisät käytetään mm. lapsen harrastuksiin.
Lainaus:
investoida lapsellesi!!
syö itse vähemmän suklaata ja sipsejä sillä rahalla...
ihan oikeasti,lastasi kiustataan,koska rätit ovat kirpputorilta,ja kaikenkukkuraksi vielä pitää sadetakkia,joka kiinnittää oikein huomiota,ja antaa aihetta nälvimiseen.
sinä pidät penneistäsi kiinni,ja laitat lapsen kärsimään kiusauksesta... huhuhuh..
ota vaikka hobby hallista osamaksulla,niin ne muutkin köyhät kuulemma tekee...
Tässä oikea esimerkki vanhempi..Ei kai se että ostaa vaatteet kirpparilta tee kenstäkään huonompaa ihmistä.Ne saa pestyä ja ei kai sieltä kukaan rikkinäisiä vaatteita edes osta??Hei haloo!!
Kyllä tietää mistä kiusaajat tulevat!En mä ainakaan osta sateenpitäviä takkeja vaan sateenvarjot tai sadetakit käytössä..
Mä en pakottanut lasta käyttämään sadetakkia. Nyt on 17-vuotias nuori ja ominut mun rukan keltaisen sadetakin itselleen. Kyllä ne oppii ja tuskin saavat mitään traumoja siitä että sadetakin pitäminen ei ollut pakollista.
Tässä oikea esimerkki vanhempi..Ei kai se että ostaa vaatteet kirpparilta tee kenstäkään huonompaa ihmistä.Ne saa pestyä ja ei kai sieltä kukaan rikkinäisiä vaatteita edes osta??Hei haloo!! Kyllä tietää mistä kiusaajat tulevat!En mä ainakaan osta sateenpitäviä takkeja vaan sateenvarjot tai sadetakit käytössä..
jos jonkun lapsen vaatebudjetti on VUODESSA 40e!!! hävetkää,vanhemmat,minne te ne lapsilisät hassaatte????? ne on tarkoitettu lapsen menoihin,niin kyllä niillä nyt luulisi kunnon vaatteissa lapsen pitävän. TÖRKEÄÄ,TODELLA TÖRKEÄÄ. tekisi mieleni ostaa lapsellesi se takki,mutta olet tuollainen pihi,niin et varmaan antaisi käyttää sitä kuin juhläpyhinä,että ei tule käytön jälkiä,niin voit sitten myydä sen hyvään hintaan eteenpäin....
eiköhän se lapsen ruokaraha ole otettu jo huomioon siinä vaiheessa,kun niitä lapsia aletaan tekemään/päätetään pitää vahinkolapsi!!!
ei se lapsilisä ole mikään "lapsen ruokaraha",kyllä nyt jumalauta pitää perheellä olla varaa elättää jälkikasvunsa ilman kelakorvausta!!!!!!!!!!!!
saatana että sapettaa tuollaiset persaukiset yhteiskunnan hyväksikäyttäjät,jotka vaan sikiävät,vaikkei ole varaa.
Olisi varmaan ihan turhaa. Mitä omaa lapsuuttani/nuoruuttani muistelen, niin se pakotettu takki lähtisi heti nurkan takana kuitenkin pois päältä.
Voihan se lähteä kotoa sadetakki päällänsä, mutta heti nurkan takana riisuu sen. Ihan turhaa salailua tollanen pakottaminen vaan aiheuttaa.
siihen puuttuisi jo välituntivalvojakin
Välituntivalvojilla ei ihan oikeasti ole mitään konstia puuttua koululaisten pukeutumiseen. Pikkukoululaiset (1.-2.luokkalaiset) varm,aan vielä kuuntelevat, mutta isommat osaavat olla välittämättä open kommenteista. Pukeutuvat joka tapauksessa kuten itse haluavat.
että kertoo kyselijöille ettei äiti suostu ostamaan, tai että mitä vikaa sadetakissa on kyllä hän tykkää itse. Järkyttävää että tuon ikäiset kiusaavat jostain vaatteesta, keskustella noiden kanssa pitäisi ja tiukasti.