Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöni 4-vuotias on aikamoisen ylipainoinen ja nämä joulun herkut harmittavat.

Vierailija
25.12.2008 |

Sai vielä sukulaisiltaan kauheasti karkkeja joita nyt sitten koitan pikkuhiljaa piilotella tytöltä. Mitään pipareita tms ei voi lapsen kanssa yhdessä leipoa kun syö aina niin hirveästi kaikkea että itse vieressä on ihan ihmeissää. Miten ihmeessä voi lapsen tolkutonta ruokahalua rajoittaa? Lapsella on koko ajan ruoka mielessään ja kitisee jotakin herkkua.

Olen aika väsynyt tähän.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttäkää vaan mammat pottua, pastaa ja riisiä lapsillenne, jos haluatte pulskia lapsia. Lautasmallin (joka on mm. maatalouden tuottajajärjestöjen lobbaama ruovaliosuositus) sijaan kannattaisi tutustua tutkitusti terveelliseen ruokavalioon:

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/index.html

Vierailija
62/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin tyttö on kutakuinkin tuon kokoinen (110cm ja 22kg) ja minusta ihan normaalipainoinen.

Ei siis ole pullea muihin samanikäisiin verrattuna.

Eli minä sanoisin että höpöhöpö tälle jutulle.

mulla on lihaksikas 111 cm pitkä 20 kg tyttö joka ei ole ylipainoinen. Mutta jos tyttö olis eri mallinen (kevytrakenteisempi luustoltaan/lihaksistoltaan) ja painaisi saman verran, niin ylipainoa olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi5…

Otsikon "Lihavuuden ja lihomisen määritelmä ja diagnostiikka" alla kerrotaan lasten lihavuudesta ja sen määrittelemisestä, ja BMI:n mukaan ap:n lapsen paino ylittää 98 persentiilin käyrän (taulukko löytyy keltaisen 2-linkin alta, suomalaisten lasten BMI-käyristä), joka joka suomalaisessa kasvukäyrästössä vastaa 20 - 40 %:n pituuspainon ylitystä. Ja Suomessa alle kouluikäisen ylipainoon tulisi puuttua jo, kun pituuspaino on 10-20%.

Vanhempien silmä valitettavasti oppii pitämään sitä pulleaa lasta ihan normaalina, joten mihinkään "meidänkin Jessicalla on samat mitat ja hän on ihan sopusuhtainen" -vastauksiin ei todellakaan kannata luottaa. Antamastani linkistä löytyy kovaa faktaa, johon kannattaa tutustua (sekä ap:n että muidenkin pulleiden lasten vanhempien)!

Vierailija
64/76 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minusta ei ole normaalia kärttää jatkuvasti ruokaa! Siitähän tulee paha kierre josta voi olla vaikea päästä irti myöhemmin. Tuloksena voi olla todellinen ylipaino. Jotain vikaa kyllä on jos ei lapsi keksi muuta tekemistä kuin ruoan kärttämisen!

Vierailija
65/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä en tajuu...

Eli jos mun poika on pituudeltaan +2sd käyrällä ja paino samoin niin onko se normaali vai ylipainoinen?

Joo, tiedän että on normaalipainoinen, mutta eikö oikeesti pitäisi suhteuttaa paino pituuteen eikä ikään?

Eli kun 9,5-vuotiaamme on 142 cm ja 34 kg ja on siis ikäisiään hieman pidempi niin miksi painokin on +2-käyrällä kun eihän se ole pituuteensa nähden edes pulska?

Vierailija
66/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[laiha sä oot

i]itse olen 153 cm / 42 kg ja olen sopusuhtainen ja nainen, joten jos joku minua lyhyempi pikkupoika on minua 15 kg painavampi, niin ei ole tosiaankaan kyse "isoista luista".

Ihmettelen, että joku äiti vielä nykypäivänäkin selittelee lapsensa lihavuutta isoilla luilla kun myytti on kumottu jo ajat sitten...

[/quote]

Vierailija
67/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei toivo lapsen menevän miinuskäyrillä, ei todellakaan.

Ja totisesti toivon, että kukaan ei pidä yli +20-käyrällä menemistä normaalina, kuten sinä, "ammattitaitoinen" th.

En osaa sanoa mistä löydät kunnolliset kasvukäyrät, itselläni sellaiset on omasta takaa kotona. Toisaalta sinä niillä tuskin mitään tekisitkään, sillä et tunnu osaavan niitä tulkita!

t. se toinen th

[TH? Missä olet koulusi käynyt? ja Koska?

Neuvotko minulle toiselle TH:lle, että mistä löydän (kunnolliset neuvolan käyttämät )pituus ja painokäyrät? Nämä verkkolaskurin käyrät ovat surkeat! (Niiden mukaan kaikki pidemmät lapset ovat ylipainoisia.) Koulun käyneenä itsekkin tiedät sen=) Älä turhaan provoile ja ymmärtämättömiä yllytä.

Pieni pyöreys ei ole pahasta, mutta seurata kannttaa ja toimia ettei se lisäänny.

Kaikkien lasten ei tarvitse mennä painonsa kanssa - käyrillä. Ei ole tavoita -20 käyrä lapselle=(

Vierailija
68/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[kyllä minullakin on vanhat paperikäyrät kotona, mutta uudet tarvitsisin.

En kyllä huomannut, että olisin jossain kirjoittanut, että yli +20 olisi tavoite=) Eikö se o käyrä ole tavoitelluin?, mutta ei ole vaarallista jos menee vähän yli tai ali.

Nyky äideillä vain on hirveä/sairas hinku laihduttaa normi painoisia lapsiaan. Lapset eivät tunnu kelpaavan, jos eivät ole - käyrillä=( Sairasta ja vaarallistakin kasvavalle lapselle. Kokonaisuushan se tärkeintä on.

Kasvukäyriä osaan kyllä tulkita kohtalaisen hyvin. Vaikken niitä tällähetkellä työssäni käytäkkään.

i]Kukaan ei toivo lapsen menevän miinuskäyrillä, ei todellakaan.

Ja totisesti toivon, että kukaan ei pidä yli +20-käyrällä menemistä normaalina, kuten sinä, "ammattitaitoinen" th.

En osaa sanoa mistä löydät kunnolliset kasvukäyrät, itselläni sellaiset on omasta takaa kotona. Toisaalta sinä niillä tuskin mitään tekisitkään, sillä et tunnu osaavan niitä tulkita!

t. se toinen th

[TH? Missä olet koulusi käynyt? ja Koska?

Neuvotko minulle toiselle TH:lle, että mistä löydän (kunnolliset neuvolan käyttämät )pituus ja painokäyrät? Nämä verkkolaskurin käyrät ovat surkeat! (Niiden mukaan kaikki pidemmät lapset ovat ylipainoisia.) Koulun käyneenä itsekkin tiedät sen=) Älä turhaan provoile ja ymmärtämättömiä yllytä.

Pieni pyöreys ei ole pahasta, mutta seurata kannttaa ja toimia ettei se lisäänny.

Kaikkien lasten ei tarvitse mennä painonsa kanssa - käyrillä. Ei ole tavoita -20 käyrä lapselle=(

Vierailija
69/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on 128cm/32kg. Meillä muu perhe on normaalipainoisia. Herkkuja rajoitetaan ja liikuntaa lisätty. Minusta on turhauttavaa, kun me tehdään kaikki, mitä voidaan, ja silti lapsi ei laihdu. Meilläkin on monta lasta ja tuntuisi pahalta jättää yksi täysin ilman herkkuja. Tämä lapsi on ns. hyvä syömäri, ja mielellään tyhjentäisi sisarusten lautaset. Minua suututtaa, kun joku (vaikka hyväätarkottavasti) sanoo, että anna "oikeata ruokaa" ja jätä makeat vahemmalle. Meillä syödään hyvin terveellisesti ja karkkipäivä kerran viikossa. Mehuja, sipseja jne on tarjolla harvoin. SIlti lapsi on ylipainoinen. Hän on lihonut sillä terveellisellä ruualla, koska syö liikaa.

Vierailija
70/76 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali vaihteluväli on -20- +20%, 0-käyrä ei ole tavoitelluin eikä haittaa jos menee yli tai ali.

Paitsi tietysti jos ylittää sallitut rajat. Ja kuten täälläkin on jo aiemmin todettu, niin ap:n lapsi menee yli +20%: n eli on YLIPAINOINEN, ei normaalipainoinen.

Vierailija
71/76 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat luvut kuin meillä eikä liikaa ole missään! Isoluustoinen kylläkin tuo meidän tyttö. Mutta lopeta ruuan kanssa stressaaminen! Jos lapsi vaistoaa, että häneltä yritetään rajoittaa jotain, juuri sitä hän alkaa haluta ja iän karttuessa syö kohta salaa.

Vierailija
72/76 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 116cm/ 17,5kg. Hoikka lapsi siis. Kyllä 110cm/23kg pitää jo puuttua.

eli jos on eri kokoinen kuin MEIDÄN lapsi, "pitää puuttua"...hohhoijaaa. Ei teiedän lapsi ole mikään kriteeri. (meidän lapsi on muuten 116 cm /23 kg jaei grammaakaan rasvaa, on kova urheilemaan ja ulkoilemaan ja voimaa kuin pienessä kylässä)

MUTTA ei varmana lapselle haittaa jos paino pysyy hallinnassa. mutta järki käteen, ei paatoksellista moralisointia ja hihhulointia kiitos. Olen itse ollut pienenä tukeva, ja ON KYLLÄ VANHEMMILTA VÄÄRIN ETTÄ LAPSI RUOKITAAN VÄÄRIN. siitä seuraa TURHAA KÄRSIMYSTÄ LAPSELLE. VANHEMMILLA ON VASTUU !!!!

Painukaa ravitsemusterapeutille, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole.

.

Kampoihin vaan pakkokarkintyrkyttäjile. Syökööt karkkinsa itse. Olen sensuroinut joulukarkit kaapppiin, niitä otetaan sieltä sitte synttäreillä ym.

Vierailija
73/76 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä melkein samanmittainen lapsi reilu 6 v. ja meillä myös sama homma. Me vanhemmat olemme laihoja ja pitkiä ja isoveli reilu 7v on 126cm ja 26kg ja tuon käyrän mukaan jonka joku laittoi poikamme olisi normaalikäyrän ja yläkäyrän välissä ja ei todellakaan ole noin pulska, kylkiluut näkyvät ja housuja joutuu kiristämään.

Ja myöskin meillä syödään terveellisesti ja karkkipäivät ovat vain sillloin kuin lapset kysyvät, että milloin se meidän karkkipäivä olikaan, eli se on n. kerran kuukaudessa. Eikä neuvolassa tuosta ylipainoisen tytön painosta mitään neuvoja annettu. Täytyy soittaa taas uudestaan ja kysellä, että täytyykö huolestua, mutta mietin, että kuinka paljon pitäisi nyt huolestua kun tiedän tasavarmasti, että tytöstä tulee pitkä kun me vanhemmatkin olemme pitkiä, ja myöskin minä olin pienenä pulska , mutta en sitten kun kasvoin pituutta ala-astella.

Mutta itse emme ole tuosta asiasta vaivanneet päätämme kovin paljon, kun itsemme kohdalla painoasian kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Siis toki katsomme mitä syömme ja koko perhee liikkuu paljon, mutta mitään käyriä en ala kyttäämään ja laskeskelemaan.

Vierailija
74/76 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annostele valmiiksi lapsille lautasille ruoka tai tee kevyenpiä ruokia mitä saa suhteessa hieman enemmän syödä niin tulee parenpi mielikin sitten kun saa ottaa.

Ja Lisätkää liikuntaa YHDESSÄ siis nyt talvella luistelua,lenkkiä,hiihtoa ihan mitä vaan yhdessä jumppaa jne...

Alkakaa harrastaa jotain käsitöitä tms....käsille ja mielelle muuta tekemistä kun RUOKA

Vierailija
75/76 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos vanhempien mielestä lapsi on ylipainoinen, miksi te yritätte kaikin voimin selittää, että niin ei oikeasti olekaan?! Ylipainolla on taipumus kasaantua ja siksi mahdollisimman aikainen puuttuminen on tarpeellista. Mielestäni ajatus ravitsemusterapeutista oli hyvä! Ja tosiaan, lapselle karkittomuuden voi aina markkinoida hammassyillä, jolloin painosta ei tule kohtuutonta taakkaa jo lapsuudessa.

Meidän tyttö 5,5 v on 121 cm ja painaa tasan 20 kg. Poika 4,5 v on 116 cm pitkä ja painaa 17 kg. Molemmat ovat mielestäni laihoja mutta eivät nälkäkurkia (ja syövät kuin hevoset mutta kulutus sen mukaista). Herkkuja meillä syödään melko harvoin eli karkkipäivä kerran viikossa ja silloinkin annostelu aika niukkaa eli ei esim. isoa pussia kerrallaan jne. Pullaa ts. on yleensä vain juhlapäivinä, limuja ei juoda koskaan (lapset ei edes tykkää) ja mehua saavat yleensä vain päiväkodissa.

Vierailija
76/76 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"aikamoisen ylipainoinen" - harvan mielestä noilla mitoilla voi lasta kutsua vielä sellaiseksi. Yhtä mieltä kaikki varmaan ovat siitä, että ylipainoon tulee tarttua varhain ja kuitenkin lapsen itsetuntoa vahingoittamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme