Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöni 4-vuotias on aikamoisen ylipainoinen ja nämä joulun herkut harmittavat.

Vierailija
25.12.2008 |

Sai vielä sukulaisiltaan kauheasti karkkeja joita nyt sitten koitan pikkuhiljaa piilotella tytöltä. Mitään pipareita tms ei voi lapsen kanssa yhdessä leipoa kun syö aina niin hirveästi kaikkea että itse vieressä on ihan ihmeissää. Miten ihmeessä voi lapsen tolkutonta ruokahalua rajoittaa? Lapsella on koko ajan ruoka mielessään ja kitisee jotakin herkkua.

Olen aika väsynyt tähän.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin viiden lapsen äitinä kertoo sulle ettei tyttösi ole lihava.vertaat vain muihin lapsiin tai perheenjäseniin jotka hoikkia.

meillä tyttö on 110cm pitkä ja painaa 17 kiloa ja on laiha kun mikä.antasin mitä vain että lihoisi tuosta muutaman kilon mutta ei.

lapsesi menee omien käyrien mukaan ja se on normaalia.

meillä poika 10v on 145cm ja painaa 57kg ja hänelläkään ei ole ylipainoa kun hiukan.lääkärissä käytin ja totesi että pojalla on painavat luut josta painoa kertyy.

ja totta kyllä puhut tosta makean syömisestä että sitä on rajoitettava mutta jätät sitten kaupasta vaaleat leivät ja muut pois jos tuntuu siltä mutta elä katso muita lapsia ja mieti että yksi on lihavampi kun hän ei todellakaan sitä ole.

ei sekään ole kiva jos luut paistaa:)

hyvää joulua perheellesi ja anna tytön nyt joulun aikaan syödä hieman herkkuja mutta kohtuus kaikessa.

meistä joakinen on omanlainen persoona.

Vierailija
42/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luiden painoero samanpituisilla ihmisillä on korkeintaan 1,5 kiloa. Vaikka pojallasi olisi kuinka painavat luut tahansa, hän on vähintään 10 kg ylipainoinen. Ja tuolla asenteellasi hän on muutaman vuoden päästä 25 kg ylipainoinen.

Minua myös ihmetyttää tämä mantra, että normaalilla kotiruoalla ei liho. Totta hitossa lihoo. Monilla se kotiruoka ei edes ole kovin terveellistä ja vaikka olisikin, niin kyllä määrällä on merkitystä. Jos hyvästä ja terveellisestä lounaasta saa aikuinen nainen lautasellisesta sen 500 kcal ja hän ottaa puoli lautasellista ylimääräistä, hän saa 250 kcal joka päivä liikaa energiaa ja lihoo 12 kg vuodessa. Ja ihan sillä samalla terveellisellä kotiruoalla. Suurin osa suomalaisista ylipainoisista on muuten lihottanut itsensä juuri kotiruoalla. Vanhemmat ikäluokat kun eivät ole niinkään mättäneet hampurilaisaterioita, vaan ihan vain syöneet liikaa kotiruokaa.

Ymmärrän hyvin ap:n huolen. Itse ehkä ratkaisin sen täyttämällä lapsen vatsan vihanneksilla. Ruoka-ajat ja lautasmalli käytössä ja jos annoksen jälkeen on vielä nälkä, niin välipaloilla lisäksi porkkana- ja kurkkutikkuja, omena tai appelsiini ja ruoalla santsilautaselle 3/4 salaattia tai muita lisäkekasviksia ja ihan minimaalisesti sitä pääruokaa. Herkkuja sitten ihan tavallisesti kuten muillekin lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse pyöreä lapsi ja painoin aina suunnilleen pituus miinus 100. Joka kerta terkkari huokaili ja todellakin oli sitä lapsenpyöreyttä.

Vierailija
44/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis esim. 110 cm ja 10 kiloa? Kuulostaa nälkiintyneeltä ennemmin kuin pyöreältä.

Vierailija
45/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on +1 ja nollan välissä menevä leikki-ikäinen eikä ole muiden paitsi av-mammojen mielestä läski mittojen perusteella..:/

Vierailija
46/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee kyllä pituuden suhteen yläkäyrällä ja painon suhteen hyppää vielä reippaasti sen yli. Eli on ylipainoa. Ettekö te tosiaan osaa lukea aivan selvää taulukkoa???

Vierailija
47/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa siis aika sinne. Lääkäriä tuskin tässä vaiheessa vielä tarvitaan. Mutta verensokerit olisi ehkä hyvä katsoo. Ja kilppariarvot.

Jos lapsellasi on koko ajan nälkä, siinä on se pointti. Miten paljon kuituja, hiilareita jne hän saa aterialla? Saako aamulla puuron? Jugurtit, mehut, vaalea leipä ja murot eivät täytä vatsaa mutta nälkä tulee pian uudelleen. Koeta ensin kotona niin että annat tuhdin aamupalan, sitten lounas, välipala joku suolainen eikä makea, iltaruoka ja kevyt iltapala. Niiden välissä lapsi ei tarvitse mitään. Joulu nyt on asia erikseen. Ne karkit jotka nyt saa, eivät lihota monia kiloja.

Hyvä että suhtaudut asiaan vakavasti mutta et sano lapsen ääneen asiaa.

Vierailija
48/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ottaisin vielä kantaa ap:n kommenttiin siitä että nelivuotiaallaan on koko ajan ruoka mielessä ja koko ajan kärttää jotain herkkua.

Omalla lapsellani se alituinen ruuasta puhuminen ja välipalojen kärttäminen on oire pitkästymisestä. Jos se ei keksi mitään tekemistä, se kulkee perässä mankuen että saanko leivän, saanko omenan, saanko saanko saanko. Sillä ei ole oikeasti mitään tekemistä nälän kanssa, joten en tunne ollenkaan huonoa omatuntoa siitä vastaan vain että et saa, kun ei ole ruoka-aika. Jos sen sijaan keksin sille jotain puuhaa niin vonkuminen loppuu saman tien.

Vierailija
49/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon,että omalla painolla on vaikutusta siihen, miten näkee nämä lapsen painoasiat.

Vierailija
50/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[TH? Missä olet koulusi käynyt? ja Koska?

Neuvotko minulle toiselle TH:lle, että mistä löydän (kunnolliset neuvolan käyttämät )pituus ja painokäyrät? Nämä verkkolaskurin käyrät ovat surkeat! (Niiden mukaan kaikki pidemmät lapset ovat ylipainoisia.) Koulun käyneenä itsekkin tiedät sen=) Älä turhaan provoile ja ymmärtämättömiä yllytä.

Pieni pyöreys ei ole pahasta, mutta seurata kannttaa ja toimia ettei se lisäänny.

Kaikkien lasten ei tarvitse mennä painonsa kanssa - käyrillä. Ei ole tavoita -20 käyrä lapselle=(

i]Ap: n lapsella pituuskäyrä on normaalin rajoissa, painokäyrä menee yli sallitun.

Painoa verrataan suhteessa pituuteen, eli vaikka lapsi olisi pituuden suhteen myös yläkäyrällä niin silti yläkäyrän ylittäminen painossa tarkoittaa ylipainoa.

Ihan sama kuin aikuisilla BMI 25: n yli olevat ovat virallisen määritelmän mukaan ylipainoisia. Ei tämä ole sen vaikeampaa. Vai pitäisikö puhua, että painoindeksiltään yli 25 olevat aikuiset ovat vain isompikokoisia?

t. th

[/quote]

Vierailija
51/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on painon puolesta yläkäyrällä, ei kuitenkaan mene siitä yli. Pituus on keskikäyrän yläpuolella mutta vielä yläkäyrän alapuolella. Pidän häntä pyöreähkönä mutten lihavana.

Helpompi musta on arvioida pikkulapsen painoasioita vaatteiden kuin käyrien perusteella - jos lapsi mahtuu suosiolla pituuttaan vastaaviin vaatteisiin niin ei se voi kovin lihava olla.

Vierailija
52/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan kuulu meidänkään ruokavalioon.

Vierailija
53/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lautasmallin käyttöön, eli puolet salaattia tai kasviksia, 1/4 perunaa, pastaa tai riisiä ja 1/4 lihaa, kalaa tai kanaa. Jos haluaa lisää, niin santsikierroksella otetaan sitten vain sitä salaattia.

Leipänä vain ruisleipää, ei mitään vaaleaa leipää, patonkia, sämpylöitä yms.

Vierailija
54/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole mistään "hiukan" ylipainoisesta lapsesta. Tuossa iässä noin 15-20kg ylipainoa on tosi paljon. Näkeehän tuolla kaupungilla ja kesällä erityisesti rannalla näitä löysiä pikkupoika, joilla vatsa ja rinnat roikkuu.

Mulle on koulupunnituksesta jäänyt yhdet mitat omalta kohdalta mieleen: 144cm ja 42,5 kg ja olin pyöreä lapsi. Muistan, että oltiin rajoilla, että terkkari vähän jo huokaisi.

Itse olen koko aikuisiän ollut pyöreä tai kamppaillut painon kanssa. Siksipä minusta onkin tärkeää, että lapsena ei pääse lihomaan. En ole ruokafanaatikko ja meillä sýödään kaikkea ja hyvin, mutta halua pitää omat lapseni sopusuhtaisena edes lapsuuden. Iän myötä sitä painoa tulee kaikille, mutta parempi olisi, ettei heti lapsesta asti.

Vierailija
55/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun lapsi on 113cm pitkä ja painaa 21kg ja käyrän mukaan menee plus kakkosella..eikä todellakaan oo lihava..kylkiluut paistaa läpi..

Vierailija
56/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen 153 cm / 42 kg ja olen sopusuhtainen ja nainen, joten jos joku minua lyhyempi pikkupoika on minua 15 kg painavampi, niin ei ole tosiaankaan kyse "isoista luista".

Ihmettelen, että joku äiti vielä nykypäivänäkin selittelee lapsensa lihavuutta isoilla luilla kun myytti on kumottu jo ajat sitten...

Vierailija
57/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 110cm/23kg pitää jo puuttua.

Vierailija
58/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia lapsia, jotka ovat pienenä olleet kauhean isoja: pitkiä ja lihavia, ja aikuiseksi tullessa jäänet lyhyemmäksi kuin monet ikätoverinsa. Lapsena pituuttakin tulee runsaasti, jos ruokaa saa liikaa, mutta loppupituuteen se ei vaikuta.

Meidän 4v tyttö on muuten 104 cm ja 16 kg ja ei yhtään liian laiha. Ei lihavakaan, mutta on tuossa lapsessa sellaista lapsenpyöreyttä vielä hiukan. Ei laiha kuitenkaan. Tällä tasolla on 5-vuotiaana 110 cm ja 18-19 kg. Tämän ikäiselle tulee aika tasaisesti sen reilu 2kg vuodessa kuten tuli 3-4 välilläkin. Pituutta taas käyrän mukaan tn. tulee sen 5-7cm.

Vierailija
59/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka painaa 19kg ja on 110.5 cm pitkä ja käymme ainaista taistyelua syömisestä. siis siitä kun ei suostu syömään, kaikki vaatteet siis housun /kalsareitten vytäröt väljiä ja saa olla köyttämässä ylös.

minusta tuntuu että tuo teidän tytön paino ei ole vielä niin paljon "ylipainoinen" vcaan on pyöreä. jos sinua harmittaa ni vie lääkäriin siellä kuulet totuuden ja arkisin herkut pois. kyllä meilläkin niitä kärtetään joka päivä.

Vierailija
60/76 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä en tajuu...

Eli jos mun poika on pituudeltaan +2sd käyrällä ja paino samoin niin onko se normaali vai ylipainoinen?

Joo, tiedän että on normaalipainoinen, mutta eikö oikeesti pitäisi suhteuttaa paino pituuteen eikä ikään?

Eli kun 9,5-vuotiaamme on 142 cm ja 34 kg ja on siis ikäisiään hieman pidempi niin miksi painokin on +2-käyrällä kun eihän se ole pituuteensa nähden edes pulska?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan