Vauvan synnytys
Ystäväni kertoi, että synnytyksessä kamalinta on se kun ahdistaa ja on hengitysvaikeuksia, eli ei saa happea vaikka yrittää hengittää, onko tämä jokin normaalikin vaiva synnytyksessä?
En ole ennen kuullut ja itselläni on vkoja kohta 35, joten synnytys mietityttää tässä vaiheessa, mikä on varmasti normaalia.
Entä onko miten "perinnöllistä", että jos äiti & isosisko ovat synnyttäneet aika tarkkaan laskettuun aikaan, niin itselläkin menee sinne asti? Itselläni vauva on jo tosi iso ja kaikkia omituisia tuntemuksia.
Kommentit (6)
Sun ystäväsi on ollut hiukka paniikissa, eikä ole kuunnellut kätilön ohjeita. Pitää yrittää hengittää syvään ja rauhallisesti eikä nopeasti puuskuttamalla..
Ja se että joku toinen on synnyttänyt laskettuna päivänä ei ole tae siitä että sinäkin synnyttäisit. Tuskin se mitenkään perinnöllistä on.
seitsemäs tulossa ja koskaan ei ole henkeä ahdistanut eikä ole ollut hengitysvaikeuksia.
Tuohon toiseen kysymyukseen ssanon, etten uskos en olevan perinnöllistä. sikolla on mennyt aina yli. äitini synnyttänyt keskimäärin laskettuna ja itse lähes aina 1-2 viikkoa ennen paitsi yksi meni 2 päivää yli.
Kuulostaa kummalta!
Äidit ja siskot eivät liity mitenkään synnytyksen käynnistykseen. Itsellä ensimmäinen syntyi 5 pvä etuajassa ja toinen 2 viikkoa yli.
Jokainen synnytys on erilainen. Omalla kohdallani en ainakaan mitään hengitysvaikeuksia muista. "pientä" kipua oli pään/hartioiden ulos tullessa mutta muuten ei mitään negatiivisiä kokemuksia muistu mieleen.
Tuohon perinnöllistä kysymykseen.. tuskin se sellaista on mutta PALJON suuntaa antavaa.
Kiitos, hyvä tietää, jotenkin alkoi itseäkin ahdistamaan, kun ajattelin, että jos on sietämätöntä kipua & ei saa happea, niin eipä ole hääviä.
Varmaan hän on saanut jonkun paniikkikohtauksen, koska hän ei ole ihminen joka pelottelee / liioittelee asioita.
Itse toivoisin, että synnytys käynnistyisi hieman laskettua aiemmin, sillä vauvani on iso ja minä suht pieni.
2 olen synnyttänyt ja en muista että kummassakaan synnytyksessä olisi tuollaista vaivaa ollut. se sun kaveri on varmaan saanut jonkun paniikkikohtauksen kesken synnytyksen.
ei tuo ole mitenkään perinnöllistä että koska syntyy. itsellä 2 yliaikaista(yli42vko) lasta ja äitini on synnyttänyt molemmat lapsensa ennen laskettua aikaa.